W związku z planami usunięcia modelu ET41 v1, chciałbym zwrócić uwagę na pewne problemy z fizyką dołączoną do ET41 v2.
Na tworzonej własnej scenerii od początku stosuję poślizgiem model ET41 v1, intensywnie wykorzystywany do prowadzenia ciężkich pociągów węglowych. Ponieważ model ma być usunięty, postanowiłem zastąpić go wersją v2. Okazuje się, że nowy model zachowuje się wyraźnie gorzej od poprzednika na scenerii z realnym profilem pionowym i w warunkach ruchu według rzeczywistych rozkładów jazdy.
Przeprowadziłem testy ET41 v2 z kilkoma wariantami plików fiz z najnowszej paczki. Testy wykonane zostały w trybie AI, exe „eu07-x86_180411”, na scenerii z realnym, zróżnicowanym profilem, jazda wg rzeczywistego rozkładu jazdy dla pociągu z ET41 + brutto 3200 t.
1. Fizyka przekopiowana z ET41 v1 (203e-a.fiz z dn. 2015-02-08, 203e-b.fiz z dn. 2015-02-15). Jak należało się spodziewać, zachowanie jest takie jak w przypadku v1. Pociąg trzyma się rozkładu jazdy, niekiedy czasy przejazdu poszczególnych odcinków/szlaków są nieco krótsze od rozkładowych. Mając na uwadze, że rozkłady konstruuje się z pewną rezerwą czasową, zachowanie AI z tą fizyką jest w pełni satysfakcjonujące.
2. Fizyka oryginalna z ET41 v2 (203e-a.fiz z dn. 2015-02-15, 203e-b.fiz z dn. 2015-02-09). Daje się zauważyć, że pociąg jest zdecydowanie „mułowaty” na szlakach z przewagą profilu wznoszącego.
3. Dla pewności sprawdzona fizyka v2 z repozytorium (bez wcześniejszego porównania zawartości) – zachowanie AI jak na fizyce v2 z paczki.
Przykładowe czasy przejazdu (każdy odcinek z zatrzymania):
1. Odcinek A - 56.5 km (zróżnicowany profil): wg RJ – 65 min; v1 – 64 min; v2 – 72 min. Opóźnienie v2 „złapane” na szlakach z przewagą jazdy „pod górkę”.
2. Odcinek B – 36.2 km (przewaga profili spadkowych): wg RJ – 37 min, v1 i v2 jednakowo – 36 min.
Przy pobieżnym przejrzeniu zawartości plików fiz, w v2 rzucają się przede wszystkim w oczy różne wpisy w sekcji „MotorParamTable:” dla członów a i b (te z 203e-b są podobne do tych starszych sprzed 2015 r.) . Czy tak ma być?
Co do różnic między wpisami v1 i v2 w innych sekcjach trudno mi ocenić jaki mogą mieć wpływ na dynamikę ruchu. Np. różne współczynniki oporu aerodynamicznego (większe w v2), chyba tu nie ważą, bo problemy dotyczą ruchu z małymi prędkościami.