§ 22 Ogólne zasady prowadzenia ruchu pociągu na szlaku.4. Pociągi tego samego kierunku jazdy powinny kursować po torze szlakowym w odstępach, tzn. że na każdym torze danego szlaku względnie odstępie może znajdować się tylko jeden pociąg. Wyjątek od tej zasady dopuszczalny jest w przypadkach jazdy na widoczność lub jazdy po torze zamkniętym.
§ 31 Jazda na widoczność.1. Jazda na widoczność oznacza, że:
3) Prędkość jazdy nie może przekraczać 20km/h.
2. Jazdę na widoczność stosuje się w następnych przypadkach:
1) Jeżeli samoczynny semafor odstępowy nie wskazuje sygnału zezwalającego na jazdę - wówczas pociąg, po zatrzymaniu się i ruszeniu, mija ten semafor i wjeżdża na odstęp, który należy uważać za zajęty przez poprzedni pociąg. Wyjątek stanowi ciężki pociąg towarowy, który może przejechać bez zatrzymania ze zmniejszoną prędkością do 20km/h obok semafora odstępowego blokady samoczynnej, nie wskazującego sygnału zezwalającego na jazdę, gdy na tym semaforze jest wskaźnik W22.
3. W czasie jazdy na widoczność należy liczyć się z tym, że za pociągiem może jechać na widoczność kolejny pociąg i dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby nie zatrzymywać pociągów na szlaku i przed semaforami wjazdowymi.
§ 63 Postępowanie drużyny pociągowej w czasie jazdy pociągu.10. Maszynista pociągu zatrzymanego na szlaku przed samoczynnym semaforem odstępowym, wskazującym sygnał S1 bądź białe światło lub sygnał wątpliwy, albo gdy semafor ten jest nieoświetlony, powinien uruchomić pociąg, jeżeli z pociągu trakcyjnego nie widać pociągu lub innej przeszkody do jazdy na przednim odstępie i powinien jechać na widoczność z prędkością nieprzekraczającą 20km/h i tak ją regulować, aby w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie nagłego zauważenia przeszkody. W tym przypadku jazda pociągu na widoczność obowiązuje do czasu minięcia przez czoło pociągu semafora wskazującego sygnał zezwalający na jazdę.
Zacytowałem dokładnie, to co chciałem poprzednio przekazać. Tutaj nasuwają się pytania. Czy dopuszczalny jest wyjątek jazdy na widoczność? Czy regułą od wyjątku jest zatrzymanie się, jeśli semafor wskazuje sygnał S1?
Mamy tam szlak SBL, pociąg do Mrozów (EN57, dwie jednostki) ruszył z Wesołej i się zatrzymał jakieś 250-300 metrów dalej. Za nim jechał pociąg SKM (27we-009), który miał zgodnie z rozkładem odjazd 5 minut później. Do przystanku dojechał zgodnie z przepisami, mijając S1 na SBL. Po ruszeniu z przystanku prawdopodobne o jeździe na widoczność zapomniał, co w powiązaniu z mgłą, która ograniczała widoczność do kilkudziesięciu metrów (relacja osoby, która była w okolicy chwilę wcześniej) sprawiło, że nie było możliwe zauważyć tej jednostki. ELF nie wyhamował i się stuknęli.
To co było przyczyną zatrzymania się EN57 250-300 metrów za przystankiem? Różnica 5 minut nie jest taka mała, przy prędkości 60km/h jest to 5km. Elf 27we-009 wprawdzie dojechał zgodnie z przepisami. EN57 miał odjazd 5 minut wcześniej. To dlaczego 27we-009 mijał S1 na SBL?. Może opóźniony EN57 doganiał 27we-009? Z jaką prędkością mógł się poruszać EN57? Z jaką prędkością mógł się poruszać 27we-009?