Symulator EU07 (i nie tylko) > Na warsztacie

 Film/tutorial instruktarzowy "Uruchomienie EU07" (Było: Wasze filmy z symkiem w roli głównej)

<< < (5/11) > >>

MaciejM:
Tak, napisałem to trochę z rozpędu. Nie znalazłem jeszcze żadnego profesjonalnie wykonanego filmu instruktażowego na YT, który pokazywałby wszystko od A do Z jak ruszyć poszczególnymi pojazdami w symulatorze. Być może ten będzie tym pierwszym...
Edit.:

--- Cytuj ---na których jest równocześnie instruktarz głosowy, wyświetlany tekst tego instruktarzu, a całość na tle obrazu bezpośrednio z symulatora.
--- Koniec cytatu ---
Idealny przykład - MSTS :)

adzik:

--- Cytat: kamils w 24 Czerwca 2011, 00:45:12 ---Proszę zauważyć, że współczesne skomplikowane symulatory z przeznaczeniem na szerszy rynek wychodzą teraz z wbudowanymi tutorialami na których jest równocześnie instruktarz głosowy, wyświetlany tekst tego instruktarzu, a całość na tle obrazu bezpośrednio z symulatora. Oczywiście w dawnych czasach wystarczał czysty tekst, ale naprawdę człowiek szybciej się uczy obsługi programu widząc, słysząc i jeszcze mogąc równocześnie coś zrobić w programie. Zrobienie takiego wbudowanego w symulator podręcznika jest w tej chwili poza horyzontem naszych możliwości.

--- Koniec cytatu ---

Dlaczego nie? Wystarczyłoby napisać moduł w kodzie, dzięki któremu odpalałby się edytowalny skrypt tutorialowy i prowadził użytkownika "za rączkę" aż do uruchomienia lokomotywy. Moduł uruchamiałby się przyciskiem (może F1, albo F9) i wczytywał na zasadzie wpisów zdarzeń jak w scenerii co dalej ma się zrobić. Obecnie Maszyna sczytuje naciśnięcie klawisza do loga, zatem nie będzie problemu gdy polecenie głosowe odegrane z pliku każe użytkownikowi podnieść pantograf wciskając SHIFT + O z dołączonym na górze tekstem. Gdy użytkownik wciśnie dany klawisz, przechodzi się do następnego kroku. W PC 2009 jak dobrze pamiętam pod F9 była taka mini instrukcja co/jak/gdzie.
Jednocześnie dobrze rozumiem ograniczenia wynikające z silnika gry i na niektóre rzeczy będziemy musieli długo poczekać.

kamils:
@adzik --- warto przemyśleć, potrzebne rzeczy to
1. wyświetlanie tekstu --- samo wyświetlanie jest, ale na oko wygląda na niekonfigurowalne --- pytanie na ile trudne byłoby zrobienie wyświetlania tekstu dowolnego (a może już taka możliwość jest?)
2. odgrywanie dźwięków --- odgrywanie dźwięków jest, nie wiem tylko, czy można podpiąć odegranie dźwięku bezpośrednio pod jakiś event
3. odpalenie eventu w wyniku naciśnięcia klawiszy normalnie używanych do sterowania lokomotywą --- żeby popchnąć tutorial dalej, ewentualnie z możliwością zablokowania reakcji loka na złe klawisze i odegraniem informacji, że zrobiłeś coś źle

Czy specjaliści od maszyny mogą w kilku słowach odpowiedzieć na ile to wszystko możliwe jest?

@mkbrzeg --- co do filmiku --- żeby był na prawdę dobry, to warto się zastanowić nad następującymi ulepszeniami (nie wiem ile z nich jesteś w stanie wprowadzić przy użyciu narzędzi, które posiadasz).

1. Tekst wyświetlany na tle widoku z symulatora, a nie na osobnych planszach
2. Przygotowanie całego tekstu i nagranie filmiku z symulatora przy równoczesnym spokojnym czytaniu tekstu i wykonywaniu instrukcji, dzięki temu czas filmiku będzie odpowiedni. Ponieważ człowiek (zazwyczaj) czyta szybciej niż mówi, więc będzie odpowiednia ilość czasu na wyświetlenie tekstu. Nie mówię, że masz od razu ten tekst nagrać do filmiku --- jeśli nie czujesz się na siłach może uda się znaleźć innego lektora, ale warto żebyś go sobie czytał sam, żeby dobrać odpowiednio czas nagrywania i momenty wykonywania kolejnych czynności.
3. Co do scenariusza filmu --- zastanowić się co dokładnie chcemy pokazać --- samo uruchomienie lokomotywy, czy może więcej (jak obserwować amperomierze, jak reagować na poślizg, jak hamować + HK, zbijanie czuwaka/shp...). A z czynności, które można wykonać w symulatorze, to czy np. nie dodać takich drobiazgów jak wyglądania przez okienko, żeby upewnić się, czy pantografy się podniosły, itp.
4. Co do samego tekstu --- czy nie okrasić go dodatkowymi informacjami, np. że w prawdziwej lokomotywie przed podniesieniem pantografów trzeba zrobić trochę czynności, których nie robimy w symulatorze, ile czasu mechanik dostaje na przejęcie zimnej lokomotywy i uruchomienie jej, itp. itd.

Być może ktoś ma inne pomysły, być może niektóre z moich nie mają sensu, ale myślę, że warto podyskutować.

Przy okazji --- myślę, że nie warto kasować starego filmiku dopóki nie pojawi się kolejna wersja --- to tak na przyszłość.

Paczkuś:

--- Cytat: kamils w 24 Czerwca 2011, 10:37:24 ---1. wyświetlanie tekstu --- samo wyświetlanie jest, ale na oko wygląda na niekonfigurowalne --- pytanie na ile trudne byłoby zrobienie wyświetlania tekstu dowolnego (a może już taka możliwość jest?)
2. odgrywanie dźwięków --- odgrywanie dźwięków jest, nie wiem tylko, czy można podpiąć odegranie dźwięku bezpośrednio pod jakiś event
--- Koniec cytatu ---
Stosując komórki pamięci można by uzyskać zamierzony efekt, ale było by z tym trochę zabawy. Najlepiej byłoby stworzyć i przystosować trasę podobną do TD z instruktarzem - np. przejeżdżając przez tor obok wskaźnika w16 zostalibyśmy informowani, że należy zatrzymać się na przystanku. Niezatrzymanie spowodowałoby nie wyzwolenie kolejnego eventu. Przy ToA wyskoczyłby dźwięk "Na najbliższym semaforze wyświetlony jest sygnał zezwalający na jazdę do 40 km/h. Zwolnij, aby się nie wykoleić". Wiele rzeczy się da, ale jest to czasochłonne. Osoby, które naprawdę chcą poczuć się jak maszynista(ambitne) same dojdą do wszystkiego. Osoby, którym nie chciałoby się przeczytać kilku wątków, zapewne zlekceważyłyby najdoskonalszy przewodnik.

adzik:

--- Cytat: kamils w 24 Czerwca 2011, 10:37:24 ---@adzik --- warto przemyśleć, potrzebne rzeczy to
1. wyświetlanie tekstu --- samo wyświetlanie jest, ale na oko wygląda na niekonfigurowalne --- pytanie na ile trudne byłoby zrobienie wyświetlania tekstu dowolnego (a może już taka możliwość jest?)
2. odgrywanie dźwięków --- odgrywanie dźwięków jest, nie wiem tylko, czy można podpiąć odegranie dźwięku bezpośrednio pod jakiś event
3. odpalenie eventu w wyniku naciśnięcia klawiszy normalnie używanych do sterowania lokomotywą --- żeby popchnąć tutorial dalej, ewentualnie z możliwością zablokowania reakcji loka na złe klawisze i odegraniem informacji, że zrobiłeś coś źle

Czy specjaliści od maszyny mogą w kilku słowach odpowiedzieć na ile to wszystko możliwe jest?

--- Koniec cytatu ---

Ad.1 - Wątpie aby było niekonfigurowalne, moim zdaniem pytanie powinno brzmieć: Jak oprogramować interfejs do wyświetlania dowolnego stringu wynikowego z funkcji (bądź tutorialowej bądź jakiejkolwiek innej via rozkład jazdy). Jeżeli nie ma takiego interfejsu to... hmm... User Interface troche kuleje :P
Ad.2 - A w sceneriach to jak podpinany jest dźwięk? Wydaje mi się, że po prostu event_launcher odpala plik dźwiękowy przy wywołaniu.
Ad.3 - Gdy użytkownik wciśnie odpowiedni klawisz, wtedy tutorial idzie dalej... A blokada innych klawiszy nie jest trudna - wystarczy funkcja sprawdzająca czy dany klawisz jest tym, który jest wymagany (pobieranie z pliku konfiguracyjnego keys.cfg czy jak obecnie jest - z twardo zakodowanych miejsc), a gdy nie jest wciśnięty odrzucać żądanie. I tutaj można podpiąć cokolwiek:


--- Kod: ---czytaj klawisz
Jeżeli klawisz = wartosc_zadana wtedy
    wykonaj zdarzenie_sukces
    info_sukces
w innym przypadku
    info_blad
    zdarzenie_blad
koniec jeżeli
--- Koniec kodu ---

Choć nie uważam się za specjaliste w dziedzinie programowania, biorąc pod uwagę nieznajomość szczegółów silnika gry proste rozwiązanie przedstawione przeze mnie może okazać się skomplikowane do zaaplikowania. Ale to wynikałoby z ograniczeń budowy silnika gry. Paczkuś tutaj dobrze kombinuje, by stworzyć tzw. Trasę Doświadczalną z prawdziwego zdarzenia, gdzie początkujący gracz mógłby poznać specyfikę prowadzenia składu i podstawowe sygnały. Przyznam się szczerze, że ja sam grając w MaSzynę od ok. 1,5 roku, dopiero po jakimś ... miesiącu opanowałem dość dobrze podstawy kierowania elektrowozem.

Co do filmiku, to kiedyś wykonywałem podobne tutoriale we flashu, używając oprogramowania CamStudio - umożliwiało ono zarówno dodawanie adnotacji tekstowych jak i lektora głosowego z mikrofonu... Różnicą była aplikacja nagrywana - przeglądarka Internetowa, zatem nie mam pojęcia jak zachowa się to przy MaSzynie. Aczkolwiek, jeżeli ktoś się "wstydzi" nagrywać lektora, to mogę użyczyć głosu dla filmiku. I gdyby ktoś chciał pomoc merytoryczną to służę pomocą (albo na forum albo na PW).

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

[*] Poprzednia strona

Idź do wersji pełnej
Powered by Advanced Topic Prefix Pro
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod