(...) skąd wtedy mam wiedzieć, że skład jest wyluzowany i gotowy do jazdy skoro manometr cylindra hamulcowego nie pokazuje wtedy rzeczywistego wskazania?(...)
Weź pod uwagę, że manometr cylindra hamulcowego na lokomotywie pokazuje ciśnienie w cylindrach na lokomotywie a nie na składzie. W przypadku, który opisałeś z luzowaniem po nagłym będziesz miał wyluzowaną lokomotywę poprzez naciskanie odluźniacza (0 MPa na wskazaniu manometru cylindra) a skład jeszcze będzie zahamowany i powoli będzie się luzował.
Proponuję sugerować się wskazaniami manometru przewodu głównego (PG). Oczywiście wskazania owego manometru nie powiedzą Ci, że już w danym momencie cały skład masz wyluzowany, ale mówią co dzieje się z ciśnieniem w PG a co za tym idzie co dzieje się z hamulcami w składzie. Skład odhamowany w PG powinien mieć ciśnienie 0,5 MPa z jakimiś drobnymi odchyłkami plus, minus (jeżeli oczywiście nie majstrowało się przy regulatorze ciśnienia na rękojeści kranu hamulca zespolonego). Przy luzowaniu, a w szczególności długiego składu to, że wskazówka ustawia się na 0,5 MPa nie oznacza, że skład jest już wyluzowany, gdyż długi skład dłużej się luzuje. To, tak jak powiedział @robert357, trzeba na wyczucie. Gdy skład stoi a chcesz ruszyć, dajesz pierwsze pozycje i obserwujesz czy się przemieszczasz, jeżeli tak to zwiększasz pozycje. Gdy luzujesz w trakcie jazdy to obserwujesz wskazówkę prędkościomierza. Jeżeli prędkość przestała spadać znaczy to, że skład wyluzowany.
Generalnie ja na długich składach rzędu 500-700 m nie żałuję napełnienia uderzeniowego i jak wskazówka manometru PG wraca mi z okolic 0,6 MPa w okolice 0,5 MPa to i tak jeszcze przez kilka dobrych sekund trzymam rękojeść zaworu na uderzeniowym.
(...) Czy fali używać również świeżo po podczepieniu wagonów?(...)
Jak najbardziej, w końcu tak samo chcesz szybko doprowadzić ciśnienie w PG do 0,5 MPa.
(...)czy podczepiać je mając kran hamulca na pozycji odcięcia czy luzowania.(...)
Ja osobiście podczepiam mając kran na odcięciu. Potem wracam do lokomotywy, załączam wszystko, a w szczególności sprężarki i dopiero luzuję.
Polecam na scenerii TD poeksperymentować jak zachowują się składy długie i krótkie, przy luzowaniach. A w szczególności na postoju udać się na koniec pociągu, wcisnąć F12, rozwinąć podlistę "Vehicle" i patrzeć jak się zachowuje ciśnienie w PG, ciśnienie w cylindrze wagonu i inne podczas luzowania długiego i krótkiego składu. Jak to wygląda przy długim trzymaniu na uderzeniowym, a jak gdy damy falę na moment. Ciśnienia tam pokazywane są w barach a nie w MPa.