Autor Wątek:  Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?  (Przeczytany 11739 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Jechałem na hel pociągiem. na stacji końcowej obserwowałem manewry. Skład wyjechał za zwrotnicę. Ładnie "cicho" zahamował. Potem cofał się wagonami na przód by podczepić polsata. Trochę zwolnił. Nagle przed polsatem było słychać takie uderzenie, syk i pisk hamulca a skład gwałtownie się zatrzymał. Czy to było napełnianie uderzeniowe?

Zmoderowano
Następnym razem nie OTuj, tylko zakładaj oddzielny wątek
Mariusz

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Re: Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzenio
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Lipca 2007, 20:08:46 »
Cytat: "glowawojtas0"
Jechałem na hel pociągiem. na stacji końcowej obserwowałem manewry. Skład wyjechał za zwrotnicę. Ładnie "cicho" zahamował. Potem cofał się wagonami na przód by podczepić polsata. Trochę zwolnił. Nagle przed polsatem było słychać takie uderzenie, syk i pisk hamulca a skład gwałtownie się zatrzymał. Czy to było napełnianie uderzeniowe?

Zmoderowano
Następnym razem nie OTuj, tylko zakładaj oddzielny wątek
Mariusz

Oj, raczej mechanik dal w nagle ;)

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Lipca 2007, 01:09:32 »
Wogóle jakoś ten mechanik dziwnie prowadził :) Na kacu!?

Podczas jazdy strasznie się spóźniał z hamowaniem przed w16. Strasznie mocno hamował aż rzucało w wagonach. Raz zatrzymał się za wcześnie, jeden lub 2 wagony za peronem a do przodu miejsce :) Inny maszynista, który krzyżował się z naszym składem zatrzymał się na początku peronu. pasażerowie sobie wysiadali i nikt nie przejmował się, żę stoi on na zwrotnicy i od 20 minut nie możemy ruszyć pociągiem, któłry i tak ma opuźnienie ;) Ale  jednak na Helu (taki półwysep ;) ) dał se chłop radę jak na początku sam podszedł i rozśrubował wagony. Jednak potem ponownie skręcali bo nie objeżdżał składu...

Jeździłem w pociągach z lepszymi maszynistami :D

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Lipca 2007, 01:26:39 »
Cytuj

Ale jednak na helu dał se chłop radę jak na początku sam podszedł i rozśrubował wagony


Ja tam się za bardzo nie znam, ale pierwszy raz słyszę, aby zamiast powietrza stosowali hel. No może to takie unowocześnienie.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Lipca 2007, 03:32:37 »
Cytat: "Mariusz1970"
Cytuj

Ale jednak na helu dał se chłop radę jak na początku sam podszedł i rozśrubował wagony


Ja tam się za bardzo nie znam, ale pierwszy raz słyszę, aby zamiast powietrza stosowali hel. No może to takie unowocześnienie.


Chodzi o to że czynność odbywała się na/w Helu (półwysep Helski) :D

A co do odpowiedzi na pierwszy post. To raczej nie było to napełnianie uderzeniowe bo skład by nagle nie zahamował tylko zaczął by być luzowany ;). Tak jak zapisał Mateu mech dał w nagłe :).
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Lipca 2007, 05:30:29 »
Cytuj

Chodzi o to że czynność odbywała się na/w Helu (półwysep Helski) :D


aaaaaa Boryyyyyna, Ty co ta Boryna robiła?
aaaaaa na Helu no to co innego.
Teraz rozumiem.
Dzięki za wyjaśnienie, cholipa nie wpadłbym na to.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Lipca 2007, 12:35:57 »
Poprawiłem z tym Hellem :) Faktycznie musiał dać w nagłe.

A tak na marginesie czym różni się napeł nianie uderzeniowe (nazwa sugeruje mi właśnie o napełnieniu cylindrów i zahamowaniu) od nagłego (co tym bardziej daje mi do wyobrażenia nagłe zahamowanie)

W symulator umiem dobrze jeździć, i hamulec obsługuję tylko klawiszami 9 i 3, a tu podstawowych nazewnictw rzeczy nie znam :D Ale cóż, mam już 13 lat więc trzeba się szkolić by być kolejowym geniuszem.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Lipca 2007, 13:16:59 »
Cytat: "glowawojtas0"
Poprawiłem z tym Hellem :) Faktycznie musiał dać w nagłe.

A tak na marginesie czym różni się napeł nianie uderzeniowe (nazwa sugeruje mi właśnie o napełnieniu cylindrów i zahamowaniu) od nagłego (co tym bardziej daje mi do wyobrażenia nagłe zahamowanie)

NIe no, roznica nie jest zbyt duza, glownie chodzi o to ze jedno sluzy do hamowania a drugie do odhamowania :P
To sa dwie skrajne pozycje w kranie, ale to tylko 180 stopni obrotu wiec malutka roznica ;)

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Lipca 2007, 13:18:51 »
Napełnianie uderzeniowe jest to luzowanie hamulców i napełnianie przewodu głównego.
Nagłe- hamowanie nagłe w którym ciśnienie powietrza w cylindrach jest maxymalne a ciśnienie w przewodzie głównym spada niemal do zera.
Wypróbuj jadąc składem wciśnij zero (0) i obserwuj manometry cylindra hamulca i PG.
PZDR
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Lipca 2007, 13:26:58 »
A no tak :) Podczas jazdy całkiem nieświadomie stosuje te pozycje :) nagłe jak ja mówię, awaryjne stosuje wyjątkowo rzadko.

Ale ciekawe, dlaczego, jak skład dojeżdżał do SU42, to manewrowy, który gapił się przez szybę wagonu nie dawał żadnych sygnałów typu zwolnij... Gadał przez radio!?

Jak suka (SU46) dała w nagłe to mech z polsata aż na wstecznym pocisnął z pare metrów :D Nieźle to wyglądało...

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Lipca 2007, 13:30:53 »
Najwyrażniej się zagapił i niechciał doprowadzić do zderzenia.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Lipca 2007, 16:15:34 »
Cytat: "glowawojtas0"
Ale ciekawe, dlaczego, jak skład dojeżdżał do SU42, to manewrowy, który gapił się przez szybę wagonu nie dawał żadnych sygnałów typu zwolnij... Gadał przez radio!?

A co ty myślisz? Że na kolei to pracują sami geniusze? nawet najlepszemu zdarza się popełnić błąd a jest wielu pracowników jełopów co takie rzeczy wyprawiają na co dzień.

W pracy manewrowej do porozumiewania się manewrowych z maszynistą podczas manewrów służą tylko i wyłącznie sygnały dawane ręcznie i dźwiękowe stosowane na raz. Używanie podczas manewrów radia do porozumiewania się jest niezgodne z przepisami. Jednak mimo to, tego radia się używa bo to bardzo ułatwia prace ale w razie wypadku jest podstawa by niewinnego pracownika ukarać.

Offline El Mecánico

  • Wiadomości: 1067
  • Dawniej El Driver
    • Zobacz profil
    • Stowarzyszenie POLARIS - OPP
  • Otrzymane polubienia: 2
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Lipca 2007, 18:35:33 »
Cytat: "hejnal"
W pracy manewrowej do porozumiewania się manewrowych z maszynistą podczas manewrów służą tylko i wyłącznie sygnały dawane ręcznie i dźwiękowe stosowane na raz. Używanie podczas manewrów radia do porozumiewania się jest niezgodne z przepisami. Jednak mimo to, tego radia się używa bo to bardzo ułatwia prace ale w razie wypadku jest podstawa by niewinnego pracownika ukarać.

Chopie, kto Ci takich bzdur naopowiadał?? Stosowanie radia podczas pracy manewrowej jest jak najbardziej dozwolone, a nawet zalecane. Masz nawet specjalnie do tego wydzielone kanały. Poza tym, sytuacja: pociąg 30 wagonów, mgła jak sto diabłów, mech na jednym końcu dopycha do 31 wagonu i niby jak on ma zobaczyć manewrowego który podaje mu, zwolnij-dociśnij-zatrzymaj??
www.polaris.org.pl
www.ciemneniebo.pl
MaSzyna_LD w trakcie tworzenia...

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Lipca 2007, 19:33:13 »
Cytat: "hejnal"

 Używanie podczas manewrów radia do porozumiewania się jest niezgodne z przepisami. Jednak mimo to, tego radia się używa bo to bardzo ułatwia prace ale w razie wypadku jest podstawa by niewinnego pracownika ukarać.


Bardzo ciekawe... szczególnie że na dworcu Łódź Kaliska to manewry wykonuje się praktycznie tylko za pomocą radia odkąd tylko pamiętam. Coś Ci się musiało poknocić.
Kilka razy byłem w nocy przy manewrach, i wierz mi że  mech choćby chciał to by manewrowego nie rozpoznał szczególnie że na peronie 100-200 osób czeka na pociąg, jest ciemno i nawet sygnały latarką by tu nic nie dały tak bo ludzie zasłaniają. A z tego co zauważyłem odległości między wagonami na manewrach a stojącymi, manewrowi podają w częściach wagonu np. 1/2 , 3/4 ,itd (tak orientacyjnie) natomiast później to jest albo "STÓJ" albo "ZWOLNIJ" i wtedy odliczają 2m; 1,5m; 1m; 0,5m. A później standard ktoś włazi lub czeka aż dojedzie, wtedy "DOCIŚNIJ" i łączą wagony :).
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Lipca 2007, 22:45:34 »
Cytat: "El Driver"
Chopie, kto Ci takich bzdur naopowiadał?? Stosowanie radia podczas pracy manewrowej jest jak najbardziej dozwolone, a nawet zalecane. Masz nawet specjalnie do tego wydzielone kanały.

Chopie, jesteś maszynistą i nie znasz przepisów?? pokaż mi przepis, który zaleca stosowanie radia podczas manewrów. Nie ma takiego przepisu. Podczas manewrów należy używać sygnałów manewrowych. Niestety.

Cytat: "El Driver"
Poza tym, sytuacja: pociąg 30 wagonów, mgła jak sto diabłów, mech na jednym końcu dopycha do 31 wagonu i niby jak on ma zobaczyć manewrowego który podaje mu, zwolnij-dociśnij-zatrzymaj??

Nikt ci nie każe spychać 30 wagonów na raz. Możesz spychać po dwa ale jeśli się uprzesz że na raz musi być 30 to weź tylu manewrowych ilu potrzeba do przekazania sygnałów z jednego końca na drugi.

Zresztą ja cię rozumiem. Nie ja wymyśliłem te przepisy.

Offline Charlie89

  • Wiadomości: 669
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Lipca 2007, 23:13:16 »
LOL jeśli tak jest, to jest to czysta paranoja, jakiś absurd! Żyjemy w XXIw a nie w latach międzywojennych, więc chyba powinno się używać radia...

PS. Wiem że to troche nie w temat ale często obserwowałem jak w Łazach na górce rozrządowej wykonywawno rozrządzanie składów, na progu (ja to tak nazywam) czyli tam gdzie zaczyna się spad stał Pan manewrowy z krótkofalówką w ręce i nadawał przez nie do maszynisty (który stonką pchał jakieś 20-30 wagonów) ile ma jeszcze pchać i kiedy się zatrzymać mimo iż na owej górce są semafory do podawania informacji na górce rorządowej (przepraszam ale nie znam terminologi z tego zakresu)
Z miasta gdzie początek swój bierze Warta a kończy się CMK :)

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Lipca 2007, 23:36:35 »
Czyli wg Ciebie dyzurny ruchu na nastawni z jednej strony stacji nie moze uzyc radia aby porozumiec sie z mechanikiem w drugiej stronie stacji w sprawie manewrow ?:>

Offline Negroth

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #17 dnia: 22 Lipca 2007, 12:32:07 »
Cytat: "hejnal"
Cytat: "El Driver"
Chopie, kto Ci takich bzdur naopowiadał?? Stosowanie radia podczas pracy manewrowej jest jak najbardziej dozwolone, a nawet zalecane. Masz nawet specjalnie do tego wydzielone kanały.

Chopie, jesteś maszynistą i nie znasz przepisów?? pokaż mi przepis, który zaleca stosowanie radia podczas manewrów. Nie ma takiego przepisu. Podczas manewrów należy używać sygnałów manewrowych. Niestety.

Cytat: "El Driver"
Poza tym, sytuacja: pociąg 30 wagonów, mgła jak sto diabłów, mech na jednym końcu dopycha do 31 wagonu i niby jak on ma zobaczyć manewrowego który podaje mu, zwolnij-dociśnij-zatrzymaj??

Nikt ci nie każe spychać 30 wagonów na raz. Możesz spychać po dwa ale jeśli się uprzesz że na raz musi być 30 to weź tylu manewrowych ilu potrzeba do przekazania sygnałów z jednego końca na drugi.

Zresztą ja cię rozumiem. Nie ja wymyśliłem te przepisy.


Hejnał ale mieszasz... pewnie ze w czasie manewróc wygodniej jest uzywać radia - dlatego jest to zalecane - zastanów sie czasem nad ty7m co mówisz - gdybyś miał do przekazania głucho-niememu jakas informacje która musi byc przekazana szybko i zrozumiale to wolałbys pokazywać w j. migowym czy poprostu napisać ja na kartce? Po drugie jesli mama kaze Ci przywiezc ze sklepu 10 kg cukru to wozisz je po 50g czy ładujesz całe 10 kg do plecaka i przywozisz w całosci? chyba wszystko juz jest jasne ( a jeśli nie to moze bardziej jasne niz mniej)

Dodano po 2 minutach:

 aha... i byłbym zapomniał - pamietajmy panowie ze na więkrzosci o ile nie na wrzystkich stacjach rozrzadowych istnieje na radiu takie cos jak tzw. "kanał manewrowy" którego uzywa sie właśnie do wydawania komend/poleceń w czasie manewróc na danej stacji dzieki czemu nie blokujemy pozostałych kanałów...
Krzychu :)

Offline Mariusz1970

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3925
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 277
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #18 dnia: 22 Lipca 2007, 12:53:48 »
Cytuj

gdybyś miał do przekazania głucho-niememu jakas informacje która musi byc przekazana szybko i zrozumiale to wolałbys pokazywać w j. migowym czy poprostu napisać ja na kartce?


Jeżeli obydwoje znalibyśmy dobrze język migowy i bylibyśmy w rozsądnej odległości od siebie, zdecydowanie wybrałbym język migowy.

Offline Negroth

  • Wiadomości: 153
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #19 dnia: 22 Lipca 2007, 13:06:24 »
dobra no to moze róznica miedzy rozmowa telefoniczna a sms`em... czepiacie sie koledzy :P
Krzychu :)

Offline hejnal

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 967
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Manewry, cicho, nagle pisk, czyżby napełnianie uderzeniowe?
« Odpowiedź #20 dnia: 22 Lipca 2007, 14:38:45 »
Cytat: "Charlie89"
na owej górce są semafory do podawania informacji na górce rorządowej (przepraszam ale nie znam terminologi z tego zakresu)

Tarcze rozrządowe.

A co do radia. Nie prawdą jest że podawanie sygnałów przez radio jest zalecane. Zalecane jest podawanie sygnałów ręcznych wraz z dźwiękowymi a także sygnałów na tarczach manewrowych i rozrządowych. Istnieje jednak opcja użycia radia ale tylko w sytuacji kiedy Kierownik Manewrów nie jest w stanie w żaden sposób podać maszyniście sygnału manewrowego tak żeby maszynista go odebrał, oraz kiedy pracownik ustawiający drogę dla manewru nie jest w stanie wyświetlić sygnału zezwalającego na manewry z powodu uszkodzenia sygnalizatora lub jego braku. Polecenie to wydaje Kierownikowi Manewrów.
I tyle na temat używania radia podczas manewrów.