Ostateczna wersja Quarka z mojej strony (chyba :), lub gdy będą jakieś rażące błędy).
Ożywiłem Quarka, dodałem 43 zapowiedzi.
Proszę o wypowiadnie się osób znających na rzeczy, gdyż nie chce otrzymywać e-maili z małym sesnem (a takie otrzymywałem).
Jako pracownik kolei musze się wypowiedzieć, sorry, że tak późno, ale dopiero niedawno wróciłem na forum. Otóż zapowiedzi, a szczególnie komunikaty radiowe są nierealne. Przez radio maszynista z dyżurnym nieprowadzą jakichs "rozmów grzecznościowych" bo po prostu nie ma na to czasu. Poza tym - operuje się raczej numerami pociągów i typami lokomtyw (mogą być tez określenia w "gwarze").
Niżej postaram się "przerobić" niektóre na "język kolejowy"
4)Radio ---- Drogę wyjazdu ze Skwarek masz ustawioną, możesz próć do Wielkiego Kaca.
Przed chwilą rozmawiałam z tamtą dyżurną ruchu, powiedziała, że masz się pozspieszyć,
bo wstawia wodę na kawę dla Ciebie.
-Dzięki już pędzę.
"- [numer pociągu] prosze się zgłosić!
- [nr pociągu] słucham
- Wyjazd zw Skwarek ustawiony, a... pocinaj szybko, Hanka (dyż ruchu z WK) czeka z herbatką
- Dobra, zrozumiałem"
Próba radia?
-Jak mnie słychać?
-Dobrze, więc dzień jak co dzień, jedziesz na żeberko, czekasz na SUKĘ, która...
-Dobra wiem, wiem, odczepi się od składu, ja manewruję i podczepiam się i jadę osobówką do Koniewic
-Prawidłowo
-To Na Razie
-To Na Razie
"- Wk1, proszę o wolną drogę na żeberko.
- [nr poc] masz wolna drogę na (tu przydałoby się podac nr toru).
- Wk1, dzięki.
i tyle starczy, to, że maszynista ma czekac na SUkę - on WIE i nie musi dostawać szczegółowych info od dyż ruchu.
20)Słuchaj jest sprawa, ponieważ lokomotywa pośpiecha z Wielkiej Nidzicy do Skwarek, uległa uszodzeniu,
musisz odstawić obecny skład na bocznicę i tam go odczepimy.
Następnie manewruj zgodnie z sygnalizatormi,
podczep się pod skład na 3 peronie
i niestety pojedziesz w zastępstwie tym pośpiechem do Skwarek
-Dobrze przyjąłem
"- [nr poc] mechaniku, mamy awarię [typ i nr lokomotywy] z pociągiem [nr poc]. Odstawi pan wagony na [nr toru], potem podczepia się pan pod skład [nr poc] przy III peronie. Zaraz podeślemy kogoś z papierami."
22)Słuchaj, teraz odczepimy Cię od składu,
manewruj zgodnie z sygnalizatorami, podczep się pod te węglarki z węglem i powrót do Wielkiego Kaca
-Zrozumiałem
"- [nr poc] manewruj zgodnie z sygnałami, potem podczepią cię pod węglarki i jedziemy do Kaca
- Zrozumiałem, Dejawy."
generalnie w komunikacji nastawni z maszynistą, ZAWSZE nalezy używać wywołań - na przykład maszynista na początku rozmowy musi wywołać np "Wk1" albo "Wielki Kac", czasami się dodaje "proszę się zgłosić", tak samo nastawnia musi na początku komunikatu podac numer pociągu do którego maszynisty jest skierowane polecenie, np "3371 proszę się zgłosić!".
Rozwlekłe rozmowy są w zasadzie niepraktykowane, komunikacja nastawni z pociągiem musi być krótka, zwięzła, treściwa.
To tyle ode mnie.
Tyle żeś się biedaku naprodukował i ląduje na Bocznicy, gdyż dyskusja na ten temat już była.
Mariusz