Spis Treści:
Wstęp
1. Różnice pomiędzy wagonami 140A z etapu I (2013) a 140A z etapu II (2014)
2. Ilość ryfli na dachach 11xA
3. Różnice pomiędzy wagonami 113Aa z etapu I (2013) a 113Aa z etapu II (2014)
4. Krótki przewodnik po wnętrzach 120A
5. Różnice między 111Arow z etapu I (2013), a 111Arow z etapu II (2014)
WstępJest już temat o wagonach towarowych, więc teraz nadszedł czas na wątek o wagonach osobowych.
1. Różnice pomiędzy wagonami 140A z etapu I (2013) a 140A z etapu II (2014)Na początek zaprezentuję różnice między wagonami 140A z etapu I a 140A z etapu II. Są do siebie podobne w środku, ale różnią się szczegółami.
140A etap I (od 50 51 19-70 691-7 do 50 51 19-70 708-9) - załącznik 140A-etap-I:
- pojedynczy grzejnik na korytarzu
- pełna dolna część drzwi na korytarz
- pełna dolna część ścianek przedziałowych
- wyświetlacze tylko od wewnątrz korytarza
- brak śmietnika przy drzwiach
- kanciata obudowa napędu drzwi wejściowych
- 2 wyświetlacze zewnętrzne
140A etap II (od 50 51 19-78 260-3 do 50 51 19-78 289-2) - załącznik 140A-etap-II:
- dolna część drzwi na korytarz przezroczysta
- dolna część ścianek przedziałowych z białymi pasami
- wyświetlacze zarówno od strony korytarza jak i przedsionka
- śmietnik przy drzwiach
- zaokrąglona obudowa napędu drzwi wejściowych
- duży grzejnik wzdłuż całego korytatrza
- aluminiowe listwy na ściankach wc w przedsionku
- 4 wyświetlacze zewnętrzne
- dodatkowe 5 anten na dachu
2. Ilość ryfli na dachach 11xADla tych, co mają wątpliwości co do ilości ryfli w 11xA, to przesyłam zdjęcie z zaznaczonymi poszczególnymi ryflami - załącznik ryfle-11xA
3. Różnice pomiędzy wagonami 113Aa z etapu I (2013) a 113Aa z etapu II (2014)Teraz coś o wagonach 113Aa IC.
Z zewnątrz wagony z etapu II (2014) nie mają już okna w magazynku co widać na załączniku 113Aa_I_i_II. Dodatkowo uchwyty promowe zostały przesunięte.
Wnętrze etap I (2013):
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201502/WRnouz-2-Ing-Milos-sefcik.jpgŻółte wstawki na ścianach, większe stoliki z okleiną drewnopodobną, mniejsze pomarańczowe z białym paskiem i logiem IC.
Numery od 50 51 88-70 197-1 do 50 51 88-70 206-0.
Wnętrze etap II (2014):
https://www.flickr.com/photos/130738129@N08/25195802605/Wszystkie ściany białe, poza tym wszystkie blaty stolików też są białe.
Numery od 50 51 88-70 207-8 do 50 51 88-70 226-8.
4. Krótki przewodnik po wnętrzach 120APierwotna wersja posiadała zasłonki, metalowe tabliczki z oznaczeniami klasy i innymi informacjami, lusterko na lewo od drzwi, białe obramówki na siedzeniach, kolor laminatu musiał być dość jasny - nie widać znaczącej różnicy między sufitem a ścianami. Dodatkowo w pierwszych egzemplarzach miało być 90 miejsc - w jednym z przedsionków miały być 2 rozkładane siedzenia (nie ma materiałów jak to wyglądało).
https://eraparowozow.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/120A-05.jpgW wagonach po NG w latach 90. można było spotkać dwa rodzaje laminatów:
Dodatkowo występowały dwa warianty wersji rowerowych. Jak można zauważyć różnią się rodzajem dużego grzejnika, sposobem mocowania wieszaków czy rozmieszczeniem półek.
Niektóre wagony po naprawie głównej w ZNTK Nowy Sącz otrzymały nowe siedzenia. Tapicerka była identyczna jak ta, którą można było spotkać w 111A.
Wszystkie rowerowe 120A jak i te z nowymi siedzeniami miały laminaty w wariancie II.
Około 2008 4 wagony 120A przeszły naprawy i otrzymały malowanie woj. warmińsko-mazurskiego, a następnie zostały przeznaczone jako doczepy do szynobusów. Wagony otrzymały materiałowe obicia kanap, zasłonki i zmienione laminaty z wyraźnymi łatkami (wzór podobny do płyty osb).
http://www.wgk.cal.pl/data/media/222/120a_9.jpgNiedawno kilka wagonów przeszło naprawy P5. Otrzymały one nową tapicerkę, białe laminaty na ścianach, nowe okna, zmienione poręcze i klamki w drzwiach, wyświetlacze, zmienione wc itd. Wagony PREG mają część z wieszakami na rowery. Na początku 2019 roku parowozownia Wolsztyn zakupiła dwa takie wagony po naprawie i przemalowała w historyczne barwy.
5. Różnice między 111Arow z etapu I (2013), a 111Arow z etapu II (2014)111Arow z 2014 różnią się od tych z 2013 kilkoma detalami:
- numeracja 50 51 84-78 xxx-x (z 2013 61 51 84-70 xxx-x)
- wyświetlacze na wszystkich drzwiach (z 2013 tylko na dwóch)
- zmienione położenie haków promowych (z 2013 są bliżej fartucha)
- dodatkowe anteny na dachu (z 2013 brak)
- więcej okien z lufcikami - 3 małe i 11 dużych (z 2013 3 małe i 4 duże)
- 3 listwy na ściankach wc (z 2013 brak)
- dodatkowy wyświetlacz w przedsionku z hakami na rowery (z 2013 brak)
- nowe siedzenia XCRS (z 2013 TALIT 5)
Etap I (2013):
http://www.wgk.cal.pl/data/media/654/DSC00018.jpgEtap II (2014):
http://www.wgk.cal.pl/data/media/654/20160814_078_111Arow_50_51_84-78_044-1_B7nopuvz_Krakw_Gwny.JPG