Autor Wątek:  Najszybsza lokomotywa ?  (Przeczytany 26797 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pachwał

  • Wiadomości: 119
  • CT Śląski
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #30 dnia: 21 Lutego 2013, 23:32:16 »
Każda lokomotywa może przekroczyć swoja prędkość konstrukcyjną.
W realu np. na SM31 jest przekaźnik szybkości maksymalnej połączony przewodami z Haslerem, jeśli przekroczysz konstrukcyjną 80km/h to go rozłączy i nie będziesz miał sterowania. Oczywiście na upartego wszystko można bokiem obejść i go podeprzeć, choć osobiście bym nie kombinował :)
12.12.12 - Maszynista spalinowych pojazdów trakcyjnych
Autoryzacja: SM31, SM42, SM42-12xx (6Dg), ST44-12xx, ST48

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #31 dnia: 22 Lutego 2013, 04:43:14 »
Boją sie maszyniści wyciągnąć na kiblu 120 a co dopiero przekroczyć te 120? Jeśli taki kibel przekroczy i będzie prół np 130 to nie wykolei sie?
Tu raczej chodzi o sposób przeniesienia momentu obrotowego z silników trakcyjnych. W takim "tramwajowym" (zwanym też zawieszeniem "za nos") zespole napędowym silnik oparty jest też na osi przez łożyska ślizgowe. Dochodzi jeszcze sprawa dociążenia albo odciążenia osi przy jeździe w przód albo w tył, przez co poszczególne zestawy kołowe mają róźną "przyczepność". W takich warunkach przekraczanie 120 km/h jest niezbyt rozsądne.
« Ostatnia zmiana: 22 Lutego 2013, 04:54:53 wysłana przez popatrz »

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #32 dnia: 22 Lutego 2013, 06:50:37 »
Cytuj
W realu np. na SM31 jest przekaźnik szybkości maksymalnej połączony przewodami z Haslerem, jeśli przekroczysz konstrukcyjną 80km/h to go rozłączy i nie będziesz miał sterowania. Oczywiście na upartego wszystko można bokiem obejść i go podeprzeć, choć osobiście bym nie kombinował :)

O widzisz nie wiedziałem człowiek uczy się całe życie i głupi umiera. Choć w związku z tym też mi się przypomniało ze np Lxd2 też miało takie ograniczenie ze po przekroczeniu szybkości konstrukcyjnej wyłączało sterowanie. Pewnie nowe lokomotywy maja takie rozwiązania standardowo.

Cytuj
Tu raczej chodzi o sposób przeniesienia momentu obrotowego z silników trakcyjnych. W takim "tramwajowym" (zwanym też zawieszeniem "za nos") zespole napędowym silnik oparty jest też na osi przez łożyska ślizgowe. Dochodzi jeszcze sprawa dociążenia albo odciążenia osi przy jeździe w przód albo w tył, przez co poszczególne zestawy kołowe mają różną "przyczepność". W takich warunkach przekraczanie 120 km/h jest niezbyt rozsądne.

Zawsze znajdzie się jakieś odstępstwa. Na wózkach od Tamary po zmianie tylko przekładni głównej jeżdżono 140km/h mimo ślizgowych łożysk na silniku i zawieszenia za nos.

Offline MKUśniaki

  • Wiadomości: 183
  • EU07-331 & EP09-028!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #33 dnia: 22 Lutego 2013, 08:02:19 »
Można łatwo policzyć z jaką prędkością na pewno jechała dana lokomotywa. Przed dopuszczeniem do jazdy musi osiągnąć stabilne 110% prędkości konstrukcyjnej. Czyli EP09 da się spokojnie w realu i w miarę bezpiecznie osiągnąć 176 km/h ;).
07-Trzy Trzy Jeden & 09-Zero dwa osiem - Jedyne Słuszne maszyny!

Offline R4TCH3T

  • Wiadomości: 246
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #34 dnia: 22 Lutego 2013, 21:38:07 »
To już tak for fun zrobiłem ale na tworzonej scenerii gdzie mam bardzo długą prostą w trybie debug odpaliłem EP09 i złapałem jej vmax. A było dokładnie 246km/h, powtarzam, to było tylko dla sprawdzenia nic poza tym.

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #35 dnia: 22 Lutego 2013, 22:20:31 »
W debugemode to i siódemkę do 250 km/h rozbujasz. :) Tutaj chodzi o najszybszą lokomotywę bez "dopalaczy" :)

Offline SMemek

  • Wiadomości: 129
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #36 dnia: 23 Lutego 2013, 09:13:04 »
Ja wczorajw trybie debug na TD rozpędziłem"dziewiątkę" do 250km/h

Offline szogun

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 5636
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 573
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #37 dnia: 23 Lutego 2013, 10:06:30 »
Tutaj chodzi o najszybszą lokomotywę bez "dopalaczy" :)
Debugmode to nie jest dopalacz, po prostu zanika w nim jakaś dziwna zależność że wywala szybki po przekroczeniu iluś tam km/h czego w realu nie ma (ponoć to ma symulować awarię silników).
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline PanMechanik

  • Wiadomości: 838
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #38 dnia: 23 Lutego 2013, 10:26:50 »
Debugmode to nie jest dopalacz, po prostu zanika w nim jakaś dziwna zależność że wywala szybki po przekroczeniu iluś tam km/h czego w realu nie ma (ponoć to ma symulować awarię silników).

Korzystając z okazji, żeby nie zakładać nowego wątku, czy jesteście w stanie udzielić mi informacji, która wartość w pliku .chk odpowiada za "podparcie" bezpiecznika nadmiarowego? Czy jest praktyczna możliwość wykonania takiego zabiegu w maszynie?

Online matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6284
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2205
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #39 dnia: 23 Lutego 2013, 10:28:59 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline MKuba

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 8
  • Lubię kolej :D
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #40 dnia: 23 Lutego 2013, 15:28:06 »
Zdarzało mi się jeździć kiblem po 120 km/h. Prędkościomierz wykazywał nawet większą prędkość ,lecz z pewnością nie pokrywało się to rzeczywistą jego szybkością. Prędkość konstrukcyjna EN57 to 110 i jest oznaczona czerwoną kreską na haslerze.
Kolej to nie środek transportu, kolej to pasja!

Offline CovaluS

  • Wiadomości: 92
  • STK S.A. & Majkoltrans S.A. dwa bratanki :D
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #41 dnia: 23 Lutego 2013, 15:32:54 »
"podparcie" bezpiecznika nadmiarowego

A co chcesz się bawić w pewnego warszawiaka, którego jeszcze z roboty nie wywalili, a jeździ jak skończony idiota ? Fajnie to wygląda jak się jedzie 120km/h i daje w nagłe i hamuje do 60km/h, ale to nie sama lokomotywa jedzie, tylko jeszcze wagony są za nią, a w wagonach pasażerowie, którzy są "ludźmi", a nie węglem.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4116
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1324
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #42 dnia: 23 Lutego 2013, 15:44:08 »
W załączniku sceneria !rollercoaster, wrzućcie plik do folderu /scenery. Miłej zabawy. :)
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #43 dnia: 23 Lutego 2013, 19:24:18 »
Cytuj
Tu raczej chodzi o sposób przeniesienia momentu obrotowego z silników trakcyjnych. W takim "tramwajowym" (zwanym też zawieszeniem "za nos") zespole napędowym silnik oparty jest też na osi przez łożyska ślizgowe. Dochodzi jeszcze sprawa dociążenia albo odciążenia osi przy jeździe w przód albo w tył, przez co poszczególne zestawy kołowe mają różną "przyczepność". W takich warunkach przekraczanie 120 km/h jest niezbyt rozsądne.

Po przekroczeniu konstrukcyjnych obrotów silnika występuje tzw "ogień okrężny" na komutatorze i puszczają przekaźniki ochronne (nie wiem które najpierw ale powinno zwalić szybki), chyba że coś cudowano to komutator się posypie. W skrajnych przypadkach siły odśrodkowe mogą doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia uzwojeń wirnika, to tego uszkodzone łożyska ale to już są drobne.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #44 dnia: 23 Lutego 2013, 20:55:52 »
Silnik nie ma tu nic do rzeczy. To co opisałeś może się tylko wydarzyć przy poślizgu zestawu kół i rozbiegnięciu silnika. Temat nie jest o konstrukcyjnych obrotach silnika.
« Ostatnia zmiana: 23 Lutego 2013, 20:57:38 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #45 dnia: 23 Lutego 2013, 22:08:12 »
Jeśli tak na to patrzymy, to od "Odpowiedź #14 dnia: 21 Luty 2013, 19:56:41" wszystko nie jest na temat. Pojawiły się różne przypuszczenia i dywagacje na temat prędkości maksymalnych, więc mam wrażenie że przez chwilę zapomnieliśmy o zabezpieczeniach skupiając się na ograniczeniach konstrukcyjnych. Konstrukcja silnika, jego zawieszenie, sposób przekazania momentu obrotowego na oś i przekładnia ma bardzo duże znaczenie w wyznaczeniu prędkości maksymalnej. Świadomie nie piszę o wielu innych czynnikach, które mają na to wpływ. Zaczynając od konstrukcji wózków, przez np. usprężynowanie, rodzaj kół, a na Cx kończąc. No, ale wtedy zupełnie odbieglibyśmy od tematu.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #46 dnia: 23 Lutego 2013, 22:41:09 »
Cytuj
Jeśli tak na to patrzymy, to od "Odpowiedź #14 dnia: 21 Luty 2013, 19:56:41" wszystko nie jest na temat
Aż tak źle nie jest.
Na ograniczenie prędkości całego pojazdu ma wiele czynników, włącznie z budową drogi po której pojazd się porusza... Jednak elektryczny silnik trakcyjny jest tu najmniejszym problemem.  Z tego powodu nie zgadzam się z opinią, jakoby zjawisko ognia okrężnego miało wpływ  na ograniczenie prędkości. Silnik z taką usterką jest po prostu popsuty...
Za wielkimi prędkościami stoją specjalistyczne technologie, a zjawisko iskrzenia na komutatorze może już tylko dotyczyć starego odkurzacza lub wiertarki.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #47 dnia: 23 Lutego 2013, 22:52:26 »
Tak. Dlatego są zabezpieczenia, żeby nie kręcić szeregowych silników do takich obrotów, że powstanie łuk albo przepali się uzwojenie. Z pomocą idzie "nowe" - silniki indukcyjne (asynchroniczne) nie mają komutatora i szczotek, więc część problemów znika (także związanych z ich serwisowaniem).

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #48 dnia: 24 Lutego 2013, 01:52:26 »
Z pomocą idzie "nowe" - silniki indukcyjne (asynchroniczne) nie mają komutatora i szczotek, więc część problemów znika (także związanych z ich serwisowaniem).
Trochę nie na temat, ale jak wygląda sprawa z rozbieganiem silnika indukcyjnego? Z tego co kojarzę, to nie może osiągnąć zbyt wysokich obrotów, bo są one ograniczone przez częstotliwość prądu.
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #49 dnia: 24 Lutego 2013, 10:50:07 »
Istotą silnika asynchronicznego, jest to, że prędkość kątowa wirnika nie jest zgodna z prędkością kątową wirującego pola magnetycznego (który ów wirnik napędza).
Także częstotliwość prądu ma tu coś do rzeczy, ale nie do końca w tym sensie.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline janek32

  • Wiadomości: 567
  • EMIT Ghp400M4C
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #50 dnia: 24 Lutego 2013, 17:36:03 »
Wiem, że prędkość kątowa pola w asynchrnicznym jest wyższa niż prędkość wirnika, ale z tego co wiem wirnik bez obciążenia maksymalnie rozpędzi się do prędkości nieco niższej niż pola.
-Środa 844012.
-Zgłaszam się.
-Zapytaj energetykę, czy zapłacili rachunki, luzem ciągniemy i jest 2900.

Offline popatrz

  • Wiadomości: 588
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #51 dnia: 24 Lutego 2013, 17:57:19 »
No bo tak jest. Dlaczego wirnik miałby szybciej wirować od napędzającego go pola magnetycznego? Chyba tylko jak jest napędzany przez koła/oś jadąc z górki :)
Zgrabny opis znalazłem na starej dobrej cioci wiki. Cytuję jego fragment:
Cytuj
Silnik indukcyjny nie może kręcić się (bez pomocy zewnętrznego napędu) z prędkością synchroniczną (poślizg=0), gdyż wówczas w uzwojeniu wirnika nie indukowałyby się napięcia i nie płynęłyby prądy, w konsekwencji silnik nie uzyskiwałby momentu elektromagnetycznego. Zwiększenie prędkości wirnika za pomocą zewnętrznego napędu ponad prędkość synchroniczną sprawia, że silnik staje się generatorem - zaczyna wydawać do źródła zasilania uzwojenia stojana, czyli typowo do trójfazowej sieci elektroenergetycznej, moc czynną.
EDIT: można pobawić się asynchronem bez wychodzenia z domu: https://sites.google.com/site/silnikisat/Home/program
« Ostatnia zmiana: 24 Lutego 2013, 18:26:15 wysłana przez popatrz »

Offline Tolein

  • Wiadomości: 483
  • Kanapowy Toromistrz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #52 dnia: 26 Lutego 2013, 23:49:35 »
Cytat: ciocia wiki
Zwiększenie prędkości wirnika za pomocą zewnętrznego napędu ponad prędkość synchroniczną sprawia, że silnik staje się generatorem - zaczyna wydawać do źródła zasilania uzwojenia stojana, czyli typowo do trójfazowej sieci elektroenergetycznej, moc czynną.
Nie wiem czy to jest takie proste w zastosowaniu praktycznym, tj. w elektrowozie podłączonym do sieci (zarówno prądu przemiennego jak i stałego). Stosuje się hamowanie rekuperacyjne, gdzie energia elektryczna jest oddawana do sieci, ale to chyba wymaga rozbudowania układu zasilania. Częściej chyba spotykane są układy, gdzie przy hamowaniu ładowany jest akumulator, albo w ogóle nie ma trybu hamowania rekuperacyjnego, tylko hamowanie elektrodynamiczne, w którym do silnika/generatora podłączane są oporniki, zamieniające energię kinetyczną w energię cieplną.
"Podejrzewam, że:
1. poświęcają na to niewiele czasu,
2. mają ograniczoną liczbę zwojów mózgowych, przez co są w stanie wykonywać tylko proste i powtarzalne czynności,
3. wydaje im się, że mogą nawet podbić kosmos, ale życie weryfikuje im to negatywnie."

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Najszybsza lokomotywa ?
« Odpowiedź #53 dnia: 27 Lutego 2013, 06:53:13 »
Żeby hamowanie odzyskowe działało to w momencie kiedy jeden pojazd oddaje energię do sieci inny pojazd (lub pojazdy) musza ją pobierać, jeżeli tak się nie dzieje to wzrasta napięcie w sieci trakcyjnej co powoduje że pojazd z hamowania odzyskowego przechodzi na hamowanie elektrodynamiczne.

Jeżeli innych pojazdów nie ma lub pobierają mniej energii to można by było oddawać tą energię do sieci energetyki zawodowej, jednak to wymaga używania na podstacjach trakcyjnych prostowników sterowanych, a nie jak w Polsce zwykłych diodowych.

Co ciekawe na dawnych podstacjach z przetwornicami wirującymi oddawanie energi z sieci trakcyjnej do sieci elektroenergetyczniej było możliwe bez większego problemu i odbywało się automatycznie.