Autor Wątek: Odp:  Efekty deszczu na szybie  (Przeczytany 815 razy)

lcddisplay, Skyskaper, bast21, kawup, Mivha171 i 5 Gości przegląda ten wątek.

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Efekty deszczu na szybie
« dnia: 16 Listopada 2025, 21:51:05 »
Cześć i czołem!

Udało mi się w końcu uruchomić prosty shader efektów deszczu na szybie.

Jest to klasyczny efekt generowania 2D kropli z tekstury atlasu, rozmieszczanych losowo na powierzchni szyby.

Zasada działania jest prosta: w modelu kabiny duplikujemy szyby i przesuwamy je minimalnie na zewnątrz. Te duplikaty pełnią rolę „placeholdera”, na którym generowany jest deszcz (z wykorzystaniem białej tekstury RGB bez kanału alfa).

Próbowałem uruchamiać to bezpośrednio na szybie właściwej, jednak pojawiały się problemy z mieszaniem kolorów. Pewnie dałoby się to rozwiązać, ale na obecnym etapie mojej wiedzy o shaderach jeszcze tego nie ogarniam.

Shader dzieli placeholder deszczu na sektory, w których losuje tekstury kropli z atlasu i umieszcza je na szybie. Niektóre krople spływają i lekko drżą podczas ruchu – próbowałem w ten sposób zasymulować bardziej naturalne zachowanie.

Intensywność opadów można regulować dowolnie — można wręcz zasypać deszczem całą szybę, a wpływ na wydajność jest praktycznie niezauważalny.

Zapytacie pewnie o efekt ścierania — tak, udało mi się go uruchomić. Rozwiązałem też problem buforowania deszczu między kolejnymi cyklami pracy pióra wycieraczki, oczywiście w takim zakresie, na jaki pozwala obecny silnik graficzny Maszyny.

Niestety, mimo że sam efekt wygląda całkiem przyzwoicie, nie jest jeszcze zintegrowany z pracą pióra. Hirek obiecał, że gdy zgłębi tajniki renderera, postara się dopisać obsługę do EXE. Wtedy wycieraczki faktycznie będą ścierały deszcz. Na ten moment deszcz znika „sam z siebie”, nawet gdy wycieraczka nie pracuje.

W najbliższych dniach postaram się przygotować paczkę z efektami deszczu dla EP09, żebyście mogli sami ocenić, jak to wygląda.

Tymczasem wrzucam screeny i filmiki.

=====================================

Mało deszczu:

https://streamable.com/jypoiv
https://streamable.com/6i6ei5

Dużo deszczu:

https://streamable.com/q0or7n

Ścieranie:

https://streamable.com/uyd52a
https://streamable.com/68a70c

Offline jakubitrabimaszynista

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Listopada 2025, 22:12:26 »
Wygląda w porządku. Myślę, że to może i mały ale przyjemny dla oka detal.

Offline robert357

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 344
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Listopada 2025, 22:48:22 »
Dwa pytania:
- czy możliwe by było zrobić, aby krople spływały w zależności jak szybko pojazd się porusza, w innym kierunku niż w dół,
- czy możliwe by było dodanie losowych efektów "strumyków" wody, które się tworzą podczas intensywnego deszczu oraz gdy się tych kropel po prostu zrobi dużo (ewentualnie jeszcze podobny efekt na końcówkach piór oraz w miejscu, gdzie się ono zatrzymuje)?
Jedno forum, jedna strona, jedna dumna społeczność Maszyny!

Offline Hirek

  • Administratorka ds. Technicznych
  • Wiadomości: 660
  • Ford Mondeo MK4 supermacy
    • Zobacz profil
    • Kanał YT
  • Otrzymane polubienia: 911
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Listopada 2025, 23:05:25 »
Dałoby się, ale trzeba znaleźć gdzie w exe można wystawić uniform do shadera.
exe dłubacz
#makeMaSzynaGreatAgain

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Listopada 2025, 23:09:45 »
Cytuj
- czy możliwe by było zrobić, aby krople spływały w zależności jak szybko pojazd się porusza, w innym kierunku niż w dół,

Tak, jeśli uda się wyprowadzić uniformy w exe.

Cytuj
- czy możliwe by było dodanie losowych efektów "strumyków" wody, które się tworzą podczas intensywnego deszczu oraz gdy się tych kropel po prostu zrobi dużo (ewentualnie jeszcze podobny efekt na końcówkach piór oraz w miejscu, gdzie się ono zatrzymuje)?

Tutaj to już bardziej zaawansowana zabawa, na chwilę obecną ja tego nie potrafię, myślę, że Maszynowy silnik graficzny również.
Uśmiechnij się :)

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Listopada 2025, 23:22:25 »
Wrzucam paczkę dla EP09-039

Wypakować proszę do głównego katalogu Maszyny.
Żeby to zadziało dobrze to najlepiej jest mieć całą EP09 z repozytorium (t3d) i wtedy dopiero podmienić pliki z archiwum.
Miłego testowania!

https://eu07.pl/userfiles/28466/ep09_rain_effect.7z
« Ostatnia zmiana: 16 Listopada 2025, 23:49:39 wysłana przez Hirek »
Uśmiechnij się :)

Offline robert357

  • Wiadomości: 318
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 344
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Listopada 2025, 23:25:27 »
Tutaj to już bardziej zaawansowana zabawa, na chwilę obecną ja tego nie potrafię, myślę, że Maszynowy silnik graficzny również.

Dodatnie drugiego osobnego shadera tylko od tych "strumyków" miałoby sens? Czyli dwa shadery, jeden od kropel, drugi od strumyków, nawet tylko od tych tworzących przez pióro, oba wykorzystujące ten sam obiekt szyby. Wtedy by się pojawiał i zanikał tylko w konkretnych momentach na sztywno zdefiniowanych.
Jedno forum, jedna strona, jedna dumna społeczność Maszyny!

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Listopada 2025, 23:27:23 »
Nie mam zielonego pojęcia czy dwa shadery da się odpalić dla tego samego efektu i jak to będzie ze sobą współpracowało.

Plan jest taki, żeby teraz zaczekać na Hirka, aż uruchomi powiązanie pióra z efektem ścierania i wtedy możemy kombinować dalej. Póki co - po kolei.
Uśmiechnij się :)

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #8 dnia: Dzisiaj o 15:23:39 »
Pobrałem z repo 039'18 podmieniłem pliki i nic. Przełącznik wycieraczek się przełacza lecz same wycieraczki nie chodzą ani na szybie nie mam ani kropli deszczu.

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #9 dnia: Dzisiaj o 15:59:50 »
A masz całą EP09 z repozytorium?

Ewentualnie usuń odpowiednio:

dynamic\pkp\ep09_v1\ep09-039.e3d
dynamic\pkp\ep09_v1\104ec\104ec_kab.e3d

Najpewniej jest usunąć cały folder ep09_v1 i pobrać go z repozytorium, a następnie wgrać pliki deszczu.
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 16:07:28 wysłana przez lcddisplay »
Uśmiechnij się :)

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #10 dnia: Dzisiaj o 16:11:10 »
Teraz wszystko działa,dzięki za pomoc.

Mała poprawka, pobraniu całego folderu EP09-_v1 z repo taki o to efekt


https://eu07.pl/userfiles/30583/Zrzut%20ekranu%202025-11-17%20164923.png
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 16:55:58 wysłana przez lordi12 »

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #11 dnia: Dzisiaj o 18:17:18 »
Rozpakuj archiwum jeszcze raz do głównego katalogu Maszyny. Jeśli nie pomoże podeślij mi proszę errors.txt
Uśmiechnij się :)

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #12 dnia: Dzisiaj o 19:34:22 »
Zrobiłem według zaleceń. I o to plik errros.

Offline Hirek

  • Administratorka ds. Technicznych
  • Wiadomości: 660
  • Ford Mondeo MK4 supermacy
    • Zobacz profil
    • Kanał YT
  • Otrzymane polubienia: 911
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #13 dnia: Dzisiaj o 19:36:36 »
EU07.EXE EU07 (cmake), 87fc89e9 (committed at 2025-10-20 22:58:26 +0200)
Zaaktualizuj sobie exe na nowsze (appveyor jesli nie masz instalacji na epic games). Mimo wszystko sterownik obsługuje odrobinę inny shading language i zamienienie wszystkich active na np actiwe powinno rozwiązać problem.
exe dłubacz
#makeMaSzynaGreatAgain

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #14 dnia: Dzisiaj o 19:47:08 »
EXE zaktualizowane na nowsze niestety problem nie zniknął.

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #15 dnia: Dzisiaj o 19:56:42 »
A wcześniej działało?
Uśmiechnij się :)

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #16 dnia: Dzisiaj o 20:30:49 »
Działało bez efektu kropel deszczu na szybie(same wycieraczki)usunąłem folder EP09-v1,pobrałem z repo,wgrałem pliki z podmianą i zaczął się problem.

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #17 dnia: Dzisiaj o 20:35:12 »
Tryb renderowania pełny?
Uśmiechnij się :)

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #18 dnia: Dzisiaj o 21:15:39 »
Tak,cały czas. Pobrałem od nowa przez Epic wersję 25.11"Różowe szyby"zniknęły,wycieraczki działają natomiat brak nadal kropel deszczu na szybach.

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #19 dnia: Dzisiaj o 21:19:02 »
Nie testowałem tego na buildzie z Epica. Nie mam pojęcia aktualnie co tu jest nie tak.

I jak włączysz w pogodzie, żeby padał deszcz to nic się nie dzieje?
Uśmiechnij się :)

Offline Hirek

  • Administratorka ds. Technicznych
  • Wiadomości: 660
  • Ford Mondeo MK4 supermacy
    • Zobacz profil
    • Kanał YT
  • Otrzymane polubienia: 911
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #20 dnia: Dzisiaj o 21:23:40 »
Cytuj
Mimo wszystko sterownik obsługuje odrobinę inny shading language i zamienienie wszystkich active na np actiwe powinno rozwiązać problem.
Poprostu parser shadera trafil na slowo klucz gdzie go byc nie powinno - podmiencie kazde active na actiwe i bedzie git.
exe dłubacz
#makeMaSzynaGreatAgain

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #21 dnia: Dzisiaj o 21:25:41 »
ustawiam opady deszczu-pełne odpalam scenariusz TD pada deszcz,wycieraczki działają ale na szybach brak kropel deszczu

Hirku w folderze Shaders nie mam czegoś takiego jak "active".
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 21:32:17 wysłana przez Hirek »

Offline Hirek

  • Administratorka ds. Technicznych
  • Wiadomości: 660
  • Ford Mondeo MK4 supermacy
    • Zobacz profil
    • Kanał YT
  • Otrzymane polubienia: 911
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #22 dnia: Dzisiaj o 21:32:58 »
Otwórz plik mat_rain_windscreen.frag i w nim kazde active zamien na actiwe.
exe dłubacz
#makeMaSzynaGreatAgain

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #23 dnia: Dzisiaj o 21:35:15 »
Nowa paczka wg ustaleń:

https://eu07.pl/userfiles/28466/ep09_rain_effect-r2.7z

Do głównego katalogu Maszyny.

Aż mi się wierzyć nie chce, że to może być przyczyną.
Uśmiechnij się :)

Online wujekmaslak

  • Wiadomości: 116
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 44
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #24 dnia: Dzisiaj o 21:49:58 »
I na pierwszej paczce i na nowej działa.
Maszyna z Epica i pobrane z repo ep09.
Efekt bardzo fajny. Kilka propozycji o ile możliwe do zrealizowania:
1. Ilość kropel na szybie zależna od nasilenia opadów. W tej chwili jest ona jednakowa dla opadów lekkich i mocnych? A przynajmniej mój wzrok i mózg tak to odbiera, nawet patrzyłem na interwały pojawiania się określonych kropli i były takie same w obu przypadkach.
2. Podczas rozpoczęcia deszczu powolne narastanie ilości kropli. W tej chwili pojawiają się w całej okazałości a fajnie by było jakby narastały przez 2-3 sekundy.
3. Po zakończeniu opadów fajnie jakby przynajmniej przez kilkanaście sekund pozostały na szybie i stopniowo zmniejszały się.
Natomiast to co jest w tej chwili już jest przełomowe a jak uda się dograć do tego wycieraczki to będzie to krok milowy dla symulatora.
Edit:
A jednak nie wszystko działa. Nie działa ścieranie? Ono w ogóle występuje czy wrzucono same krople?
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 22:00:20 wysłana przez wujekmaslak »

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #25 dnia: Dzisiaj o 21:51:34 »
A jednak Hirek miał rację. Zmieniłem wszystko na "actiwe"jak kazał i wszystko działa. Wielki szacun panowie i bardzo dziękuję za pomoc.

Działa na obydwu wersjach czyli 25.10 i 25.11 z Epic
« Ostatnia zmiana: Dzisiaj o 22:11:39 wysłana przez lordi12 »

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #26 dnia: Dzisiaj o 22:17:48 »
Cytuj
A jednak Hirek miał rację. Zmieniłem wszystko na "actiwe"jak kazał i wszystko działa. Wielki szacun panowie i bardzo dziękuję za pomoc.

Czyżbyś miał kartę graficzną AMD?

Cytuj
1. Ilość kropel na szybie zależna od nasilenia opadów. W tej chwili jest ona jednakowa dla opadów lekkich i mocnych? A przynajmniej mój wzrok i mózg tak to odbiera, nawet patrzyłem na interwały pojawiania się określonych kropli i były takie same w obu przypadkach.

Taki jest plan, jak tylko uda się wyprowadzić uniformy to tak właśnie będzie (ilość kropli zależna od intensywności opadów). Aktualnie ich ilość jest stała ponieważ nie ma jeszcze możliwości sterowania tym obszarem.

Cytuj
2. Podczas rozpoczęcia deszczu powolne narastanie ilości kropli. W tej chwili pojawiają się w całej okazałości a fajnie by było jakby narastały przez 2-3 sekundy.

Można zrobić w przyszłości.

Cytuj
A jednak nie wszystko działa. Nie działa ścieranie? Ono w ogóle występuje czy wrzucono same krople?

Obecnie ścieranie jest wyłączone. Shader generuje tylko same krople.
Uśmiechnij się :)

Offline lordi12

  • Wiadomości: 92
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 22
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #27 dnia: Dzisiaj o 22:27:56 »
Tak mam AMD

Online lcddisplay

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 657
Odp: Efekty deszczu na szybie
« Odpowiedź #28 dnia: Dzisiaj o 23:19:15 »
No to wszystko już jest jasne. AMD inaczej kompiluje shader niż NVIDIA. A to dobrze jest wiedzieć, bo nie spodziewałem się, że będą różnice. Cieszę się, że działa. Miłego testowania.

PS jak chcecie zmienić intensywność deszczu to w pliku shadera "mat_rain_windscreen.frag" jest taki oto fragment:

Cytuj
uniform float active_ratio = 0.25;

Można tam wpisać wszystko o 0.0 do 1.0; gdzie 1.0 jest najbardziej intensywny deszcz.
Uśmiechnij się :)