Autor Wątek:  Historia Polskiej Kolei  (Przeczytany 3538 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

KKMINT

  • Gość
Historia Polskiej Kolei
« dnia: 29 Września 2021, 15:46:41 »
Witam serdecznie,

na lekcji historii obiecałem, że za dwa tygodnie opowiem o historii Polskiej kolei. Trochę o tym wiem, w końcu jestem Miłośnikiem Kolei, ale nie powiem że kibel jest najlepszym EZT produkowanym prawdopodobnie najdłużej na świecie. Chciałem się jakoś przygotować. Czy poza Wikipedią ktoś zna jakieś inne źródła? Gorąco prosiłbym o podlinkowaneie wiarygodnych informacji do końca dnia dzisiejszego. Pozdrawiam
Dawid Grzyb

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2408
Odp: Historia Polskiej Kolei
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Września 2021, 15:52:41 »
Polecam zacząć od wpisania w google "historia polskiej kolei", wejść na Wikipedię i zjechać na sam dół i poklikać w linki do źródeł na których oparty jest artykuł. Polecam powoli uczyć się wyszukiwania informacji, przyda się to później w kolejnych etapach edukacji i dorosłym życiu.
« Ostatnia zmiana: 29 Września 2021, 15:55:46 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Toprus

  • Deweloper
  • Wiadomości: 250
  • peprus
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 715
Odp: Historia Polskiej Kolei
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Września 2021, 16:03:21 »
Dużo zależy od aspektu, który chcesz omówić, albo na przykład, czy opowiadasz o historii kolei na ziemiach polskich, czy w już w samej Polsce (po odzyskaniu niepodległości). Literatura opowiadająca o kolei z reguły skupia się na konkretnym zagadnieniu (historia kolei na terenach x, reportaż o linii y), a Ty potrzebujesz opowiadać bardziej ogólnie. Szczerze mówiąc, nie wydaje mi się, że klasę (i nauczyciela) zainteresowałyby tak bardzo aspekty techniczne. Potrzebujesz bardziej ogólnikowych informacji (chociaż to też zależy od długości wypowiedzi), ewentualnie doplatając ciekawostki (w stylu „w tym roku ta linia była pierwszą zelektryfikowaną”, albo „pierwszą linią wysokich prędkości”).
Wydaje mi się, że informacje z Wikipedii na lekcję historii powinny raczej wystarczyć. Jeśli zamierzasz się bardziej zagłębić, to możesz rozwinąć temat budowy magistrali węglowej (która nawet w podstawie programowej jest chyba wspominana jako jeden z wielkich projektów infrastrukturalnych drugiej eRPe). Jak napisał matek, wpisanie hasła w google nie jest złym pomysłem.
« Ostatnia zmiana: 29 Września 2021, 16:15:20 wysłana przez Toprus »
"Jestem ToPrusem i nic co pruskie nie jest mi obce." - Terencjusz

Obiekty statyczne i dekoracje dla scenerii <3

Offline Joachimowicz

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 1706
  • Nazywam się N'Avoie
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1975
Odp: Historia Polskiej Kolei
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Września 2021, 19:11:45 »
A powinna.
| Z maszyną od 20 Kwietnia 2010! |

Offline ksiezyc_nad_gieesem

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 26
Odp: Historia Polskiej Kolei
« Odpowiedź #4 dnia: 12 Września 2025, 23:29:02 »
Żeby nie tworzyć nowego wątku.
Krótka obrazkowa historia sygnalizacji kształtowej (bez wszelkiego rodzaju tarcz) na PKP.
Semafory ramienne są pochodzenia pruskiego, co dziwne nie jest bo w 1918/19/20 r. było jej najwięcej na terenie ówczesnej Polski. Semaforów austriackich w przepisach nie było, bo zamierzano je zlikwidować w całości co się jednak do 1939 r. nie udało.
Ten trójkąt z latarniami występujący w sygnale zastępczym jest pochodzenia niemieckiego z przepisów z 1935 r.
Uwagi do obrazka.
Semafory trzyramienne już w pierwszych przepisach z 1924 r. nie mogły być stosowane w nowobudowanych urządzeniach. Ostatnie ponoć zniknęły w latach 60-tych XX w.
Semafory jednoramienne do czasu przebudowania na dwuramienne tam gdzie było to konieczne oznaczały, że należy zmniejszyć szybkość przed zwrotnicą w jeździe na wprost i na zboczenie.
Sygnał zastępczy pochodzenia niemieckiego funkcjonował jako dopuszczony do stosowania do odwołania. Ostatnie takie wynalazki zniknęły w latach 80-tych XX w. o ile mi wiadomo.
„Wolna droga ze zmniejszoną szybkością” czyli Sr3 w przepisach wydanie 1958 jest sygnalizowana światłem zielonym i pomarańczowym na semaforach wjazdowych i drogowskazowych. W pozostałych przypadkach dwoma światłami zielonymi.
To wszystko, reszta na obrazku.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6444
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2408
Odp: Historia Polskiej Kolei
« Odpowiedź #5 dnia: Dzisiaj o 08:15:59 »
Trójkątny SZ mozna zobaczyć na żywo w Warszawie w  Narodowym Muzeum Techniki w Pałacu Kultury.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Online MaciejM

  • Wiadomości: 4154
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1494
Odp: Historia Polskiej Kolei
« Odpowiedź #6 dnia: Dzisiaj o 11:39:02 »
Coś kojarzę, że był projekt osobnego sygnalizatora (również w formie trójkąta) montowanego na semaforze wyjazdowym, który podczas wjazdu pociągu świecił się do momentu zwolnienia przebiegu "z tyłu" - miało to informować maszynistę o tym, że pociąg wjechał w całości na tor i że rozwiązany został przebieg na wjazd pociągu. Ktoś coś kojarzy?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie
15 lat z MaSzyną!

Sceneria Tomaszewo - zapraszam do otwartych testów scenerii.