Człowiek tego już nie liczy. Od tego jest specjalny super hiper system PLK, który bierze pod uwagę profil linii (spadki, wzniesienia), odcinki bezprądowe, opory toczenia w zależności od rodzaju wagonu i szereg innych ważnych parametrów. To, że na danym szlaku jest 100 km/h dla pociągu towarowego nie oznacza w praktyce że z taką prędkością pociąg ten pojedzie, bo wystarczy, że jeden wagon będzie miał ograniczenie do 90 km/h i zmienia się wszystko.
Była taka stara książka wydawnictwa WKiŁ ex. Wydawnictwa Komunikacyjnego, która to opisywała jak to liczono jak jeszcze komputery za ludzi nie myślały. Jak znajdę - podrzucę.
Jest "odtajniona" instrukcja PLK, która w sposób ogólnikowy opisuje jak się opracowuje czasy jazdy:
https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Podglad/Zasady_przygotowania_rozkladowego_czasu_przejazdu_pociagow_w_PKP_Polskie_Linie_Kolejowe_S.A._Ir-21.pdf .
Aplikacja
Obliczenia Trakcyjne (
OT) jest dostępna pod tym adresem:
https://skrj.plk-sa.pl/index. Dane do logowania mają miłośnicy, ich rodziny i nawet kilku pracowników. Wystarczy, że kogoś poprosisz, to pewnie z chęcią udostępnią tą pilnie strzeżoną tajemnicę.