Chciałbym zaproponować, że pomogę chętnym osobom zrealizować scenerię o charakterze edukacyjnym, w zakresie korzystania z Symulatora i przepisów kolejowych. Sam nie zrobię, chyba że nagle zacznę mieć ogrom wolnego czasu...
Sceneria mogłaby zostać wydana jako jedna kompletna paczka, razem z EXE Symulatora (bez startera) i umieszczona na głównej stronie, jako wersja demo dla początkujących.
1. Po uruchomieniu Symulatora zaczynamy w EU07, a przed kabiną znajduje się duża biała tekstura ("dymek") z napisem "Włącz obwód główny - przyciśnij [M]" (ewentualnie odpowiednik po angielsku, niemiecku, rosyjsku). Jednocześnie, w miejscu startu lokomotywy znajduje się eventlauncher, który czeka na naciśnięcie klawisza. Po jego naciśnięciu, zmienia teksturę z napisem, sugerując, co trzeba nacisnąć dalej. Pierwszym zadaniem byłoby uruchomienie lokomotywy i pojechanie do przodu.
2. Następne zadanie to zatrzymanie jej w określonym miejscu. Jeździło by się w kółko - w jednym miejscu byłby W4 wraz z opisem sposobu zatrzymania. Zatrzymanie lokomotywy na odpowiednio krótkim torze przestawiało by zwrotnicę, pozwalającą na zwiększenie kółka lub przejechanie do następnego. Można by tu dać warunek konieczności trzykrotnego zatrzymania - przejechanie przez punkt zatrzymania powoduje liczenie od początku. Po zatrzymaniu trzeba by wyświetlać informacje o sposobie ponownego ruszenia. Plansze muszą znikać tak, by nie pojawiły się wewnątrz kabiny.
3. Gdy ktoś się już nauczy ruszać i zatrzymywać, przejeżdża do kolejnego zadania - tam jest jazda z określoną prędkością. Na pewnym odcinku następuje pomiar czasu - przejazd musi się zmieścić pomiędzy eventami uruchamianymi czasowo. Dać duże kółko, kilka odcinków z ograniczeniem np. 30, 50, 80 km/h i punktem zatrzymania. Prawidłowe przejechanie przez te odcinki powoduje przejście do kolejnego zadania.
4. Kolejnym zadaniem będzie zmiana kabiny. Zamiast jazdy w kółko, jest jazda zygzakiem. Dojechanie za zwrotnicę, zmiana kabiny (zwrotnicy też) i jazda w przeciwną stronę. I tak 3-4 razy.
5. Dalej, podczepianie wagonów i jazda z nimi w inne miejsce. Tu trzeba by eventami wykryć jednoczesną obecność wagonów w różnych miejscach torów. Wagony trzeba zostawić w określonym miejscu (znów detekcja), żeby przestawić zwrotnicę i pojechać dalej.
6. Następnie jazda plątaniną torów z dużym zagęszczeniem sygnalizacji świetlnej i kształtowej. Niezatrzymanie się w odpowiednim miejscu, zatrzymanie w nieodpowiednim, albo zbyt długi czas jazdy powoduje konieczność powtórzenia przejazdu po raz kolejny. Na starcie etapu byłaby wyświetlana plansza ze znaczeniami semaforów, a dalej ustawiałyby się one trochę "losowo". Np kilka odcinków, na których możemy jechać torem głównym "na wprost" (S6), albo torem bocznym z ograniczeniem prędkości (S11). Etap można rozdzielić na dwa, albo trzy - w pierwszym byłaby ograniczona liczba sygnałów (S1, S2, S5, S10, S13, Sz, Sr1, Sr2, Sr3, Ms1, Ms2 + tarecze ostrzegawcze), później dopiero wprowadzone migające i pasy świetlne.
Kolejne etapy powinny prowadzić przez pozostałe zakamarki E1 itp., wyświetlając plansze z napisami i sprawdzając poprawność wykonania eventami. Myślę, że taki interaktywny kurs obsługi Symulatora przyczyniłby się do jego popularyzacji, zwłaszcza na eksport.
Proszę o propozycje kolejnych zadań oraz szkice realizacji poszczególnych etapów.
Co do urozmaicenia terenu - można by to zignorować (zrobić zieloną pustynię), albo zrobić "wypas" (o ile będzie ktoś chętny) - wstawić budynki, wkleić zdjęcia jako tło, zrobić ruch AI na sąsiednich torach... Można też użyć kawałek istniejącej scenerii, albo realistycznego układu torowego jeśli się przyda na jakimś etapie.