Autor Wątek:  Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.  (Przeczytany 6371 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline HTD

  • Wiadomości: 702
  • "Twoja stara mieszka w Boldach" xD
    • Zobacz profil
    • I like trains
  • Otrzymane polubienia: 33
Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« dnia: 01 Lipca 2023, 09:55:03 »
Mam takie nurtujące mnie wspomnienie sprzed jakiś 20 lat. Jeździłem codziennie (naturalnie jako pasażer) podmiejskim EN57 i od czasu do czasu dalekobieżnymi składami ciągniętymi przez lokomotywy. Wtedy zupełnie nie interesowałem się, do czego są podczepione wagony i jak to jeździ.

Ale jedna rzecz utknęła mi w pamięci - część pociągów uznałem za super luksusowe, jeśli ruszały tak, że nie było w ogóle czuć, kiedy ruszają. Większość starych, niezbyt komfortowych pociągów zawsze ruszała z bardzo mocnym szarpnięciem. Zawsze było takie "łup!" przy ruszaniu.

A jak wagoniki były takie nowsze, wygodniejsze, to i ruszanie było praktycznie zupełnie niewyczuwalne.

Potem oczywiście była moja przygoda z MaSzyną, poznałem mnóstwo różnego taboru, jeździłem różnymi składami, z napędem elektrycznym i spalinowym.

Tak, wieloma da się ruszyć za ostro. Mechanik ma na to wpływ, ale kurczę, zawodowi mechanicy chyba potrafią robić swoją robotę, to raz, no i czemu w jednych typach pociągów szarpnięcie było prawie zawsze, a w innych prawie zawsze nie?

Niestety, nie pamiętam co to były za lokomotywy. Zgaduję, że żadna nie była elektryczna z rozruchem impulsowym, bo wtedy (20 lat temu) to była nowinka zbyt rzadka na naszych torach. Ale diabli wiedzą. Może konstrukcja wagonów, sprzęgi? A może to jednak podejście mechaników, ktoś prowadził nową maszynę to się jakoś odruchowo bardziej starał żeby "była kulturka"?

Czy każdą lokomotywą da się ruszyć łagodnie bez szarpnięcia? Czy są jakieś, w których to jest szczególnie trudne, albo szczególnie łatwe? W takim EN57 to chyba nie bardzo zależy od mechanika? One przecież przełączają rozruch pół-automatycznie w niezbyt wielu krokach. Czasem tam nawet było "łup" przy przełączaniu na kolejne pozycje, nie tylko przy pierwszej.

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 165
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 125
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Lipca 2023, 10:57:26 »
Oczywiście że da się łagodnie ruszyć. Nawet na EN57 to można zrobić, ale to zależy od wielu czynników. Po pierwsze ludzki, są maszyniści co od początku dają po kole pod same nadmiarowe, niekiedy im ten nadmiarowy zadziała to wtedy jest mocne szarpnięcie po składzie. Następnie tabor, EP09 ma skłonności do przenoszenia szarpnięć i to czuć na pierwszych wagonach podczas rozruchu i jazdy praktycznie na każdym pociągu, do tego niekiedy rozkręci się sprzęg pomiędzy lokomotywą i wagonem, albo skład jest zbyt luźno skręcony. No i jeszcze do tego dochodzi rozkład jazdy, jak jest pociąg spóźniony to każdy się to stara nadrobić, a dynamiczny rozruch może mocno w tym pomóc, innym razem rozkład jest tak źle ułożony, że starając się jechać w sposób wygodny dla pasażerów będziemy pociąg opóźniać.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Lipca 2023, 13:35:13 »
EN57 zawsze szarpnie przy ruszaniu, taka konstrukcja przeniesienia napędu. Co do.lokomotyw to.najwiekszy znaczenie ma skręcenie sprzęgów i stan elementów tłumiących w mocowaniu haka.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Lipca 2023, 15:52:33 »
.
@barman, co Ty piłeś?
Sprzeg w ep09 nie ma prawa się rozkręcić. Nie ma takiej fizycznej możliwości. EN57 w starym wykonaniu musi szarpnąć  bo to taka konstrukcja sprzęgów, umieszczenie silników w środkowym wagonie i ich sposób sterowania. Konkretnie prąd i napięcie w tym ezecie podawany jest skokowo a pozycji jest zbyt mało na płynny start. Dawanie po kole to jazda dynamiczna i nie ma związku z szarpaniem tylko z przyrostem przyspieszenia.
Składy sobowe skręca się na maxa, mogę wziąć jedynie pod uwagę uszkodzenie jednego ze zderzaków,  który nie jest w stanie amortyzowac
zmienne przyspieszenia poszczególnych części składu. Opóźnienie składu zupełnie nie ma wpływu na szarpanie  tak samo jak jazda pod kreskę. W grę wchodzi przepisowa prędkość szlakowa i jej rejestracja.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2023, 15:56:19 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Lipca 2023, 16:07:48 »
Też się napij. Rozkręcanie sprzęgów to nic niezwykłego. Nie tylko na EP09.

Składy sobowe skręca się na maxa
Nie.

Opóźnienie składu zupełnie nie ma wpływu na szarpanie  tak samo jak jazda pod kreskę. W grę wchodzi przepisowa prędkość szlakowa i jej rejestracja.
Jeśli jedziemy opóźnionym składem i chcemy coś nadrobić możemy na takiej wspomnianej EP09 wchodzić szybciej w drugi układ. A to już ma wpływ na szarpanie.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2023, 16:09:53 wysłana przez EU07-483 »
Jak będę duży zostanę maszynistą!

Offline Forfiter

  • Wiadomości: 47
  • Mechanik
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Lipca 2023, 16:20:22 »
W kwestii wyjaśnienia pewnej nieścisłości. Przepisowo składy towarowe skręca się tak, żeby zderzaki lekko się stykały, a składy pasażerskie tak, żeby zderzaki były lekko dociśnięte. Żadnego pociągu nie skręca się na "maxa" (ze względu na łuki).
Odwołane pociągi nigdy się nie spóźniają

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Lipca 2023, 17:23:40 »
W kwestii wyjaśnienia pewnej nieścisłości.
Jeśli brać moja wypowiedź bardzo dosłownie  to masz rację. Słowo max jest pewnego rodzaju nadużycie. Oczywiście że zderzaki muszą posiadać luz potrzebny do ściskania i rozciągania. Ale to chyba jasne jak słońce.
O towarowych nic nie pisałem, bo nie widziałem potrzeby. Oczywista sprawa jest tutaj stopniowe obciążanie lokomotywy i sprzęgów. Inaczej Lokomotywa nie uciągnie. Stąd luzy między zderzakami i odpowiedni rozruch aby nie zerwać sprzęgu.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Lipca 2023, 17:34:06 »
Też się napij .
Właśnie truję zęba aby wytrzymać do wizyty u stomatologa.
W kwestii drugiej.
Jest różnica między szarpaniem w czasie rozruchu starego EN57 i szarpaniem EP09 przy wejściu w drugi układ. W ezecie masz szarpanie ze stukaniem. związane z podaniem na pierwszej pozycji stosunkowo dużej wartości prądu i napięcia do silników.
Co do rozkręcania sprzęgu, czy mechanik czuje, że ma za sobą luźny sprzeg?
Drugie pytanie dotyczy samorozkrecenia. Jak możliwe jest samoczynne uniesienie rękojeści  śruby, aby ją obrócić?
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2023, 17:37:57 wysłana przez Krzysiek626 »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Lipca 2023, 23:42:29 »
Cytuj
Sprzeg w ep09 nie ma prawa się rozkręcić. Nie ma takiej fizycznej możliwości.

Oczywiście, że może się rozkręcić zwłaszcza jeśli nie ma "bambuły".

Cytuj
Nie.

Tak

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Lipca 2023, 20:23:14 »
Cytuj
Sprzeg w ep09 nie ma prawa się rozkręcić. Nie ma takiej fizycznej możliwości.
Oczywiście, że może się rozkręcić zwłaszcza jeśli nie ma "bambuły".
To kto wiesza niesprawny sprzeg na haku?
Cytuj
Nie.
Tak
Nie wiem do czego to odnieść...

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Lipca 2023, 22:41:38 »
1 Bambuły czyli obciążnika, niektóre go mają inne nie to kwestia typu nie sprawności.

2 Tak pasażerskie skręca sie na maxa.

Reg., obowiązki 12
« Ostatnia zmiana: 06 Lipca 2023, 18:35:07 wysłana przez Miłosz Dorsz »

Offline mk1991

  • Deweloper
  • Wiadomości: 678
  • Niech żyje EU43!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 287
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #11 dnia: 05 Lipca 2023, 07:35:25 »
Kiedyś jechałem lajkonikiem na trasie Kraków Warszawa w pierwszym wagonie. Z tego co pamiętam to był 154A. Na moje nieszczęście wybrałem kawę, to było w czasach kiedy dawali na drogę napoje w dwójce w EIC. Jak szarpnęło to popażyłem się tą kawą. Od tego czasu kupuję tylko chłodne napoje w butelce. Mam wrażenie, że szarpnięcia powstają również pod czas wywalenia nadmiarowego jak i przy gwałtownym zejściu kołem do zera. Może się mylę, ale takie mam wrażenie. Nie raz zdażyło mi się jadąc za lokiem, że wakon miotał się jak wesz na grzebieniu, a już jazda za bykiem w interregio jeszcze na trasie do torunia z wawy, tak od Kutna, to była istna kolejka górska, każdy stukot osi byka było czuć w pierwszym wagonie tak od 80km/h w górę. A co do kibli, to zgadzam się, że tam zawsze szarpie kiedy się jest w silnikowym, dziadek, który pracował w pafawagu opowiadał mi, że tam jest coś odpowiadającego z ajednoczesne uruchomienie silników trakcyjnych i to daje takie uderzenie.
Prawda jest okruchem lodu.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 445
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #12 dnia: 20 Września 2023, 17:34:18 »
Od końca. w EZETACH EN57 i ich pochodnych szarpnięcie jest wywołane ich konstrukcją. Silniki w nich są tylko w wagonie środkowym S i nie ma tam żadnego urządzenia odpowiedzialnego za jednoczesne ich uruchomienie. Przy ruszaniu pierwsza pozycja nastawnika zwyczajnie daje kopa wysokim prądem rozruchu statycznego wirnika. Teoretycznie wszystkie silniki są zasilane przez rezystory, które powinny różnice prądów wyrównać, ale to tylko w teorii.
Trasę z Kutna do Torunia przejechałem w 111A jeszcze w 2007r, stojąc za szybą fotografując sprzęg byka i zachowanie zderzaków spiętych pojazdów. Powiem więcej, przejechałem ten odcinek aż do Sochaczewa, do jednego z naszych kolegów. Nie odczułem żadnych niedogodności, aczkolwiek było to zasługą mechanika, który odpowiednio kręcił kołem i wrzucał boczniki. Trzeba wiedzieć, że przełożenie koła o jedną pozycję w byku, daje dużo większy prąd zasilania silników, niż przełożenie koła o jedną pozycję w siódemce.

Zakazy 12
MD
« Ostatnia zmiana: 20 Września 2023, 18:23:22 wysłana przez Miłosz Dorsz »

Offline TGVkamil

  • Wiadomości: 216
  • Különjárat!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 14
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Września 2023, 20:16:21 »
Co do rozkręcania sprzęgu, czy mechanik czuje, że ma za sobą luźny sprzeg?

Tak. Jest to bardzo odczuwalne.
Odmieniony, nauczony, znacznie bardziej ostrożny...
https://www.facebook.com/BrowarusOmsi/ - można i tak :)

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4116
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1324
Odp: Ruszanie pociągów osobowych z szarpnięciem i bez.
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Września 2023, 08:44:42 »
Są stacje, gdzie planowo wymienia się elektrowozy lub też po prostu na tych stacjach pociąg jest uruchamiany i elektrowóz jest podczepiany do składu na łuku: Katowice, Kraków Główny a i również stacje postojowe. Wtedy czuć, zarówno na lokomotywie jak i na składzie, że sprzęg jest luźny. I byłem kilkukrotnie świadkiem, jak maszyniści decydowali się na "dokręcenie" sprzęgu.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!