Pomocne dla użytkowników którzy sie gubią :)
Tak, tylko, że np. wpisy ET22 są pod stary model...
Możesz objaśnić szerzej?
Dla przypomnienia, jak się tworzy wpisy (cytuję Jarasa).
"Należy pamiętać, że cała definicja składu musi się zawierać w obrębie komendy "trainset". Komenda ta składa się z tzw. ograniczników:
trainset ...
...
endtrainset
* Najpierw są parametry wchodzące w skład każdej komendy "node" bez względu na jej rodzaj:
o MaxDistance - parametr ten określa maksymalną odległość, z jakiej obiekt będzie widoczny. Wartość -1 nie określa tej odległości - obiekt będzie widoczny wówczas z każdej odległości. Polecam do przeczytania rozpoczęty przez mnie wątek o tym parametrze i jego wpływie na wydajność grafiki w symulatorze.
o MinDistance - jest to najmniejsza odległość, z jakiej obiekt będzie widoczny. Nie widzę sensu dawać tutaj innej wartości, niż 0.0, aby obiekt ten (tu: jednostka) był widoczny też z bardzo bliska.
o Name - nazwa obiektu. Można tutaj wpisać nazwę pojazdu, np. EU07-424. Nie ma ona zbyt wielkiego znaczenia, jednak program start.exe robi z niej użytek taki, że potrafi w swoim oknie, przy pomocy małych obrazków wyświetlić poszczególne pojazdy w składzie. Dobrze jest więc każdej jednostce nadać nazwę.
o Type - tutaj następuje ciąg "dynamic" określający, że chodzi o obiekt ruchomy.
* Dalej są już właściwe parametry komendy:
o Directory - podkatalog w obrębie podkatalogu dynamic katalogu z symulatorem (a konkretnie, z plikiem eu07.exe), w którym znajduje się definicja obiektu zawarta np. w plikach *.mmd. Zapewne trochę zamieszałem, więc już spieszę z wyjaśnieniami. W przykładzie ze "Zwrotnicowa" lokomotywa ma tutaj wpisane "PKP\EU07". Oznacza to, że definicji obiektu reprezentującego lokomotywę EU07 w tym składzie należy szukać (symulator ma szukać) w podkatalogu dynamic\PKP\EU07 katalogu z symulatorem.
o ReplacableSkin - ten parametr sprawia użytkownikom taki kłopot, że po niewłaściwym jego ustawieniu często mamy białe (bez tekstur) wagony lub lokomotywy. A sprawa jest bardzo prosta. O ile w pliku określającym budowę modelu pojazdu (plik *.t3d w katalogu określonym w wyżej omówionym parametrze Directory) tekstury z nadwoziem pojazdu określone są przy pomocy zapisu "replacableskin.bmp", można (a właściwie trzeba) wówczas w tym parametrze podać nazwę pliku z teksturą, która ma stanowić elementy nadwozia pojazdu. W przypadku, gdy plik z tą teksturą jest typu *.bmp, można już nie pisać tego rozszerzenia, dla np. *.tga - trzeba ją wpisać. Jeśli zaś w pliku *.t3d tego pojazdu "na sztywno" zostały podane tekstury nadwozia, wówczas ten parametr niczego nie zmieni i można tutaj wpisać "none". Autorzy modeli pojazdów coraz częściej odchodzą od tego, by ustawiać te tekstury na stałe w modelu. Na przykład tutaj mamy podane "eu07-424". Wszak różnych lokomotyw EU07 jest cała masa - mają inne malowanie, inne szczegóły nadwozia itp. Jednak autorowi scenerii "Zwrotnicowo" chodziło konkretnie o lokomtywę EU07-424, dla której tekstura nadwozia zawarta jest w pliku dynamic\PKP\EU07\eu07-424.bmp. Zatem ten parametr służy rozróżnieniu wyglądu tych pojadów od siebie.
o Type - charakterystyka pojazdu. Jest to nazwa pliku o rozszerzeniu .chk zawartego w podkatalogu określonym parametrem Directory omówionym powyżej. Ważne: samego rozszerzenia (.chk) nazwy tego pliku nie piszemy. W naszym przykładzie dla lokomotywy EU07, jej charakterystyka będzie wczytana z pliku dynamic\PKP\EU07\303E.chk.
o Dist - odległość od początku toru (według dokumentacji w pliku Scenery.doc). Mam jednak tutaj pewne wątpliwości co do sensu istnienia albo funkcjonalności tego parametru (przecież istnieje już taki parametr w komendzie "trainset"). Nie jestem pewny, czy nie chodzi tutaj o odległość danego pojazdu od pojazdu bezpośrednio go poprzedzającego. W każdym razie, jak zauważyłem, zawsze ten parametr ma wartość 0.0.
o CabOccupancy - tutaj określamy, jaką w danym pojeździe funkcję może pełnić użytkownik tego składu. Na przykład w lokomotywie można być maszynistą, a w wagonie pasażerem. Implementacja tego parametru prawdopodobnie jest wciąż jeszcze nie dokończona. W każdym jednak razie może on przyjmować następujące wartości:
+ nobody - brak jakiejkolwiek obsługi tego pojazdu;
+ headdriver - maszynista w tej kabinie lokomotywy, która skierowana jest w kierunku początku toru (co to jest początek i koniec toru - opisałem przy okazji omawiania parametru "Dist" komendy "trainset");
+ reardriver - maszynista w drugiej kabinie (czyli tej, która skierowana jest w kierunku końca toru);
+ passenger - pasażer (można sobie po prostu jechać w wagonie);
+ conductor - (wg Scenery.doc) konduktor - znaczenie tego również nie jest dla mnie jasne.
Jedna sprawa: gdy startujemy symulator za pomocą programu start.exe, na skutek błedu, nie uwzględnia on obsługi (definiowanej tym parametrem) innej niż pierwsza jednostka - "daje" on symulatorowi tylko pierwszy taki możliwy pojazd. Konsekwencją tego błędu jest to, że nie można np. jechać sobie jako pasażer ("passenger") w wagonie pociągu, który ma być sterowany przez maszynistę ("headdriver" lub "reardriver"), gdyż przecież lokomotywa jest przed wagonem. Jeśli jednak umieścimy odpowiedni wpis w pliku eu07.ini, będzie można sobie jechać w dowolnej zdefiniowanej jednostce.
o Coupler - typ sprzęgu z następną jednostką. Wartość ta jest liczbą, lecz będącą tzw. kombinacją bitową. Ustalamy więc najpierw, czym nasz pojazd będzie sprzężony z kolejną jednostką w składzie. Wybrać można spośród następujących pozycji:
+ 1 - hak spinający z sobą jednostki;
+ 2 - przewód pneumatyczny (służący do hamowania składu);
+ 4 - przewód do sterowania ukrotnionego;
+ ... - ten dokument defniuje jeszcze inne rodzaje sprzęgów, jednak pierwsze trzy są najczęściej używane;
a potem dodajemy do siebie liczby stojące przy wybranych pozycjach. Na przykład w "Zwrotnicowie" w omawianym składzie lokomotywa EU07-424 połączona będzie ze stojącym za nią wagonem Adu przy pomocy haka i przewodu pneumatycznego (3=1+2). Nie jestem pewny, ale nie widzę sensu ustawiać tego parametru na wartość inną niż 0 (co oznacza brak sprzęgu) dla ostatniej jednostki w składzie - nie wiem, czy nie jest to przyczyną kłopotów z ruszeniem "kibelkiem" (EN57) w niektórych seceneriach (wykorzystują one sprzęg ukrotniony - wartość 7=1+2+4, a wtedy ostatni człon jest połączony z... niczym i symulator nie może nim sterować - to taka moja nie sprawdzona hipoteza).