Autor Wątek:  Budowa parowozu.  (Przeczytany 37902 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Budowa parowozu.
« dnia: 11 Stycznia 2009, 10:38:56 »
W załączniku jest obrazek z kotłem. Czy podobnie tak wygląda w rzeczywistości?

Przenoszę.
Akvin
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2009, 19:20:59 wysłana przez Akvin »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Stycznia 2009, 11:11:41 »
Mniej więcej tak, tylko palenisko czyli skrzynia ogniowa też otoczona jest wodą. Proponuje poczytać tu: http://test.parowozy.net/technika/kociol

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #2 dnia: 11 Stycznia 2009, 12:09:01 »
1. W internecie znalazłem taki rysunek (w załączniku). Jest pokazany cały rozrząd. Nie rozumiem jak działa nastawnik (porusza drążek w kier. przód-tył, a co dalej?).

2. W zbieralniku pary zbiera się para nasycona i żeby była nie nasycona to przechodzi przez przegrzewacz. Dobrze?
« Ostatnia zmiana: 11 Stycznia 2009, 13:34:00 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #3 dnia: 11 Stycznia 2009, 12:16:03 »

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Stycznia 2009, 15:06:53 »
Zrozumiałem z tym nastawnikiem, ale jak maszynista kręci nastawnikiem to skąd ma wiedzieć:
1. że przekręcił na kierunek przeciwny?
2. na jakiej jest pozycji (na środku, prawie przy zerze)?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Stycznia 2009, 15:34:46 »
Na nastawnicy jest podziałka.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #6 dnia: 13 Stycznia 2009, 15:44:16 »
1. W TRS2006 tym nastawnikiem kręci kilka razy po 360 stopni na drugi kier. jazdy. Tak jest w rzeczywistości?
2. Co się stanie jak maszynista przekręci na przeciwny kier. jazdy w czasie jazdy (np. jedzie do przodu i przekręci nastawnik do tyłu), czy nie da rady, bo będzie bardzo silny opór i nie da się dalej kręcić?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #7 dnia: 13 Stycznia 2009, 17:08:43 »
Ad1. Tak trzeba przekręcać kilka razy skrajne położenia to maksymalne napełnienia dla kierunku w przód albo w tył pomiędzy są mniejsze stopnie napełnienia po środku skali jest zerowe. W małych parowozach nastawnica nie jest w postaci koła i śruby, tylko jako dźwignia z zapadką. Za to w dużych np. Ty246 napędzana była pneumatycznym albo parowym serwomechanizmem.
Ad2. Przestawić można spowoduje to że maszyna parowa zacznie pompować powietrze z dymnicy  do kotła. Używać tego można było jako hamulec awaryjny gdy nie można było zatrzymać parowozy w inny sposób. Praca taka jest szkodliwa ponieważ maszyna parowa zanieczyszcza się sadzą i popiołem z dymnicy.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Stycznia 2009, 17:39:51 »
1.
Cytuj
przekręcać kilka razy skrajne położenia
To po co podziałka jak przekręca się więcej niż 360 stopni?
2.
Cytuj
maszyna parowa zacznie pompować powietrze z dymnicy do kotła
Nie rozumiem. Od czego powstaje w palenisku, czy w tych "rurach" ogrzewających wodę podciśnienie?
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2009, 17:42:40 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Stycznia 2009, 17:49:30 »
Ad1.Podziałka nie jest na kole tylko na nakrętce która jest na śrubie więc wszystko widać dokładnie
Ad2.Kiedy nastawi się na przeciwny kierunek to silnik zachowa się jak sprężarka zamiast dostawać parę z kotła bedzię wtłaczał tam powietrze zassane z dymnicy.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Stycznia 2009, 17:57:05 »
Już rozumiem, w normalnej pracy para leci z kotła przez silnik, dymnicę i do  komina. A ja myślałem, że para wylatuje koło silnika. Oglądałem filmik z parowozem Ok1 w czasie jazdy i para leciała z okolic silnika. To od czego?

LINK http://www.parowozy.com.pl/ok1/ok1_359_12032007.avi
« Ostatnia zmiana: 15 Lutego 2009, 11:56:07 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Stycznia 2009, 18:07:04 »
Para, która wykonała pracę odprowadzana jest do komina. Kominy parowozowe są za krótkie, żeby mogły wytworzyć odpowiedni ciąg powietrza, dlatego stosuje się takie rozwiązanie.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #12 dnia: 13 Stycznia 2009, 18:14:22 »
Prawdopodobnie chodzi ci o zawory podcylindrowe, które służą do odwadniania cylindrów po to aby para która skrapla się kiedy cylindry są zimne nie urwała pokryw cylindrowych albo nie uszkodziła innych elementów, gdyż woda ma małą ściśliwość. Otwiera się je ręcznie z budki maszynisty. Ewentualnie mogły to być przecieki z dławnic.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #13 dnia: 13 Stycznia 2009, 18:24:17 »
1.
Cytuj
Kominy parowozowe są za krótkie, żeby mogły wytworzyć odpowiedni ciąg powietrza, dlatego stosuje się takie rozwiązanie.
To para z silnika leci do komina i bezpośrednio?

2. Kolejny link do filmu http://www.parowozy.com.pl/juni2006/ol49_23_18062006.wmv
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #14 dnia: 13 Stycznia 2009, 18:32:57 »
Oprócz dyszy wytwarzającej ciąg zasilanej parą odlotowa jest druga zasilana bezpośrednio z głowicy parorozdzielczej na kotle, która przyspiesza rozpalanie kotła wystarczy mieć 3-4at w kotle aby działała. W skrajnych przypadkach można ją podłączyć do sprężonego powietrza.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #15 dnia: 13 Stycznia 2009, 18:51:06 »
a) Nie jestem pewien, ale to od sprężarki, czy turbogeneratora.
b) chodzi mi o tą parę - wylatuje od zaworu podcylindrowego, czy dysza wytwarzająca ciąg, a może to przecieki z dławic?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #16 dnia: 13 Stycznia 2009, 19:03:16 »
Para z rurki koło budki to wylot z turbogeneratora a te na dole to para z zaworów podcylindrowych.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #17 dnia: 13 Stycznia 2009, 19:05:48 »
A gdzie od sprężarki?
Jak się "wyłączy funkcję" odwadniania cylindrów to para z tamtąd też leci w czasie jazdy? Zauważyłem, że gdy parowóz staje to już tak nie dymi parą.http://www.parowozy.com.pl/marzec2005/pt47_112_obrotnica.wmv
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2009, 19:26:25 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #18 dnia: 13 Stycznia 2009, 19:08:48 »
Trzeba szukać koło sprężarki może wylatywać koło komina lub wchodzić do wnętrza dymnicy.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #19 dnia: 13 Stycznia 2009, 19:29:18 »
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dymnica_(technika)
Cytat: Wikipedia
Dymnica jest elementem kotła parowego parowozu, stanowiącym przedłużenie walczaka. (...) zaś na dole w osi komina - dysza odprowadzająca parę odlotową z cylindrów. Para uchodząc do komina wytwarza podciśnienie dające ciąg w skrzyni ogniowej, wygasza również iskry.
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #20 dnia: 13 Stycznia 2009, 19:32:53 »
Jak się "wyłączy funkcję" odwadniania cylindrów to para z tamtąd też leci w czasie jazdy? Zauważyłem, że gdy parowóz staje to już tak nie dymi parą.http://www.parowozy.com.pl/marzec2005/pt47_112_obrotnica.wmv -to gdy przepustnice da się na zero to odwadnianie nie działa?
A tak na marginesie: dmuchawa jest w skrzyni ogniowej czy w dymnicy?
« Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2009, 20:07:05 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

guest4368

  • Gość
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #21 dnia: 13 Stycznia 2009, 19:46:58 »
Co do rozrządu parowozu: ruch stawidła (ciemnozielone) do przodu powoduje podniesienie wodzika (czerwone) do góry i nastawienie kierunku jazdy na przód. Im bardziej wysunięty drąg stawidłowy do przodu tym większe napełnienie cylindrów. yuch drągu stawidłowego w tył powoduje nastawienie kierunku jazdy w tył. Na rysunku nastawienie jest obojętne. Oś obrotu jarzma stawidła (jasnozielone) jest pośrodku tego elementu. Zasada działania całego układu przedtawiona jest tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_parowozu

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #22 dnia: 14 Stycznia 2009, 07:11:32 »
Zawory podcylindrowe to małe otwory w cylindrze kiedy je się otworzy to para wydmuchuje wodę z cylindra, zwykle nie są idealnie szczelne więc może lekko z nich "parować" nawet gdy są zamknięte.
Dmuchawka jest w dymnicy.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #23 dnia: 14 Lutego 2009, 22:43:53 »
1. Czy ma ktoś najlepiej szczegółowy opis budki maszynisty?
2. W załączniku jest budka maszynisty. Proszę aby ktoś ją opisał.
« Ostatnia zmiana: 15 Lutego 2009, 15:34:35 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #24 dnia: 15 Lutego 2009, 18:33:41 »
Zawory z góry służą do podawania pary na sprężarkę, prądnice ogrzewanie, prasy smarnej, inżektorów i chyba tez do ogrzewania składu. Na prawo od nich jest czerwona dźwignia przepustnicy pary podstawka pod rozkład a wyżej manometry hamulcowe. W głębi za rozkładem widać fragmenty nastawnicy i zaworów hamulcowych. Na dole dźwiczki paleniska z pneumatycznym napędem. Trochę wyżej są wyczystki rur cyrkulacyjnych. Trochę wyżej z lewej jest wodowskaz z zaworami odcinającymi oraz kurkiem do przedmuchiwania koło przepustnicy jest drugi

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #25 dnia: 15 Lutego 2009, 21:20:00 »
Cytuj
zawory podcylindrowe, które służą do odwadniania cylindrów po to aby para która skrapla się kiedy cylindry są zimne nie urwała pokryw cylindrowych albo nie uszkodziła innych elementów, gdyż woda ma małą ściśliwość. Otwiera się je ręcznie z budki maszynisty.
A czy jest na tym rysunku?
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #26 dnia: 16 Lutego 2009, 15:04:20 »
Nie widać, to jest zwykle dźwignia w okolicy nastawnicy.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #27 dnia: 16 Lutego 2009, 16:13:38 »
1. A tu? (screen z TRS2006).
2. Czy w skansenie w Wolsztynie dźwignie w parowozie są opisane czy trzeba się maszynisty zapytać?
« Ostatnia zmiana: 16 Lutego 2009, 20:03:13 wysłana przez lukasz_cmg »
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #28 dnia: 16 Lutego 2009, 17:57:00 »
Ad1 to może być 4 albo 5 ale bardziej stawiam na 5.
Ad2 raczej trzeba się zapytać jeszcze nie widzałem opisanych dźwigni i zaworów w parowozie.

Offline lukasz_cmg

  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Budowa parowozu.
« Odpowiedź #29 dnia: 16 Lutego 2009, 20:03:50 »
Dzięki, ale mi chodzi aby wszystko opisać.
„Nie każdy, kto do mnie mówi: ‚Panie, Panie’, wejdzie do królestwa niebios, lecz tylko ten, kto wykonuje wolę mego Ojca, który jest w niebiosach."
Mateusza 7:21