Autor Wątek:  Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę  (Przeczytany 4478 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 369
Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« dnia: 25 Marca 2023, 14:44:55 »
W 2008 roku opracowałem połączenie scenerii fikcyjnych w sieć kolejową, aby było po czym jeździć na długich trasach... Jednak nie spotkało się to z zainteresowaniem, a do tego część scenerii wkrótce została wyrzucona z paczki całościowej, a następnie zapomniana. Próbowałem też rozbudować scenerie Quark, Linia 546, Krzyżowa i Drawinowo, aby wprowadzić dodatkowe możliwości organizowania tras, co też się nie przełożyło na zainteresowanie. Finalnie więc zabrałem się za naciąganie Linii 61 na mapy, aby wykorzystać ją jako bazę dla scenerii realistycznych, które by można było rozbudowywać zgodnie z mapami. Na scenerie fikcyjne nie mam dobrego pomysłu, gdyż posiadają szereg mankamentów — są poziome, mają rzeki wyżej niż tory, trudno zaplanować obiegi taboru, stacje są zbyt blisko siebie, brakuje koncepcji na dekorowanie otoczenia itd.

Wygląda na to, że obecnie najbardziej popularną scenerią stała się Linia 053. Ponieważ w 2022 roku opracowałem algorytmy przeliczania torów (i przeliczyłem okolice Ozimka oraz fragmenty scenerii "Kaliska"), wpadłem na pomysł, że można również przeliczyć Linię 053.

1. Do poszukiwania koncepcji przeliczenia nie przykładałem się jakoś szczególnie, na szybko wpadł mi w oko odcinek Pyskowice – Opole. Opole by było utożsamione z Sandomierzem, a Pyskowice z Dębicą. Przeliczenie by polegało na ustawieniu profilu pionowego z tej trasy, ewentualnie z drobnymi modyfikacjami, wynikającymi ze specyfiki Linii 053 oraz różnicami w położeniach stacji (w większości nie przekraczają one 2km). Wszelkie inne parametry (kilometraż, ułożenie w planie, prędkości, nazwy stacji) pozostałyby bez zmian. Planowałem przymierzyć się do wstępnego przeliczenia profilu, jednak powstrzymała mnie rozpoczęta wymiana dekoracji. W tym przypadku trzeba by chyba przeliczyć wszystkie klony albo zrobić ich unifikację...

2. Druga koncepcja pojawiła się kilka dni temu. Można by wpasować Linię 053 pomiędzy Opole a Gliwice, z umiejscowieniem stacji Turów jako odpowiednika stacji Kędzierzyn-Koźle. Układ były odwrotny, czyli Opole by odpowiadało Dębicy, a Sandomierz np. stacji Taciszów. Wykonałbym obrót scenerii z ewentualnym lekkim przemodelowaniem łuków (w ograniczonej liczbie miejsc, żeby nie musieć poprawiać całości). Układ torowy Opola dostałem w 2016 roku (jednak był bezużyteczny, bo nie dało się dojechać z Ozimka). Jest szansa, że niedługo zostaną uruchomione tory Katowice – Gliwice. Takie przeliczenie Linii 053 mogłoby zwiększyć zainteresowanie podjęciem prac nad Opolem oraz Gliwicami — powstałby w dosyć szybkim tempie fragment trasy pseudorealistycznej, o jakości porównywalnej z odcinkiem Lubliniec – Ozimek z 2014 roku. Tory nie odpowiadałyby temu, co jest na mapach, ale można by się wspomagać rzeczywistym ruchem pomiędzy Katowicami a Opolem (a na początek wykorzystać już działające misje). Nazwy stacji trzeba by zmienić. Wg wykresów ruchu, przygotowanych przez kolegę MW dla roku 2007, wygląda on imponująco (zwłaszcza w porównaniu z odcinkiem Częstochowa – Opole). W tym przypadku wystarczy wziąć jeden z klonów, ponieważ i tak powstanie z tego osobna sceneria z własnym kontekstem. Przeliczanie pozwala na korektę odległości w niewielkim zakresie (zmieniają się odległości pomiędzy słupami sieci trakcyjnej).

Pytanie moje kieruję do osób znających dobrze Linię 053 oraz trasy pomiędzy Katowicami a Opolem. Linię 053 znam tylko pobieżnie, a na południu Polski nie bywałem, a jeśli już przejeżdżałem, to samochodem. Pytanie jest, czy któreś z przedstawionych rozwiązań będzie miało jakiś sens użytkowy, czy może lepiej szukać innych tras, na których można by wzorować przeliczenie Linii 053?

Drugi temat to kwestia organizacyjna. Nie chciałbym się zabierać samotnie za przeliczenie scenerii. Trzeba również wziąć pod uwagę kwestię klonów Linii 053, których pewnie jest kilkanaście i które różnią się szczegółami.
« Ostatnia zmiana: 25 Marca 2023, 15:09:50 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline M79r

  • Wiadomości: 211
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 208
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Marca 2023, 15:56:54 »
L053 to ok 63 km. Katowice - Opole 97 km. Chyba, że w Maszynie by ją ściaśnić do tych odpowiadającej L053. Pytanie jaki Odcinek Katowice - Opole ? Przez Strzelce czy KK ? Bo Pociągnąć to trasą Katowice - Gliwice - Lubliniec - Fosowskie - Opole to wyszło by około 120 km.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 369
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Marca 2023, 18:29:29 »
Odcinek Katowice – Gliwice powinienem być w stanie uruchomić w ciągu kilku tygodni (pewnie razem z dojazdem do Lublińca), bo są tory z siecią trakcyjną oraz śladową sygnalizacją. Także raczej chodzi o odcinek Gliwice – Opole. Co do reszty, to ja mogę przygotować i ulepszać algorytm przeliczania, natomiast zbyt małe mam zorientowanie w zakresie porównania tras, żeby zabierać się za to bez pomocy. Da się przeliczyć zarówno na trasę przez Strzelce Opolskie, jaki i Kędzierzyn-Koźle. A na upartego można na obie. ;D

Ogólnie chodzi mi o wykorzystanie w miarę dopracowanej scenerii fikcyjnej do uzupełnienia dziur w sieci realistycznej, co może być przydatne zwłaszcza w miejscach, gdzie nie zostały ułożone tory z siecią trakcyjną w Rainsted. Podobnie można by przeliczyć "Stary Jawor" na linię 315 do Malczyc, tylko że tam od 40 lat nie ma ruchu i ciężko będzie coś ciekawego wyrzeźbić. W zasadzie to planowałem przeliczyć Szczecin, ale mi się czasowo obsunęło. ;)
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Marca 2023, 18:34:16 »
A tak w ogóle to jest sens babrać się z chcąc nie chcąc starym lumpem, zamiast zrobić coś od nowa, na porządnie, według bardziej aktualnych standardów?
Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 369
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Marca 2023, 18:47:49 »
A kto miałby to zrobić? Patrzę na listę scenerii i tam od 10 lat chyba nic realistycznego nie przybyło... Mam algorytmy przeliczające, które można by wykorzystać. Chciałbym też opracować technologię tworzenia scenerii z gotowych modułów, to jest poniekąd krok w tę stronę.
« Ostatnia zmiana: 25 Marca 2023, 18:57:47 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline JAN21

  • Deweloper
  • Wiadomości: 515
  • Tory se robie se
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1535
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Marca 2023, 19:36:22 »
Tak tylko mówię, jak to mam w zwyczaju gdy ktoś zaczyna temat ruszania lumpów :) W kontekście listy - może tam nic nie przybyło, ale Na Warsztat sporo nowości zawitało - Bieszczady, (nowa) Linia 61, Jeziorka, Zakopianka czy Projekt Podlasie. Może i nie są dokończone, ale standardem i jakością wykonania przebijają większość, jak nie wszystkie, wymienione w dokumentacji, więc moim zdaniem można je traktować jakby znajdowały się na tej liście, tym bardziej, że niektóre z nich są publicznie dostępne do pobrania :P


Dobrowolne wsparcie: Tipply

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 369
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Marca 2023, 20:05:23 »
Ja niedawno dostałem bardzo szczegółową listę, co by trzeba było na Linii 053 poprawić (z komentarzem mniej więcej "sam bym poprawił, ale nie umiem"). Wiele z nich mógłbym nawet szybko zrealizować, tylko że tory są poziomo, istnieje masa klonów i brak jest kontekstu dla ruchu... Ktoś inny zabrał się za wymianę dekoracji, więc coś się komuś chce z tym robić. Tylko proponuję, że jakby ten kawałek scenerii umieścić w realistycznym kontekście, to by może łatwiej było uporządkować kierunki tych zmian. Znajdzie się ktoś chętny do porównania tras, a potem do testowania zmian — pomogę zoptymalizować proces przeliczania. I mogę też przy okazji poprawić masę rzeczy, które dla mnie są trywialne. Nie będzie chętnych — mam odhaczony pomysł, że nie warto go realizować, bo to nikomu nie potrzebne. :D
« Ostatnia zmiana: 25 Marca 2023, 20:55:38 wysłana przez Ra »
¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 660
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 322
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Marca 2023, 20:31:20 »
Myślę, że z 90% czytających to forum by chciało zmian w sceneriach, tylko co mają napisać skoro ich tworzenie w Maszynie jest mówiąc łagodnie "skomplikowane"? "Tak, chcemy!"? Zaraz polecą bany za spam...

Offline gravition

  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 85
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Marca 2023, 20:40:56 »
Może i mój dorobek w tym symulatorze jest zerowy, ale napiszę to, co jest oczywiste i było poruszane już wielokrotnie wcześniej. Tak szczerze. Jak słyszę o jakichś algorytmach przeliczania, porównywania, kombinowania cudowania i nie wiadomo jakich "specjalnych czynności"... Dla mnie i wielu wielu innych użytkowników tego symulatora sprawa jest banalnie prosta: zamiast pakować taką ilość energii i wiedzy w pudrowanie trupa, czy nie lepiej jest po prostu zbudować od podstaw porządny, normalny edytor tras? Gwarantuję Wam, że mając do dyspozycji dobre narzędzie, symulator pękałby od nawału chętnych do budowania. A obecnie ich liczba jest bliska zeru, a wynika to tylko i wyłącznie z starego, skomplikowanego i absolutnie nieprzyjaznego dla userów edytora, którego umiejętność obsługi na rozsądnym poziomie ma może kilka osób. Tym sposobem mamy miliony skórek, coraz nowszy tabor, dobrą fizykę, coraz lepsze dźwięki, ale co z tego, skoro NIE MA GDZIE tym jeździć? Przemyślcie ten temat, bo to jest chyba jeden z największych hamulców tego symulatora blokującego go przed dalszym rozwojem. 

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6281
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2203
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Marca 2023, 20:46:20 »
Z budowaniem tras mam prawie zerowe osiągnięcia. Ale po raz kolejny pada hasło "porządny, normalny edytor tras". Możesz podać jakiś przykład, który uważasz za porządny? Trawa po drugiej stronie płotu wydaje się bardziej zielona, ale jakoś w innych też nie widzę jakiegoś wysypu scenerii odwzorcowujących rzeczywistość.
« Ostatnia zmiana: 25 Marca 2023, 20:47:47 wysłana przez matek123 »
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline Toprus

  • Deweloper
  • Wiadomości: 236
  • peprus
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 634
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Marca 2023, 20:49:51 »
Sorry, pisałem to już raz w innym wątku, ale to trzeba powtórzyć - Rainsted w żadnym wypadku nie jest trupem. Na prawdę, jak ktoś ma chęci się nauczyć, to da się to zrobić, a możliwości tego edytora są potężne. Uważam, że jak ktoś szuka "prostszego edytora", to po prostu chce pójść na łatwiznę, a trasa "wypluta" z takiego edytora nie byłaby zbyt realistyczna. Szkoda by było porzucać też włożone w niego lata pracy.
« Ostatnia zmiana: 25 Marca 2023, 20:51:34 wysłana przez Toprus »
"Jestem ToPrusem i nic co pruskie nie jest mi obce." - Terencjusz

Obiekty statyczne i dekoracje dla scenerii <3

Offline hanys

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2479
    • Zobacz profil
    • Trainz Download Center
  • Otrzymane polubienia: 1093
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Marca 2023, 21:13:20 »
Możesz podać jakiś przykład, który uważasz za porządny?

Daleko nie trzeba  patrzeć. Trainz.

Offline robert357

  • Wiadomości: 198
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 222
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Marca 2023, 21:53:58 »
Szczerze, bym zostawił w spokoju linię 053. Dla "testu" lub "pokazania efektu sceptykom" można zrobić to na Starym Jaworze właśnie. Jak się uda, to byśmy mieli w końcu konkretną i realną scenerię retro.

Offline Turbokibel

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1629
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1320
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Marca 2023, 23:03:28 »
Myślę, że większość graczy nie będzie zadowolona z scenerii retro. :)
Otrzymałem permanentnego bana na 6h xD

Offline RafaPolska424

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 652
  • ISE Siedlce
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1899
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #14 dnia: 25 Marca 2023, 23:22:11 »
To, że Ty nie chcesz, to nie musi znaczyć, że większość nie chce.
Проходи, не задерживайся.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1077
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 498
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #15 dnia: 26 Marca 2023, 14:03:06 »
Może ustalmy sobie co znaczy tutaj "retro". Nie mamy przecież tutaj czynnych parowozów i wagonów "boczniaków", natomiast z powodzeniem można ustawić skład z lat np. 80/90 tj ST43/SP45/SU46/ET21/EU07+Bhp/ciemne pullmany itd. To "retro" z lat 80/90 nie jest jakąś prehistorią i jest bardzo eleganckie i przyjazne, bo czyż "20 lat maszynowych później" nie jeździmy tym samym taborem tylko w innym "opakowaniu"... Inna sprawa, że "retro" może się odnosić także do scenerii, srk i prędkości szlakowych. Cóż, czy jednak każdy musi gonić po Drawinowie 160 km/h na EP09? "Retro otoczenie/sygnalizacja/prędkości" mają swój urok. Pewnie, że nie przesadzajmy z odcinkami o Vmax 40 km/h, bo na dłuższych dystansach jest to nudnawe (przynajmniej dla mnie). Inna rzecz, że na scenerii "retro" każdy może sobie wyedytować bardziej współczesny skład, który tam się pojawił extra, bo czyż dzisiaj w XXI wieku na "drewniane" linie nie wjeżdżają TRAXX'y 285 Lotosu, czy Class66 oraz składy Turkol'u? Ano wjeżdżają.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline gravition

  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 85
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #16 dnia: 27 Marca 2023, 13:37:37 »
Sorry, pisałem to już raz w innym wątku, ale to trzeba powtórzyć - Rainsted w żadnym wypadku nie jest trupem. Na prawdę, jak ktoś ma chęci się nauczyć, to da się to zrobić, a możliwości tego edytora są potężne. Uważam, że jak ktoś szuka "prostszego edytora", to po prostu chce pójść na łatwiznę, a trasa "wypluta" z takiego edytora nie byłaby zbyt realistyczna. Szkoda by było porzucać też włożone w niego lata pracy.

Edytor Rainsted mógłby zostać równie albo i nawet bardziej zaawansowany jak teraz, tylko tak jak napisałem - kluczowe jest zbudowanie normalnego UI i ew. poradnika, aby więcej osób mogło do tego usiąść i ogarnąć. Czy poświęcanie miesięcy/lat pracy i nauki ciężkiego, skomplikowanego narzędzia aby móc w ogóle zbudować jakąkolwiek podstawową trasę można nazwać "nie pójściem na łatwiznę"? Po co utrudniać sobie robotę, skoro można ją sobie ułatwić?
Oczywiście proszę nie odbierać mojego pisania jako jakiegoś biadolenia, bo bardzo się cieszę, że pomimo plotek symulator dalej żyje i ma się dobrze, i że nadal są osoby chętne do pracy przy nim. Tylko tak jak pisałem - uważam, że byłoby takich chętnych więcej, gdyby narzędzia były bardziej przyjazne i otwarte. Bo na upartego jak najbardziej da się wszystkiego nauczyć, ale nie każdy ma taką ilość czasu.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1604
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1284
Odp: Przeliczenie Linii 053 na rzeczywistą trasę
« Odpowiedź #17 dnia: 27 Marca 2023, 20:14:34 »
Pomysł prostego i przystępnego edytora scenerii jak najbardziej ma sens. Można nawet zrezygnować z niezbędnych w pełnym edytorze funkcji, gdyż te dalej by były dostępne w Rainstedzie. Chodzi tu o aplikację, za pomocą której użytkownik będzie w stanie poznać i zastosować podstawowe pojęcia, którymi posługują się twórcy scenerii. Programu, w którym można by się sprawdzić. Czy jestem w stanie stworzyć scenerię? Jak dobrze mi to idzie? 5 lat później, hmm, ten edytor już obcykałem, może bym się przesiadł na bardziej zaawansowanego Rainsteda? Takie rozwiązanie spłaszczyłoby learning curve w budowie scenerii i mogłoby zachęcić potencjalnych trasopisarzy do zabawy z symulatorem. W Scratchu nie da się zrobić gry na poziomie Cyberpunka, a mimo to korzystają z niego miliony ludzi.