W ET22 jak i ET41 masz przełącznik na rozruch wysoki. Wiemy do czego służy. Taki rozruch też się czasem stosuje w ruchu towarowym jak i osobowym. Wtedy prąd sięga nawet wartości około 700A. Taki rozruch możemy zastosować dla przykładu, gdy stoimy na górce przed semaforem, z zahamowanym składem. W takiej sytuacji, żeby uzyskać taki prąd musimy najpierw usztywnić skład, czyli wszystkie sprzęgi są napięte. Trzeba ruszać bardzo płynnie, żeby nie powstała tak zwana fala i szarpnięcia. Wtedy łatwo zerwać sprzęgi jak mamy duży tonaż brutta. Jest to ciekawa sytuacja rozruchowa. Jak skład jest napięty, czyli sztywny to z dużą precyzją podjeżdżamy nastawnikiem do wartości 700A i ciągniemy. W ET22 przy takim rozruchu do pozycji szeregowej dojdziemy dość szybko, więc czas pracy silników przy tym prądzie nie jest zbyt długi. Z reguły nie powinno się trzymać rozruchu dłużej niż 1 minutę (czy 2) ze zrozumiałych względów.