Autor Wątek:  Projekt - Maszynista  (Przeczytany 24961 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Projekt - Maszynista
« dnia: 02 Października 2010, 00:11:01 »
Witam,
zwracam się do Was z prośbą o pomoc. Mianowicie: jestem w klasie 3. gimnazjum i projekt z WOS-u na semestr mam zatytułowany: "Poznajemy zawód". Długo nad zawodem się nie zastanawiałem (patrz temat). Termin pracy mam na 6 grudnia, więc czasu jest sporo. Jako, że na forum jest wielu maszynistów czy chociażby osób, które poruszają się w sferze kolejowej, prosiłbym o rzetelne informacje. Muszę napisać o kilku czynnikach, takich jak: przebieg kształcenia, predyspozycje do zawodu, przeciwwskazania zawodowe i inne ogólne informacje. Z tym ostatnim to mogą być np. ciekawostki.
Jeszcze raz proszę o pomoc, pozdrawiam.

PS: Przy okazji temat rozwiąże wszystkie pytania podobne do: '...a co maszynista musi...',  '...a jak maszynista pracuje...' itp.

Zmoderowano. Nie pisz małą czcionką.
Krzysiek626
« Ostatnia zmiana: 02 Października 2010, 12:06:30 wysłana przez Krzysiek626 »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Atroth

  • Gość
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Października 2010, 09:09:57 »
Pierwszym warunkiem na drodze do zostania maszynistą jest posiadanie średniego wykształcenia technicznego (najlepiej elektrotechnicznego albo mechanicznego). W Polsce funkcjonuje wiele techników kolejowych, ale nieprawdą jest, że tylko ukończenie takiej właśnie placówki pozwala zostać maszynistą. Obecnie są nawet szkoły policealne (np. w Warszawie Kolejowa Szkoła Policealna dla Dorosłych).
Przeważnie droga do kariery maszynisty wygląda tak, że najpierw pracuje się w warsztacie naprawczym taboru kolejowego, potem obejmuje się stanowisko pomocnika i po przejechaniu określonej liczby kilometrów jako pomocnik (10 tys. przy trakcji spalinowej, 15 tys. przy elektrycznej i 5 tys. przy parowej) trzeba udać się na szkolenie, które kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Ze względu na wymagania zdrowotne (przypomnijmy: I kategoria wzroku i słuchu!) do zawodu przyjmowani są tylko mężczyźni do 30 roku życia.
 

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Października 2010, 10:22:43 »
Cytuj
W Polsce funkcjonuje wiele techników kolejowych

Jeśli "wiele" oznacza dokładnie 3 czynne i jeszcze jakoś działające [nabór pozwalający utworzyć profil]...
« Ostatnia zmiana: 02 Października 2010, 14:41:03 wysłana przez ZiomalCl »

Offline Pendolino

  • Wiadomości: 222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Października 2010, 15:56:28 »
Ze względu na wymagania zdrowotne (przypomnijmy: I kategoria wzroku i słuchu!) 
Co do kategorii wzroku: mają wchodzić/ weszły europejskie przepisy dopuszczające ostrość wzroku z/bez korekcji 1,0 - 0,7 i korekcję do -8D i +5D.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Października 2010, 16:05:05 »
po przejechaniu określonej liczby kilometrów jako pomocnik (10 tys. przy trakcji spalinowej, 15 tys. przy elektrycznej i 5 tys. przy parowej)
Ciekawe zagadnienie - dlaczego parowa (która wg mnie jest trudniejsza od elektrycznej) wymaga mniejszej liczby km? Ze względu na popularność?
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline Pendolino

  • Wiadomości: 222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Października 2010, 16:13:49 »
Może dlatego że możliwości techniczne nie pozwalają, na ilu kilometrach linii codziennie jeździ w Polsce pociąg prowadzony parowozem? Odpowiedź: 81km

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Października 2010, 18:45:28 »
Co do kategorii wzroku: mają wchodzić/ weszły europejskie przepisy dopuszczające ostrość wzroku z/bez korekcji 1,0 - 0,7 i korekcję do -8D i +5D.
To weszły już czy nie ?

Offline Pendolino

  • Wiadomości: 222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Października 2010, 18:59:34 »
Nie wiem dokładnie, ale w internecie można znaleźć projekt, może już przegłosowali? ma podobno wejść w życie od stycznia 2011, ale nic nie wiem na pewno.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Października 2010, 19:32:22 »
Na dzień dzisiejszy nic takiego nie weszło w życie. Nadal pierwsza kategoria wzroku i słuchu. Ale to nie wszystko - kandydat na pracownika drużyny trakcyjnej przechodzi również badanie krwi i moczu, RTG klatki piersiowej, psychotesty, EKG, oraz badania neurologiczne. I tak co dwa lata, a potem to nawet i częściej.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Października 2010, 20:22:02 »
Czyli co - jest dopuszczalna wada wzroku/słuchu?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Października 2010, 20:25:09 »
Czyli co - jest dopuszczalna wada wzroku/słuchu?

Nie.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline pol102

  • Wiadomości: 959
  • Geoinformatyk kolejowy
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Października 2010, 20:28:05 »
Borys, a nie wiesz może w jakim celu jest robione RTG klatki piersiowej?

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Października 2010, 20:29:45 »
Borys, a nie wiesz może w jakim celu jest robione RTG klatki piersiowej?

Nie wiem. Nie jestem znachorem. Trzeba pytać Andrzeja.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline REWIZOR

  • Administrator
  • Wiadomości: 3679
    • Zobacz profil
    • www.eu07.pl
  • Otrzymane polubienia: 29
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #13 dnia: 02 Października 2010, 20:32:05 »
Nie wiem. Nie jestem znachorem.
OT. Rozwaliłeś mnie :D
Pozdrawiam

Offline Kipek von Chojna

  • Wiadomości: 139
  • Kiperancki Kipek
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Października 2010, 21:55:46 »
Borys, a nie wiesz może w jakim celu jest robione RTG klatki piersiowej?
Po to, żeby sprawdzić czy ma się zdolność do przyjęcia na klatę:
a) odpowiedzialności za tabor, towar/pasażerów
b) obcięcia premii procentowej
c) stania z towarowym pod semaforem czekając na S2

A tak na poważne, to po to, żeby sprawdzić czy nie ma jakichś choróbsk - rak, gruźlica, itp. Pracownik musi być zdrowy.

A... i jeszcze kał i krew. Żeby wiedzieć czy robote ma się we krwi czy w d....    <- to nie do końca serio ;)
:)

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Października 2010, 22:06:24 »
A moim zdaniem to po to, że w kabinie jest bardzo, ale to baardzo głośno i żeby klatka piersiowa była na to przygotowana. Przy takim natężeniu dźwięków, klatka piersiowa pełni rolę pudła rezonansowego.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline MariensPL

  • Wiadomości: 64
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #16 dnia: 02 Października 2010, 22:17:59 »
Badania wyżej wymienione są obowiązkowe, aby pracować w danej (tej, bądź innej, np.: gastronomicznej) branży. Otóż:
-Zdjęcia RTG pokazują, czy nie ma żadnych zmian w płucach, które nie pozwalają na pracę na tak odpowiedzialnym stanowisku.
-Krew i mocz: chodzi tutaj głównie o sprawdzenie cukru i innych czynników, a nawet: czy dana osoba nie jest uzależniona od narkotyków bądź alkoholu. (Przeszedłem z wynikiem bardziej niż dobrym ;))
Ostatnio zostałem skierowany przez swoją firmę na takie właśnie badania i bardzo miła Pani doktor odpowiedziała mi na takie właśnie pytani ;).
Psychotesty: chyba wiadomo ;).
EKG: sprawdzenie, czy dana osoba nie posiada ukrytych schorzeń.


Zastanawiam się tylko, czy do 'pakietu wszystkich tych badań jest jeszcze 'zalecana' spirometria i badania pulmonologiczne?
« Ostatnia zmiana: 02 Października 2010, 22:18:32 wysłana przez Krzysiek626 »
You've seen the butcher.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #17 dnia: 03 Października 2010, 08:17:13 »
To niezły zestaw badań.
Kiedyś słyszałem pewnego starszego pana który mówił : "Nie ma ludzi zdrowych są tylko źle zbadani ".


Offline Grzegorz KK

  • Wiadomości: 672
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #19 dnia: 03 Października 2010, 13:19:56 »
a potem to nawet i częściej.
po 50 roku życia badania okresowe odbywają się co roku, z wiadomych przyczyn.
Nikon D60+18-55 II
PMR Twintalker 5710 X2 (Niezawodna łączność na szlaku i w terenie)
Sony Full HD HDR-CX-115 (uzupełnienie siatki jakością FUll HD)

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #20 dnia: 06 Października 2010, 21:11:13 »
Dziękuję wszystkim! Zawsze trochę więcej 'mięsa' do obróbki. Jeśli ktoś może coś jeszcze dopisać, chętnie skorzystam.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #21 dnia: 07 Października 2010, 06:09:38 »
Zadawaj konkretne pytania, to łatwiej będzie Ci pomóc.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #22 dnia: 07 Października 2010, 20:40:58 »
No a jeszcze tak: Jak wygląda praca maszynisty? Jak wygląda standardowy dzień? Jaka jest atmosfera pracy? Możecie mi przedstawić maszynistę manewrowego jak i... tego, który pracuje na poc. osobowych. Dziękuję.

Edit.: Wiadomo, że maszynista ma za zadanie nie tylko prowadzić pociąg od stacji A do B, ale musi też wypełniać papierki. Jakie są to 'papierki' i ewent. jakieś przykłady.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #23 dnia: 07 Października 2010, 20:56:45 »
Jak masz czas, to sobie poczytaj:
http://1435mm.bloog.pl/
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #24 dnia: 07 Października 2010, 21:27:09 »
Tak, Pana Marka czytam i czytam od ponad roku. Dzięki za pomoc.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #25 dnia: 10 Października 2010, 00:57:03 »
Pod względem prawnym to może tutaj coś znajdziesz.
http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2007,nr,170/poz,1204,rozporzadzenie-ministra-transportu-zmieniajace-rozporzadzenie-w-sprawie-wykazu.html

Nie którzy lubią zawód maszynisty. Jest to pewien typ wolności. Nie jesteś w zakładzie, nie masz bezpośrednio nad sobą przełożonego. Wyjeżdżasz na szlak, na haku masz trochę ton, przed tobą przestrzeń życiowa.
Ale jest druga strona medalu. Jest to cygańskie życie. Przecież będąc maszynistą, nie wracasz po 8 godzinach pracy do domu.
« Ostatnia zmiana: 10 Października 2010, 01:15:06 wysłana przez Anrej »

Offline Grzegorz KK

  • Wiadomości: 672
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #26 dnia: 10 Października 2010, 08:58:37 »
Ale jest druga strona medalu. Jest to cygańskie życie. Przecież będąc maszynistą, nie wracasz po 8 godzinach pracy do domu.
Tu się kolego z tobą nie zgodzę:)), wręcz przeciwnie pracownicy mają jak najbardziej normowany czas pracy w spółkach typu PKP Intercity, Przewozy regionalne, KM itp.;), normalnie wracają po 8 do 12 godzin maks do domku:).
Chyba że mowa o prywaciarzach to w pełni się z tobą zgadzam.:)
Nikon D60+18-55 II
PMR Twintalker 5710 X2 (Niezawodna łączność na szlaku i w terenie)
Sony Full HD HDR-CX-115 (uzupełnienie siatki jakością FUll HD)

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #27 dnia: 13 Października 2010, 14:34:36 »
No a jeszcze tak: Jak wygląda praca maszynisty? Jak wygląda standardowy dzień? Jaka jest atmosfera pracy? Możecie mi przedstawić maszynistę manewrowego jak i... tego, który pracuje na poc. osobowych. Dziękuję.
Maszynista rozpoczyna prace zgłaszając się do dyspozytora. Może to zrobić osobiście, bądź telefonicznie. Otrzymuje wtedy numer karty pracy, może zapoznać się z ogłoszeniami, zarządzeniami itp. Dalej już zależnie od tury - przyjęcie lokomotywy w lokomotywowni, w stacji badz po prostu 'z reki'. Dalej już tylko to co najlepsze - jazda. Od początku do końca służby nie może minąć więcej jak 12 h. Oczywiście zdarza się, że z przyczyn niezależnych nie można skończyć służby planowo (wypadki, opóźnienia, defekty). Potem zdanie pojazdu, bądź przekazanie.

Edit.: Wiadomo, że maszynista ma za zadanie nie tylko prowadzić pociąg od stacji A do B, ale musi też wypełniać papierki. Jakie są to 'papierki' i ewent. jakieś przykłady.
Najważniejszym papierkiem zapewne jest karta pracy. Do tego wprowadzanie poprawek do RJ, WOS. Jest jeszcze wiele różnych papierków z którymi maszynista musi się zapoznać, podpisać je (karty próby hamulca, polecenie grzania, R307 itp., itd.)
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4107
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1260
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #28 dnia: 13 Października 2010, 22:24:08 »
Cytuj
Przeważnie droga do kariery maszynisty wygląda tak, że najpierw pracuje się w warsztacie naprawczym taboru kolejowego
Przez jaki czas pracuje się w ZN, co trzeba opanować i czy jest za to wynagrodzenie, a jeśli tak, to jakie (jeśli ktoś oczywiście uchyli tajemnicy, jeśli nie chce publicznie, to bardzo prosiłbym na priv)?

Edit.:
Na górze kolega @ZiomalCl napisał, że są czynne 3 technika kolejowe. W jakich miastach one się mieszczą? 
Edit2.:
Co robi pomocnik maszynisty?
« Ostatnia zmiana: 13 Października 2010, 22:52:45 wysłana przez macius5991 »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Pendolino

  • Wiadomości: 222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Projekt - Maszynista
« Odpowiedź #29 dnia: 14 Października 2010, 09:35:58 »
Obowiązki maszynisty i pomocnika maszynisty znajdziesz w instrukcji Ct-1 i Ct-2
http://kolej.krb.com.pl/ct1/ct1.html
http://kolej.krb.com.pl/ct2/ct2.html