W 2008 roku opracowałem
połączenie scenerii fikcyjnych w sieć kolejową, aby było po czym jeździć na długich trasach... Jednak nie spotkało się to z zainteresowaniem, a do tego część scenerii wkrótce została wyrzucona z paczki całościowej, a następnie zapomniana. Próbowałem też rozbudować scenerie Quark, Linia 546, Krzyżowa i Drawinowo, aby wprowadzić dodatkowe możliwości organizowania tras, co też się nie przełożyło na zainteresowanie. Finalnie więc zabrałem się za naciąganie Linii 61 na mapy, aby wykorzystać ją jako bazę dla scenerii realistycznych, które by można było rozbudowywać zgodnie z mapami. Na scenerie fikcyjne nie mam dobrego pomysłu, gdyż posiadają szereg mankamentów — są poziome, mają rzeki wyżej niż tory, trudno zaplanować obiegi taboru, stacje są zbyt blisko siebie, brakuje koncepcji na dekorowanie otoczenia itd.
Wygląda na to, że obecnie najbardziej popularną scenerią stała się Linia 053. Ponieważ w 2022 roku opracowałem algorytmy przeliczania torów (i przeliczyłem okolice Ozimka oraz fragmenty scenerii "Kaliska"), wpadłem na pomysł, że można również przeliczyć Linię 053.
1. Do poszukiwania koncepcji przeliczenia nie przykładałem się jakoś szczególnie, na szybko wpadł mi w oko odcinek Pyskowice – Opole. Opole by było utożsamione z Sandomierzem, a Pyskowice z Dębicą. Przeliczenie by polegało na ustawieniu profilu pionowego z tej trasy, ewentualnie z drobnymi modyfikacjami, wynikającymi ze specyfiki Linii 053 oraz różnicami w położeniach stacji (w większości nie przekraczają one 2km). Wszelkie inne parametry (kilometraż, ułożenie w planie, prędkości, nazwy stacji) pozostałyby bez zmian. Planowałem przymierzyć się do wstępnego przeliczenia profilu, jednak powstrzymała mnie rozpoczęta wymiana dekoracji. W tym przypadku trzeba by chyba przeliczyć wszystkie klony albo zrobić ich unifikację...
2. Druga koncepcja pojawiła się kilka dni temu. Można by wpasować Linię 053 pomiędzy Opole a Gliwice, z umiejscowieniem stacji Turów jako odpowiednika stacji Kędzierzyn-Koźle. Układ były odwrotny, czyli Opole by odpowiadało Dębicy, a Sandomierz np. stacji Taciszów. Wykonałbym obrót scenerii z ewentualnym lekkim przemodelowaniem łuków (w ograniczonej liczbie miejsc, żeby nie musieć poprawiać całości). Układ torowy Opola dostałem w 2016 roku (jednak był bezużyteczny, bo nie dało się dojechać z Ozimka). Jest szansa, że niedługo zostaną uruchomione tory Katowice – Gliwice. Takie przeliczenie Linii 053 mogłoby zwiększyć zainteresowanie podjęciem prac nad Opolem oraz Gliwicami — powstałby w dosyć szybkim tempie fragment trasy pseudorealistycznej, o jakości porównywalnej z odcinkiem Lubliniec – Ozimek z 2014 roku. Tory nie odpowiadałyby temu, co jest na mapach, ale można by się wspomagać rzeczywistym ruchem pomiędzy Katowicami a Opolem (a na początek wykorzystać już działające misje). Nazwy stacji trzeba by zmienić. Wg wykresów ruchu, przygotowanych przez kolegę MW dla roku 2007, wygląda on imponująco (zwłaszcza w porównaniu z odcinkiem Częstochowa – Opole). W tym przypadku wystarczy wziąć jeden z klonów, ponieważ i tak powstanie z tego osobna sceneria z własnym kontekstem. Przeliczanie pozwala na korektę odległości w niewielkim zakresie (zmieniają się odległości pomiędzy słupami sieci trakcyjnej).
Pytanie moje kieruję do osób znających dobrze Linię 053 oraz trasy pomiędzy Katowicami a Opolem. Linię 053 znam tylko pobieżnie, a na południu Polski nie bywałem, a jeśli już przejeżdżałem, to samochodem. Pytanie jest, czy któreś z przedstawionych rozwiązań będzie miało jakiś sens użytkowy, czy może lepiej szukać innych tras, na których można by wzorować przeliczenie Linii 053?
Drugi temat to kwestia organizacyjna. Nie chciałbym się zabierać samotnie za przeliczenie scenerii. Trzeba również wziąć pod uwagę kwestię klonów Linii 053, których pewnie jest kilkanaście i które różnią się szczegółami.