Autor Wątek:  Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby  (Przeczytany 6876 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6355
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 388
Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« dnia: 01 Lutego 2009, 04:00:24 »
Żeby nie było, że dawno nic nie wymyśliłem...

Zastanawiałem się od jakiegoś czasu, jak uzyskać efekt zmiany pory roku, albo doby w scenerii. Obecna technologia polega na podmianie zawartości katalogów z teksturami, przez co nie zawsze efekty są odpowiednie. Otóż, wymyśliłem:

 1. W katalogu tekstures tworzymy 8 nowych podkatalogów:
  • lato
  • jesien
  • zima
  • wiosna
  • dzien
  • wieczor
  • noc
  • rano

 2. W katalogach tych umieszczamy odpowiednie wersje tekstur. Jeśli nie mamy różnych wersji na daną chwilę, umieszczamy te same tekstury.

 3. Podobną strukturę można umieścić w katalogu scenery, gdzie możemy dać różne pliki INC, w zależności od pory roku, czy doby. Na przykład płotki stojące zimą wzdłuż torów, snopki na polach stojące latem, stragany stojące w dzień, a pozamykane w nocy, samochody parkujące w dnień pod urzędami i sklepami, a w nocy pod blokami. Tzn. INC do ustawiania płotków zimą jest pusty (albo nieobecny) w katalogu lato, z kolei INC dla snopka na polu jest pusty w katalogu zima.

 4. Z pliku scenerii wyłączamy do osobnego pliku wpisy, których tekstury mają się zmieniać, albo którym mają być przypisane pliki INC wczytywane z różnych katalogów. Nazwy katalogów zmieniamy na (p1) - dla pory roku i (p2) dla pory doby. W zależności od tego, czy obiekty zmieniają się w ciągu doby, czy w ciągu roku, używamy jednego z tych parametrów przed nazwą np. tekstury.

 5. W pliku uruchamiającym - tam gdzie są składy i eventy, robimy include tego wydzielonego pliku, z podaniem katalogów jako parametrów, np.
include teren.scm,zima,wieczor end
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Lutego 2009, 08:55:32 »
Cytuj
Obecna technologia polega na podmianie zawartości katalogów z teksturami, przez co nie zawsze efekty są odpowiednie.
Technika jest ok (no może z diffuse pojawił się problem), co innego powoduje nie zawsze oczekiwane efekty. Twój pomysł w gruncie rzeczy do tego też się sprowadza, tylko inną metodą i też dobrą według mnie.
Największy problem jaki jest do pokonania, to przygotowanie w zasadzie wszystkich tekstur pod każdą z pór roku czy może nawet porę dnia (np. zapalone światła w domach). Nie wiem, czy znajdzie się ekipa, która będzie robiła tekstury pod pory roku, może. U mnie w tekstures jest ponad 2000 plików. Do full wypasu trzeba doliczyć jeszcze tekstury zimowe loków, wagonów i może jeszcze czegoś tam.
O ile zimowe tekstury da się "paintem" pośnieżyć, to jesienne już chyba trudniej.
Ponadto przydałby się wykaz tych obiektów do wydzielenia z scn, które mogą być wiosną, latem ale już nie zimą np. łany zbóż, żeby mozna było to jakimś automatem wydzielić i wstawiać/wycinać w zależności od pory roku.

Generalnie na pierwszy mój rzut oka, od diabła roboty z tym, żeby było na picuś glancuś i nie bardzo w to wierze, aby się do końca udało (ja fatalista jestem z założenia :)).
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2009, 09:33:00 wysłana przez Mariusz1970 »

Offline Żabek

  • Wiadomości: 546
  • Gdzie jest guzik rezygnacji?
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Lutego 2009, 17:16:56 »
O ile zimowe tekstury da się "paintem" pośnieżyć, to jesienne już chyba trudniej
Jeśli ma to wyglądać tak, jak teraz to ja wole mieć ciągle lato... Czy ktos zauważył, że zimą na drzewach nie ma liści? A w symku sa ;p
The Frog

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Lutego 2009, 00:18:16 »
Nie no podłoże nie jest takie złe, co do liści się zgadzam, ale być może przyjdzie taki czas w zimie, że na drzewach zamiast liści, będą wisieć komuniści :P

Sigman

  • Gość
Odp: Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Lutego 2009, 12:21:49 »
Jeśli ma to wyglądać tak, jak teraz to ja wole mieć ciągle lato... Czy ktos zauważył, że zimą na drzewach nie ma liści? A w symku sa ;p

Zobacz mój zimowy Bałtyk (niemożność ukończenia z powodu dwóch felernych podsypek zwrotnic). Będzie nowa wersja zimy dla wszystkich scenerii właśnie z moimi drzewkami, na których liści nie ma, jest tylko śnieg ;)

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« Odpowiedź #5 dnia: 05 Lutego 2009, 15:14:04 »
W listopadzie 2007 wykonałem około 60 zdjęć do tekstur na jesień.
Jednak cykl produkcyjny jest długi i obawiam się że może się zrobić jesień średniowiecza. Trzeba także wykonać tekstury taboru, gdzie widać zaśnieżenie. Na razie nie ma odpowiednich warunków.
Paintowe ( nie chodzi mi tu tylko o painta) przeróbki są fajne do momentu kiedy zaczniemy się im przyglądać. Myślę że nie warto ich robić.
Jestem bardzo za nocnynmi teksturami, a właściwie za uzyskaniem z tego co już mamy odpowiednich efektów wizualnych.

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3932
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 288
Odp: Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« Odpowiedź #6 dnia: 05 Lutego 2009, 15:33:26 »
Problem jest jeszcze taki, że np. tekstury dachów, te które już są w symku i chcieć mieć zimę na tych dachach, to trzebaby wiedzieć gdzie one były robione i jak spadnie śnieg, to wtedy zrobić fotkę, albo szukać podobnych dachów albo sam nie wiem co. Może byle jaki dach, żeby tylko odpowiadał tym dachom z lata?
Ten problem może dotyczyć nie tylko dachów.
Szczegołnie bedzie ciężko z odtworzeniem tekstur zaśnieżonego taboru.
I sobie myślę, iż "paint" będzie nieodzowny.

Zresztą nie wiem, na tworzeniu tekstur za bardzo się nie znam. Może to nie będzie problem.

PS
Zapomniałem wcześniej napisać, witaj Krzysiek znowu w klanie :)

Offline bohunIC

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1407
  • Ну погоди
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Zmiany w scenerii zależne od pory roku i doby
« Odpowiedź #7 dnia: 06 Lutego 2009, 09:52:16 »
Wszystko przez fakt iż symek nasz niebardzo lubi rozmywać textury, jeśli jeszcze do tego wstawimy # to już jest totalna porażka. Niemniej wszystkie drzewa powinny być bez #. Ale są takie programy jak Pshop gdzie można zrobić całkiem elegancko efekty śniegowe itd. Ja bym poprostu chociaż pewnie ktoś już napewno na to wpadł dał podkatalogi w katalogach np. Roof/roof_snow/ czy też plants/plants_snow/ itd i tworzył kilka scn zmodyfikowanych przez nowe ścieżki dostępu zależnie od pory roku i już i usuwał # z drzew. Trzebaby się kopsnąć i pofocić bo nasze zasoby texturowe są biedne.