Jeśli chodzi o scenerie, które staram się ulepszyć, to większość posterunków ma skrypty sterujące i przebiegi wyzwalane wyjazdem z sąsiedniej stacji. Dla stacji węzłowych zwykle zrobione jest rozpoznawanie kierunku docelowego na podstawie rozkładu. Na linii jednotorowej obsługiwane jest mijanie. Podsumowując, dodatkowy pociąg powinien być bezproblemowo obsługiwany, o ile będzie miał prawidłowy rozkład.
W ogólnej sytuacji trzeba zacząć od sprawdzenia, czy dostępne fragmenty scenerii obejmują odpowiednią trasę. Przykładowo, są tory z Częstochowy do Katowic przez Tarnowskie Góry, ale nie ma przez Zawiercie (tzn. niby są, ale nie zostały dopracowane i opublikowane). Następnie w pliku SCN trzeba dołączyć odpowiednie fragmenty z odpowiednio dobranymi przesunięciami.
Kolejnym krokiem jest ustalenie rozkładu. Stan scenerii nadaje się na lata od 2000 do 2015, potem wykonano szereg modernizacji i zmieniły się układy torowe, prędkości drogowe, zlikwidowano bocznice... Rozkłady pociągów osobowych można znaleźć w archiwalnych wersjach programu Hafas, do pobrania np. z chomikuj.pl. W przypadku pociągów towarowych dostępność rozkładów jest dużo mniejsza, ale kolega @MW przygotował wykresy ruchu dla lat 2007 i 2011 w programie Timegraph. Z obu tych programów można skonwertować rozkłady przy użyciu Rainsted. Zweryfikować trzeba jednak nazwy posterunków i ustawić takie, jakie użyte zostały w scenerii (konwerter w Rainsted obsługuje słowniki podmian).
Następnie należy wziąć skrypt jakiejś misji, która jest jakoś podobna i próbować przejechać. Dla niektórych posterunków może być konieczne inne ustawienie przebiegów. Jeżeli przejazd będzie możliwy, w następnej kolejności można uzupełnić pociągi dekoracyjne, dobrać i ustawić im rozkłady. Na koniec zająć się bardziej skomplikowanymi sytuacjami, typu jazda lewym torem, wyprzedzanie itp. Ewentualnie dodać jakieś polecenia podawane przez radio, czy zdarzenia nietypowe. W razie co, to rozpisz scenariusz, a ja postaram się opisać, jak to powinno być zaprogramowane.