Od bardzo długiego czasu chodził mi po głowie pomysł przygotowanie analogowego kontrolera, który będzie odwzorowywać pracę współczesnego nastawnika jazdy/hamowania. Po wielu latach używania bardzo prowizorycznego śrubokrętu przymocowanego do drewna w plastikowej puszce poszedłem krok naprzód. Dużo pomogło mi przy tym forum ZUSI, gdzie jeden z użytkowników przygotowywał odpowiednik z metalu. W moim przypadku nie ma mowy o takiej technologii - nie mam dostępu do tokarki. Zamiast tego części metalowe zostały wycięte laserowo w plexi. W ten oto sposób, po zamówieniu jeszcze paru drobiazgów w sklepie modelarskim oraz dwóch wizytach w markecie budowlanym po śrubki, w przeciągu jednej doby powstał w pełni funkcjonalny nastawnik wzorowany na S334 z Impulsów i turbokibli:
Ma on następujące funkcje:
- płynny ruch w zakresie jazdy i w zakresie hamowania,
- wyróżniona i stabilna pozycja neutralna (0),
- wyróżniona i stabilna pozycja hamowania nagłego.
Od lat posiadam Pokeys, stąd też naturalne było użycie jego do komunikacji. Co do zasady, powinien też móc współpracować z Arduino, bo jedynym elementem elektronicznym jest tutaj zwykły potencjometr. Do wykonania pozostały:
- dorobienie uchwytów montażowych do panelu pulpitu,
- domówienie formatek elementów mocowanie potencjometru - obecnie był wykonany rapid prototyping metodą tapeciaka ;)
- kalibracja zakresu ruchu i korekta krzywki blokującej,
- przemyślenie mocowania rękojeści - sama rękojeść najprawdopodobniej będzie musiała zostać wydrukowana w 3D na podstawie modelu,
- mam też przyciski niestabilne, aby móc symulować działanie "magicznego przycisku", tj. przełącznika tempomatu.
Na dalszym etapie przewiduję sprawdzenie, czy się da i w jaki sposób osiągnąć zakres pracy pięciopozycyjnego manipulatora hamulca zespolonego.