Witam, chciałbym opisać parę(naście?) błędów które znalazłem przy pierwszej jeździe lokomotywą EP09 w symulatorze Maszyna. Chodzi głównie o sterowanie, uzależnienia i trochę błędów w logice działania.
Zacznę może od początku proces uruchomienia lokomotywy:
1. Załączenie baterii - po załączeniu baterii w wersji 104Eb (taka jak w symulatorze) załącza się i czuwak i EDA (SHP) powinny się zapalać wszystkie 4 lampki, więc i skasowanie powinno być na 2 razy a nie na raz, jak obecnie. Dodatkowo przycisk kasowania SHP/CA działa tylko po załączonym kierunku, w tej chwili owszem, skasować SHP się nie da, jednak po przytrzymaniu przycisku załącza się CA, co jest błędem (CA powinno być załączone od początku i nie powinno być możliwości skasowania go). I jeszcze jedno, ponieważ wciśnięcie spacji powoduje wciśnięcie przycisku dłoniowego CA/SHP a nie nożnego, powinno wyłączać buczek na czas trzymania (także przy wyłączonym kierunku) Załączenie CA sprawdzę jeszcze z jakąś wersją Eb bo w tej chwili sam już nie jestem pewien.
2. Załączenie lampek, na EP09 następuje po załączeniu kierunku (dotyczy także kontrolek maźnic) nie WS.
3. Podniesienie pantografu jest zdecydowanie za szybkie (potrafi trwać 5-10s), ale pomińmy to ze względu na to, że nie jest to rzeczywistość.
3. Załączenie Wyłącznika Szybkiego. Największy chyba problem w tej chwili.
Najpierw należy odblokować przekaźniki różnicowe (główny i pomocniczy, [lampki powinny świecić przed załączeniem WS] {póki w grze nie ma czegoś takiego jak załączenie rozrządu jest OK, gdyby jednak ktoś się pokusił, to przekaźnik różnicowy główny można skasować bez załączonego rozrządu, natomiast przekaźnik różnicowy obwodów pomocniczych tylko po załączeniu rozrządu}).
Aby załączyć WS, dźwigienka od utrzymania WS musi być w pozycji ZAŁĄCZ (w tej chwili tylko podnosi się i opada w chwili gdy naciskamy wyłączenie WS) po podniesieniu dźwigienki naciskamy impuls załączenia WS (ten zielony przycisk palcowy pod dźwigienką) dopiero wtedy WS powinien się załączyć i zapalić się lampka Wyłącznika szybkiego (ta bezpośrednio nad dźwigienką, zielona z opcją przyciemnienia w czasie jazdy).
4. Załączenie sprężarek powinno powodować załączenie przetwornic wirowych na czas załączenia sprężarki (do 10bar). lampka sprężarki ma być zielona, niebieska jest od ogrzewania pociągu.
5. Załączenie przetwornic powoduje wzrost napięcia w okolice 110V (jest ok) + zapalenie lampki zielonej przyciemnianej nad dźwigienką przetwornic (brak)
6. Załączenie ogrzewania pociągu - lampka niebieska, nie czerwona, przyciemniana
7. Przy wyłączonej baterii pociąg ma popełniony przewód główny (niewykonalne)
8. Po uruchomieniu lokomotywy (przed popełnieniem przewodu głównego) powinna świecić lampka HAMOWANIE (czerwona, przyciemniana, między JAZDA a Styczniki liniowe Wyłączone) oraz lampka Przekaźniki nadmiarowe silników trakcyjnych (pierwsza czerwona od góry i lewej na dolnym pulpicie)
9. po popełnieniu przewodu głównego (konieczne wrzucenie kierunku, skasowanie SHP, przytrzymanie luzowania do osiągnięcia około 3,5-4 atm [później podtrzymanie automatyczne]) należy skasować nadmiarowe silników trakcyjnych, lampka hamulca ED gaśnie, załącza się lampka jazdy po ok 4s.
10. Każde zrzucenie kierunku powoduje sytuację opisaną wyżej, zrzucenie powietrza z przewodu głównego + konieczność skasowania nadmiarowych silników po powrotnym przełączeniu na kierunek.
11. Opuszczenie pantografów realizowane jest poprzez wciśnięcie przycisku "wyłącznik awaryjny pantografów" w rzeczywistości jest to osobny przycisk którego wciśnięcie powoduje opadnięcie i brak możliwości ponownego podniesienia pantografów aż do odblokowania tego przycisku (w grze jest zupełnie inaczej, wcisnąć można go tylko raz, chyba że ja czegoś nie potrafię)
12. JAZDA
a) lampka jazdy na oporach powinna być pomarańczowa/przyciemniana
b) pierwsze załączenie CA występuje najpóźniej po 16s od osiągnięcia prędkości 10%Vmax tj 16km/h (jest minuta)
c) jazda równoległa ma chyba 31 pozycję, a nie 30, ale to sprawdzę jeszcze sprawdzone
d)możliwość wrzucania pozycji nastawnikiem bocznikowania gdy jesteśmy na pozycjach oporowych (blokada mechaniczna)
e) bardzo nisko ustawione nadmiarowe silników (rzeczywista wartość od 800-900 A, przeważnie w okolicy 900)
f) skasowanie nadmiarowych po wybiciu gdy nastawnik jest na pozycji 1 powoduje odblok przekaźników i załączenie 1 pozycji jazdy oporowej
g) podobnie z hamulcem dodatkowym, jego użycie nie powoduje zapalenia lampki HAMOWANIE, natomiast wyluzowanie go na pierwszej pozycji (spadek ciśnienia poniżej 0,8 lub 1,2atm spowoduje wrzucenie pozycji jazdy.
h) na EP09 brak jest ręcznego wyzwalania przyhamowania przy poślizgu (przycisk ENTER) (jest sterownik który robi to automatycznie)
13. drobne błędy w grafice:
a) lokomotywy dostępne w grze to EP09-005 i 016, w kabinie na naklejce jest 014, niezależnie od pojazdu
b) podświetlenie zegara w rejestratorze jest zielone, nie białożółte
c) przed załączeniem WS powinna świecić lampka Przetwornica statyczna wyłączona (pomarańczowa, nieprzyciemniana) gaśnie kilka sekund po załączeniu WS. Na pewno jest tak z przetwornicami medcom, do sprawdzenia z wersją na przetwornicy statycznej eniki (na zewnątrz lokomotyw nie widać podwieszonych przetwornic statycznych)
d) brak opisów nad lampką Awarii wentylatorów oporowych, przełącznikiem oświetlenia kabiny, manometrem cylindrów hamulcowych
e) brak rączki hamulca awaryjnego (chyba się to pisze Ackermann) po prawej stronie nastawnika jazdy
f) w kabinie A (drzwi do przedziału maszynowego za fotelem pomocnika) Drzwi zewnętrzne od strony pomocnika są zamontowane odwrotnie (zawiasy po stronie okna, klamka przy drzwiach do kabiny), dodatkowo na ścianie tylnej w kabinie A znajduje się umywalka, oraz przełącznik pakietowy do załączania bojlera
Na razie więcej błędów nie znalazłem, jakby były jakieś pytania to śmiało, jeśli znam odpowiedź to odpowiem.
Pozdrawiam, i liczę że ktoś to uzupełni, gdyż sam się na programowaniu nie znam :)
EDIT