Żeby nie było, że dawno nic nie wymyśliłem...
Zastanawiałem się od jakiegoś czasu, jak uzyskać efekt zmiany pory roku, albo doby w scenerii. Obecna technologia polega na podmianie zawartości katalogów z teksturami, przez co nie zawsze efekty są odpowiednie. Otóż, wymyśliłem:
 1. W katalogu 
tekstures tworzymy 8 nowych podkatalogów:
- lato
- jesien
- zima
- wiosna
- dzien
- wieczor
- noc
- rano
 2. W katalogach tych umieszczamy odpowiednie wersje tekstur. Jeśli nie mamy różnych wersji na daną chwilę, umieszczamy te same tekstury.
 3. Podobną strukturę można umieścić w katalogu 
scenery, gdzie możemy dać różne pliki 
INC, w zależności od pory roku, czy doby. Na przykład płotki stojące zimą wzdłuż torów, snopki na polach stojące latem, stragany stojące w dzień, a pozamykane w nocy, samochody parkujące w dnień pod urzędami i sklepami, a w nocy pod blokami. Tzn. 
INC do ustawiania płotków zimą jest pusty (albo nieobecny) w katalogu 
lato, z kolei 
INC dla snopka na polu jest pusty w katalogu 
zima.
 4. Z pliku scenerii wyłączamy do osobnego pliku wpisy, których tekstury mają się zmieniać, albo którym mają być przypisane pliki 
INC wczytywane z różnych katalogów. Nazwy katalogów zmieniamy na 
(p1) - dla pory roku i 
(p2) dla pory doby. W zależności od tego, czy obiekty zmieniają się w ciągu doby, czy w ciągu roku, używamy jednego z tych parametrów przed nazwą np. tekstury.
 5. W pliku uruchamiającym - tam gdzie są składy i eventy, robimy 
include tego wydzielonego pliku, z podaniem katalogów jako parametrów, np.
include teren.scm,zima,wieczor end