Wnętrza do gotowych EN57AL są już na ukończeniu. Aktualnie brakuje tylko materiałów na układ wnętrza EN57AL KW. Najlepiej jest nagrać przejście przez cały skład, np. takie: https://youtu.be/C5WNDCMQ-6E?t=10
Im szybciej pojawi się materiał na wnętrze AL KW, tym szybciej pojawi się bonanza. Póki co zaplanowane mam takie wersje 120A, które pokrywają wszystkie występujące warianty.
Wersja klasyczna
- niski numer w wersji fabrycznej:
https://eraparowozow.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/120A-05-808x562.jpg- wysoki numer z oznaczeniami po 1985:
https://eraparowozow.org.pl/wp-content/uploads/2019/10/120A-03-890x544.jpg- w malowaniu po 1993:
https://live.staticflickr.com/614/32341636343_d98a5ca012_b.jpg- w wersji po 2001 roku:
http://wgk.cal.pl/data/media/222/50_51_21-18_417-8_Bh.jpg- rowerowa:
http://wgk.cal.pl/data/media/222/DSC01267.jpgWersja NS (z fikuśnymi siedzeniami)
- standardowa:
https://lukasy.kolej.org.pl/kolej/foto/285.jpg- rowerowa:
http://www.wgk.cal.pl/data/media/222/L-120A.jpgPozostałe
- warmaz:
http://www.wgk.cal.pl/data/media/222/DSC00386.jpg- mal:
http://antygaleria.pl/data/media/236/2005-09-3039KrakP.JPG- imprezowa:
http://www.wgk.cal.pl/data/media/222/50_51_21-18_076-2_01032013_1.jpg- PR:
http://www.wgk.cal.pl/data/media/222/DSC08765.jpgPrzyjmę wszelkie zdjęcia wagonów
120A (z zewnątrz + wnętrza) w jakości na
tekstury.
Dzisiejszy update 04.04.2020:Wstępna wersja wnętrza jest już skończona. Pozostaje kosmetyka typu dopasowanie szerokości drzwi i klamek, poprawienie smootha na okrągłych elementach, sprawdzenie czy nie wystają jakieś elementy itd. Potem trzeba zrobić tekstury wnętrza z drugą wersją okleiny, warmaz i hist, będzie można je wybierać z poziomu map: -2. Następnie zabiorę się siedzenia z NS, a na koniec porobi się ao do wszystkich wariantów. Na sam koniec zostaje wstawienie ludków (być może z kilku metrów będą się wyświetlać wersje HQ, a z dalszej model lod jak w innych lp), a po tym czas na rozpoczęcie prac nad pudłem.
Wagony pomorsko-wolsztyńskie i PR pojawią się po skończeniu wersji standardowej. Ze względu na wyświetlacze będą musiały iść do osobnego folderu, do tego trzeba pozmieniać wiele detali i dorobić nowych, więc za nie zabiorę się później.
Update 04.04.2020:Właśnie udało mi się skończyć model siedzeń montowany w niektórych 120A przez ZNTK Nowy Sącz. Siedzenia powstały na bazie 2 poglądówek i fotki tapicerki z 111A, gabarytowo są podobne do standardowych. Teraz czas na eksport modeli, zrobienie ao i ładunków, po tym wnętrza będą już gotowe.
Update 18.04.2020:Wszystkie wnętrza do wersji standardowej są już skończone. Teraz już tylko zostaje oteksturowanie pudła i przygotowanie wszystkich plików. Po skończeniu tej wersji zabieram się za wariant po NG.
Update 18.05.2020:Pudło jest już w pełni skończone, teraz czas na pozostałe elementy wyposażenia.
https://eu07.pl/userfiles/24710/pudlo.jpgObmyśliłem wstępny sposób nazywania kolejnych wariantów.
120a_[nazwa wnętrza]_[detale] lub 120a_ng_[nazwa wnętrza]_[detale]
Nazwa wnętrza będzie wpisywana tylko dla wersji niestandardowych typu row_1, row_2, ns, ns_row, ng_row itd. Detale będą oznaczane ciągiem liter np. kw1z.
k - kurki ogrz. parowego,
w1 - wariant własnego ogrzewania, kolejne będą warianty będą oznaczane w2, w3 itd.
https://eu07.pl/userfiles/24710/grzanie.jpg - jest kilka różnych wariantów, przygotuję tylko te pod moje tekstury, jak ktoś będzie chciał inne to musi je zrobić sobie we własnym zakresie
z - skrzynia ZWAR
W opisie nie będą wpisywane elementy wspólne dla wszystkich wariantów typu wózki czy okna.
Oczywiście jeśli nie będzie gotowego takiego wariantu jakiego trzeba, to trzeba sobie samodzielnie go złożyć w nowym mmd i ewentualnie dorobić brakujące elementy. Myślę, że z takimi oznaczeniami będzie łatwiej znaleźć konkretny wariant. W morzu wariantów oznaczonych jako 120a_1, 120a_2, 120a_3 itd. ciężko byłoby rozróżnić które mmd jest dla jakiego wariantu.
Dodatkowo includowanie fiz i mmd uprości tworzenie kolejnych wariantów. Za tekstury zabiorę się dopiero jak wszystko będzie w pełni gotowe i działające.
Update 24.05.2020:https://eu07.pl/userfiles/24710/120a.jpgDo wykończenia została już tylko część elementów, wózki i lod. Jak to skończę, to zabieram się za zrobienie próbnej tex, żeby przekonać się czy wszystko leży prawidłowo. Jak to zrobię, to zabieram się za wariant po NG.
Update 27.05.2020:https://eu07.pl/userfiles/24710/Bez%C2%A0tytu%C5%82u-r4.jpgDo wykończenia zostały już tylko wózki i lod.
Update 29.05.2020:Teraz już tylko trzeba sprawdzić czy wszystko dobrze wyszło.
Update 09.06.2020:Pierwszą teksturę mamy gotową, teraz czas na przygotowanie kolejnych.
Update 16.06.2020:Lista gotowych tekstur:
Update 21.06.2020:Do grona tekstur dołączyły malowania wojewódzkie:
- Bh 50 51 21-18 293-3 - w malowaniu "krakowskim", sprzedany na złom w 2011 roku (https://eu07.pl/userfiles/24710/293-3.jpg)
- Bp 50 51 21-18 107-5 - w malowaniu "warmińsko-mazurskim" z oryginalnymi oznaczeniami po naprawie w 2008 roku, we wnętrzu z nowymi laminatami na ścianach, tapicerką zamiast ceraty i własnym ogrzewaniem, głównie kursowała jako doczepa głównie do SA106, czasem pojawiała się w połączeniach interRegio rozpoczynających bieg w Olsztynie (https://eu07.pl/userfiles/24710/107-5.jpg)
Omówienie sposobu nazewnictwa mmd/fiz.
Ten sposób ma ułatwić wyszukiwanie konkretnego zestawu detali i wnętrza dla przygotowywanej tekstury i wyeliminować dublowanie się identycznych wariantów. mmd/fiz są includowane, więc łatwo można zrobić brakujący i potrzebny wariant.
Dla standardowego wnętrza (88 miejsc) z wymmienną teksturą wnętrza będzie:
120a_[detale]
120a_ng_[detale]
Dla innych wnętrz:
120a_[nazwa_wnętrza]_[detale]
120a_ng_[nazwa_wnętrza]_[detale]
Np. 120a_ns_row_kstz
W [detale] są wypisane litery oznaczające konkretne detale. W oznaczeniach pomijane są elementy wspólne dla wszystkich wariantów typu wózki, standardowe drzwi czy tablice relacyjne.
Lista oznaczeń:
Update 26.06.2020:W wersji standardowej skończonych jest 12/16 tekstur, po NG 0/1 i pusta wydmuszka 0/1. Do tego dojdzie też kilka innych tekstur od innych osób.
Wagony historyczne zostały odtworzone na podstawie faktycznych zdjęć i są możliwie najlepiej zbliżone do oryginałów.
Update 06.07.2020:Niestety okazało się, że w wagonach po NG można spotkać kilka różnych wariantów układów okien, tak więc do opisu w mmd dojdą dwa nowe oznaczenia. A poza tym drzwi otrzymały nowe poręcze i klamki (
https://eu07.pl/userfiles/24710/drzwi.jpg), więc nie można skorzystać z wcześniej przygotowanych modeli.
W temacie tekstur do opracowania został jeden wagon po NG. Kolejne nowości:
Update 09.07.2020:Na ukończeniu są wnętrza do wersji po NG -
https://eu07.pl/userfiles/24710/wnetrze_pr_beta.jpg Być może dzisiaj uda się zamknąć temat wnętrz i będzie można zabrać się za model zewnętrzny.
Update 16.07.2020:Udało mi się wykombinować sposób na includowanie okien. Po modyfikacjach okna od wewnątrz są już oświetlone jak należy, najgorsze zrobione to teraz czas na resztę.
Update 19.07.2020:Dzisiaj skończyłem wszystkie sprawy związane z modelami i przeszedłem do przygotowania tekstur. Z innych elementów zostało przygotowanie pozostałych wariantów okien oraz zmiany w skrypcie do tablic.
https://eu07.pl/userfiles/24710/147.jpgUpdate 20.07.2020:Dzisiaj skończyłem pierwszą teksturę 120A w wariancie po NG, czyli B11p 50 51 21-18 147-1. Do przygotowania zostało tylko parę tekstur i kolejne warianty okien. Udało mi się nawet uruchomić wyświetlacze, ale póki co skrypty są wzięte z EN57. Czcionka w wyświetlaczach 120A ma nieco inny krój i rozmiar czcionki (
http://antygaleria.pl/data/media/236/2017-07-21134GdyniaGR90540zHelu.jpg). Nie znam się na skryptach, więc póki co wyświetlacze zostają takie jakie są. Wolę takie niż ich brak.
Update 21.07.2020:Do kolekcji dołączył dorszowy wagon B11p 50 51 21-18 115-8 (
https://eu07.pl/userfiles/24710/115-8.jpg). Być może jeszcze pojawią się dwie dodatkowe tekstury. Przy okazji ktoś mógłby przerobić skrypty tablic i dostosować je do 120A. Najlepiej skorzystać ze skryptu led_en57_4w.py, trzeba zmienić czcionkę, dopasować formatowanie i usunąć obsługę tablicy czołowej.
Update 23.07.2020:Szybki przegląd wariantów okien w wersji po NG:
Dla łatwiejszej orientacji zaznaczyłem przedsionek z korbą ręcznego.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 19.08.2020:Właśnie zabieram się za zapowiadaną wcześniej kabinę. Wykorzystuję ścianki z kabiny szoguna, scaliłem je w jeden obiekt, a jak wszystko będzie gotowe to je przemapuję. Do wstawienia jest tylko kilka gotowych elementów typu fotele, zawory czy koliber.
Update 20.08.2020:Wczoraj wstawiłem gotowe już elementy i zrobiłem grzejniki na podłodze oraz rolety. Dzisiaj uzupełniłem kabinę o lampy na suficie i panel od klimy JMN40.
Update 30.08.2020:Niemal wszystko jest zrobione, zostało tylko dorobienie grzałek pod pulpitem. Potem zacznie się mapowanie, teksturowanie, ustawianie animacji, zrobienie podświetlenia, modyfikacja skryptu i dostosowanie fiz/mmd do wszystkich zmian.
Update 09.09.2020:Kabina 201Eo jest już ukończona, teraz zostało zabranie się za oteksturowanie wszystkich elementów, a następnie dostosowanie ruchomych elementów do prawidłowego działania. W międzyczasie powstał też zestaw trzech tekstur ET22 z odbierakami DSA150 (standard, zez i rn). Wcześniej żadna tekstura nie korzystała z tych trzech wariantów, więc warto było to uzupełnić.
Update 13.09.2020:Ktoś dzisiaj pytał się o skodziny na mm, więc odpowiadam. Pierwotnie wszystko miało być trzymane w tajemnicy, ale nic z tego nie wyszło. Mam już gotowe wszystkie detale niezbędne do spolonizowania modelu skody od Pikku. Z takich rzeczy to zostało przygotować tekstury zewnętrzne, wszystko już mam zmapowane.
Lista nowych detali:
- halogeny zabudowane:
https://eu07.pl/userfiles/24710/hal1.jpg- halogeny wystające:
https://eu07.pl/userfiles/24710/hal2.jpg- pojedyncze białe i czerwone:
https://eu07.pl/userfiles/24710/cz2.jpg- odbieraki 160EC:
https://eu07.pl/userfiles/24710/160ec.jpg- odbieraki polskie nożycowe z dwoma wariantami nakładek do wyboru (pochodzą z innego taboru, ale są na nowo przemapowane):
https://eu07.pl/userfiles/24710/nozycz.jpg- długie uchwyty do końcówek nad czołownicą:
https://eu07.pl/userfiles/24710/kon1.jpg- krótkie uchwyty do końcówek nad czołownicą:
https://eu07.pl/userfiles/24710/kon2.jpg- długie uchwyty do końcówek mocowane do czoła:
https://eu07.pl/userfiles/24710/kon3.jpgJak widać wszystko, co niezbędne, jest już gotowe do polonizacji modelu Pikku.
Zastanawiam się nad przerobieniem kabiny, ale z braku materiałów będzie tylko to, co niezbędne:
- lamki ca/shp
- radiotelefon Pyrylandia F-747
- polskie podpisy pod przełącznikami itd.
- jakieś durnostojki z drobnych modeli typu książka pokładowa czy butelka z wodą
- ewentualnie wymiana nastawnika, wstawienie mieników z kabiny patrykosa albo przełączników a'la spamel (
https://www.spamel.com.pl/images/Zdjecia/Laczniki_krzywkowe/lk15-p03.png)
Update 14.09.2020:Niedawno trafiłem na fotkę wnętrza, którego jeszcze nie zrobiłem.
http://www.wgk.cal.pl/data/media/787/95.jpg Według znalezionych informacji ten wagon został przerobiony w PR Lublin z przeznaczeniem do pociągów kursujących po Roztoczu. Pod koniec kariery zmienił przydział i można go było spotkać choćby na połączeniu Zbąszynek - Leszno. Przeglądając materiały trafiłem zdjęcia wagonu ze stacji Zbąszynek, który nie miał siedzeń w większej części. Prawdopodobnie jest to ten wagon.
Update 15.09.2020:Będą przygotowane cztery warianty spolonizowanych 18x (według opisów z update 13.09.2020).
181:
- halogeny zabudowane
- odbieraki polskie nożycowe
- długie uchwyty do końcówek
182 1:
- pojedyncze białe i czerwone
- odbieraki 160EC
- długie uchwyty do końcówek mocowane do czoła
182 2:
- halogeny zabudowane
- odbieraki 160EC
- długie uchwyty do końcówek
183 1:
- halogeny wystające
- odbieraki 160EC
- krótkie uchwyty do końcówek
Pierwszy wariant już jest w pełni gotowy. Ale dochodzi kilka kolejnych problemów do rozwiązania. Wyższe numery 182 mają drzwi z każdej strony, więc trzeba wyciąć wnęki ze stopniami (
http://www.wgk.cal.pl/data/media/90/DSC00831.jpg). A dodatkowo 183 mają tylko jedno okno uchylne w maszynowni (
http://www.wgk.cal.pl/data/media/421/DSC06093.JPG).
Łatwo odróżnić faktyczne 183 od 182 z numerami przebitymi na 183 gdzieś w 2004 roku. Np. 183 044-7 to dawna 182 063-8, co widać po dwóch uchylanych oknach w maszynowni i drzwiach tylko od strony pomocnika (
http://www.wgk.cal.pl/data/media/421/DSC05377.jpg).