Autor Wątek:  Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?  (Przeczytany 43307 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« dnia: 18 Sierpnia 2008, 14:04:14 »
Witam serdecznie.
Ponieważ linki w tutorialu "McZapkiego" są nieaktywne a dotyczą podstaw
modelowania boxów w 3ds maxie zwracam się z prośbą o proste wyjaśnienie
jak to się robi.
1. Jak zrobić "box"?
2. Jak połączyć dwa boxy razem?
3. Jak nakładać tekstury?
4. Jak eksportować do ".t3d"?
5. Jeżeli posiadamy wymiary budynku (boxu), gdzie należy je wpisać?
Pozdrawiam. Marcin Przepióra.
PS.
Zdjęcie w moim profilu to budynek, który chciałbym wykonać - "Dworzec Sochaczew".
« Ostatnia zmiana: 18 Sierpnia 2008, 14:09:51 wysłana przez przepioramarcin »
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Sierpnia 2008, 15:46:58 »
1. Odpalasz 3dsa i w menu po prawej masz różne buttony i tam jest m.in. 'Cone', 'Sphere'.
2. Przesuwając je
5. Tworząc boxa, masz po prawej takie coś jak 'Parametrs'.


Pozdrawiam
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Sierpnia 2008, 17:23:01 »
No to zaczynajmy:
Cytuj
1. Jak zrobić "box"?

Krok 1:

Krok 2:

Krok 3:

Pola otoczone zielonym kolorem mówią nam w którym miejscu w układzie współrzędnych zostanie utworzony nasz box. W tym wypadku idealnie po środku.
Pola otoczone niebieskim kolorem oznaczają kolejno: długość, szerokość, wysokość.
Krok 4: Naciskamy przycisk "Create", który jest widoczny na obrazku w 'Krok 3'.
Jeżeli przedobrzyliśmy z rozmiarem naszego boxa, można je w bardzo prosty sposób zmniejszyć wykonując 'Krok 5'.
Krok 5:

Pola otoczone kolorem zielonym to nasze wymiary, a te oznaczone kolorem czerwonym oznaczają liczbę "segmentów" z jakich składa się nasz box w danej osi, ale do prostych modeli jest to nam niepotrzebne.

Cytuj
2. Jak połączyć dwa boxy razem?

Załóżmy że mamy już zrobione 2 boxy. Zaznaczamy obydwa na raz(tak jak kilka ikon na pulpicie). Następnie klikamy na jednego z nich Prawym Przyciskiem Myszy -> Na samym dole wybieramy pole "Convert To: " -> Convert To Editable Mesh. Teraz wykonujemy następujące czynności:
Krok 1:

Czyli zaznaczamy boxa tego z lewej strony.
Krok 2:

Naciskamy przycisk wskazany czerwoną strzałką, następnie zaznaczamy te dwa punkty, które zakreśliłem zielonym kolorem.
Krok 3:

Klikamy na przycisk wskazany czerwoną strzałką, ale PRAWYM PRZYCISKIEM MYSZY. Wyskoczy okienko otoczone zielonym kolorem. Naszym zadaniem jest zapamiętać wymiar zaznaczony kolorem niebieskim, ponieważ chcemy boxa połączyć po osi X.
Krok 4: Robimy to samo co w 'Krok 2', z tym, że zaznaczamy dwa niebieskie punkciki bliższe boxowi po lewej. Teraz wykonujemy to samo co w 'Krok 3', ale w pole, które otoczyłem niebieską ramką wklepujemy zapamiętany przez nas wymiar(w tym wypadku 2.5).

No i boxy połączone, ale tylko formalnie. Należy teraz je "zespawać". Aby to zrobić robimy tak:

Zaznaczamy obydwa boxy na raz, przechodzimy do ostatniej zakładki zaznaczonej strzałką, naciskamy przycisk Collapse(także zaznaczony strzałką) i naciskamy przycisk Collapse Selected. W ten oto sposób nasze boxy tworzą jedność. 

Cytuj
3. Jak nakładać tekstury?

Najpierw kilka słów wstępu. Jeżeli połączyliśmy nasze boxy w sposób podany wyżej, to na tego połączonego boxa można nanieść TYLKO jedną teksturę(wszystko musi być w jednym pliku .bmp lub .tga). Inaczej nie wyeksportujemy. Otóż jak to zrobić:
Krok 1: Jeszcze raz konwertujemy do Editable Mesh.
Krok 2:

W menu po prawej naciskamy to co zaznaczyłem strzałką, a następnie trzymając przycisk CTRL zaznaczamy fragmenty naszej figury tak, aby wyglądała jak na screenie(otoczone zielonym kolorem).
Krok 3:

Naciskamy to co zaznaczyłem czerwoną strzałką. Wyskoczy okienko. Naciskamy teraz to co zaznaczyłem niebieską strzałką, a następnie to co żółtą. Następnie wyskoczy kolejne okienko, w którym 2x klikamy ma to co zaznaczyłem zieloną strzałką. W okienku, które wyskoczy wybieramy teksturę. Ja wybrałem /textures/slimson/domek3.bmp
Krok 4:

Naciskamy te dwa przyciski zaznaczone strzałkami. Tekstura nałożona, czas na mapowanie.
Krok 5: Z górnego menu wybieramy: Modifiers -> UV Coordinates -> UVW Map. Po prawej wyskoczy okienko, w którym zaznaczamy 'Box'.
Krok 6: Teraz ustawimy sobie teksturę jak tylko chcemy. A więc: Modifiers -> UV Coordinates -> Unwrap UVW. W okienku po prawej stronie klikamy przycisk 'Edit'. W tym okienku przytrzymując lewy przycisk myszy na jednym z pomarańczowych wierzchołków ustawiamy teksturę. Po ustawieniu po prostu zamykamy okienko.
Postępując analogicznie robimy tak dla wszystkich ścian, poczynając od nałożenia tekstury. Tylko tym razem wybieramy ścianę, którą chcemy oteksturować, a następnie naciskamy lewy ZAZNACZONY przycisk z 'Krok 4'.

Cytuj
4. Jak eksportować do ".t3d"?

Potrzebujesz do tego skrypty. Ale zanim zaczniesz, musisz na wszelki wypadek zaznaczyć cały obiekt jeszcze raz, po czym ponownie wykonać operację Convert To Editable Mesh. Potem odpalmy skrypty. MAXScript -> Run Script -> Wybieramy main.ms -> Naciskamy przycisk T3D Export -> na dole naciskamy przycisk Save As -> wyskoczy okienko, w które należy podać nazwę. No i mamy wyeksportowany model :)

No to koniec. Jak coś niezrozumiałe, to pytać :)





A teraz coś na temat modeli złożonych z wielu np. boxów, nie poddanych narzędziu "Collapse". Jeżeli zbudujemy sobie taki "wielo-boxowy" model i wyeksportujemy do symka, model ten będzie w totalnej rozsypce. Jak zrobić aby nie był porozwalany? Oto odpowiedź:
Krok 1:

Naciskamy przycisk który zaznaczyłem, następnie wyskoczy nam okienko.
Krok 2:

W tym wypadku postanowiłem, że wszystko podepnę sobie pod Box01, a więc zaznaczam pozostałe prostokąty(tak jak ikony na pulpicie).
Krok 3:

Naciskamy zaznaczony na screenie przycisk. Teraz trzeba nacisnąć i lewy przycisk myszy na dowolnym z zaznaczonych boxów i trzymając go przeciągnąć nad naszego Box01 i puścić. W tym momencie nasze obiekty zostały ze sobą "połączone" i po eksporcie dany model nie będzie rozsypany.
« Ostatnia zmiana: 18 Sierpnia 2008, 20:36:59 wysłana przez Poscikk »

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Offline TeKatka

  • Wiadomości: 147
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Sierpnia 2008, 18:38:58 »
Dzięki wielkie kolego Poscikk. Mi także się przyda. Być może kiedyś zrobię trasę, ale muszę jeszcze trochę się podszkolić :D


Edit:
Mam tylko pytanie. Jeśli chciałbym zrobić taką stację jak na zdjęciu tutaj http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Stacja_Polanica-Zdr%C3%B3j.JPG  to jak mam wykonać wiatę podpartą belkami? Powstawiać tam słupki (boxy)?
« Ostatnia zmiana: 18 Sierpnia 2008, 18:49:02 wysłana przez TeKatka »

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Sierpnia 2008, 20:22:12 »
Tak. Najlepiej by było jakby zrobić to z boxów. Dopisałem jeszcze bardzo ważną rzecz na temat "wieloskładnikowych" modeli. Bez tego otrzymacie bardzo nieciekawy efekt.
« Ostatnia zmiana: 18 Sierpnia 2008, 20:36:11 wysłana przez Poscikk »

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Sierpnia 2008, 20:57:07 »
Bardzo dziękuje za pomocne wskazówki.
Jeszcze jedno pytanie dotyczące dachu.
Gdy korzystam z obiektu "cone" uzyskuję dach kopertowy.
Jak zrobić zwykły dach dwuspadowy?
Budynek ma wymiary 13m długość i 8m szerokość (z tym boxem poradziłem sobie bez problemu)
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Sierpnia 2008, 21:02:00 »
Robisz boxa i po konwersji do Editable Mesh, operujesz tymi punkcikami niebieskimi. Możesz je przestawiać jak Ci się tylko podoba. Tutaj przykładowe ułożenie dla takiego dachu:

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Offline bohunIC

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1407
  • Ну погоди
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Sierpnia 2008, 22:34:46 »
CREATE -> COMPOUND -> BOOLEAN opcja wycinania, albo jak kto woli usuwania jednej z dwóch zaznaczonych obiektów. Można np. wyciąć w sześcianie [na zasadzie przenikania brył] walec.

STEP1

STEP2

STEP3


Do wyboru do koloru, domki ze spadami każdy możliwy kształt jaki sobie dusza zapragnie! Jedyne ograniczenie to nasz mózg i wyobraźnia.

Super szybki kurs robienia dachu:

STEP1

STEP2

STEP3

FINAL STEP
« Ostatnia zmiana: 18 Sierpnia 2008, 22:49:18 wysłana przez bohunIC »

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #8 dnia: 19 Sierpnia 2008, 10:11:46 »
Oto efekt godzinnej nauki opartej na Panów poradach.
Dzięki.
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Sierpnia 2008, 23:58:55 »
"-unknown property Ambient"......
Taki komunikat pojawia się, gdy mój budynek, już oteksturowany, chcę wyeksportować do .t3d.
Jak naprawić ten błąd?
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Sierpnia 2008, 10:09:44 »
Użyć tylko jednej tekstury na jeden submodel dnego modelu.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #11 dnia: 20 Sierpnia 2008, 16:27:59 »
hmmm.....
Wyeksportowałem mój budynek do ".t3d".
Udało się.
Nie mogę jednak, po wielu próbach, stworzyć odpowiedniego inca do tego modelu.
W 3ds maxie budynek jest oteksturowany.
Spróbowałem wyeksportować go tak jak np. nasyp
i w scenerii budynek się pojawił, lecz bez tekstur.
Edit : tekstura jest widoczna na schodach.
« Ostatnia zmiana: 20 Sierpnia 2008, 16:30:02 wysłana przez przepioramarcin »
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #12 dnia: 20 Sierpnia 2008, 16:38:29 »
Tekstury pobierasz z textures, czy z textures\jakiśtamsobiepodkatalogzteksturami?
W tym drugim wypadku należy ręcznie podopisywać katalogi do tekstur, gdyż skrypty zapisują same nazwy plików.
Tekstura: textures\roof\papa.bmp
Map: papa.bmpzamienić na
Map: roof/papa.bmp
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline bohunIC

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1407
  • Ну погоди
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #13 dnia: 20 Sierpnia 2008, 16:48:44 »
Dlaczego ten dom nie ma okien? Dlaczego nie ma klamek? Uuuuu czyżby to był model domu dla ''niepełno sprytnych''? jakbyś jeszcze moim sposobem powycinał sobie okna to miałbyś prześwit jak w prawdziwym domu tyle że ściany w środku mimo że w maxie istnieje opcja textura dwustronna to symek jej nie obsługuje musiałbyś sklonować ściany i zrobić od środka. No i proponuje też umeblować.

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #14 dnia: 20 Sierpnia 2008, 17:11:29 »
Jeszcze przypomnę, że wymiary tekstury muszą być potęgami liczy 2. Np 26 = 64. Wpisanie 63 albo 65 da nam taki efekt, że fragment, na który została nałożona dana tekstura - będzie biały.

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #15 dnia: 20 Sierpnia 2008, 18:12:00 »
To tylko model do nauki.
W efekcie końcowym będą tekstury ze zdjęć.
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #16 dnia: 20 Sierpnia 2008, 18:29:02 »
Jeszcze przypomnę, że wymiary tekstury muszą być potęgami liczy 2. Np 26 = 64. Wpisanie 63 albo 65 da nam taki efekt, że fragment, na który została nałożona dana tekstura - będzie biały.
Otóż obecnie nie jest to wymagane - patrz SM31 @Kudłacza. Jeśli wymiary nie będą potęgą dwójki, to starsze karty jej nie wyświetlą, ale nowsze sobie z tym pordzą (można zanotować przy tym spadek FPS).
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #17 dnia: 21 Sierpnia 2008, 13:49:09 »
Witam :).

Postanowiłem troszkę pokombinować w tworzeniu ale mam pewien problem. Mianowicie chodzi o teksturę. Zrobiłem prostopadłościan i chciałbym oteksturować 5 ścian.
Jasne jest dla mnie stwierdzenie:
Cytuj
Użyć tylko jednej tekstury na jeden submodel dnego modelu.
ale rzeczą, która już nie jest tak oczywista jest sposób wykonania takowej tekstury.
Udało mi się pokryć obiekt teksturami wykonanymi ze zdjęć, natomiast przy eksporcie do *.t3d pojawił się błąd o którym już było wcześniej.
Byłoby miło gdyby ktoś zechciał wytłumaczyć "krok po kroku" jak wykonać jedną teksturę z kilku zdjęć do jednego obiektu i jak ją "poustawiać" żeby było dobrze.

Przyznam się szczerze, że nie bardzo mi idzie przestawienie się z programu Solid Edge na 3ds-a ale z czasem nabiorę wprawy :), w każdym razie mam kilka pomysłów na obiekty "przytorowe", i jak narazie największą barierą na drodze do ich wykonania jest ta nieszczęśliwa tekstura.

Pozdrawiam :).
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #18 dnia: 21 Sierpnia 2008, 14:01:30 »
W pliku tekstury rozmieszczasz jak dusza zapragnie, natomiast aby nałożyć odpowiedni fragment tekstury na odpowiedni fragment modelu musisz użyć UVW Map i Unwrap UVW. Jak to zrobić?? Odpowiedź znajdziesz w tym moim bardzo długim poście pod punktem: 3. Jak nakładać tekstury?

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #19 dnia: 22 Sierpnia 2008, 04:39:24 »
Witam Panowie :]
Po tym jak Marcin założył ten wątek, ściągnąłem sobie 3ds maxa 7. Mam też kurs na kilkaset stron [już jestem na 30 :=)] i zaczynam się bawić. Ale mam pytanie. Jak wstawić obraz 2D do Max'a, aby można było na jego podstawie modelować?

Pozdrawiam

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1244
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #20 dnia: 22 Sierpnia 2008, 09:16:12 »
Tworzysz plane o odpowiednich wymiarach i teksturujesz go swoim zdjęciem/planem

Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #21 dnia: 22 Sierpnia 2008, 10:18:20 »
Jeszcze jedna sprawa.
Jak umieścić model w scenerii korzystając ze skryptów.
Ewentualnie jak powinien wyglądać wpis w scenerii do takiego modelu i co oznaczają
poszczególne elementy kodu?
Proszę o krótki instruktaż.
Pozdrawiam. Marcin
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #22 dnia: 22 Sierpnia 2008, 23:18:18 »
Witam. Zrobiłem swój pierwszy model... [proszę się nie śmiać] fotel :] Oto zdjęcie:



Mój problem polega na tym, że tekstura od góry jest dobra, jednakże bo bokach jest rozciągnięty tylko jeden piksel. Jak to zmienić?

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: 23 Sierpnia 2008, 02:55:03 wysłana przez Rozi »

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #23 dnia: 23 Sierpnia 2008, 00:27:58 »
Jeszcze jedna sprawa.
Jak umieścić model w scenerii korzystając ze skryptów.
Ewentualnie jak powinien wyglądać wpis w scenerii do takiego modelu i co oznaczają
poszczególne elementy kodu?
Proszę o krótki instruktaż.
Pozdrawiam. Marcin

Postępujesz w taki sposób
1. Otwierasz skrypt
2. Klikasz zakładkę Model (przy grupie INCLUDE)
3.
name - (tutaj możesz dac none albo jakąś nazwę np) DOM
Model - [współrzędne t3d twojego modelu !Pod warunkiem że znajduje się w folderze Symek\models\] np DOM.t3d ; mojemodele/DOM.t3d
4. Na koniec CREATE.
5. Jeżeli pojawi Ci się różowy sześcienny punkt z 3 strzałkami to znaczy że model jest już postawiony.
6. Ustawic wedle własnego uznania (najlepiej tak zrobic model by jego środek ciężkości był najlepiej środkiem tego sześciennego punktu i byc odwróconym zgodnie z kierunkami osi X Y Z, bo mogą byc problemy z umiejscowieniem, ale to już mniej ważne)

!w nowszych wersjach skryptu do maxa pojawiają się jeszcze dodatkowe tabelki dotyczące tekstury lub podobnych zagadnień i najlepiej nic w nich nie dopisywac!

Pozdrawiam

[EDIT]

Dodatkowo możesz utworzyc plik .inc do tego modelu dla innych potrzeb.
// (p1) none lub jakaś nazwa (p2) (p3) (p4) wspolrzedne (p5) rotacja



origin (p2) (p3) (p4)
rotate 0 (p5) 0

node -1 0 none model 0 0 0 0 mojemodele/dom.t3d none endmodel

rotate 0 0 0
endorigin
« Ostatnia zmiana: 23 Sierpnia 2008, 00:34:54 wysłana przez JONIN_EZT »
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline mk1992

  • Wiadomości: 435
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #24 dnia: 23 Sierpnia 2008, 14:54:07 »
A ja sobię zrobiłem mini salon, wyszło to tak:



Brakuje tylko zdjęć na tekstury i można by tutaj nocować... ;)

Pozdrawiam!

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #25 dnia: 23 Sierpnia 2008, 15:42:59 »
A ja sobię zrobiłem mini salon, wyszło to tak:

Ale to chyba dla krasnoludków? :=)

Offline AtapiCl

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4426
    • Zobacz profil
    • O warszawskiej części linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin i nie tylko ;)
  • Otrzymane polubienia: 212
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #26 dnia: 23 Sierpnia 2008, 16:25:31 »
Bardzo ważna rzecz, jeśli chodzi o modele, scenerie itd:

Pamiętajcie o zmianie jednostek miary na metry przed rozpoczęciem prac! Inaczej będziecie mieli problemy np. przy łączeniu dwóch maxów (np. scenerii, gdy te będą się różnić jednostkami). Domyślna jednostka miary w 3dsie to cale, a interesują nas metry! (proszę zauważyć jaka to różnica)

W celu zmiany jednostek miary, wybieracie menu 'Customize' -> 'Units Setup'. W okienku, które wyskoczy ustawiamy wszystko tak:



Następnie klikamy na przycisk 'System Unit Setup' i w kolejnym okienku, które się pokaże ma być tak:



Offline przepioramarcin

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 265
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #27 dnia: 23 Sierpnia 2008, 20:28:17 »
Kolego "Poscikk".
Opisujesz dwie metody łączenia poszczególnych boxów modelu w jedną całość.
Metodę "Collapse" oraz drugą, polegającą na podporządkowywaniu wszystkich boxów jednemu.
Którą należy stosować przy tworzeniu naszych "kolejarskich" modeli budynków itp ?
A może obie są dobre?
"Dlatego wszystko, co chcecie, żeby ludzie wam czynili, wy też im podobnie czyńcie... ."
Mateusza 7:12

Offline Poscikk

  • Wiadomości: 668
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #28 dnia: 23 Sierpnia 2008, 20:45:51 »
To zależy. Jeżeli w jednej teksturze będzie zawarte wszystko co potrzebne do oteksturowania budynku, to collapse. Jeżeli planujesz użyć kilku tekstur, to ten drugi sposób.

Za sterami 138 godzin 28 minut :)

Sigman

  • Gość
Odp: Jak zrobić budynek np. Dworca PKP w 3ds maxie?
« Odpowiedź #29 dnia: 24 Sierpnia 2008, 02:40:37 »
Bardzo przydał mi się ten wątek, ponieważ dzięki niemu zacząłem coś modelować i teksturować! Mam kilka pytań do specjalistów:

1. Jak stworzyć takie zakrzywione krawędzie jak na prezentowanych tutaj modelach fotela i wersalki?
2. Czy można powielać fragment tekstury tak jak całą teksturę? ('tiles' z fragmentu bitmapy)
3. Kiedy nakładam teksturę na kilka powierzchni na raz, czy mogę zrobić tak, żeby na każdej powierzchni tekstura nie nakładała się oddzielnie tylko potraktować te powierzchnie jak jedną? I jeśli tak, to jak to zrobić?

Proszę nie potraktucie mnie jak idiotę, dopiero nauczyłem się stawiać boxy, dopiero się uczę i zadaję pytania.
Może niedługo zrobię jakąś nastawnię albo coś takiego ;)