Autor Wątek:  Łuki - dopasowanie promieni  (Przeczytany 6746 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Łuki - dopasowanie promieni
« dnia: 10 Czerwca 2013, 13:19:19 »
Chciałbym się wspomóc programem Rainsted, by nie korzystać z flexów w 3dsie. Prosiłbym, by ktoś kto umie obsługiwać ten program, opisał mi jak można stworzyć coś takiego jak w załączniku. Czarne linie to odcinki proste. W momencie wjazdu na stację, linia dwutorowa o seperacji torów 4 m, zmienia rozstaw na 9 metrów. Zielone odcinki to łuki o jakimś tam promieniu, natomiast czerwony odcinek to tor prosty. Jak z pomocą Rainsted znaleźć promienie tych łuków tak, by wszystko do siebie pasowało? Pierwotnie posiadamy tylko to, co jest namalowane na czarno. Kolorowe odcinki mamy stworzyć sami.
« Ostatnia zmiana: 10 Czerwca 2013, 13:22:18 wysłana przez Benek »

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Łuki - dopasowanie promieni
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Czerwca 2013, 13:40:07 »
Musisz wiedzieć, jakie mają być te promienie, jaka ma być przechyłka na łukach, jaka długość ramp przechyłkowych / krzywych przejściowych i jaka ma być długość prostego pomiędzy łukami. Wtedy da się policzyć skos (kąt) czerwonego odcinka. Mając skos, dodajesz linię kierunkową, ale wpisujesz jej ręcznie współrzędne. Np. współrzędne X zaokrąglasz do pełnych setek metrów, a na Y ustawiasz odpowiednie przesunięcie. Mając taką kierunkową ustawiasz odległość od niej czerwonego odcinka tak, aby końce krzywych przejściowych wypadły w odpowiednim miejscu (np. na końcu peronu).
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Łuki - dopasowanie promieni
« Odpowiedź #2 dnia: 10 Czerwca 2013, 14:24:09 »
Ok, dziękuję, ale nie pomogło mi to. Tzn. ideę rozumiem, jednak nie znam Rainsted aż tak dobrze. Upraszczając sprawę, promienie łuków niech wynoszą 4000 metrów. Jakby ktoś mógł na screenach pokazać jak dopasować do tego prostą, to będę wdzięczny. Niech prosta ma skos 1.5* względem osi linii, odległość pomiędzy czarnymi odcinkami można sobie przyjąć dowolną, byleby pokazać jak używać Rainsted. Mam świadomość, że jest opis, ale mnie zależy tylko na tej jednej kwestii. Może ktoś zechce się podzielić wiedzą w tej materii.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6343
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 374
Odp: Łuki - dopasowanie promieni
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Czerwca 2013, 19:58:17 »
Na poniższym obrazku u góry jest karta Własności dla linii kierunkowej. Jej końce (P[0] oraz P[3]) na osi OX są ustawione odpowiednio na 7300 oraz 7400, czyli rzut na tę oś ma równo 100m. Na osi OY przesunięcie jest od -10 do -13.2057, co daje kąt równy atan(3.2057/100)=1.8361°.


Na dole jest tor prosty pomiędzy łukami o promieniach 4000m. Jego odległość od kierunkowej została ustalona tak, aby między lewym łukiem a zwrotnicą (w rogu) uzyskać odcinek prosty o długości 6m. Prawy łuk delikatnie zachodzi na peron.

Jakbyś potrzebował kąt 1.5° (czy tam 1.5*), to przy 100m na osi OX należało by ustawić przesunięcie 2.6186m na osi OY. A następnie ustalić taką odległość prostego od kierunkowej, aby spełnić inne wymagania. Ustawianie poszerzeń nie jest zoptymalizowane i jest jedną z rzeczy do dopracowania w przyszłości (na razie o niskim priorytecie).
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni