Symulator EU07 (i nie tylko) > Poszukuję, chcę zrobić
Charakterystyczne skrzypienie i przechylanie!!!
OlO_EU:
mogles mowic na krzywe przejsciowe jest wzor (jak i na poczatek i koneich pochylenia na nich :) )
McZapkie:
Niema, bezier calkiem niezle przybliza luk (no chyba ze zakrety robisz z flexow). W nebuli zrobilem przy lukach rowniez krzywe przejsciowe [/quote]
Jak nie ma to dobrze ze zrobiles te KP.
Wlasnie dorwalem profil pionowy i poziomy linii kolejowej
w skali 1:5000 wzdluz i 1:200 w gore.
Sa tam takie dane jak dlugosc prostej,
dlugosc i promien luku oraz dlugosc krzywej przejsciowej,
np. luk ma R=1850m, D=250, po obu stronach KP maja D=90.
A w ogole caly zwoj ma kilkanascie metrow, musze sobie
kupic jakies walki do przewijania, moze w synagodze na Kazimierzu
beda mieli ;-)
Marcin_EU:
Wogole jakimi podstawowymi parametrami opisywac tworzony luk?
-promien
-kat albo dlugosc (kat chyba lepszy, bo latwiej 2-torowki robic)
-jakies parametry KP, tylko jakie?
-przechylki, tylko ile i w jakich miejscach?
McZapkie:
--- Cytat: "Marcin_EU" ---Wogole jakimi podstawowymi parametrami opisywac tworzony luk?
--- Koniec cytatu ---
Ja sie na tym niezbyt znam, ale z doswiadczenia wiem
ze dobrze byloby zeby bylo GUI tak jak w przerobionych
przezemnie skryptach - czyli z definicja jednoczesnie:
promienia,
dlugosci,
kąta.
Zmiana jednego z tych parametrow powinna pwodowac przeliczenie
dlugosci lub kąta (konkretnie zmiana dlugosci - przeliczenie kąta,
zmiana kąta lub promienia - przeliczenie długości, wzory oczywiste
z definicji kata w radianach :)
Robiac scenerie wkorzystuje i to i to.
Wlasciwie to czesciej dlugosc luku niz kąt - np. zeby
zrobic łuk komplementarny do zwrotnicy, wpisuje R=300 L=34
i juz mi kat wyskakuje 6 z hakiem stopni.
A biorąc pod uwage że na planach profilu poziomego podaje
się długosci a nie kąty to tym bardziej mozliwosc podania dlugosci
jest potrzebna (ale z przeliczeniem na kąt żeby jak zauwazyles
drugi tor zrobic z tym samym kątem ale mniejszym R).
Krzywa przejściowa to po prostu kawałek łuku gdzie
promień płynnie się zmienia od inf do wartości znamionowej łuku.
Wydaje mi się że odpowiednio ustawiając te wektorki na końcu
flexa da sie takie coś zasymulować.
Tak więc GUI robiące łuk powinno mieć możliwość definicji:
długość KP1
długość łuku i jego promień (z przeliczeniem na kąty)
przechyłka łuku
długość KP2
i jesli KP1,KP2=0 (mozna defaultowo tak ustawic dla beginersow :)
to mamy zwykly luk, a jesli rozne od zera to mamy luk z dwoma flexami.
Proponuje zeby przechylka byla uwzgledniana tylko gdy KP>0,
wtedy automatycznie mozna zrobic zeby ten srodkowy luk mial
stala przechylke a koncowe flexy zera od stron prostych.
To co bylo do tej pory to horror, czesto zapominalem wyzerowac
i skakalo albo przechylalo mi sie na druga strone.
Pozdr,
firleju:
Jako KP może być użyta krzywa tak zwana "klotoida", w dłuższym widzeniu jest to taki ślimak. Są odpowiednie wzory, mogę podać.
Zakręt w profilu podłużnym tworzy się poprzez zrobienie odpowiedzniego zakrętu bez KP, po czym dodaje się KP na początku i końcy zakrętu oraz wyliczeniu nowego promienia i kąta dla łuku który teraz znajduje się w pomiędzy obiema KP. Ten promień jest najczęściej mniejszy o około 1 - 2 m. Można też do skryptów dołożyć tworzenie przechyłki na podstawie podanej Vp - prędkości konstrucyjnej - nie mylić z prędkościa miarodajną, która jest inna (prędkość pojazdu).
Nawigacja
Idź do wersji pełnej