Autor Wątek:  zasadniczy mankament  (Przeczytany 4267 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline tomdzio

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
zasadniczy mankament
« dnia: 20 Października 2003, 10:25:28 »
Witam,

od dłuższego czasy śledzę rozwój symulatora i mógłbym powiedzeć o nim dużo dobrych rzeczy. Jest jednak jeden mankament który w moich oczech przyćmiewa całą dbałość twórców o detale i realizm techniczny. Jest to mianowicie odwzorowanie dynamiki poprzecznej pojazdu - a więc mówiąc po ludzku ruchu względem toru czyli kołysania, bujania itp. W prawdzie jakiś ruch względem otoczenia jest odwzorowany ale nie ma on za wiele wspólnego z rzeczywistością.  Obecnie są to raczej drgania przypadkowe. Proponuję obejrzeć japoński freewarowy symulator BVE (http://mackoy.cool.ne.jp). Mimo całej jego prostoty wrażenie prawdziwości ruchu jest niesamowite zwłaszcza jak przy wjeździe na zwrotnicę ustawiną na bok pojazd się pochyla.  Oczywiście dokładne odwzorowanie ruchu jest raczej trudne bo wymaga rozwiązywania "on-line" dużego układu równań różniczkowych, co pomijając inne trudności niewątpliwie wpłynęło by na szybkość symulacji. Rozwiązaniem mogło by być zaimplementowanie c.a. prawdziwych drgań na odcinku prostym i nakładanie na nie dodatkowych drgań przy wjeżdzie w łuk, na rozjazd itp. Kiedyś dysponowałem wynikami symulacji ruchu względem toru. Nie mogę obiecać na 100% ale jeśli twórcy są zainteresowani to może udało by mi się to gdzieś odszukać.

Pozdrawiam
Tomek

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: zasadniczy mankament
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Października 2003, 17:46:02 »
Kiwanie bylo juz wiele razy krytykowane, ale zmiana tego
bedzie w nowym engine - teraz jest taka prowizorka
umieszczona w renderingu (pozostalosc po sklejeniu 2 projektow :)

MC

[%sig%]

Offline tomdzio

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: zasadniczy mankament
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Października 2003, 08:58:35 »
A jakie rozwiązanie ma zostać zaimplementowane? Liczenie "on-line" czy drgania z góry ustalone?

Pozdro
Tomek

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: zasadniczy mankament
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Października 2003, 12:06:44 »
tomdzio napisał(a):

> A jakie rozwiązanie ma zostać zaimplementowane? Liczenie
> "on-line" czy drgania z góry ustalone?

Poprzez rozwiazywanie on-line rownan rozniczkowych oscylatorow
mechanicznych - lok bede traktowac jako pudlo polaczone
sprzegami z wozkami (resory kol pomine, bo co za duzo
to niezdrowo dla stabilnosci numerycznej RR).
W nowej fizyce staram sie zrobic fizyke sprzegu 3D
a nie 1D jak bylo poprzednio (ale czy sie uda, to zalezy
jak to bedzie zaimplementowane, zeby prawidlowo liczyc
odleglosc i kierunek obiektow w/m siebie).
Przy okazji - zna ktos algorytm obliczania glebokosci
i kierunku wnikania w siebie 2 prostoadloscianow roznie
ukierunkowanych w przestrzeni?

Oczywiscie fizyka resorow bedzie liczona tylko dla pojazdu
w ktorym sie jedzie - zeby nie obciazac procesora obliczeniami
ugiecia resora weglarki stojacej 100km dalej na bocznicy :)

Przy okazji poprawilem tez fizyke urzadzen zderzno-cieglowych -
poprzednio mialem tylko tlumiennosc dynamiczna,
brakowalo tam petli histerezy F(x), ktora zwieksza tlumiennosc
(brak tego powodowal czasem niezdrowe oscylacje zrywajace
sprzeg).

[%sig%]

Offline tomdzio

  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: zasadniczy mankament
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Października 2003, 09:40:40 »
McZapkie napisał(a):

> tomdzio napisał(a):
>
> > A jakie rozwiązanie ma zostać zaimplementowane? Liczenie
> > "on-line" czy drgania z góry ustalone?
>
> Poprzez rozwiazywanie on-line rownan rozniczkowych
> oscylatorow
> mechanicznych - lok bede traktowac jako pudlo polaczone
> sprzegami z wozkami (resory kol pomine, bo co za duzo
> to niezdrowo dla stabilnosci numerycznej RR).
W takim przypadku musiasz  załozyć jakieś wymuszanie przyłożone do wózków a tego nie znasz. Żródłem drgań są zjawiska zachodzące na styku koła i szyny. Ich wyznaczenie jest możliwe ale raczej skomplikowane. Jakieś dziesięć lat temu brałem udział w tworzeniu symulacji ruchu pojazdu szynowego i tam moduł koło-szyna był zaimplementowany. Oblicznia przebiegały raczej wolno ale były dość bliskie rzeczywistości. Być może na dzisiejszym sprzęcie dało by się to liczyć on-line ale trzeba jeszcze przecież wyświetlać grafikę... Może lepiej zrezygnować z liczenia? Z drugiej strony bardzo kuszące jest pokazanie rzeczywistego zachowania pojazdu w zależności np. od stanu toru. Tak czy inaczej jeżeli by zaszła taka potrzeba to służę pomocą w opracowaniu tego zagadnienia.

Pozdrawiam
Tomek

Offline McZapkie

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 675
    • Zobacz profil
    • http://www.mczapkie.prv.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Re: zasadniczy mankament
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Października 2003, 16:06:04 »
tomdzio napisał(a):
> > mechanicznych - lok bede traktowac jako pudlo polaczone
> > sprzegami z wozkami (resory kol pomine, bo co za duzo
> > to niezdrowo dla stabilnosci numerycznej RR).
> W takim przypadku musiasz  załozyć jakieś wymuszanie
> przyłożone do wózków a tego nie znasz. Żródłem drgań są
> zjawiska zachodzące na styku koła i szyny.

Zgadza sie - bede zapodawac impulsy sily ktore
beda losowo zalezec od predkosci, masy oraz jakosci toru,
ponadto przy stukaniu na zlaczach tez beda impulsy sily.



> Ich wyznaczenie jest
> możliwe ale raczej skomplikowane. Jakieś dziesięć lat temu
> brałem udział w tworzeniu symulacji ruchu pojazdu szynowego i
> tam moduł koło-szyna był zaimplementowany. Oblicznia
> przebiegały raczej wolno ale były dość bliskie rzeczywistości.


W symulatorze jest to niemozliwe ze wzgledu na real-time.
Ja fizyke odswiezam 100/s, musialbym kilka rzedow wielkosci
czesciej to robic zeby uwzgledniac takie niuanse jak
oddzialywanie kolo-szyna. Nawet liczenie przesuwu obreczy
odpada - zbyt mala stala czasowa.

Pozdrawiam,

[%sig%]