Autor Wątek:  Historia SRK oraz modernizacja  (Przeczytany 7369 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Historia SRK oraz modernizacja
« dnia: 26 Czerwca 2009, 09:46:14 »
Czy ma ktoś z was może jakieś artykuły, lub wie w jakich publikacjach można coś znaleźć na temat historii SRK ?? Dokładniej interesowały by mnie początki, takie pierwotne "prymitywne" urządzenia, które występowały wcześniej niż nastawnice mechaniczne scentralizowane i kluczowe.

Drugie moje pytanie. Jak np odbywa się przebudowa urządzeń stacyjnych ?? np tak jak było w Poznaniu przebudowa z mechanicznych na ESTW ?? Chodzi mi o to jak np prowadzony jest ruch (zastępcze SRK ??) bo wiadomo, że np jak zaczęto montować napędy elektryczne część torów była nie obsługiwana. Czy po zrobieniu np 2 torów od razu podłączane są do nowego SRK ?? a te nie zmodernizowane jeszcze do starego ??
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Czerwca 2009, 09:50:03 »
W Poznaniu najpierw wymieniano stopniowo rozjazdy a dopiero potem przelaczono je pod nowy system sterowania, gdyz tam (PoA i PoC) nie bylo urzadzen mechanicznych a suwakowe :]

Urzadzenia kluczowe to wlasnie najbardziej prymitywna, lecz w miare bezpieczna forma zabezpieczenia ruchu.
« Ostatnia zmiana: 26 Czerwca 2009, 10:05:23 wysłana przez uetam »

Offline Sakorius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 666
  • KB Serwis - Szczecin Dąbie
    • Zobacz profil
    • Sakorius Home Gallery
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Czerwca 2009, 09:55:08 »
(...)Czy po zrobieniu np 2 torów od razu podłączane są do nowego SRK ?? a te nie zmodernizowane jeszcze do starego ??
Jeśli chodzi o rozjazdy, to tak jak napisał @uetam, natomiast co do semaforów, to stare semafory są podłączone i czynne do wyłączenia urządzeń, a nowe stawia się obok, podłącza osobnymi kablami i unieważnia wskaźnikiem W31, do czasu uruchomienia nowych urządzeń.


   « Dodano: 26 Czerwca 2009, 09:56:54 »
(...)Urzadzenia kluczowe to wlasnie najbardziej prymitywna, lecz w miare bezpieczna forma zabezpieczenia ruchu.
A jeśli o "blokadę linową" chodzi, to najprymitywniejsza była jazda "na berło" :)
Pozdrawiam, Sławek

Offline siodemkanaoporach

  • Wiadomości: 295
  • EU07
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Czerwca 2009, 10:00:00 »
Dawno temu, gdy jeszcze semafory kształtowe były powszechnie stosowane, na szlakach jednotorowych odbywała się tzw. jazda na berło. Wyglądało to mniej więcej tak : było sobie takie berło (najczęściej kawałek blachy) , które maszynista brał z posterunku. Zwracał je dopiero na następnym i wtedy mógł przejechać pociąg z drugiej strony. To berło było właśnie upoważnieniem do wjazdu na szlak. Oczywiście miało to złe strony np. jak z jednej strony czekały dwa pociągi, a z drugiej żaden, to wtedy niestety drugi pociąg był opóźniany.

To tak ode mnie.A ogólnie o SRK poczytasz tu :http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk.php

EDIT : Sakorius, uprzedziłeś mnie :)
quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Offline jageer

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1410
  • Jak Sz to tylko na Tm....
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 48
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Czerwca 2009, 10:08:55 »
To tak ode mnie.A ogólnie o SRK poczytasz tu :http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk.php

Stronkę akurat dobrze znam ;) Jak dobrze pójdzie to Paweł opisze systemy SUP.
Chodziło mi po prostu o te "prymitywne urządzenia SRK" do pracy dyplomowej, bo ogólnie robię przekrój historyczny. A rozpisuje się o Ebilocku. Może będą coś mieli w bibliotece Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie. Bo jednak pasuje mieć jakąś bibliografię na temat jazdy na berło ;)
Musi to robić delikatnie, bo jak nie umie to semafor opadnie...

Offline siodemkanaoporach

  • Wiadomości: 295
  • EU07
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Czerwca 2009, 10:18:25 »
Na temat jazdy na berło powstało opowiadanie (może pomóc) :http://www.covalus.ovh.org/berlo.html.
quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Offline Szopa

  • Wiadomości: 228
  • Miłośnik kolei z Wrocławia
    • Zobacz profil
    • Moja galeria zdjęciowa
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Czerwca 2009, 14:01:15 »
Oczywiście miało to złe strony np. jak z jednej strony czekały dwa pociągi, a z drugiej żaden, to wtedy niestety drugi pociąg był opóźniany.
No właśnie, jakie było rozwiązanie w przypadku jazdy jednego pociągu po drugim (w tym samym kierunku) bo jeśli dobrze myślę berło było jedno tak? Czy dyżurny ruchu z posterunku, do którego miał jechać pociąg powiadamiał poprzedni posterunek (z którego pociąg wyjechał) że berło dotarło do niego i wtedy pociąg mógł bezpiecznie wyjechać na szlak?
www.gagarin.kolej.org.pl -moja galeria zdjęciowa
www.youtube.com/user/gagarinpl -moja galeria filmowa
Pozdrawiam!

Offline muri

  • Wiadomości: 627
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Czerwca 2009, 14:51:54 »
Czy dyżurny ruchu z posterunku, do którego miał jechać pociąg powiadamiał poprzedni posterunek (z którego pociąg wyjechał) że berło dotarło do niego i wtedy pociąg mógł bezpiecznie wyjechać na szlak?
Coś mi się wydaje że jakoś inaczej musiało to być rozwiązane, bo jakby oni się mogli powiadamiać że pociąg przyjechał i szlak jest wolny to by chyba nie trzeba tego berła wozić...

Offline Quork QTar

  • Wiadomości: 201
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Czerwca 2009, 18:56:13 »
Drezyna zasuwal :-D

Tak, berlo bylo, jak jeszcze telegrafow nie bylo na trasie.
Zostan, Neda/Spojrz na to miasto
Na wstrzesione fundamenty palacow/Na wysokosc platanow Teheranu
Zwa nas "kurzem", a jesli maja racje/Zanieczyscmy powietrze gnebicielom
Nie idz, Neda

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Historia SRK oraz modernizacja
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Czerwca 2009, 11:17:44 »
I samych pociągów było tak mało, że nie zdarzało się, żeby jechały dwa w jednym kierunku, a z powrotem nic. No ogół na takiej trasie była parzysta ilość parowozów które kursowały wahadłowo raz albo dwa razy dziennie. Berło to praktycznie początki kolejnictwa, kiedy taboru nie było za wiele i był koszmarnie drogi.
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...