Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - adzik

Strony: [1] 2
1
Pomoc w tworzeniu / Odp: Tekstury - początki
« dnia: 03 Sierpnia 2011, 18:32:19 »
Przeszło mi przez głowę zrobienie filmiku instruktażowego, z tym że byłby on oparty na Photoshopie. Poza tym muszę jeszcze ogarnąć temat tworzenia filmów tego typu, bo nigdy czegoś takiego nie robiłem.

Jeżeli nadal chętny to mogę pomóc w próbach nagrywania tego typu filmików.

2
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Ruszanie Elektrowozem
« dnia: 17 Lipca 2011, 19:06:36 »
Witam!
Jako, że miałem problemy natury sprzętowej (kasacja sprzętu) i zmuszony byłem odkurzyć mojego 8-letniego stacjonarnego staruszka i wywalczyć z nim posłuszeństwo w kwestii renderingu wideo co udało mi się dzisiaj rano. Efektem moich prac jest wypuszczenie wersji RC1 Części 3 serii filmów instruktażowych.
Bardzo proszę o fachowe uwagi, tudzież przypomnienie o czymś co miałem zrobić a tego nie zawarłem na filmie (jak wiadomo, mogłem coś usunąć bądź pracować z kopią nie tej wersji - bo była przywracana z backupu)

LINK:


P.S. Udało mi się wyeliminować "skakanie" kranu, co było dość zabawne, aczkolwiek zupełnie niedopuszczalne w wersji finalnej.

3
Bieżące kolejowe / Lokomotywa RZD GT1-001 napędzana LNG
« dnia: 14 Lipca 2011, 21:53:19 »
Przeglądając jakiś czas temu znalazłem taką oto informację na gazeo.pl,

Cytuj
Wyprodukowany w zakładach RZD „ciągnik” jest pojazdem dwuczłonowym. W jednej części zamontowano turbinę gazową typu NK-361 generującą moc 8,3 MW, wyprodukowaną w instytucie badawczym w Samarze, drugą natomiast zajmuje zbiornik skroplonego gazu ziemnego, mieszczący 17 ton paliwa. Choć taka ilość wydaje się trudna do ogarnięcia umysłem, zwłaszcza w kontekście pojazdu lądowego, wystarcza 300-tonowej lokomotywie pokonanie przed następnym tankowaniem dystansu 750 km, oczywiście z ładunkiem.

(...)

Eksperymentalna gazowa lokomotywa typu GT1-001 została z pozytywnym wynikiem przetestowana w grudniu 2010 r. na trasie Bekowka-Bekasowo. Plany zakładają wprowadzenie pierwszych seryjnych egzemplarzy do służby na mroźnej i surowej Syberii, gdzie zresztą gaz ziemny (zwłaszcza skroplony, przechowywany w zbiorniku kriogenicznym) powinien sprawdzać się lepiej niż podatny na działanie niskich temperatur olej napędowy, z którego podczas mrozu wytrąca się parafina, zatykając przewody paliwowe i utrudniając lub wręcz uniemożliwiając rozruch. Pojazdy szynowe na gaz to potencjalnie dobre rozwiązanie nie tylko dla regionów trudno dostępnych lub takich, w których panują ekstremalne warunki pogodowe. Ze względu na własności ekologiczne, równie dobrze sprawdziłyby się w krajach o umiarkowanym klimacie, obniżając przy okazji koszty przewozu towarów. Jak na razie, podobne rozwiązania nie zdobywają szturmem popularności, ale być może rosnące i niestabilne ceny ropy naftowej skłonią operatorów kolejowych do rozważenia takiej opcji.
http://www.gazeo.pl/swiat_lpg_cng2_z_kraju_i_ze_swiata.php?news_id=1371

Ciekawe jak sprawdza się jako towarówka z troszkę lżejszym bruttem... :)

4
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Ruszanie Elektrowozem
« dnia: 12 Lipca 2011, 17:38:11 »
Od 2:47 napisy znikają zbyt szybko - pauzowanie będzie uciążliwe.
Ciekawym efektem byłoby zastopowanie klatki i płynne ukazanie się oraz zniknięcie napisów, a następnie kontynuacja symulacji.
Ok, rzeczywiście - po zwróceniu większej uwagi, wydłużę wyświetlanie napisów i rozciągnę film w stopniu pozwalającym pełne odczytanie tekstów. A wcześniejsze zanikanie/pojawianie się napisów jest czasowo odpowiednie? (przyjąłem czas: 0,5 sekundy na efekt zaniku)
Tak, ale poszczególnych obwodów WN nie załącza wyłącznik szybki tylko odpowiednie styczniki (styczniki przetwornic, grzania pociągu, liniowe i inne). W moim odczuciu racja jest po stronie huntera ;-)
Dobrze, nie znam się na lokomotywie w stopniu pozwalającym mi na polemikę bez podawania konkretnych argumentów, zatem przyjmuję uwagę i postaram się do niej zastosować.

Czy coś jeszcze jest rażące, niedociągnięte? Jak tylko czas pozwoli to dzisiaj wieczorkiem lub nocną porą wstawię poprawiony film.

5
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Ruszanie Elektrowozem
« dnia: 12 Lipca 2011, 15:54:52 »
Brakuje tylko boczników.
To będzie przy technice jazdy omówione.

Zalaczenie/wylaczenie wylacznika szybkiego, a nie zalaczenie/wylaczenie obwodu...
IMO nie pisalbym o rozruchu na dwoch pantografach. Punkt 8 - 'nastawnik kierunkowy' powinno byc.

Ok, Wyłącznik szybki służy do rozłączania obwodu WN. Ale bez tego nie obwodów WN co za tym idzie uruchomimy lokomotywy? (Przecież nie załącza się sprężarka i przetwornica bez wył. szybkiego) Co do punktu 8 - rzeczywiście, niedopatrzenie przy edycji :)

Ode mnie:
- "jazda powinna odbywać się przy ciśnieniu w zbiornikach powyżej 7 atmosfer". Zamieniłbym "zbiornikach" na "zbiorniku głównym",
- "zwróć uwagę na opadające ciśnienie w przewodzie hamulcowym"; akurat zaznaczyłeś cylinder hamulcowy, manometr przewodu głównego jest środkowym manometrem. Nie jest też prawdą, że jeśli w cylindrze hamulcowym lokomotywy ciśnienie będzie wskazywać "0", to skład będzie wyluzowany. Lokomotywa - owszem, ale skład niekoniecznie.
Ad 1- Ok, szczegół techniczny, gdzie nie do końca wychwytuje - zabrakło mi słowa "głównym" - poprawione.
Ad 2. - tak, wiem że środkowy manometr jest manometrem przewodu głównego, chodziło mi o pokazanie stopnia docisku hamulców. Oczywiście że nie będzie prawdą gdy odhamujemy lokomotywę bez pozycji kranu hamulca w pozycji Jazdy bądź odluźniania jednak zmieniając założenia - User wykonuje czynności pokazane na filmiku (Ustawi na pozycji jazdy i poczeka aż wskazówka opadnie, zdanie ma wartość prawdziwą). Jest nawet komentarz, że odhamowanie samej lokomotywy następuje przy pomocy Num 6.

Zwróć uwagę, że dokonuje opisu rozruchu elektrowozu - czyli co zrobić by ruszyć lokomotywą a nie wykładu/prezentacji dla klasy technikum kolejowego. Laik nie zwróci uwagi, a maszynista wychwyci jedynie klawiszologię. Faktem jest, że mam na uwadzę zrobienie filmu o technice prowadzenia składu elektrowozem na przykładzie jakiejś lokomotywy (osobowej/uniwersalnej/towarowej) - wtedy z miłą chęcią wysłucham uwag odnośnie niuansów prowadzenia składów, hamowania etc.
Niemniej jednak dziękuje serdecznie za przytoczone tutaj sugestię i uwagi, co wyjść jedynie może na dobre dla treści przedstawianych na filmie.
Pozdrawiam!

6
Na warsztacie / Film Instruktażowy: Ruszanie Elektrowozem
« dnia: 12 Lipca 2011, 06:16:05 »
Witam!
Mam do zaprezentowania wersję beta1 trzeciej części filmów instruktażowych przedstawiającej ruszanie elektrowozem serii EU07 (4e). Rozruch opisałem w 10 krokach. Na razie nie podłożyłem muzyki, a lektor zostanie upubliczniony gdy albo ja go dopracuje, albo ktoś inny chętny będzie chcieć podłożyć głos.
Link:

7
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 11 Lipca 2011, 00:44:45 »
U mnie działały tylko klawisze 1-6, Sceneria TD, nie wiem czemu pozostałe nie dostawały przypisanego widoku... Ale skoro mówisz, że powinno być od 1-9 to sprawdzę to jutro. Nad głosem poćwiczę.

EDIT
Mój błąd. @Ra, rzeczywiście działa ustawianie kamery od [1] do [9].

8
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 11 Lipca 2011, 00:07:33 »
Chyba nareszcie uda mi się przedstawić wam kandydata na wersję stabilną ;-) Dokonałem drobnych poprawek, jednak w moim przekonaniu ukazywanie trybu TURBO nie ma sensu, wystarczy wskazać że takie coś jest - użytkownik sam wypróbuje/poeksperymentuje. Następnie lektor - myślę, że już jest dużo lepiej, jednak nadal nie jest to ideał. Aczkolwiek na chwilę obecną nie będę w stanie zrobić, dwa mikrofony w koszu, a z pozostałych trzech jeden jako tako się nadaje do nagrywania w moim pokoju. Rozmieszczenie mikrofonu względem źródła głosu i ustawienia podbicia sygnału do dopracowania.
Postanowiłem zrobić dwie ścieżki dźwiękowe, nie wiem która bardziej Wam przypadnie do gustu. Mnie się podobają obie z lekkim wskazaniem na blues'a. I tutaj do Was pytanie: Poziom dźwięków pomiędzy tło a lektor - głośniej/ciszej? Starałem się dobrać poziomy, jednak bardziej obiektywnym będzie test wśród innych zestawów audio i słuchu końcowego odbiorcy.

Link 1, RC1, Lektor 2, Podkład 1:

Link 2, RC1, Lektor 2, Podkład 2:

9
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 10 Lipca 2011, 21:28:07 »
Dobra, zaraz sprawdzę jaką w ogóle wersję teraz mam a jaką wrzuciłem, bo w sumie cholera mnie trafiała i eksperymentowałem "na całego". Skoro mówicie, że działa to zapewne wina leży w moim flash playerze - popatrzę na to później.

10
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 10 Lipca 2011, 21:03:01 »
Hmm... Mam problem. Podczas dodawania jednego tracku audio do Sony Vegas Pro, renderowaniu i wrzuceniu na Youtube - działa. Natomiast po dodaniu drugiej ścieżki z nagranym głosem, rendering przebiega pomyślnie, jednakże wrzucenie na serwis online skutkuje zielonym obrazem (
) i zawieszaniem się serwisu po 3 sekundach odtwarzania. Czy ktoś wie czego może to być przyczyna? Przyznam się, że męczy mnie to od 4 godzin i nie mogę znaleźć jakiegoś logicznie powiązanego zjawiska. Czyżby lektor był aż tak straszny by nie dał się opublikować? :P

11
Głosu się nie da zmienić?
Chciałem postawić na 20-40k z użyciem LoD na sensownym poziomie, by widać szczegółowość detali z b. bliska, a już np. z 100 metrów w zasadzie większość bryły oteksturowanej :)

12
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 09 Lipca 2011, 13:37:30 »
Tak jak obiecałem, zamieszczam link do filmiku jeszcze bez lektora, bo w sumie malutka mi strasznie marudzi a niewskazanym jest za tło muzyczne wstawiać arię kilkumiesięcznej córeczki, dlatego głos podłożę wieczorkiem.
Zastanawiam się jeszcze czy wstawiać muzykę jako tło czy zostawić samego lektora (czytaj mnie).

@Ra, nie będę wstawiać tego jako tekst, opowiem o tym na filmiku.
@chyzy17 - Zależy jaki format kompresji ustalasz - dla mnie np. filmik w dobrej jakości trwający te 3 minuty zajmuje 50 mb. Nie jest to dużo biorąc pod uwagę, że wszystko ma być dobrze widać - szczególnie detale.

Link:


P.S. Ładnie wygląda w jakości HD - ale to dopiero jak zrobie wersję RC1 :)

13
Pomoc doraźna / Odp: Edycja scenerii
« dnia: 09 Lipca 2011, 13:53:31 »
Notatnik + Edytor Scenerii Realistycznych w programie Rainsted.

14
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 09 Lipca 2011, 12:21:23 »
Lepiej było by nagrywać Fraps'em. Nie dość że byłaby ścieżka dźwiękowa, to FPS też byłby lepszy.

Mi wystarczy rzędu 40 FPS :) Co do ścieżki audio, specjalnie jest wyłączona

15
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 09 Lipca 2011, 11:52:38 »
Składam od nagrania w HyperCam2, poprzez obróbkę materiału źródłowego w VirtualDub, następnie właściwa edycja następuje w Sony Vegas Pro. Od nagrania do edycji używam nieskompresowanego materiału, dopiero plik wynikowy kompresuje albo do .avi z użyciem Xvid'a albo do wmv z użyciem kodeca WMV11. Do tego jeszcze eksperymentuje z różnymi formatami, by zarówno obraz jak i rozdzielczość były na dobrym poziomie.

Ok, małe zmiany w wersji 0,75, którą renderowałem w nocy:

A teraz właśnie renderuję wersję 0.77. Link wrzucę jak tylko skończy się upload na serwer.

16
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 08 Lipca 2011, 23:10:32 »
pragnę zaprezentować postęp moich prac nad jednym z kilku w serii filmików typu "Naucz się sam, my tylko pokażemy jak", czyli popularne filmy instruktażowe.
Pierwszy film nosi tytuł "Operowanie widokiem", ma na celu ukazanie możliwości operowania kamery i poruszania się.
Fakt, ale zupełnie "po macoszemu". A jest to dość ważny element, bo bez niego z podpinania wagonów nici.

Cytat: adzik
Właśnie... małymi kroczkami... a dojdziemy do sedna. Jeżeli mogę zaproponować, to z własnego doświadczenia wiem, że lepiej podzielić taki film na kilka odrębnych części i realizować je po kolei. Podział zrobić można następująco:
1. Wprowadzenie do MaSzyny - takie Intro co ma do zaproponowania dla użytkownika program, możliwości prowadzenia spalinowozów, elektrowozów, EZT...
2. Opanowanie widoku - Widok kabiny, widok zewnętrzny, poruszanie się po pojeździe;
3. Ruszanie lokomotywą elektryczną - Pantografy, Wyłącznik szybki, sprężarka, przetwornica, światła, nastawnik, odhamowanie i jazda!
4. Ruszanie lokomotywą spalinową - wyłącznik szybki, pompa paliwa, silnik, kierunek jazdy, odhamowanie i jazda!
5. Ruszanie EZT - podobnie jak wyżej, do momentu ruszenia.
6. Technika jazdy lokomotywą elektryczną - słupki semaforów, przyspieszanie, jazda bezoporowa, SHP/CA, Czuwak, tryb hamulca (posp/osob/tow) kran hamulca zasadniczego, kran hamulca pomocniczego, syrena...
7. Technika jazdy lokomotywą spalinową - przyspieszanie, jazda, SHP/CA, Czuwak, kran hamulca zasadniczego, kran hamulca pomocniczego, syrena...
8. Technika jazdy EZT - jazda I, jazda II, SHP, kran hamulca zasadniczego, kran hamulca pomocniczego, obsługa drzwi...
9. Technika jazdy manewrowej - zmiana kabiny, wyjście z kabiny, podpinanie/odpinanie wagonów, zmiana zwrotnic, sygnał końca pociągu, światła manewrowe...
10. pozostałe funkcje - Opis klawiszy funkcyjnych, włączanie autopilota z ostrzeżeniem, tutaj można zawrzeć co mechanik robi przed służbą na linii (jakie czynności wykonuje w lokomotywie).

Punkt 1. robię sobie na razie "dla siebie" i realizuję zbieranie materiałów na dysku (a jak ktoś nie wie, niekompresowane pliki wideo potrafią skonsumować DUUUŻO miejsca - przykład? pokazany filmik bez kompresji zajmuje... 1,66 GB). Punkt 2. zaprezentowałem, reszta sukcesywnie i myślę, że z tego coś wyjdzie.

17
Na warsztacie / Odp: Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 08 Lipca 2011, 21:01:58 »
Czołówka wraz ze wstępem jest zbyt długa (tzn. 30 sekund na to to za dużo). (...) Wypadało by też wrócić do kabiny.
Czołówkę planowałem tak na 15 sec. Zrobiłem trochę dłuższą by było z czego ciąć. Co do powrotu do kabiny, to rzeczywiście - jak najbardziej.
W filmie napisałeś "MaSzyna - Symulator pojazdów trakcyjnych" a nazwa to "MaSzyna - ...szynowych".
Kurczę, w pliku czołówki zmieniłem ale widocznie nie zmieniło się w reszcie. Dobra uwaga, zaraz to dopracuję.
No i operować widokiem można w osiach x, y, z, a nie tylko x i y:)
Rzeczywiście. To miałem na myśli. Człowiek czasami się zapędzi w skrótach myślowych.

18
Na warsztacie / Film Instruktażowy: Operowanie widokiem
« dnia: 08 Lipca 2011, 20:42:49 »
Witam,
Po przełamaniu trudności ze współpracą poszczególnych komponentów oprogramowania i ekspresowym kursie tworzenia materiałów wideo pragnę zaprezentować postęp moich prac nad jednym z kilku w serii filmików typu "Naucz się sam, my tylko pokażemy jak", czyli popularne filmy instruktażowe.
Pierwszy film nosi tytuł "Operowanie widokiem", ma na celu ukazanie możliwości operowania kamery i poruszania się. Na chwilę wysyłania tej wiadomości jest to wersja beta oznaczona numerem 0.60.

Film ZAWIERA:
- czołówkę serii (Tak, ten efekt jest zamierzony)
- Wstęp do filmiku
- Film właściwy
- Opis tekstowy

Film NIE ZAWIERA:
- Ścieżki dźwiękowej
- Lektora
- Sugestii użytkowników

Link do filmu:

19
Bieżące Symulatorowe / Odp: Wymarzony scenariusz
« dnia: 04 Lipca 2011, 18:03:58 »
Dla mnie brakuje b. długich brutto, albo odstawianie na kilka bocznic części składu po przyjeździe tzn. Wracamy sobie ET41 z w EAOSami + ZAESami na haku, jedziemy sobie długo, puszczamy TLK'ki po drodze. Następnie dojeżdżamy do stacji węzłowej, rozbijamy skład na dwa tory i jedziemy do szopy. W trakcie jazdy do szopy otrzymujemy przez radio komunikat o defekcie innej lokomotywy np. byczka i musimy wykonać nieplanowany przejazd. Na bocznicy towarowej stoją trzy składy (inne niż przywieźliśmy) i losowo bedzie wybierany skład, a każdy jedzie gdzieś indziej... :)
Ach :D

20
WWW / Odp: Dokumentacja dla użytkowników Symulatora
« dnia: 30 Czerwca 2011, 19:03:39 »
Dobrze, to może zaczniemy od tego, kto będzie chciał wykonać czy zredagować artykuły.
Rozumiem, że kolega @libertyn89 nadal oferuje swoją pomoc w tworzeniu dokumentacji? Czy ktoś inny jest chętny? Można się zgłaszać tutaj, bądź na PW.
@ShaXbee - czyli chciałbyś mieć dokumentację gotową przed implementacją? Jeżeli tak, to ustalimy piorytety, rozdzielimy zadania i zasuwamy z Eaosami! :)

21
WWW / Odp: Dokumentacja dla użytkowników Symulatora
« dnia: 30 Czerwca 2011, 16:04:27 »
O, to fajnie wiedzieć oficjalnie już na jaiej platformie przyjdzie nam operować. Przyznam się szczerze, że rozglądałem się trochę po Django i powoli poduczam się składni i systemu zarządzania tamtejszymi artykułami.

22
WWW / Odp: Dokumentacja dla użytkowników Symulatora
« dnia: 27 Czerwca 2011, 22:01:42 »
Będąc zwolennikiem pracy "etapowej", poświęcając czas na stworzenie ram - planu zamierzonych działań, gdzie wychwyci się najwięcej błędów jak najtańszym kosztem, doszedłem jeszcze do wniosku, że odciążty to w dużej mierze forum, gdzie poszukiwanie tego typu informacji nie jest dość efektywne w porównaniu z proponowaną chmurą tagów kolegi @libertyna89.

Mam nadzieję na wielką współpracę z @Ra odnośnie sporządzania dokumentacji zarówno samego startera, jak i technicznej strony symulatora, czyli EXE'ka i interfejsu jakim się obecnie posługuje. Tego nam brakuje. Zastanawiam się, aczkolwiek piorytetów nie chcę na razie wyznaczać, nad stworzeniem/skompletowaniem punktu wyjścia dla początkujących modelarzy i twórców scenerii - takiego wprowadzenia - jak zacząć - w wersji odświeżonej, uaktualnionej i spisanej językiem przystępnym dla laika. (Przyznam się, że w wielu kwestiach moje pytania czasem potrafiły zaskoczyć i sprawić problem)

23
WWW / Odp: Dokumentacja dla użytkowników Symulatora
« dnia: 27 Czerwca 2011, 21:28:21 »
Odnośnie tutoriali... http://eu07.pl/forum/index.php/topic,18941.msg216660.html#msg216660

no i http://eu07.pl/forum/index.php/topic,18941.msg216669.html#msg216669
Cytuj
W Wolnej chwili mogę zająć się ujęciem tematu 1., 2., 3. Co do spalinowozów, to nie jestem zbyt doświadczony w ich pracy, jednak podjąć się mogę 4., 5.

@libertyn89,
Myślałem nad przeniesieniem tej właściwej dokumentacji na CMS'a MaSzyny tak, by przez WWW użytkownik mógł przeczytać to co go interesuje. Pragnąłbym informacje zawarte w readme wykorzystać (czy wręcz prawie skopiować) na wersję on-line z odwołaniami do słów-kluczy tak, by user mógł "podążać" za wątkiem coś na styl wikipedii. Z chęcią nawiąże współpracę już przy samym opisywaniu/przepisywaniu poszczególnych zagadnień na wersję WWW jednak nie mam do końca informacji na jakim oprogramowaniu przyjdzie pracować.
W moim mniemaniu, choć oczywiście mogę się mylić, strona główna powinna zawierać w sumie bieżące i aktualne dane dotyczące opisywanego aspektu, czy to będzie FAQ czy specyfikacja pliku *.SCN, a dokumenty typu readme dołączone do wydań symulatora przedstawiają informację zgodne z symulatorem (paczką) na dzień wydania.

Podobno ABu wie coś więcej na temat silnika CMS, na którym będzie śmigać strona WWW.
Przy poprzednim projekcie, stworzenie takiej dokumentacji zajeło mi 3-4 miesiące pracy, jednak z powodu różnych zgrzytów z Administracją nie ukończyłem wszystkiego. Ciekawi mnie ile czasu potrzeba będzie tutaj na skompletowanie i dodanie.

24
WWW / Odp: Dokumentacja dla użytkowników Symulatora
« dnia: 27 Czerwca 2011, 20:47:27 »
Ok, założyłem w Google Docs kolekcję pod nazwą Dokumentacja MaSzyna, przesyłam link do spisu treści/strony tytułowej/strony startowej/nawigacji (czy jak tam inaczej to się nazwie) i proszę o ewentualne sugestię co jeszcze pominąłem na stan dzisiejszy.

https://docs.google.com/document/d/1To7KQKW9YudMfCpsGkkPUHStQagBWd8WtWl1-wLZERE/edit?hl=pl&authkey=COnviaQF
Jeszcze sprawdzę, czy mogę udostępnić i na jakich zasadach całą kolekcję, by widzieć poszczególne strony. Link dam też do pierwszego posta by nie szukać po temacie.

25
WWW / Odp: Dokumentacja dla użytkowników Symulatora
« dnia: 27 Czerwca 2011, 18:50:37 »
Dobrze, ale nie dzisiaj. Postaram się to jakoś w tygodniu przedstawić, gdyż w międzyczasie muszę walczyć ze "złośliwością rzeczy martwych" przy nagrywaniu zapowiedzianych i obiecanych przeze mnie tutoriali.

Czyli maszynopedia? Coś na miarę simspedi?
Tak! I jeżeli dobrze zrozumiałem, to ma wyglądać np.
  • Widok Kabiny -> Funkcje Kabiny -> Widok przedziału maszynowego -> funkcje przedziału maszynowego.
  • Ruszanie lokomotywą -> Jazda lokomotywą -> SHP i Sygnalizacja -> Hamowanie zasadnicze -> Hamowanie pomocnicze -> Zatrzymywanie lokomotywy -> Manewry -> Podłączanie wagonów -> Luzowanie składów z hamulca/hamowanie składów -> odłączanie wagonów -> zabezpieczanie lokomotywy.
  • Prowadzenie Elektrowozów -> prowadzenie spalinowozów -> Składy towarowe -> Składy osobowe -> prowadzenie EZT -> Lokomotywy manewrowe i techniki manewrów.
Gdy tylko stworzę zarys to umieszcze w temacie linka do pliku z odczytem dla wszystkich.

[EDIT]
Za podwaliny dokumentacji wezmę plik readme z Paczki Całościowej 2010_DDS, w którym dość przystępnie podane są najważniejsze informacje dotyczące symulatora, które powinny znaleźć się na stronie.

26
WWW / Dokumentacja dla użytkowników Symulatora
« dnia: 27 Czerwca 2011, 17:29:49 »
Witam!
Śledząc na bieżąco wydarzenia związane z aktualizacją szaty graficznej forum jak i strony głównej zauważam brak informacji odnośnie sporządzania dokumentacji Symulatora w wersji "przystępnej dla użytkowników", tak, by zawarte tam informację odpowiadały na 90% pytań rodzących się w głowach nowicjuszy jak i średnio-zaawansowanych. W tym miejscu pragnąłbym wyrazić chęć pomocy w tym kierunku i stworzyć takową "Encyklopedię Wiedzy" zgromadzoną u nas. Niemniej jednak bez zgody Administracji czy Kierownictwa, samowolne tworzenie będzie zbyt nieefektywnym marnowaniem czasu i energii.
Dlatego mając na uwadzę wcześniejszą ofertę chciałbym dowiedzieć się czy mógłbym zająć się zagadnieniem, a także, w przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi, nad czym powinienem skupić swoje starania.

Dla mnie oczywistym stworzenie będzie stworzenie dokumentacji w:
  • Instalowanie i pobieranie Symulatora
  • Działanie startera Ra lub inaczej mówiąc Uruchamianie Symulatora/Scenerii
  • FAQ - czyli Najczęściej zadawane pytania + błędy popełniane przez nowych użytkowników
  • Obsługa Maszyn w Symulatorze (opis funkcji + zdjęcia, działanie)
  • Video Tutorial - Filmy instruktażowe
  • Specyfikacja plików - rozpisane instrukcje i parametry - z czym co się je
  • ... wiele wiele innych
Na chwilę zakładania tego wątku i na początek myślę że to wystarczająca lista startowa, z czasem uzupełniana o nowe pozycję (zapewne metodą burzy mózgów forumowiczów). I tu chciałbym zadać pytanie do ogółu - czego w dokumentacji brakuje, co mogłoby być na stronie EU07.pl?
No i najważniejsze, jakie jest stanowisko Kierownictwa?


Link do tworzącej się dokumentacji:
https://docs.google.com/document/d/1To7KQKW9YudMfCpsGkkPUHStQagBWd8WtWl1-wLZERE/edit?hl=pl&authkey=COnviaQFPozdrawiam, adzik.

27
W Wolnej chwili mogę zająć się ujęciem tematu 1., 2., 3. Co do spalinowozów, to nie jestem zbyt doświadczony w ich pracy, jednak podjąć się mogę 4., 5.
Podejrzewam, że w weekend albo nawet dziś w nocy spróbuje coś zdziałać.
P.S. Istnieje możliwość ściągnięcia/dostania/kupienia koszulki z logo MaSzyny + odblaskową kamizelkę z napisem i logiem MaSzyny? Gdzieś na forum czytałem o konkursie gdzie takie gadżety były dostępne...

[EDIT] Tak to jest jak oderwie się na chwile od wątku, po czym dopisuje później do zdania. Poprawiłem błędy.

28
Właśnie... małymi kroczkami... a dojdziemy do sedna. Jeżeli mogę zaproponować, to z własnego doświadczenia wiem, że lepiej podzielić taki film na kilka odrębnych części i realizować je po kolei. Podział zrobić można następująco:
1. Wprowadzenie do MaSzyny - takie Intro co ma do zaproponowania dla użytkownika program, możliwości prowadzenia spalinowozów, elektrowozów, EZT...
2. Opanowanie widoku - Widok kabiny, widok zewnętrzny, poruszanie się po pojeździe;
3. Ruszanie lokomotywą elektryczną - Pantografy, Wyłącznik szybki, sprężarka, przetwornica, światła, nastawnik, odhamowanie i jazda!
4. Ruszanie lokomotywą spalinową - wyłącznik szybki, pompa paliwa, silnik, kierunek jazdy, odhamowanie i jazda!
5. Ruszanie EZT - podobnie jak wyżej, do momentu ruszenia.
6. Technika jazdy lokomotywą elektryczną - słupki semaforów, przyspieszanie, jazda bezoporowa, SHP/CA, Czuwak, tryb hamulca (posp/osob/tow) kran hamulca zasadniczego, kran hamulca pomocniczego, syrena...
7. Technika jazdy lokomotywą spalinową - przyspieszanie, jazda, SHP/CA, Czuwak, kran hamulca zasadniczego, kran hamulca pomocniczego, syrena...
8. Technika jazdy EZT - jazda I, jazda II, SHP, kran hamulca zasadniczego, kran hamulca pomocniczego, obsługa drzwi...
9. Technika jazdy manewrowej - zmiana kabiny, wyjście z kabiny, podpinanie/odpinanie wagonów, zmiana zwrotnic, sygnał końca pociągu, światła manewrowe...
10. pozostałe funkcje - Opis klawiszy funkcyjnych, włączanie autopilota z ostrzeżeniem, tutaj można zawrzeć co mechanik robi przed służbą na linii (jakie czynności wykonuje w lokomotywie).

Inne nieujęte przeze mnie propozycję mile widziane, jak i sama ocena podziału na części. Ułatwi to tworzenie jak i oglądanie interesujących rzeczy przez użytkowników. Gdy już dokończone zostanie kompletowanie strony głównej, zawsze można zrobić stronę z linkami do tutoriali i każdy mógłby sobie daną część obejrzeć.

29
@adzik --- warto przemyśleć, potrzebne rzeczy to
1. wyświetlanie tekstu --- samo wyświetlanie jest, ale na oko wygląda na niekonfigurowalne --- pytanie na ile trudne byłoby zrobienie wyświetlania tekstu dowolnego (a może już taka możliwość jest?)
2. odgrywanie dźwięków --- odgrywanie dźwięków jest, nie wiem tylko, czy można podpiąć odegranie dźwięku bezpośrednio pod jakiś event
3. odpalenie eventu w wyniku naciśnięcia klawiszy normalnie używanych do sterowania lokomotywą --- żeby popchnąć tutorial dalej, ewentualnie z możliwością zablokowania reakcji loka na złe klawisze i odegraniem informacji, że zrobiłeś coś źle

Czy specjaliści od maszyny mogą w kilku słowach odpowiedzieć na ile to wszystko możliwe jest?

Ad.1 - Wątpie aby było niekonfigurowalne, moim zdaniem pytanie powinno brzmieć: Jak oprogramować interfejs do wyświetlania dowolnego stringu wynikowego z funkcji (bądź tutorialowej bądź jakiejkolwiek innej via rozkład jazdy). Jeżeli nie ma takiego interfejsu to... hmm... User Interface troche kuleje :P
Ad.2 - A w sceneriach to jak podpinany jest dźwięk? Wydaje mi się, że po prostu event_launcher odpala plik dźwiękowy przy wywołaniu.
Ad.3 - Gdy użytkownik wciśnie odpowiedni klawisz, wtedy tutorial idzie dalej... A blokada innych klawiszy nie jest trudna - wystarczy funkcja sprawdzająca czy dany klawisz jest tym, który jest wymagany (pobieranie z pliku konfiguracyjnego keys.cfg czy jak obecnie jest - z twardo zakodowanych miejsc), a gdy nie jest wciśnięty odrzucać żądanie. I tutaj można podpiąć cokolwiek:

czytaj klawisz
Jeżeli klawisz = wartosc_zadana wtedy
    wykonaj zdarzenie_sukces
    info_sukces
w innym przypadku
    info_blad
    zdarzenie_blad
koniec jeżeli

Choć nie uważam się za specjaliste w dziedzinie programowania, biorąc pod uwagę nieznajomość szczegółów silnika gry proste rozwiązanie przedstawione przeze mnie może okazać się skomplikowane do zaaplikowania. Ale to wynikałoby z ograniczeń budowy silnika gry. Paczkuś tutaj dobrze kombinuje, by stworzyć tzw. Trasę Doświadczalną z prawdziwego zdarzenia, gdzie początkujący gracz mógłby poznać specyfikę prowadzenia składu i podstawowe sygnały. Przyznam się szczerze, że ja sam grając w MaSzynę od ok. 1,5 roku, dopiero po jakimś ... miesiącu opanowałem dość dobrze podstawy kierowania elektrowozem.

Co do filmiku, to kiedyś wykonywałem podobne tutoriale we flashu, używając oprogramowania CamStudio - umożliwiało ono zarówno dodawanie adnotacji tekstowych jak i lektora głosowego z mikrofonu... Różnicą była aplikacja nagrywana - przeglądarka Internetowa, zatem nie mam pojęcia jak zachowa się to przy MaSzynie. Aczkolwiek, jeżeli ktoś się "wstydzi" nagrywać lektora, to mogę użyczyć głosu dla filmiku. I gdyby ktoś chciał pomoc merytoryczną to służę pomocą (albo na forum albo na PW).

30
Proszę zauważyć, że współczesne skomplikowane symulatory z przeznaczeniem na szerszy rynek wychodzą teraz z wbudowanymi tutorialami na których jest równocześnie instruktarz głosowy, wyświetlany tekst tego instruktarzu, a całość na tle obrazu bezpośrednio z symulatora. Oczywiście w dawnych czasach wystarczał czysty tekst, ale naprawdę człowiek szybciej się uczy obsługi programu widząc, słysząc i jeszcze mogąc równocześnie coś zrobić w programie. Zrobienie takiego wbudowanego w symulator podręcznika jest w tej chwili poza horyzontem naszych możliwości.

Dlaczego nie? Wystarczyłoby napisać moduł w kodzie, dzięki któremu odpalałby się edytowalny skrypt tutorialowy i prowadził użytkownika "za rączkę" aż do uruchomienia lokomotywy. Moduł uruchamiałby się przyciskiem (może F1, albo F9) i wczytywał na zasadzie wpisów zdarzeń jak w scenerii co dalej ma się zrobić. Obecnie Maszyna sczytuje naciśnięcie klawisza do loga, zatem nie będzie problemu gdy polecenie głosowe odegrane z pliku każe użytkownikowi podnieść pantograf wciskając SHIFT + O z dołączonym na górze tekstem. Gdy użytkownik wciśnie dany klawisz, przechodzi się do następnego kroku. W PC 2009 jak dobrze pamiętam pod F9 była taka mini instrukcja co/jak/gdzie.
Jednocześnie dobrze rozumiem ograniczenia wynikające z silnika gry i na niektóre rzeczy będziemy musieli długo poczekać.

Strony: [1] 2