Autor Wątek:  Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC  (Przeczytany 72954 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« dnia: 04 Czerwca 2008, 14:12:42 »
W tym wątku będą dopisywane jakie konkretne pojazdy i gdzie zostały przekazane.

Zacznę pierwszy:
CM Lublin
Z lubelskich siódemek do IC przechodzą :
62, 106, 109, 331, 334, 377, 524, 528, 544.
CM Szczecin
Przekazane zostały czynne pojazdy o numerach: 385, 435, 444 oraz pozostałe lokomotywy oczekujące napraw: 312, 365, 371, 442, 465, 522 i 534. Lokomotywy będą pracować w lokomotywowni IC w Gdyni.

Jeżeli macie jeszcze jakieś informacje to proszę dopisujcie je.
Tylko konkrety.
Pozdrawiam Michał "Mihau_PCC" Kajut.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Czerwca 2008, 14:53:59 »
Konkrety? Czyli mamy nie pisać, że ET41-xxx przeszła z CM Łazy do CM Cz-dz?
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Czerwca 2008, 15:26:20 »
Konkrety? Czyli mamy nie pisać, że ET41-xxx przeszła z CM Łazy do CM Cz-dz?
To jest właśnie konkretna informacja.
Niekonkretna mogła by być np taka:
Jakieś siodemki z CM gdynia poszly do IC ale nie wiem jakie.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Czerwca 2008, 22:15:49 »
EU07-483 zostaje w PKP Cargo - ogolnie mam podział wszystkich 07/09/42 które ida do IC, ale nie moge tego na razie publikowac.


----------------
42 jako SM42 bo z CM Kraków do IC ida tylko lokomotywy serii EP/U07, EP09, SM42.

ET42 i wszelkie inne ET zostaja w Cargo (w wszystkich CMach)
« Ostatnia zmiana: 04 Czerwca 2008, 23:28:42 wysłana przez Akvin »
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Loui

  • Wiadomości: 238
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Czerwca 2008, 22:59:19 »
Do IC przeszła cała Olszynka czyli wszystkie EP05,EP08 i EP09. Jeśli chodzi o ludzi to warsztat przeszedł z dniem 1.06 a maszyniści mają przejść od 1.01.09.
Koleje Mazowieckie
Sekcja Warszawa Grochów
Maszynista

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Czerwca 2008, 23:00:03 »
SU42- 534 i inne polsaty z ZT Olsztyn poszły do PR'ów
Su45- 175, 017 i inne poszły do IC

Offline Sakorius

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 666
  • KB Serwis - Szczecin Dąbie
    • Zobacz profil
    • Sakorius Home Gallery
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Czerwca 2008, 23:21:09 »
SU45-196 i 108 z CM Szczecin (sekcja Krzyż) przeszły do PR Szczecin
Pozdrawiam, Sławek

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #7 dnia: 05 Czerwca 2008, 11:39:01 »
EU07-483 zostaje w PKP Cargo - ogolnie mam podział wszystkich 07/09/42 które ida do IC, ale nie moge tego na razie publikowac.

Jest tego naprawdę sporo. Wszystkie przekazane siódemki poszły do IC (podobnie jak Kolega nie chciałbym póki co numerycznie pisać z oczywistych względów). Od siebie dodać jeszcze mogę, że nastąpiła relokacja siódemek pozostających w Cargo pomiędzy poszczególnymi CM-ami.
« Ostatnia zmiana: 05 Czerwca 2008, 11:40:39 wysłana przez EU07-457 »

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #8 dnia: 07 Czerwca 2008, 17:35:21 »
Lokomotywy które przeszły do IC mają doklejane loga IC. Nie wiem czy będą przemalowywane, ale chyba nie. W najbliższych dniach popatrzę na gdyńskie siódemki i podam listę które to są.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Online ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #9 dnia: 07 Czerwca 2008, 18:17:56 »
Czy przejście do IC będzie dotyczyć również EU06 (tych pozostałych)?

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #10 dnia: 07 Czerwca 2008, 18:28:14 »
Czy przejście do IC będzie dotyczyć również EU06 (tych pozostałych)?

Nie
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #11 dnia: 08 Czerwca 2008, 11:25:16 »
Czy przejście do IC będzie dotyczyć również EU06 (tych pozostałych)?

EU06 są przewidziane do ruchu towarowego do "sztywniaków" TX, TP, TE.

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #12 dnia: 08 Czerwca 2008, 13:36:26 »
Mnie to coś się wydaje, że po tych zmianach powstanie jeden większy burdel... Bo jak się człowiek dłużej zastanowi, to po tych zmianach muszą całkowicie zniknąć byki z ruchu pasażerskiego (bo skoro każda spółka będzie miała własne maszyny), a to jest raczej nie możliwe... Np. nastąpi awaria na szlaku/stacji siódemki, a obok będzie stał wolny byk. I co?? Jak to widzicie???
A gdzie będą robione przeglądy maszyn?? Czyżby wynajmowane pomieszczenia/ludzie/urządzenia od CARGO???

Druga sprawa to taka, że jakby się człowiek chciał teraz zabrać na maszynę, to do kogo musi pisać o zezwolenie?? Do IC o zgodę na wejście na maszynę i/lub do CARGO o zgodę na przewóz z maszynistą?? Idąc dalej, kto będzie kontrolował mechaników?? Władza z CARGO czy władza z IC???
Stary układ był chyba bardziej odpowiedni, tylko należało wprowadzić czytelniejsze zasady...
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #13 dnia: 08 Czerwca 2008, 13:42:39 »
Np. nastąpi awaria na szlaku/stacji siódemki, a obok będzie stał wolny byk. I co?? Jak to widzicie???
To ten byk sciągnie skład do najblizszej stacji, a IC zaplaci Cargo/czy innemu przewoznikowi za ta usluge. Tak jest juz teraz z prywatnymi pociągami - jak sie zepsuje, to sciąga go maszyna PKP, a potem Cargo wystawia rachunek.



A gdzie będą robione przeglądy maszyn?? Czyżby wynajmowane pomieszczenia/ludzie/urządzenia od CARGO???
Razem z taborem przechodza lokomotywownie, wagonówki i postojówki. (w Krakowie np. do IC idzie szopa na Płaszowie, KGZ (bez czesci jednostkowej), Kraków Płaszów (bez trypolisu).

Druga sprawa to taka, że jakby się człowiek chciał teraz zabrać na maszynę, to do kogo musi pisać o zezwolenie?? Do IC o zgodę na wejście na maszynę i/lub do CARGO o zgodę na przewóz z maszynistą?? Idąc dalej, kto będzie kontrolował mechaników?? Władza z CARGO czy władza z IC???
To udajesz się do wladz spolki ktora prowadzi pociag - razem z taborem i budynkami podzieleni zostana rowniez pracownicy biurowi, warsztatowi, druzyny trakcyjne i pociągowe.
Stary układ był chyba bardziej odpowiedni, tylko należało wprowadzić czytelniejsze zasady...
Stary układ był z dupy! Blokował mozliwość prywatyzacji spólek - bo jak można sprywatyzowac spółke która nie jest w stanie samodzielnie swiadczyc uslug? Do tego Cargo na wynajeciu loków wcale kokosów nie zbijalo.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #14 dnia: 08 Czerwca 2008, 13:49:08 »
Cytuj
Do tego Cargo na wynajeciu loków wcale kokosów nie zbijalo.
Bo powiedzmy sobie, kto płacił za to terminowo??
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #15 dnia: 08 Czerwca 2008, 13:50:27 »
Kokosów nie zbijało, ale zawsze jakiś grosik wpadł w kieszeń.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #16 dnia: 08 Czerwca 2008, 13:54:37 »
Np. nastąpi awaria na szlaku/stacji siódemki, a obok będzie stał wolny byk. I co?? Jak to widzicie???
To ten byk sciągnie skład do najblizszej stacji, a IC zaplaci Cargo/czy innemu przewoznikowi za ta usluge. Tak jest juz teraz z prywatnymi pociągami - jak sie zepsuje, to sciąga go maszyna PKP, a potem Cargo wystawia rachunek.

Zgadza się, i działa to w dwie strony. Prywaciarz też niekiedy ściąga pociągi Cargo, które później płaci za usługę.

Cytuj
Stary układ był z dupy! Blokował mozliwość prywatyzacji spólek - bo jak można sprywatyzowac spółke która nie jest w stanie samodzielnie swiadczyc uslug? Do tego Cargo na wynajeciu loków wcale kokosów nie zbijalo.

W porządku, ale tak praktycznie, to Cargo robi prezent IC przekazując lokomotywy, a tym samym powiększając majątek spółki IC.

Offline Radkos07

  • Wiadomości: 297
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #17 dnia: 08 Czerwca 2008, 14:02:50 »
Oby to wyszło tylko na dobre, ale biorąc pod uwagę przypadki z przeszłości i "organizację kolejową"... pozostaje wiele do życzenia.

A podejrzewam, że byki i tak będą ciągnąć pasażery i tak...
Ciężka praca i brak rozrywek sprawią,
ze bedziesz cholernym nudziarzem,
a twoja żona bogatą wdową

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #18 dnia: 08 Czerwca 2008, 14:16:45 »
A tak ap ropo to co CARGO "dostaje" od  IC w zamian za przekazane lokomotywy?. Bo patrząc na ilość loków które CARGO oddaje IC, nie chce mi się wierzyć, że nic nie dostanie w zamian.
Na przykładzie Łódzkiej szopy powiem, że praktyczne 100% EU/EP07 idzie do IC a w zamian nie dostaną żadnego taboru. Dodatkowo niejako "wyparować" ma jeszcze 7-8 SM42 i jeden ST44 (podobno ma iść do prywaciarza).
I tak na koniec. Czy aby nie będzie tak, że po przejściu EU/EP07 do IC loki te, powędrują w części do PR ?

Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwca 2008, 14:19:41 wysłana przez mechatronik »
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #19 dnia: 08 Czerwca 2008, 14:25:27 »
Kokosów nie zbijało, ale zawsze jakiś grosik wpadł w kieszeń.
Nie zawsze, nie zawsze...
W porządku, ale tak praktycznie, to Cargo robi prezent IC przekazując lokomotywy, a tym samym powiększając majątek spółki IC.
W porzadku, ale praktycznie, to Cargo zrobiono ładny prezent przekazując w 2001 roku wszystkie maszyny.

Na przykładzie Łódzkiej szopy powiem, że praktyczne 100% EU/EP07 idzie do IC a w zamian nie dostaną żadnego taboru. Dodatkowo niejako "wyparować" ma jeszcze 7-8 SM42 i jeden ST44 (podobno ma iść do prywaciarza).
Cargo będzie teraz tylko i wyłącznie przewoznikiem towarowym - wiec wiekszosc 07 będzie zbędna, a te co zostaja w innych ZT beda rozdysponowane miedzy poszczegolnymi CM.

I tak na koniec. Czy aby nie będzie tak, że po przejściu EU/EP07 do IC loki te, powędrują w części do PR ?

Pierwotnie miało być tak, że PRy nie mialy miec ani jednej 07, ale ostatnio chodza ploty, ze czesc budyniów zostanie w PRach.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Czerwca 2008, 14:33:05 »
W porzadku, ale praktycznie, to Cargo zrobiono ładny prezent przekazując w 2001 roku wszystkie maszyny.

I to tłumaczy "odbijanie piłeczki"? Nikt inny nie miał zaplecza warsztatowego ani ludzi do utrzymania lokomotyw. Może, gdyby takie podziały były już w roku 2001 wyglądałoby to inaczej, ale teraz to moim zdaniem niezła kasa wypływa bokiem.
Z drugiej strony, skoro PR-y płaciły za "budynie", dlaczego tego samego nie można zrobić z IC? Ja mimo wszystko jestem za koleją narodową bez spółek i spółeczek.

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #21 dnia: 08 Czerwca 2008, 14:44:33 »
I to tłumaczy "odbijanie piłeczki"? Nikt inny nie miał zaplecza warsztatowego ani ludzi do utrzymania lokomotyw. Może, gdyby takie podziały były już w roku 2001 wyglądałoby to inaczej, ale teraz to moim zdaniem niezła kasa wypływa bokiem.
Z drugiej strony, skoro PR-y płaciły za "budynie", dlaczego tego samego nie można zrobić z IC? Ja mimo wszystko jestem za koleją narodową bez spółek i spółeczek.

Oczywscie, ze taki podział powinien już być w 2001 roku. No ale jesli wtedy się o tym nie myslało, to teraz trzeba ponieść konsekwencje. Generalnie, jakos nie wydaje mi się, aby Cargo w jakikolwiek sposób bylo pokrzywdzone ta sytuacja - nawet zwiazki nie pisnęly - gwarancja zatrudnienia jest dla wszystki pracowników, relokacja ma byc dobrowolna a Cargo straci garb w postaci utrzymania lokomotyw dla innych spółek. Teraz będzie moglo skupić się na organizacji przewozów towarowych - moze uda się powstrzymac negatywna tendencje przejmowania pociagow przez prywaciarzy która obecnie ma miejsce.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #22 dnia: 08 Czerwca 2008, 15:01:35 »
Generalnie przewoźników kolejowych (zarówno Cargo jak i tych prywatnych) do ziemi przybijają kosmiczne ceny za dostęp do infrastruktury, stąd m.in. ta stagnacja na rynku przewozów towarowych. Niestety, ale lobby samochodowe jest w naszym kraju dość silne - to też osłabia rynek kolejowy.

Offline Loui

  • Wiadomości: 238
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #23 dnia: 08 Czerwca 2008, 22:35:35 »
A co z EP09 z Prokocimia ? Przesuną je na Płaszów czy może pójdą do nas na Olszynkę ?
Koleje Mazowieckie
Sekcja Warszawa Grochów
Maszynista

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #24 dnia: 09 Czerwca 2008, 15:46:48 »
Trochę spoglądałem na Gdyńskie Siódemki. W IC są 330 338 498 501. W miarę czasu będę aktualizowac listę.
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #25 dnia: 15 Czerwca 2008, 10:20:37 »
Mam dobrą wiadomość 424 przeszła do IC i najprawdopodobniej w ciągu najbliższych 3 miesięcy pojdzie na NR. Obecnie wygląda tak:
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #26 dnia: 15 Czerwca 2008, 11:55:20 »
Tylko ciekawe czy nie skonczy jako budyn lub w niebieskim :/
Fajnie by bylo gdyby pomalowali ja znow na zolto lub chociaz zostawili w takim malowaniu w jakim jest. W koncu EN57-001 udalo sie odmalowac w dawne barwy to czemu 424 ma sie nie udac :]

Offline Szociu

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 828
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 54
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #27 dnia: 15 Czerwca 2008, 14:41:17 »
A wiadomo już do, której lokomotywowni "424" zostanie przydzielona po NR?
Pozdrawiam.
Piotrek

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #28 dnia: 15 Czerwca 2008, 19:49:51 »
Tylko ciekawe czy nie skonczy jako budyn lub w niebieskim :/
Fajnie by bylo gdyby pomalowali ja znow na zolto lub chociaz zostawili w takim malowaniu w jakim jest. W koncu EN57-001 udalo sie odmalowac w dawne barwy to czemu 424 ma sie nie udac :]

Bo za odmalowaniem EN57-001 byla silna grupa lobbujaca (SMK Kraków), dobre układy i ogolna przychylnosc dla idei. Zreszta, chcielibsymy, aby na tym się nie skończyło.
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Piotrek

  • Wiadomości: 888
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Relokacja lokomotyw z Cargo do PR i IC
« Odpowiedź #29 dnia: 15 Czerwca 2008, 21:50:28 »
Ciekawe w jakim stanie jest rama, bo to jeden z najważniejszych czynników, i tak samo wrocławska 509 mimo dobrego wyglądu ogólnego i stosunkowo niskiego wieku właśnie z powodu ramy nie nadaje się na naprawę rewizyjną...