Symulator EU07 (i nie tylko) > Na warsztacie

 Częstochowa: finalne porządkowanie

<< < (2/3) > >>

Częstochowiak:
@Ra: Rozumiem, że chcesz zrobić oddzielne trasy dla Częstochowskiego węzła kolejowego?

Jeżeli chodzi o obecny stan to w trakcie wymiany słupów o której wspomniałeś nastąpiło też przemalowanie wiat na kolor szary. Było to w okresie modernizacji odcinka do Piotrkowa Trybunalskiego.

Ra:
Co to znaczy "oddzielne trasy"? Obecnie odcinek od Częstochowy do Kochanowic ma środek w okolicy Herbów i dosyć "przypadkowy" podział obiektów na pliki. Gdyby chcieć dopracować trasę na Zduńską Wolę (w ramach scenerii "Kaliska"), to duża część tych obiektów nie będzie potrzebna, ale nie ma jednoznacznych linii odcięcia. W ubiegłym roku dopracowałem koncepcję komórek na tyle, że obecnie można poszczególne obszary ulepszać niezależnie i z czasem chciałbym też wydzielić Herby oraz Częstochowę. Moim założeniem było dynamiczne wczytywanie fragmentów scenerii z plików RSF, ale dzięki opublikowaniu kodu rozwój poszedł w inną stronę i teraz pozostaje mi czekać na gotowe, alternatywne rozwiązanie.

Częstochowiak:
@Ra: Oddzielne trasy miałem na myśli stworzenie kilka map Częstochowskiego węzła kolejowego. Przy tworzeniu Częstochowskiego węzła kolejowego można byłoby utworzyć trasę do Gliwic i Tychów Lodowisko o ile uwzględniany jest scenariusz kursów Kolei Śląskich.

Felix:
Kolejny co nie rozróżnia scenerii obejmujących rożne "trasy" a poprawnie piszac "odcinki" linii kolejowych, od scenariuszy / misji pozwalających przejechać pociagiem /i  wdg wymyślnego lub realnego rozkładu. Podział na komórki i tak trzeba zrobi, a Częstochowy i tak będą 2 bo zachodni odcinek ( jak i obszar scenerii Tarnowskie Góry ) jest maks na stan do 2013 roku a od Jana i na wschód już po remoncie protezy koniecpolskiej.

Ra:
Hmmm, może nadal scenerie są postrzegane jak dekoracja na torcie, czyli gdzieś jest brzeg, gdzie tory się kończą?

W modelarstwie nazywają to "makietą typu tort", gdzie jest z góry narzucony obszar i tory muszą zakręcać. Innym podejściem jest "makieta modułowa", gdzie pojedynczy moduł reprezentuje fragment stacji, prostego szlaku albo łuku. Co do zasady moduły mają zaprojektowaną konfigurację (kolejność), ale dzięki standardom łączenia w razie potrzeby można zrezygnować z odcinka łuku albo zamienić odcinek prosty z łukiem, co pozwala dostosować makietę do dostępnego pomieszczenia.

Moja koncepcja komórek scenerii powstała około 2008 roku, kiedy okazało się, że niektóre misje omijają pewne obszary scenerii (będących "tortami", jak Quark, Moczniki, Krzyżowa) i niepotrzebnie są wczytywane obiekty, nieużywane potem w symulacji. Gdyby podzielić scenerie na komórki, można by wczytywać tylko fragmenty potrzebne do wybranej misji. Jednocześnie można by dopracować połączenia pomiędzy sceneriami i dobierać tak komórki, by wydłużyć trasy o nowe odcinki. Niemniej łączenie scenerii fikcyjnych nie spotkało się z zainteresowaniem i rozbiło się o takie problemy, jak ustalenie rozkładów jazdy i obiegów taboru. Wydzieliłem komórkę "Mydelniczka" i połączyłem ją kawałkami scenerii "Tarniowo" ze scenerią "SDR"... po czym ta ostatnia wyleciała z paczki i nikomu nie zależało, żeby ją używać albo w jakimś kierunku przerabiać.

Wobec porażki w zakresie scenerii fikcyjnych, zacząłem przerabiać scenerie "Linia 61" i "61+144" w stronę dopasowania do map i podziału na komórki. Po unifikacji klonów udało się wydzielić Lubliniec jako osobną komórkę, jednak przeliczenie współrzędnych obiektów do układu współrzędnych ze środkiem wewnątrz komórki przekładało się na problemy przy edycji, a Lubliniec wymagał ogromu przeróbek (zwłaszcza w zakresie LK143 i LK152). Oczekiwanym stanem docelowym było przerobienie symulacji tak, aby komórki scenerii były doczytywane dynamicznie w miarę jazdy oraz wyrzucane z pamięci po ich minięciu. Pozwoliłoby to tworzyć trasy dowolnej długości, a także skróciłby się czas wczytywania. Stan sygnalizacji w niewczytanych komórkach miał być obsługiwany przez osobny program, co jednocześnie byłoby multiplayerem. Koncepcja komórek scenerii została poniekąd zrealizowana w Train Driver 2, chociaż w nieco absurdalny sposób (jak to teraz wygląda, to nie wiem, bo nie śledzę).

Wracając do Częstochowy, obecny układ plików (duży obszar, osobne pliki dla obiektów każdego typu) powoduje problemy z edycją. Np. po poprawkach terenu jest potrzeba przeliczenia wysokości obiektów tak, aby nie lewitowały i nie były zagłębione w teren. Jeśli plik zawiera obiekty z dużego obszaru, to ciężko jest sprawdzić szczegółowo, czy coś się nie zepsuło (np. przy przeliczaniu czegoś w innym miejscu uszkodziły się dekoracje na peronach w Herbach Nowych — i w sumie nie wiem, czy już je poprawiłem, czy jeszcze nie).

Celem tego wątku jest zebranie uwag na temat miejsca wydzielenia komórki dla Częstochowy. Od północy jest to już ustalone i wykonane. Pozostaje ustalenie pozostałych granic. I po zrobieniu podziału na komórki można będzie następnie składać z tego dowolne trasy.

Co do "wersji historycznych", to do nazwy pliku z infrastrukturą dopisuję rok i również rok jest dopisywany do nazwy pliku sterowania (jest osobno, bo można sobie zrobić własną koncepcję sterowania, np. zewnętrznym programem). Teren i otoczenie nie ma roku, bo zmiany zwykle są niewielkie, a pojedyncze obiekty (np. przebudowana nastawnia) można wrzucić do pliku z infrastrukturą. I bardziej mi chodzi o dopracowanie systemu tworzenia komórek niż dopracowanie scenerii na określony rok. Ewentualnym problemem może być zmiana rozstawu torów na granicy komórki, bo wtedy przejezdność zostanie zaburzona.

I tak mieszkam ponad 100km na północ od Częstochowy, a obszary zainteresowania mam w stronę Gdańska, więc jest mi z grubsza to obojętne, czy coś przemalowano, albo wymieniono słupy. Jeśli będzie dopracowany system komórek, to będzie łatwiej przygotować tory na określoną epokę.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod