Co wg mnie jest do poprawy:
Symulator EU07-424 MaSzyna jest ciągle rozwijany i z tego powodu nie
doczekał się jeszcze typowego windowsowego instalatora o nazwie „setup.exe”.
1. Symulator 'EU07-424 MaSzyna' nie jest już oficjalnie rozwijany.
2. To, że się nie doczekał takiej instalki to jest inna sprawa. Informację o setup.exe bym wyrzucił.
Następnie stąd pobieramy Starter Ra, za pomocą którego będziemy uruchamiać symulator:
http://eu07.rainsted.com/
Wywal z tego zdania słowo 'stąd'. User będzie wiedział dzięki dwukropkowi, że chodzi o poniższy link.
Potem musimy zaktualizować exe. Obecnie radzimy używać Wam exe z Dieselpacka autorstwa youBy’a. Dzięki niemu będziecie mogli jeździć zarówno na lokomotywach spalinowych jak i elektrycznych. Można je ściągnąć stąd:
1. Zabrzmi to głupio, ale nie każdy może wiedzieć co to jest exe.
2. Proponowałbym: 'Potem musimy zaktualizować plik eu07.exe - obecnie radzimy używać Wam
exe wersję z Dieselpacka autorstwa youBy’a. Dzięki niej będziecie mogli jeździć zarówno na lokomotywach spalinowych jak i elektrycznych. Można ją pobrać stąd:' - nie powtarzamy tych samych zwrotów - piszemy przecież po polsku, nie po polskiemu ;]
Teraz nie będę się rozpisywał bardzo ze względu na brak czasu, tylko po części powrzucam gotowe propozycje treści konkretnych zapisów:
W głównym folderze Maszyny możesz zobaczyć znajduje się wiele katalogów. W każdym z nich zawarte są róże różne rodzaje plików potrzebnych do poprawnego działania
symulatora:
-models- folder z modelami obiektów używanych w symulatorowych sceneriach (...)
-scenery- folder zawierający, jak sama nazwa wskazuje, pliki różnych scenerii.
Tutaj edytujemy wpisy pojazdów, możemy znaleźć inc semaforów i zwrotnic, rozkłady jazdy...
-textures- folder z wszelakimi teksturami potrzebnymi w symulatorze np.
tekstury semaforów, budynków, roślin, torów itd.
2. Dwukrotnie klikamy ikonkę startera Ra:
Nazwa programu się już zmieniła - Ra o tym pisał. Teraz nowe wersje będą nosić nazwę Rainsted.exe.
5. Ujrzymy nowe okienko z ustawieniami symulatora, które można je zmienić w zakładce Ustawienia.
Zakładka 'Ustawienia' - jak sama nazwa wskazuje - służy do zmiany ustawień Maszyny oraz Startera. Jeśli masz problem z uruchomieniem scenerii, w tym miejscu możesz zaznaczyć opcję 'Zapisywanie log.txt'. Dzięki niej będzie można sprawdzić np. czemu nie chce Ci się załadować trasa. Najlepiej jeśli zaznaczysz opcje, które są również zaznaczone na powyższym obrazku.
Gdy ktoś z was ściągnie paczkę z trasą i otworzy ją np. WinRarem, zobaczycie kilka katalogów np. /textures/, /scenery/, /models/. Są to nazwy głównych katalogów w Maszynie. Zawartość tych folderów wgrywamy do odpowiedników w naszym maszynowym folderze tak, żeby pliki w paczce znajdujące się np. w katalogu /scenery/ znalazły się w symulatorze również w katalogu /scenery/.
2. Sytuacja podobnie przedstawia się z taborem. Po ściągnięciu wgrywamy go do folderu dynamic/nazwa_lokomotywy. Np. pobraliśmy nową kabinę do EP09. Wgrywamy więc ją do folderu w dynamic o nazwie EP09.
Tu akurat ktoś może się pogubić - wgrać zawartość paczki ze strukturą '/dynamic/pkp/ep09/' do folderu '/dynamic/pkp/ep09/'? User musi wiedzieć jak ma wypakować paczkę, aby dodatek działał.
3. Aby móc cieszyć się pobranym przez nas taborem, należy dokonać wpisu w scenerii. Każda sceneria (czyli trasa) mieści się w pliku „nazwascenerii.scn” np. trasa o nazwie Testowo ma swój plik „Testowo.scn”. Pliki scenerii znajdziemy w katalogu /scenery/. Możemy je otworzyć np. notatnikiem. Gdy to już zrobimy, musimy dodać nowy lub zamienić istniejący wpis: np.
No i dodatkowo należało by napisać gdzie ten wpis ma być. Na początku pliku? Na końcu? W środku? Za trainset? Za endtrainset? Rozumiecie chyba w czym rzecz.
EP09-005 - Nazwa lokomotywy lub wagonu, jaka będzie widoczna podczas uruchamiania Maszyny. Do bezbłędnego działania symulatora wymagane jest, aby każda lokomotywa (nie wagon) miała unikatową nazwę.
dynamic PKP\EP09 - jest to ścieżka dostępu do naszej lokomotywy. Mówiąc prościej jest to „droga” do folderu z użytym przez nas taborem.
Dynamic we wpisie nie jest ścieżką. To osobny parametr obiektu node, który określa właśnie czym jest ten obiekt.
ep09-005 - jest to nazwa tekstury naszej lokomotywy/wagonu. Tekstury w Maszynie posiadają 2 typy rozszerzeń: .bmp i .tga. Jeśli plik tekstury jest w formacie .bmp, to nie musimy dopisywać rozszerzenia we wpisie np. ep09-005. Jeśli zaś plik tekstury jest w formacie .tga, rozszerzenie we wpisie jest wymagane np. ep09-005.tga
Co do obsługa pojazdu, brakuje mi tu pasażera: passenger.
0 – ładunek w tonach. Dla lokomotyw wpisujemy wartość 0. Przy wagonach możemy wpisać jakąś liczbę np. 23. Dodatkowo przy wartości większej od zera, musimy po spacji określić rodzaj ładunku. Przykład dla wagonu pasażerskiego:
node -1 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa adu_160_2 111a 0.0 nobody 3 10
passengers enddynamic
Wagony towarowe mają swoje ładunki, np:
node -1 0 5520371-1 dynamic PKP\eaos eaos2 eaos 0.0 nobody 3 52 Sand enddynamic
W tym wypadku oznacza to, że wagon przewozi piach. Najczęściej spotykanymi ładunkami są:
Sand – piasek
Coal – węgiel
Lumber – drewno
Fuel - paliwo (dla cystern)
Corn - kukurydza
Cement - cement
Jeśli dla danego wagonu określimy rodzaj ładunku, który dany wagon nie może przewozić (lub po prostu pomyliliśmy się we wpisie), wyskoczy nam błąd podczas wczytywania się symulatora.
120A – nazwa plików .chk, .mmd,
120A – nazwa jaką będziemy widzieć w Start.exe
0 – w tym miejscu ustalamy, jaki rodzaj pojazdu jest wpisany do pliku
dynamic.dat:
0 – domyślny (nie posiada kabiny, wnętrza)
1 – wagon z wnętrzem
2 – pojazd do prowadzenia z kabiną
Dodałbym tu informację, że w starterze Ra jest zakładka 'Dynamic.dat' w trybie normalnym i wyższym, w której można bezbłędnie dodać taki wpis.
Teraz klawiszologia:
Dla exe Kursa90:
Shift + D – ustawiamy nastawnik kierunkowy na jazdę do przodu
Czemu Shift + D? Samo 'd' i 'r' wystarczy do zmiany kierunku jazdy.
Następnie czekamy, aż ciśnienie w zbiorniku głównym osiągnie wartość 7 atmosfer.
Teraz możemy odhamować skład. W tym celu na klawiaturze numerycznej wciskamy:
, - napełnienie uderzeniowe - przez kilka sekund zostawiamy kran w takiej pozycji
(wyjaśnienie proszę do jakiego momentu - kilka sekund na długim składzie <> kilka sekund na składzie krótkim)
4 – kran hamulca na pozycji jazda
Sprawdzamy czy ciśnienie w przewodzie wynosi 5 atm. oraz czy nie rośnie w cylindrze lokomotywy. Jeśli rośnie, wciskamy ponownie ',' na kilka sekund i '4'.
Wyjaśnienie proszę tego procesu - zakładając, że jestem zielony w tej materii, robię to, co tu pisze i właściwie nie wiem co, czemu, dlaczego robię...
Teraz jesteśmy gotowi do jazdy, powoli rozpędzamy się kręcąc nastawnikeim nastawnikiem za pomocą klawiszy:
'+' => jedna pozycja do przodu
'-' => jedna pozycja do tyłu
-
Ten drugi minus po co? No i w tym miejscu trochę nierówno Wam to wyszło.
Należy pamiętać, aby nie przekroczyć prądu 650A na grupę, ponieważ zadziała bezpiecznik nadmiarowy. Gdy już się to stanie, na pulpicie zapali się czerwona lampka i zostanie przerwany dopływ prądu do silników. Nasz pociąg powoli zacznie zwalniać (chyba, ze jedziemy z górki ;)) Aby odblokować bezpiecznik nadmiarowy schodzimy nastawnikiem 'do zera' i naciskamy 'n'.
'-' => przesunięcie nastawnika o jedną pozycję wstecz
'n' => odblokowanie bezpiecznika nadmiarowego
Czasami może się zdarzyć, że wpadniemy w poślizg. Sygnalizowany jest żółta lampką na pulpicie. Należy wtedy wcisnąć:
s - użycie piasecznicy (podsypać piasek)
lub
ENTER - użycie hamulca przeciwpoślizgowego + podsypanie piasku
Poślizg jest bardzo niebezpieczny dla silników lokomotywy i musimy go jak najszybciej usunąć. Jeśli tego nie zrobimy, może dojść do ich uszkodzenia. Gdy do tego dojdzie, uruchamia się wyłącznik
szybki i gasną wszystkie lampki na pulpicie. Sprawdzamy wtedy przyciskiem 'F1' parametr 'damage status' i jeśli pokazuje on 'Engine damaged' przechodzimy do maszynowni klawiszem END lub HOME i odłączamy uszkodzone silniki:
Shift+E - odłączenie uszkodzonych silników
Teraz dopiero daliście opis hamowania. Proponuję ten opis dać wcześniej (w miejsce, gdzie się tego domagałem ;]). Dodatkowo wiele skrótów się powtarza. Może lepiej zrobić klawiszologię tak, jak to miało miejsce w pewnym pliku .txt w katalogu /INNE/? ;]
Brakuje mi tu opisu poruszania się po kabinie, scenerii - strzałki i modyfikacje szybkości przemieszczania się po scenerii poprzez klawisze Ctrl + strzałka, Shift + strzałka, Ctrl + Shift + strzałka.
Jeśli nadal nie możesz sobie poradzić, mając exe z Dieselpacka wciśnij: shift+F9
Samo F9 nie wystarczy? O ile dobrze pamiętam działało to bez shifta.
Dochodzimy do 'częstych problemów'. Tutaj dopiero znajduje się informacja o możliwości dodania wpisów do dynamic.dat za pomocą startera Ra. Proponowałbym to dać w miejsce, w którym były wpisy wcześniej poruszane.
4) Jak usunąć smugi świateł?
- otwórz folder z modelem lokomotywy, z której chcesz usunąć smugi. Otwórz
model np. 303e-m.t3d za pomocą notatnika. Znajdź linijki, w których zawarte jest
słowo light .tga
Usuń cały akapit tego wpisu, czyli wszystko zawierające się pomiędzy kreskami:
//------------------------------------
Powtórz tę czynność ze wszystkimi akapitami zawierającymi słowo light.tga.
Brakuje informacji o exe z dizelpacka, które ma w kodzie zaimplementowane włączanie się smugi, gdy jest ciemno...
7) Mam bardzo niski FPS, co z tym zrobić?
FPS - o co chodzi? Człowiekowi bardziej wyjaśni stwierdzenie, że symek wolno chodzi, tnie się etc...
===========================================
Jeśli poradnik miałby być oficjalny, to prosiłbym o zwracanie uwagi na przecinki etc ;] Trochę też było literówek. Napisałbym coś więcej, ale to może później...