« Odpowiedź #26 dnia: 18 Stycznia 2008, 11:49:52 »
Dla mnie zastanawiającą rzeczą jest to że na pierwszych badaniach okulistycznych nie jest dopuszczalne stosowanie korekcji okularowej w przypadku pracowników pracujących w tzw. ruchu pociągów, ale po 2,5 roku pracy na takim stanowisku te normy są znacznie obniżone i dopuszczalne jest stosowanie okularów. Czyli de facto maszynista może jeździć w okularach i nikomu to nie przeszkadza.
Po części może to być związane z tym, że po tych 2,5 roku pracy np. maszynista jest już "zaprawiony" w jeździe i ma "wyrobioną" technikę jazdy i do perfekcji opanowane sygnały itd (o znajomości szlaku i warunków miejscowych nie wspominając :) ).
Natomiast świeży mech takowych umiejętności jeszcze nie posiada i dlatego i w jego przypadku konieczne są wygórowane wymagania co do własności psychofizycznych.
Bo po tych 2,5 roku nabędzie on już takiego doświadczenia, że pewne wymagania można nieco zaniżyć :). Oczywiście można się tu sprzeczać, że w razie niebezpieczeństwa mech w okularach może wolniej reagować natomiast nadrobi on to doświadczeniem. Należy jednak pamiętać, że jeżeli jakaś wada z czasem się pogłębia to lepiej, żeby mech był na wstępie przyjęty z "super" wzrokiem i popracował te X lat, niżeli miałby zostać przyjęty już z "wadą" i miałby pracować mniej niż te X lat ze względu na dużo gorszy stan wzroku z czasem pracy. Wiem, że są przepisy i dyrektywy Unijne co do tego, że gdy wada wzroku jest korygowana za pomocą okularów to nie można uznawać tego za wadę, niemniej jak dobrze wiemy co w Unii jest normą nie koniecznie u nas też nią musi być.
Pozdrawiam.
Zapisane
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76