- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Inne niekolejowe => Wątek zaczęty przez: MaciejM w 02 Października 2010, 00:11:01
-
Witam,
zwracam się do Was z prośbą o pomoc. Mianowicie: jestem w klasie 3. gimnazjum i projekt z WOS-u na semestr mam zatytułowany: "Poznajemy zawód". Długo nad zawodem się nie zastanawiałem (patrz temat). Termin pracy mam na 6 grudnia, więc czasu jest sporo. Jako, że na forum jest wielu maszynistów czy chociażby osób, które poruszają się w sferze kolejowej, prosiłbym o rzetelne informacje. Muszę napisać o kilku czynnikach, takich jak: przebieg kształcenia, predyspozycje do zawodu, przeciwwskazania zawodowe i inne ogólne informacje. Z tym ostatnim to mogą być np. ciekawostki.
Jeszcze raz proszę o pomoc, pozdrawiam.
PS: Przy okazji temat rozwiąże wszystkie pytania podobne do: '...a co maszynista musi...', '...a jak maszynista pracuje...' itp.
Zmoderowano. Nie pisz małą czcionką.
Krzysiek626
-
Pierwszym warunkiem na drodze do zostania maszynistą jest posiadanie średniego wykształcenia technicznego (najlepiej elektrotechnicznego albo mechanicznego). W Polsce funkcjonuje wiele techników kolejowych, ale nieprawdą jest, że tylko ukończenie takiej właśnie placówki pozwala zostać maszynistą. Obecnie są nawet szkoły policealne (np. w Warszawie Kolejowa Szkoła Policealna dla Dorosłych).
Przeważnie droga do kariery maszynisty wygląda tak, że najpierw pracuje się w warsztacie naprawczym taboru kolejowego, potem obejmuje się stanowisko pomocnika i po przejechaniu określonej liczby kilometrów jako pomocnik (10 tys. przy trakcji spalinowej, 15 tys. przy elektrycznej i 5 tys. przy parowej) trzeba udać się na szkolenie, które kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Ze względu na wymagania zdrowotne (przypomnijmy: I kategoria wzroku i słuchu!) do zawodu przyjmowani są tylko mężczyźni do 30 roku życia.
-
W Polsce funkcjonuje wiele techników kolejowych
Jeśli "wiele" oznacza dokładnie 3 czynne i jeszcze jakoś działające [nabór pozwalający utworzyć profil]...
-
Ze względu na wymagania zdrowotne (przypomnijmy: I kategoria wzroku i słuchu!)
Co do kategorii wzroku: mają wchodzić/ weszły europejskie przepisy dopuszczające ostrość wzroku z/bez korekcji 1,0 - 0,7 i korekcję do -8D i +5D.
-
po przejechaniu określonej liczby kilometrów jako pomocnik (10 tys. przy trakcji spalinowej, 15 tys. przy elektrycznej i 5 tys. przy parowej)
Ciekawe zagadnienie - dlaczego parowa (która wg mnie jest trudniejsza od elektrycznej) wymaga mniejszej liczby km? Ze względu na popularność?
-
Może dlatego że możliwości techniczne nie pozwalają, na ilu kilometrach linii codziennie jeździ w Polsce pociąg prowadzony parowozem? Odpowiedź: 81km
-
Co do kategorii wzroku: mają wchodzić/ weszły europejskie przepisy dopuszczające ostrość wzroku z/bez korekcji 1,0 - 0,7 i korekcję do -8D i +5D.
To weszły już czy nie ?
-
Nie wiem dokładnie, ale w internecie można znaleźć projekt, może już przegłosowali? ma podobno wejść w życie od stycznia 2011, ale nic nie wiem na pewno.
-
Na dzień dzisiejszy nic takiego nie weszło w życie. Nadal pierwsza kategoria wzroku i słuchu. Ale to nie wszystko - kandydat na pracownika drużyny trakcyjnej przechodzi również badanie krwi i moczu, RTG klatki piersiowej, psychotesty, EKG, oraz badania neurologiczne. I tak co dwa lata, a potem to nawet i częściej.
-
Czyli co - jest dopuszczalna wada wzroku/słuchu?
-
Czyli co - jest dopuszczalna wada wzroku/słuchu?
Nie.
-
Borys, a nie wiesz może w jakim celu jest robione RTG klatki piersiowej?
-
Borys, a nie wiesz może w jakim celu jest robione RTG klatki piersiowej?
Nie wiem. Nie jestem znachorem. Trzeba pytać Andrzeja.
-
Nie wiem. Nie jestem znachorem.
OT. Rozwaliłeś mnie :D
-
Borys, a nie wiesz może w jakim celu jest robione RTG klatki piersiowej?
Po to, żeby sprawdzić czy ma się zdolność do przyjęcia na klatę:
a) odpowiedzialności za tabor, towar/pasażerów
b) obcięcia premii procentowej
c) stania z towarowym pod semaforem czekając na S2
A tak na poważne, to po to, żeby sprawdzić czy nie ma jakichś choróbsk - rak, gruźlica, itp. Pracownik musi być zdrowy.
A... i jeszcze kał i krew. Żeby wiedzieć czy robote ma się we krwi czy w d.... <- to nie do końca serio ;)
-
A moim zdaniem to po to, że w kabinie jest bardzo, ale to baardzo głośno i żeby klatka piersiowa była na to przygotowana. Przy takim natężeniu dźwięków, klatka piersiowa pełni rolę pudła rezonansowego.
-
Badania wyżej wymienione są obowiązkowe, aby pracować w danej (tej, bądź innej, np.: gastronomicznej) branży. Otóż:
-Zdjęcia RTG pokazują, czy nie ma żadnych zmian w płucach, które nie pozwalają na pracę na tak odpowiedzialnym stanowisku.
-Krew i mocz: chodzi tutaj głównie o sprawdzenie cukru i innych czynników, a nawet: czy dana osoba nie jest uzależniona od narkotyków bądź alkoholu. (Przeszedłem z wynikiem bardziej niż dobrym ;))
Ostatnio zostałem skierowany przez swoją firmę na takie właśnie badania i bardzo miła Pani doktor odpowiedziała mi na takie właśnie pytani ;).
Psychotesty: chyba wiadomo ;).
EKG: sprawdzenie, czy dana osoba nie posiada ukrytych schorzeń.
Zastanawiam się tylko, czy do 'pakietu wszystkich tych badań jest jeszcze 'zalecana' spirometria i badania pulmonologiczne?
-
To niezły zestaw badań.
Kiedyś słyszałem pewnego starszego pana który mówił : "Nie ma ludzi zdrowych są tylko źle zbadani ".
-
Czyli co - jest dopuszczalna wada wzroku/słuchu?
Nie.
Jeszcze nie, znalazłem projekt: http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_transport_kolejowy/proj_rozp_licencje_maszynisci/px_rozporzadzenie___maszynisci___licencje_v_3_04_09_2008.pdf
-
a potem to nawet i częściej.
po 50 roku życia badania okresowe odbywają się co roku, z wiadomych przyczyn.
-
Dziękuję wszystkim! Zawsze trochę więcej 'mięsa' do obróbki. Jeśli ktoś może coś jeszcze dopisać, chętnie skorzystam.
-
Zadawaj konkretne pytania, to łatwiej będzie Ci pomóc.
-
No a jeszcze tak: Jak wygląda praca maszynisty? Jak wygląda standardowy dzień? Jaka jest atmosfera pracy? Możecie mi przedstawić maszynistę manewrowego jak i... tego, który pracuje na poc. osobowych. Dziękuję.
Edit.: Wiadomo, że maszynista ma za zadanie nie tylko prowadzić pociąg od stacji A do B, ale musi też wypełniać papierki. Jakie są to 'papierki' i ewent. jakieś przykłady.
-
Jak masz czas, to sobie poczytaj:
http://1435mm.bloog.pl/
-
Tak, Pana Marka czytam i czytam od ponad roku. Dzięki za pomoc.
-
Pod względem prawnym to może tutaj coś znajdziesz.
http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2007,nr,170/poz,1204,rozporzadzenie-ministra-transportu-zmieniajace-rozporzadzenie-w-sprawie-wykazu.html
Nie którzy lubią zawód maszynisty. Jest to pewien typ wolności. Nie jesteś w zakładzie, nie masz bezpośrednio nad sobą przełożonego. Wyjeżdżasz na szlak, na haku masz trochę ton, przed tobą przestrzeń życiowa.
Ale jest druga strona medalu. Jest to cygańskie życie. Przecież będąc maszynistą, nie wracasz po 8 godzinach pracy do domu.
-
Ale jest druga strona medalu. Jest to cygańskie życie. Przecież będąc maszynistą, nie wracasz po 8 godzinach pracy do domu.
Tu się kolego z tobą nie zgodzę:)), wręcz przeciwnie pracownicy mają jak najbardziej normowany czas pracy w spółkach typu PKP Intercity, Przewozy regionalne, KM itp.;), normalnie wracają po 8 do 12 godzin maks do domku:).
Chyba że mowa o prywaciarzach to w pełni się z tobą zgadzam.:)
-
No a jeszcze tak: Jak wygląda praca maszynisty? Jak wygląda standardowy dzień? Jaka jest atmosfera pracy? Możecie mi przedstawić maszynistę manewrowego jak i... tego, który pracuje na poc. osobowych. Dziękuję.
Maszynista rozpoczyna prace zgłaszając się do dyspozytora. Może to zrobić osobiście, bądź telefonicznie. Otrzymuje wtedy numer karty pracy, może zapoznać się z ogłoszeniami, zarządzeniami itp. Dalej już zależnie od tury - przyjęcie lokomotywy w lokomotywowni, w stacji badz po prostu 'z reki'. Dalej już tylko to co najlepsze - jazda. Od początku do końca służby nie może minąć więcej jak 12 h. Oczywiście zdarza się, że z przyczyn niezależnych nie można skończyć służby planowo (wypadki, opóźnienia, defekty). Potem zdanie pojazdu, bądź przekazanie.
Edit.: Wiadomo, że maszynista ma za zadanie nie tylko prowadzić pociąg od stacji A do B, ale musi też wypełniać papierki. Jakie są to 'papierki' i ewent. jakieś przykłady.
Najważniejszym papierkiem zapewne jest karta pracy. Do tego wprowadzanie poprawek do RJ, WOS. Jest jeszcze wiele różnych papierków z którymi maszynista musi się zapoznać, podpisać je (karty próby hamulca, polecenie grzania, R307 itp., itd.)
-
Przeważnie droga do kariery maszynisty wygląda tak, że najpierw pracuje się w warsztacie naprawczym taboru kolejowego
Przez jaki czas pracuje się w ZN, co trzeba opanować i czy jest za to wynagrodzenie, a jeśli tak, to jakie (jeśli ktoś oczywiście uchyli tajemnicy, jeśli nie chce publicznie, to bardzo prosiłbym na priv)?
Edit.:
Na górze kolega @ZiomalCl napisał, że są czynne 3 technika kolejowe. W jakich miastach one się mieszczą?
Edit2.:
Co robi pomocnik maszynisty?
-
Obowiązki maszynisty i pomocnika maszynisty znajdziesz w instrukcji Ct-1 i Ct-2
http://kolej.krb.com.pl/ct1/ct1.html
http://kolej.krb.com.pl/ct2/ct2.html
-
Na górze kolega @ZiomalCl napisał, że są czynne 3 technika kolejowe. W jakich miastach one się mieszczą?
Na pewno Technikum Kolejowe jest w Warszawie ul. Szczęśliwicka 56 oraz Technikum Komunikacyjne w Krakowie ul. Ułanów 3. O tej placówce może coś wiecej powiedzieć Borys.
-
Na górze kolega @ZiomalCl napisał, że są czynne 3 technika kolejowe. W jakich miastach one się mieszczą?
Na pewno Technikum Kolejowe jest w Warszawie ul. Szczęśliwicka 56 oraz Technikum Komunikacyjne w Krakowie ul. Ułanów 3. O tej placówce może coś wiecej powiedzieć Borys.
Technikum Komunikacyjne to nie kolejowe.
-
Technikum Komunikacyjne to nie kolejowe
Tak, nie jest kolejowym, ale pozwala na wykształcenie w kierunku technik-mechanik.
-
Technikum Komunikacyjne to nie kolejowe
Tak, nie jest kolejowym, ale pozwala na wykształcenie w kierunku technik-mechanik.
Co przy przyjęciu na kolej jest równoważne z technikiem telegrafistą...
-
A gdzie jest "ta trzecia" szkoła kolejowa czy technikum kolejowe?
-
A gdzie jest "ta trzecia" szkoła kolejowa czy technikum kolejowe?
Kolejówka jest też na ul. Kilińskiego w Sosnowcu(przy głównym dworcu).
-
Dobrze. Powoli, powoli idę do przodu.
Co robi pomocnik po 'awansowaniu' na maszynistę? Czy od razu jest puszczany na głęboką wodę czy ma jakiś dozór? I potrzebuję też opisu pracy w ZNTK.
-
Co robi pomocnik po 'awansowaniu' na maszynistę? Czy od razu jest puszczany na głęboką wodę czy ma jakiś dozór?
Jazdy pod nadzorem ma jeszcze przed zdaniem egzaminu kwalifikacyjnego na maszynistę. Później żadne jazdy pod nadzorem nie są przewidziane.
-
Później żadne jazdy pod nadzorem nie są przewidziane.
Widziałem jak mechanikowi przydzielono przewodnika podczas remontu torowiska i objazdu szlaku inną drogą.
-
P. Zienkowicz w opowiadaniach pisze, że jechał jako nieznający szlaku (lata 80.), i żeby się nie wlec te 40 km/h przydzielili mu przewodnika, dzięki czemu mógł pojechać szybciej.
-
Później żadne jazdy pod nadzorem nie są przewidziane.
Widziałem jak mechanikowi przydzielono przewodnika podczas remontu torowiska i objazdu szlaku inną drogą.
Jazda pod nadzorem i jazda z pilotem to dwie różne rzeczy.
-
Chciałem jedynie odnotować fakt że są sytuacje w których mechanik otrzymuje do pomocy pilota.
-
Chciałem jedynie odnotować fakt że są sytuacje w których mechanik otrzymuje do pomocy pilota.
Oczywiście, jednak nie wynika to z niedoświadczenia maszynisty, tylko z nieznajomości szlaku.
-
Jakie niebezpieczeństwa wiążą się z pracą maszynisty? Jak wygląda praca w ZNTK?
-
Kiedyś gdzieś przeczytałem, że maszynista to jedno z najniebezpieczniejszych stanowisk na kolei. Jako, że siedzi tam, na samym czele składu, najbardziej narażony jest na jakiekolwiek niebezpieczeństwa z racji wykolejenia, zderzenia. Jeśli chodzi o katastrofy kolejowe, to najczęstszą ich ofiarą pada, niestety, maszynista.
-
Najniebezpieczniejsze na kolei jest sprzęganie i rozprzęganie taboru. Co do niebezpieczeństw związanych ze stanowiskiem maszynisty to polecam kartę oceny ryzyka zawodowego (czy jakoś tak ;)) na stanowisku maszynisty pojazdów trakcyjnych (zależnie od trakcji).
-
Najniebezpieczniejsze na kolei jest sprzęganie i rozprzęganie taboru.
No i dorzuciłbym jeszcze prace na górkach rozrządowych i wszelakie jazdy na taborze. No ale to nie wchodzi w zakres obowiązków maszynisty...
-
Najniebezpieczniejsze na kolei jest sprzęganie i rozprzęganie taboru.
Masz rację, tylko gdyby to robić zgodnie z zasadami BHP, czyli np. nie stać przy haku czekając aż najedzie na nas wagon / lokomotywa i dopiero potem wykonywać czynność sprzęgania taboru, to nasze bezpieczeństwo znacznie by wzrosło. Oczywiście nie mówię, że każdy tak robi, ale polecam iść na stację i spojrzeć jak rutynowo i mechanicznie jest wykonywana ta czynność przez pracowników do tego uprawnionych. W ciemno można stwierdzić, że 8 na 10 pracowników będzie to robić tak, jak opisałem wyżej.
-
Jak wygląda egzamin praktyczny na maszynistę, do którego przystępuje pomocnik maszynisty?
Dziękuję wszystkim za pomoc! Mimo, że mam czas do grudnia, już prawie skończyłem. Na stan dzisiejszy została mi tylko kosmetyka - poprawianie zdjęć czy błędów gramatycznych. Pozwoliłem sobie użyć Screenów z MaSzyny, z powodu braku swoich zdjęć. W sumie wyszło mi z tego ok. 20. slajdów.
Na powyższe pytanie znalazłem odpowiedź u wujka Googla. Jeszcze raz dziękuję Wszystkim. :)
Temat można zamknąć, wedle uznania.
-
Pokażesz efekt?
-
Wolałbym nie. Ale podzielę się z Wami uzyskaną oceną (w grudniu), i znając moją nauczycielkę, będzie
Celująco to ocena celująca. ort, styl
Quark-t