Autor Wątek:  Co dalej z seria EP09?  (Przeczytany 2884 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 95
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #30 dnia: 05 Lutego 2025, 13:23:33 »
EP07 1049 i 1067 miały też przetwornicę statyczna, sprężarki śrubowe i inne takie, tylko nie bardzo chciały jeździć. 1049 jest już przerobiona na klasyczną, 1067 przerabiają.
Co to znaczy "nie bardzo chciały jezdzić"?

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #31 dnia: 05 Lutego 2025, 14:54:35 »
Generalnie tam różne rzeczy się działy, od zaników pracy przetwornic, problemów z BCU, sprężarkami i wielu innych cudów. Przetwornice np miały taka cechę że jak napięcie baterii spadło poniżej 85V to przetwornica sie juz nie wzbudziła i ładowanie nie wskoczyło. 1067 jeszcze nie była taja najgorsza ale 1049 więcej stała jak jezdziła.
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2025, 14:56:01 wysłana przez borys_q »

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 95
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #32 dnia: 05 Lutego 2025, 16:02:43 »
Tak już mają to do siebie przetwornice statyczne ze poniżej pewnego napięcia to nie wstanie. Tutaj trzeba doszukiwać się problemów z bateriami dlaczego tak tracą napięcie. Druga sprawa przerabiałem temat "naszej" modernizacji siódemek. Pałace się opory i inne cuda, a wystarczyło chwilę posiedzieć, poczytać, przeanalizować dokładnie zależności czasowe zamykania styczników i poprawić program. U nas twórcy programu dawno odeszli i dopiero gdy dostałem wolną rękę to poprawiłem jak należy i wszystko śmiga. Sorry za OT.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #33 dnia: 05 Lutego 2025, 16:25:51 »
Tej moderny z szafami elektromagnetycznymi nigdy nie rozumiałem, żadnej korzyści same problemy.

Offline gravition

  • Wiadomości: 54
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 87
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #34 dnia: 05 Lutego 2025, 19:20:46 »
To się wypowiem. Jako osoba zajmująca się naprawa, uruchomieniem i testami tych lokomotyw wiem że dużo przypadków awarii to nieudolność maszynioków.

Jak łatwo pisze się takie rzeczy, samemu nie dowożąc. Naprawy EP09 wykonywane są nienależycie, niestarannie i byle jak, byle pojechało. Potem mija 10-15 godzin od P1 i kończą się szczotki, walą różnicowe i pali się dioda, a na pulpicie kontrolki robią dyskotekę. Tym samym kilkadziesiąt km od warsztatu lok po wykonanej naprawie odmawia pracy i jest koniec jazdy. Potem okazuje się, że po wymianie spalonego PHJ warsztat nie zajrzał głębiej i nie dotarł do popalonych wiązek kabli robiących zwarcia.
Innym razem ktoś przejeżdża wybiegiem pod izolatorem i gasną mu reflektory.
Ktoś inny po zaniku napięcia załącza WS, załącza szynę zbiorczą i zapalają się wszystkie lampki na pulpicie i traci sterowanie.
I tak dalej, i tak dalej. Wszystko wina maszynisty oczywiście, nieudolna obsługa.
Te lokomotywy nie nadają się do tak intensywnej eksploatacji, do jakiej próbuje je zatrudnić w obecnych czasach przewoźnik. Częste rozruchy i hamowania, jazda po liniach Vmax=100 i mniej, zatrudnianie do obsługi składów 10+ wagonów powoduje, że wszelkie niedoskonałości dają o sobie znać z nawiązką. Jakiekolwiek próby modernizacji, włącznie z wymianą sterowania na impulsowe jest całkowitą stratą pieniędzy i cennego czasu. Nie mówiąc już o bezpieczeństwie, bo pojazd ten jest jeżdżącą pułapką śmierci dla drużyny trakcyjnej, tak samo jak wszelkie EN57, EX07, 08 i inne.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #35 dnia: 05 Lutego 2025, 21:30:25 »
Cytuj
Ktoś inny po zaniku napięcia załącza WS, załącza szynę zbiorczą i zapalają się wszystkie lampki na pulpicie i traci sterowanie.

Potwierdzam miałem tak.

Cytuj
Te lokomotywy nie nadają się do tak intensywnej eksploatacji, do jakiej próbuje je zatrudnić w obecnych czasach przewoźnik. Częste rozruchy i hamowania, jazda po liniach Vmax=100 i mniej, zatrudnianie do obsługi składów 10+ wagonów powoduje, że wszelkie niedoskonałości dają o sobie znać z nawiązką.

Mój rekord to 16 sztuk na TLK i 16 postojów od Warszawy do Gdyni, w Modlinie drgnął dopiero przy 700A.

Z innych ciekawostek:

EP09-004 sprężarka losowo przestaje pracować, potem bije do wywalenia zaworów bezpieczeństwa warsztat nie jest w stanie zdiagnozować problemu. Na tej samej kiedyś zestaw mi rolował mimo nastawnika na 0 PHJ w hamowaniu i zahamowaniu hamulcem dodatkowym, przestał dopiero po otwarciu WSa.

EP09-016 z tego co pamiętam to wyżerała szczotki na przetwornicy co drugi dzień regularnie.

Wieczny problem z przesyłaniem na zimno, wiele przypadków samoistnego uzbrojenia hamulca postojowego (oczywiście firma twierdzi że to wina obsługi)

Było kiedyś kilka sztuk którym trzeba było czasami podpompować powietrza małą sprężarka bo miały albo problem z ciśnieniowymi albo z reduktorem ciśnienia i otwierały WSa w trakcie jazdy.

Kilka sztuk na których co chwile puszcza PTW, na niektórych w szeregowej bezoporowej.
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2025, 21:48:29 wysłana przez borys_q »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #36 dnia: 05 Lutego 2025, 21:55:59 »
Panowie: a może ktoś podpowie jakie ta lokomotywa miała plusy w realiach lat 90/2x (może ktoś z Was jeździł wtedy na tych maszynach)?. Teraz bez utrzymania w ZNLE Gliwice (wówczas), a potem w NEWAG GLE było pewnie inaczej z serwisem - w końcu ktoś zlecał ciągłe zmiany i ktoś to odbierał... Niech IC nie wybiela się teraz na maxa.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 364
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 263
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #37 dnia: 06 Lutego 2025, 08:54:39 »
"Skasowałem kilka bryk, nie żałuję dziś. Nie żałuję dziś...". Rozwalał i śpiewał o tym Krzysztof Krawczyk, a nuci pół
Polski. Kto naprawiał, modernizował, odbierał etc. EP09 - nie wiadomo. Pamiętam jak wprowadzano EP09. Odbiór społeczny był bardzo słaby.  Większość kolegów z pracy krzywiła się na wieść że nie ma rozruchu tyrystorowego etc. W tym czasie większe gromady ludzi przyciągał wjazd na parking inego samochodu niż 126p. Nawet nowy wtedy Polonez Caro był tłumniej podziwiany niż pierwszy zjazd na szopę EP09. Osobiście znam/znałem kilka osób z dawnego pionu utrzymania PKP, czy odbiorów w ZNLE którym zależało. Znany inżynier z MD Warszawa Olszynka Grochowska m.in. z różnych opracowań technicznych oraz publikacji musiał opuścić PKP już na początku drugiej połowy lat 90-tych. Inny kolega z ZNLE już niestety nie żyje. Reszta przeszła do innych spółek po podziale PKP, bo władzom zachciało się podziałów. Niewiele trzeba, aby EP09 posłużyły dobrze i długo. Jak czytam opisy awarii, to wiem że nie robi się nawet minimum z minimum. Jak może przetwornica "zjadać" szczotki w dwa dni? Nawet gdyby ścierała je w miesiąc to już byłoby to barbarzyństwo. Oddałem na złom kilka samochodów i nie płakałem. Swego czasu kasowano EP05 - nie płakałem. Przychodzą do nas nowe Dragony, czyli kolejne wynalazki z "tysiącem" wad. Brakuje tylko jeszcze reklam wyświetlanych na DMI/HMI etc. ;)

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #38 dnia: 06 Lutego 2025, 12:30:27 »
Odnośnie ZNLE znałem też kilka osób "od EP09", którym zależało. Niestety żalili się i nie mogli pogodzić z polityką zakładu w kontekście napraw i całego utrzymania. Ostatecznie odeszli z firmy, żeby nie brać już żadnej odpowiedzialności, bo zaczęło to źle pachnieć...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4412
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 342
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #39 dnia: 12 Lutego 2025, 15:48:44 »
I już mamy kolejna ep09-010. Jak to się odbywa? Lok wyjedzie swoje kilometry i już jest uznawany za niesprawny złom?
« Ostatnia zmiana: 12 Lutego 2025, 15:50:39 wysłana przez EP08_015 »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Miłosz Dorsz

  • Administrator
  • Wiadomości: 1451
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3783
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #40 dnia: 12 Lutego 2025, 15:55:55 »
jest uznawany za niesprawny złom?
Nieopłacalny w dalszej eksploatacji.
Projekty skończone i potencjalnie przyszłe: KLIK

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 665
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 523
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #41 dnia: 12 Lutego 2025, 16:28:06 »
Z podobnego powodu także znikają siódemki. Z tym, że siódemki to inny temat. Poza tym po co pudrować taką lokomotywę, skoro za rogiem Griffiny?
Siódmy rok na forum, dziesiąty z MaSzyną. Pierwsza PC: 08.13.
Róż, błękit, biel, błękit, róż.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6169
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 889
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #42 dnia: 12 Lutego 2025, 20:06:39 »
I już mamy kolejna ep09-010. Jak to się odbywa? Lok wyjedzie swoje kilometry i już jest uznawany za niesprawny złom?
W pewnym sensie tak. Po wyjechaniu kilometrów do limitu kwalifikuje się on formalnie do przeglądu lub naprawy odpowiedniego poziomu (tutaj P5). Czy to oznacza, że stan techniczny tego pojazdu dyskwalifikuje go z dalszej jazdy i za 2/20/200 km się rozsypie? Oby nie. Natomiast przewoźników/warsztaty (formalnie ECM) obowiązują pewne zasady i zapisy w (obecnie samodzielnie) przyjętej Dokumentacji Systemu Utrzymania, która opisuje co należy zrobić przy jakim przebiegu i co do zasady na tym poziomie zagląda się do rzeczy, do których nie ma dostępu na co dzień i je w razie potrzeby naprawia/rengeneruje/wymienia. Stąd też zależnie od sytuacji przewoźnika dla danej grupy pojazdów i ich stanu technicznego są w zasadzie trzy drogi: odstawić pojazd do kasacji (np. EP09 w IC), wykonać dany przegląd/naprawę (np. P5 dla ED72 w PR), zmienić dokumentację (np. EU07 w IC). Myślę, że jedno z zamówień na Griffiny opiewające na 46 sztuk nie było przypadkowe ;)

Spłycając powyższy wywód - tak, pojazd staje się niesprawny, bo wymaga naprawy. Natomiast niekoniecznie idzie to w parze z jego faktycznym stanem technicznym, ale to już kwestia wynikająca z utrzymania poprzez planowe remonty zapobiegawcze w stałych okresach czasu i kilometrów.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline ESK8

  • Wiadomości: 110
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 86
Ma ktoś jakieś ciekawostki o ET22?
Może warto założyć wątek na ten temat ;)

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #44 dnia: 18 Lutego 2025, 21:02:04 »
Jeśli IC odstawi maszyny ze statusem OP4 to może być ciekawie...

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2975
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 336
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #45 dnia: 19 Lutego 2025, 11:56:36 »
Może je odstawić nawet na OP1. Uzasadnienie ekonomiczne może je wyłączyć na każdym etapie eksploatacji.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #46 dnia: 19 Lutego 2025, 12:03:09 »
Niestety każda większa awaria może tutaj być pretekstem do wyłączenia loka na zawsze.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1653
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1336
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #47 dnia: 19 Lutego 2025, 13:23:30 »
Mogą też wygasić całą serię z dnia na dzień, tak jak PKP Cargo zrobiło to w przypadku ET40.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #48 dnia: 19 Lutego 2025, 18:16:36 »
Może je odstawić nawet na OP1. Uzasadnienie ekonomiczne może je wyłączyć na każdym etapie eksploatacji.
Nawet moze odstawić z ważnym p1 tak wiem. Chodzi o to, ze lokomotywy które mają 500 800tyś km do p5 mogą byc ciekawym kąskiem dla prywaciarzy, zmieniasz przekładnie i masz jeden człon Czapiewa praktycznie.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #49 dnia: 19 Lutego 2025, 18:51:06 »
Trochę bujasz w obłokach... Prywaciarz nie będzie inwestował w zmianę przekładni i bawił się w zmianę typu, bo na rynku jest opór EU07 z IC, które wciąż można kupić i zlecić P4/P5 i jest na to gwarant. Poza tym po co komu nowe szkolenia i autoryzacje na taką "ET09"? No i w końcu: skoro jest "taka awaryjna" to przy pociągach towarowych i bardzo ciężkich nie będzie jeszcze bardziej? Kto to by serwisował? Jaki zakład?

Niby przetwornice  i sprężarki świrują teraz... No to idąc tym tropem padły by w ruchu towarowym na pierwszym kursie...

Nie ma co tutaj bić piany: skoro IC ich nie chce to niestety trzeba się z tym pogodzić i zamknąć temat. Pisałem już wcześniej: mają argument w postaci napływu nowych EU160 i EU200 i nic tego nie przebije. Nasze sentymenty możemy sobie wsadzić głęboko w...
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #50 dnia: 19 Lutego 2025, 19:57:30 »
Cytuj
Trochę bujasz w obłokach... Prywaciarz nie będzie inwestował w zmianę przekładni i bawił się w zmianę typu,

Nie bujam w obłokach, pierwszy będę stał z palnikiem jeśli będę miał okazję, ale prywaciarze różne dziwne pomysły maja jeden nawet do Gagarina pantografy przyczepił...

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #51 dnia: 19 Lutego 2025, 20:04:08 »
Jeśli masz na myśli EDGARA i typ 207E to bladego pojęcia o tym nie masz. Wypadałoby trochę pokory przy wygłaszaniu swoich TEZ. Warto najpierw o czymś poczytać.

Co do tego palnika... Widzę, że zachowanie lokomotyw w stanie historycznym: pomnik lub sprawna nie interesują cię.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #52 dnia: 19 Lutego 2025, 20:36:22 »
Cytuj
Jeśli masz na myśli EDGARA i typ 207E to bladego pojęcia o tym nie masz.

Wiem dużo więcej niż ci się wydaje....

Cytuj
Prywaciarz nie będzie inwestował w zmianę przekładni i bawił się w zmianę typu, bo na rynku jest opór EU07 z IC, które wciąż można kupić i zlecić P4/P5 i jest na to gwarant.

Teraz tobie polecę więcej pokory w wygłaszaniu swoich tez, IC praktycznie nie sprzedaje lokomotyw w statusie OP4 (ewentualnie jakieś niedobitki w stylu 100k km do p5), obecnie w zakresie p5 jest wymagany montaż urządzeń ETCS (chyba że ktoś załatwi odstępstwo ale to nie jest takie łatwe) a to już worek pieniędzy kosztuje.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #53 dnia: 19 Lutego 2025, 21:04:38 »
"Siódemki" nie są sprzedawane ze statusem OP4, bo nomenklatura IC polega na tym, że najpierw jest OPx, potem OS, a potem chyba nadal OK. Dla przykładu: dziś EU07-xxx ma status OP4, a jutro już go nie ma i jest na sprzedaż. Ot cała filozofia. Potem albo idzie na złom, albo prywaciarz zleca P4.

Przy okazji: 15.02.2025 maszyna EP09-046 (pomarańczowa) wróciła do służby po kilkudniowej przerwie spowodowanej kolizją ze sporą zwierzyną.
« Ostatnia zmiana: 19 Lutego 2025, 21:13:30 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #54 dnia: 19 Lutego 2025, 22:14:25 »
Cytuj
"Siódemki" nie są sprzedawane ze statusem OP4, bo nomenklatura IC polega na tym, że najpierw jest OPx, potem OS, a potem chyba nadal OK.

Tak bo w IC stwierdzają, że korozja ostoi wyklucza wykonanie P4, a prywaciarz każdego trupa wypudruje. A generalnie w wyniku zmian w DSU w IC jest kilka maszyn które oczekują P4 ale do statusu OP5 brakuje im 150 tyś km lub mniej i raczej nie pójdą na P4.

Cytuj
Przy okazji: 15.02.2025 maszyna EP09-046 (pomarańczowa) wróciła do służby po kilkudniowej przerwie spowodowanej kolizją ze sporą zwierzyną.

ZTCW to tam były tylko powyginane stopnie, zerwane kurki i chyba jakiś zgarniacz do prostowania.
« Ostatnia zmiana: 19 Lutego 2025, 22:17:51 wysłana przez borys_q »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6169
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 889
Odp:  Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #55 dnia: 20 Lutego 2025, 10:30:24 »
Jedyny sens w przerabianiu EP09 przez prywaciarzy na ET09 pod względem trakcyjnym to byłoby wykorzystanie ich do szybkich pociągów (np. kontenerowych) z prędkościami rzędu 100-120 km/h z rzadkimi rozruchami. Jak dobrze pamiętam: EU07 przy prądzie rozruchu 470A dostarcza 210 kN siły na kołach, a EP09 przy 650A dostarcza jedynie 160 kN. Pozycję szeregową na EU07 zamyka się koło 25 km/h, a na EP09 - około 40-45 km/h. W związku z tym przekładnię trzeba by zmienić dosyć znacznie, żeby uzyskać jakkolwiek używalne parametry w ruchu towarowym. Nawet jak się osiągnie podobne siły pociągowe, to będą one wymagać większych prądów na silnikach trakcyjnych, co przekłada się na większe zużycie energii w fazie rozruchu.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.