Autor Wątek:  Co dalej z seria EP09?  (Przeczytany 2885 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4412
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 342
Co dalej z seria EP09?
« dnia: 01 Lutego 2025, 17:15:52 »
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-ep09-znikna-z-torow-szybciej-niz-euep07-122054.html

Wie ktoś który numer odstawiono? Na stronie ilostanu nic nie wiadomo o tym. Szkoda trochę za młody tabor by go wycofywać. Zrobić porządna modernizację na wzór eu07a i by hulał dalej.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2025, 17:33:13 wysłana przez EP08_015 »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline koper

  • Wiadomości: 248
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Lutego 2025, 17:24:05 »
016

Offline Piotr93

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1781
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1284
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Lutego 2025, 17:33:35 »
Co z tego że młode skoro są bardziej awaryjne niż 07?
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=1&seria=2&lok=1017&numer=16&title=EP09-016
2024-12-16 Lokomotywa jako pierwsza z serii kończy swoją służbę w PKP InterCity ze statusem OG (Oczekuje P5)
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2025, 17:35:09 wysłana przez Piotr93 »

Online spot57

  • Wiadomości: 152
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 117
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Lutego 2025, 17:37:38 »
Zrobić porządna modernizację na wzór eu07a i by hulał dalej.

EU07A to nie jest porządna modernizacja, to pudrowany trup udający Vectrona. Przy dziewiątkach byłoby jeszcze więcej roboty, bo o ile 303E są w miarę spójne o tyle EP09 co drugi egzemplarz ma jakieś zmiany konstrukcyjne (choć w bardzo ciekawym wątku na forum opisane były próby ujednolicenia serii). Koszty takiej modernizacji i utrzymania byłyby zdecydowanie większe od zamówienia kolejnej partii bardzo udanych EU160.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2025, 17:38:58 wysłana przez spot57 »
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale czasu jak zawsze brak...

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4412
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 342
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Lutego 2025, 17:39:01 »
Nie zauważyłem tego wpisu. Ale mimo wszystko szkoda tak młodych loków. Oby zostawili chodź jedna na chodzie do celów muzealnych.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2025, 17:43:11 wysłana przez EP08_015 »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Online spot57

  • Wiadomości: 152
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 117
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Lutego 2025, 17:44:30 »
To, że pojazd jest względnie młody nie oznacza, że jego dalsza eksploatacja ma sens. Polonezy powstawały do 2002 a konstrukcyjnie wywodziły się z wczesnych lat 60, były więc konstrukcjami przestarzałymi w momencie zjazdu z taśmy montażowej (wspomnienia o ich bezawaryjności to oczywiście inna sprawa, EU07 też uchodzą za bezawaryjne co obecnie nie jest już prawdą). Taka sama sytuacja dotyczy EP09 - konstrukcja z lat 80 może pod pewnymi względami nowoczesna, ale przez pośpiech i złą sytuację gospodaczą postarzona m.in. przez zastosowanie rozruchu oporowego czy wymuszenie zastosowania radzieckich silników trakcyjnych.

Nawiasem mówiąc, taka sama sprawa jest z ED72, które mają również po 30 lat a konstrukcyjnie pochodzą z lat 50 i przekłada się to także na koszty eksploatacji.
Fascynuje mnie trasopisarstwo, ale czasu jak zawsze brak...

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 665
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 523
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Lutego 2025, 17:50:16 »
Oby zostawili chodź jedna na chodzie do celów muzealnych.

Cytuj
Chcemy te lokomotywy sprzedawać, jeśli będą chętni – to jako lokomotywy, a jeśli nie, to trafią na złom. Zapewniam, że jakieś jednostki z tej serii zostawimy do celów historycznych, tak jak robimy to z każdym modelem lokomotyw – zastrzegł.

Ciekawe, kto wtedy kupi dziewiątki poza piotrostalem? Nie wiem, jak będzie, zobaczymy ;)
Siódmy rok na forum, dziesiąty z MaSzyną. Pierwsza PC: 08.13.
Róż, błękit, biel, błękit, róż.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1653
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1336
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Lutego 2025, 18:19:02 »
Jest cały artykuł: https://kolejowyportal.pl/pierwsza-dziewiatka-zostala-wycofana-z-eksploatacji/
Z niego wynika, że kilka sztuk zostanie zachowana. Podejrzewam na pewno 001 i 046 i może jeszcze jakaś. Z pewnością jak EP05 będą czynnymi eksponatami. Reszta pewnie pójdzie na złom, bo co prawda PKPIC pozwala innym podmiotom na dalszą eksploatację, ale nie ma raczej innego przewoźnika w Polsce, który byłby nimi zainteresowany. Ewentualnie SKPL kupi jedną czy dwie sztuki. Przewoźnicy towarowi mimo wysokiej mocy i niskiego wieku tych lokomotyw raczej nie będą ich kupować i modernizować na ET09/EU09, bo przecież można kupić lub wypożyczyć Gamy.

SP32 też młodo skończyły w hucie mimo lepszych osiągów od SM42. I tak samo EN57 "przeżyły" EW58.

Offline koszowy

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 665
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 523
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Lutego 2025, 18:30:10 »
No właśnie, żeby się na planach nie skończyło. Odnosząc się do twoich przypuszczeń, 046 jest pewniakiem, 001 także (w razie W, z "historycznych" malowań pasuje do niej denaturat ale co ja wiem), kto wie, może znajdzie się jeszcze pare innych sztuk. Natomiast co do kupna, no właśnie, kto? Czy SKPL kupi lub nie - zobaczymy; na resztę przewoźników nie zwracam uwagi.

Jest też ten Seville Rail Rent (ci co mają węglarki i bejgilki) ale lepiej o tym nie dyskutujmy bo do tej pory nie widać tych lokomotyw na szlaku pomimo chęci wypożyczenia ich IC, nawet nie wiem czy są jakiekolwiek kroki ku polonizacji, jeśli takowej nie było.
Siódmy rok na forum, dziesiąty z MaSzyną. Pierwsza PC: 08.13.
Róż, błękit, biel, błękit, róż.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1653
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1336
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Lutego 2025, 18:35:43 »
Moje przypuszczenia są takie, że Seville Rail Rent poszedł z motyką na słońce z belgijkami i prędzej pójdą na złom niż kiedykolwiek choć jedna trafi do ruchu. No ale inny zakład naprawiał ET40-31 przez 7 lat, więc nigdy nie wiadomo.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2025, 18:36:47 wysłana przez jakubg1 »

Online fuji8

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1177
    • Zobacz profil
    • smk Jaworzyna Śląska
  • Otrzymane polubienia: 791
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #10 dnia: 01 Lutego 2025, 18:44:03 »
Cytuj
Gdybyśmy dzisiaj nie mieli EP09, punktualność byłaby wyraźnie wyższa – powiedział Adam Wawrzyniak.
"Rzeczy niemożliwe wykonujemy natychmiast, cuda zajmują nam nieco więcej czasu"

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6336
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2261
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #11 dnia: 01 Lutego 2025, 18:46:39 »
W Belgijkach to samo co Bipy w ASO - duże ceny przekazania azbestu do unieszkodliwienia.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #12 dnia: 01 Lutego 2025, 18:47:25 »
Dodam od siebie taką ciekawostkę jako miłośnik wielu serii lokomotyw, przy czym tutaj odniosę się głównie do EP05 i EP09 bez wątku technicznego, bo historia zatacza niejako koło:

1. Na początku lat 90 XX wieku definitywnie chciano wycofać wszystkie pozostałe na stanie EP05, bo był ambitny plan wprowadzenia do eksploatacji długo wyczekiwanych "nowoczesnych" maszyn EP09 - niestety dwa prototypy nie sprawowały się dobrze, a produkcja pozostałych przeciągała się (001/1986, 002/1987, 003-007/1990...), a nawet jak maszyny zaczęły już jeździć to niestety miały trochę problemów... Suma sumarum wydłużyło to żywot EP05.
2. Teraz nadchodzi czas na EP09, ale jakoś nie wierzę, aby do RJ 2025/2026 wycofano większość - fakt, "Gryfy" produkują się dość szybko jak bułki w piekarni, ale uważam, że EPoki pojeżdża co najmniej do wyjechania kilometrów...Tutaj argumentem dla IC jest to, że EU160 i EU200 lawinowo docierają do nich, bo gdyby było tak jak ponad 30 lat temu, to EP09 pojeździłyby z automatu kilka lat więcej niż podano w ostatnich komunikatach... - a może pojeżdżą tylko z jaką Vmax? EU07 są teraz zachwalane podobnie jak EP08, które już dawno chciano wycofać, ale pamiętajmy, że EP09 jednak jest mocniejsza i chyba lepiej wykręca czasy na składach IC...

Trzeba też wziąć pod uwagę dzisiejsze procedury gwarancyjne: gdy padnie Gryf z powodu uszkodzenia silnika trakcyjnego, transformatora, czy wjedzie w stado dzików to będzie odstawiony na jakiś czas (tak było z EU44) i NEWAG będzie pilnował tego i szukał przyczyn, aby uznać/nie uznać gwarancji (w sytuacjach losowych/wypadkowych może się okazać, że nie mają części lub naprawa się przedłuży). Tak, takie sprawy zatrzymują w dzisiejszych czasach pracę lokomotyw...

Marudzić nie ma co, tylko trzeba wziąć aparat, ruszyć w teren i dalej focić EP09...

@koszowy, @jakubg1: SRR chyba nie przewidział tego, że NEWAG pójdzie na całość z produkcją Gryfów i Dragonów, bo można zakładać, że IC nie chce elektryków ex SNCB i trafią może do prywaciarza... No tak, ale Dragonów jest coraz więcej, a i Pesa tłucze Gamy.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Bulba

  • Wiadomości: 121
  • :ziew:
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 134
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #13 dnia: 01 Lutego 2025, 19:00:03 »
Trzeba też wziąć pod uwagę dzisiejsze procedury gwarancyjne: gdy padnie Gryf z powodu uszkodzenia silnika trakcyjnego, transformatora, czy wjedzie w stado dzików to będzie odstawiony na jakiś czas (tak było z EU44) i NEWAG będzie pilnował tego i szukał przyczyn, aby uznać/nie uznać gwarancji (w sytuacjach losowych/wypadkowych może się okazać, że nie mają części lub naprawa się przedłuży). Tak, takie sprawy zatrzymują w dzisiejszych czasach pracę lokomotyw...

Tu się bardzo zgodzę, mam styczność z Newagiem i na siłę szukają wymówek by nie uznawać usterek które są ewidentnie po stronie gwaranta, zawsze zwalanie winy na utrzymanie bądź złą eksploatację, już nie wspominając, że większość to usterki których nie ma prawa mieć lokomotywa która dopiero kilka miesięcy temu opuściła fabrykę. Kwestia części też jest znacząca, wiele z podzespołów ma czas oczekiwania x miesięcy, tygodni a nawet lat. Przykładowo, lokomotywa E6ACT uziemiona na półtora roku w oczekiwaniu na naprawę bądź dostarczenie nowej szafy falownika ;)

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4128
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1385
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #14 dnia: 01 Lutego 2025, 19:11:13 »
Od ponad 5 lat mam prawdziwą przyjemność (i piszę to bez ani grama sarkazmu) pracować w PKP IC i jak sięgam swoją pamięcią, to każdy przypadek niesprawnego środka trakcyjnego który mnie spotkał to była lokomotywa EP09. Szczytem była sytuacja, w której mój pociąg (prowadzony EP09) przejmował pasażerów z innego pociągu gdzie zdefektowała EP09, po czym ujechawszy 50 kilometrów "moja" EP09 również odmówiła posłuszeństwa. Dwa defekty jednego dnia.

Sentymenty na bok. Pociągi muszą jeździć punktualnie, w pełni wykorzystywać parametry linii i ciągnąć pociągi po 12-14 wagonów z prędkością 160 km/h bez ryzyka, że lokomotywa się rozkraczy po drodze i 1000+ podróżnych w pociągu będzie czekać w lesie 2-3 godziny na ratunek. Przewoźnik już od poprzedniego roku wszystkie pociągi jadące z Warszawy nad morze uruchamia lokomotywami serii EU160 / EU200 i Vectronami (co jest do potwierdzenia m.in. w ogólnodostępnych źródłach typu Vagonweb czy Bocznica.eu), co pozwala na zminimalizowanie ryzyka defektu wysłużonych lokomotyw i wykorzystanie w pełni parametrów linii (w tym jazdę pod nadzorem urządzeń ERTMS co znacząco zwiększa bezpieczeństwo).

Wraz z ostatnią EP09 odstawioną w krzaki przeleję sowitą darowiznę na Fundację Grupy PKP i strzelę korkiem bezalkoholowego szampana na Dworcu Centralnym.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie
15 lat z MaSzyną!

Sceneria Tomaszewo - zapraszam do otwartych testów scenerii.

Offline robert357

  • Wiadomości: 233
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 236
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #15 dnia: 01 Lutego 2025, 19:43:24 »
Kiedyś gdzieś czytałem, że były plany na modernizacje typu EU07A czyli z wsadzeniem nowych bebechów. Porzucili ten pomysł?
<3

Offline 333Wojtas333

  • Wiadomości: 192
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #16 dnia: 01 Lutego 2025, 20:57:45 »
Powiem tak, jako osoba mająca styczność z serią EP09 - ich czas szczęśliwie dobiega końca. Niestety, ale większość tych lokomotyw to są faktycznie ledwo trzymające się "gruzy" w dodatku praktycznie każdy pojazd różni się czymś od innego, czasami są to nieistotne rzeczy a niekiedy takie zmiany, że nawet schematy nie pomagają. Na przestrzeni lat przeglądy tych lokomotyw wykonywały różne podmioty i to też sprawiło ich dodatkowe zróżnicowanie i dodatkowe problemy związane z utrzymaniem. O wadach tej lokomotywy można się rozpisywać w zasadzie w nieskończoność co nie znaczy, że nie zawsze było źle. Miłe wspomnienia również pozostaną.

Kiedyś gdzieś czytałem, że były plany na modernizacje typu EU07A czyli z wsadzeniem nowych bebechów. Porzucili ten pomysł?

Żadne konkretne informacje na ten temat nie padły, a w każdym razie ja ich nigdzie nie znalazłem / nie słyszałem.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1653
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1336
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #17 dnia: 01 Lutego 2025, 21:13:37 »
Kiedyś gdzieś czytałem, że były plany na modernizacje typu EU07A czyli z wsadzeniem nowych bebechów. Porzucili ten pomysł?
Było RFI, ale do przetargu nie doszło. Chcieli bodaj przetwornice statyczne wrzucić, ale porzucili ten pomysł.

2. Teraz nadchodzi czas na EP09, ale jakoś nie wierzę, aby do RJ 2025/2026 wycofano większość - fakt, "Gryfy" produkują się dość szybko jak bułki w piekarni, ale uważam, że EPoki pojeżdża co najmniej do wyjechania kilometrów...Tutaj argumentem dla IC jest to, że EU160 i EU200 lawinowo docierają do nich, bo gdyby było tak jak ponad 30 lat temu, to EP09 pojeździłyby z automatu kilka lat więcej niż podano w ostatnich komunikatach... - a może pojeżdżą tylko z jaką Vmax? EU07 są teraz zachwalane podobnie jak EP08, które już dawno chciano wycofać, ale pamiętajmy, że EP09 jednak jest mocniejsza i chyba lepiej wykręca czasy na składach IC...
Raczej będą odstawiać stopniowo jak im wypadną P5 jak ET42, mimo że bez żadnych problemów kilkanaście sztuk mogliby wycofać już teraz (https://kolejowyportal.pl/nadwyzka-pkp-intercity-w-trakcji-elektrycznej-i-braki-w-spalinowej/):
Cytuj
W tej chwili PKP Intercity nie ma już problemu z trakcją elektryczną. Mamy nadwyżkę rzędu 20 lokomotyw, które możemy wypożyczyć lub utrzymywać w rezerwie – powiedział w Sejmie Janusz Malinowski.
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2025, 21:16:37 wysłana przez jakubg1 »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #18 dnia: 02 Lutego 2025, 13:40:38 »
Każdy z Was ma dużo racji! Wiadomym jest od zawsze, że Miłośnik Kolei z aparatem inaczej patrzy na EP09 niż ludzie, którzy utrzymują te lokomotywy i jeżdżą na nich. Tak zresztą jest z wszystkimi pojazdami. Osobiście przez lata miałem do czynienia z maszynami różnych serii i łączyłem pracę z pasją i dlatego wiem, jakie problemy są w temacie utrzymania, gwarancji, odbiorów nowych wozów itd. Jednocześnie patrzyłem też na to z perspektywy fotografa... Rozumiem też poglądy maszynistów, którzy dawniej już nie bardzo chcieli jeździć na EP05 woląc EP09, a dziś zdecydowanie przesiadają się na EU160, EU200, czy na Vectrony.

Jednakże trochę mi szkoda EP09 podobnie jak innych starych "gratów", gdyż po prostu je lubię. Pozostaje nam tylko patrzeć jak historia wokół nas rysuje kolejne scenariusze.

EDIT:

W temacie odstawionej EP09-016 przywołam ciekawy fakt: podczas wielkiej imprezy "150 lat kolei na Ziemiach Polskich", która była zorganizowana we Wrocławiu w dniach 22-24.05.1992, przedmiotowa maszynka była wystawiona wraz z innymi lokomotywami przy peronie stacji Wrocław Świebodzki i służyła tam jak eksponat. Byłem wtedy na niej i w kabinie miała jeszcze folię na fotelach - lokomotywa była nowiutka, a na stan Olszynki Grochowskiej weszła parę tygodni później, bo 16.06.1992. Na Świebodzkim przez dwa dni odbywały się parady lokomotyw, gdzie warszawskie loki reprezentowane były przez EP05-01 i EP09-015 (na stanie Olszynki Grochowskiej od 05.05.1992, czyli lokomotywa miała 3 tygodnie...).

Poniżej moja fotka EP09-015 ustawiona do wjazdu na paradę (za nią ET22-1183). Maszynka wyglądała przepięknie!
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2025, 15:36:10 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6336
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2261
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #19 dnia: 02 Lutego 2025, 16:00:01 »
Ciekawe siateczki w reflektorach, wszystkie takie miały?
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1095
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 520
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #20 dnia: 02 Lutego 2025, 16:13:41 »
Bardzo różnie z tym bywało. 015 ma akurat gęste kratki, ale inne maszyny miały tylko pionowe i tylko na dolnych reflektorach, a jeszcze inne pionowe na wszystkich trzech. Później już tego nie było.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 95
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #21 dnia: 02 Lutego 2025, 20:10:05 »
To się wypowiem. Jako osoba zajmująca się naprawa, uruchomieniem i testami tych lokomotyw wiem że dużo przypadków awarii to nieudolność maszynioków.

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 175
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #22 dnia: 03 Lutego 2025, 10:56:42 »
Zawsze osoby naprawiające zrzucają winę na obsługę i maszynistów bo tak najłatwiej. Ciekawi mnie np. co ma obsługa (notabene ograniczająca się do załączenia przełącznika) do notorycznej awarii zespołu dwumaszynowego zwanej potocznie przetwornicą albo gotowanie się latem sprężarek bo nie ma chłodzenia odpowiedniego a temperatura w maszynowni jest jak w piekle.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 95
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #23 dnia: 03 Lutego 2025, 17:15:38 »
Wyobraź sobie że to nowość dla mnie bo nie pamiętam takich awarii za dobrych czasów napraw w ZNLE/Newagu. Czyżby podwykonawcy wykonujący remont silników zawalili? Co do obsługi. Udowodniono że np. palenie oporów to tak, wina obsługi. Tak samo jak czytałem wezwanie serwisu bo maszynista zgłosił że po zadzialniu nadmiarowego silników nie wyzwala WS-a. Tak EP09 jest zbudowana.
« Ostatnia zmiana: 03 Lutego 2025, 17:20:40 wysłana przez matek123 »

Offline Szarak

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 31
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #24 dnia: 04 Lutego 2025, 02:17:19 »
że po zadzialniu nadmiarowego silników nie wyzwala WS-a

Biją nadmiarowe? Znakomicie. To oznacza, że trzeba je podciągnąć i podeprzeć żeby nie biły ;) A skoro producent nakazał jak najszybszą ucieczkę z pozycji oporowych na bezoporowe nie powodując zbędnych szarpnięć składem to co stoi na przeszkodzie przeciągać i trzymać jak najdłużej na pozycjach oporowych nawet gdy nie ma takiej potrzeby? Odwieczny problem. Dobrze, że w obecnych czasach praca maszynisty polega na patrzeniu w komputer.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 95
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #25 dnia: 04 Lutego 2025, 04:46:21 »
Nie wiem o co Ci chodzi z tymi nadmiarami, ale ja pisałem na temat niewiedzy maszynistów.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1247
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 27
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #26 dnia: 04 Lutego 2025, 09:44:54 »
że po zadzialniu nadmiarowego silników nie wyzwala WS-a

Biją nadmiarowe? Znakomicie. To oznacza, że trzeba je podciągnąć i podeprzeć żeby nie biły ;) A skoro producent nakazał jak najszybszą ucieczkę z pozycji oporowych na bezoporowe nie powodując zbędnych szarpnięć składem to co stoi na przeszkodzie przeciągać i trzymać jak najdłużej na pozycjach oporowych nawet gdy nie ma takiej potrzeby? Odwieczny problem. Dobrze, że w obecnych czasach praca maszynisty polega na patrzeniu w komputer.

Złapałeś jakiegoś maszynistę za rękę? Dawno nie słyszałem, żeby na EP09 uszkodziły się rezystory rozruchowe, a tym bardziej z winy maszynisty. Jedyny przypadek jaki pamiętam, gdzie trzeba było przeciągnąć rozruch na pozycjach oporowych aby utrzymać rozkładowy czas jazdy, to wtedy gdy nie zamykał się układ równoległy i nie było bocznikowania. Oczywiście w warunkach warsztatowych usterka nie występuje, bo jakże by inaczej.

Edit: Przyszło mi do głowy jeszcze jedno zagadnienie. Niegdyś na szlaku Bieniowiec - Pierściec linii kolejowej nr 157 obowiązywała prędkość szlakowa równa 30 km/h, szlak wspina się tam pod górkę. Czy lepsza jest dłuższa jazda na pozycjach oporowych i utrzymywanie stałej szybkości, czy ciągłe otwieranie i zamykanie styczników liniowych i oporowych, kręcąc kołem co chwila jak wariat od zera do szeregu i spowrotem, aby utrzymać prędkość rozkładową?
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2025, 09:50:35 wysłana przez RooteK »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #27 dnia: 04 Lutego 2025, 23:25:25 »
Cytuj
Złapałeś jakiegoś maszynistę za rękę? Dawno nie słyszałem, żeby na EP09 uszkodziły się rezystory rozruchowe, a tym bardziej z winy maszynisty.

Bo na Olszynce wymieniają opory w kilka godzin a jak masz szczęście to uda ci się dojechać mimo przepalonego opornika. Mi się spalił R6, zahamowałem do zwolnienia zrobiło się cicho i poszedł dym.

Cytuj
To się wypowiem. Jako osoba zajmująca się naprawa, uruchomieniem i testami tych lokomotyw wiem że dużo przypadków awarii to nieudolność maszynioków.

Jak kolej stara Ruch kłócił się z trakcją, a trakcja z warsztatem. Kiedyś jednemu naczelnikowi powiedziałem że ma racje jakby jednego dnia wszyscy maszyniści poszli na chorobowe to żadna lokomotywa by nie zdefektowała.

Cytuj
Kiedyś gdzieś czytałem, że były plany na modernizacje typu EU07A czyli z wsadzeniem nowych bebechów. Porzucili ten pomysł

Miało by to kosztować jakieś skromne 12 milionów, przeliczając na kilometry do następnego P5 to Griffin jest tańszy.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 95
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #28 dnia: 04 Lutego 2025, 23:58:24 »
ET21 (3E) od DB miały taką modernizację z przetwornicą statyczną i było ich stać po paru latach wysłać je na olmet.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 343
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Co dalej z seria EP09?
« Odpowiedź #29 dnia: 05 Lutego 2025, 00:21:20 »
EP07 1049 i 1067 miały też przetwornicę statyczna, sprężarki śrubowe i inne takie, tylko nie bardzo chciały jeździć. 1049 jest już przerobiona na klasyczną, 1067 przerabiają.