Autor Wątek:  Naciski na os  (Przeczytany 2195 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Konrad_74

  • Wiadomości: 55
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Naciski na os
« dnia: 10 Lutego 2023, 00:46:21 »
Czesc, mam dzis do Was pytania donosnie naciskow na os w lokomotywach korzystajacych z naszej sieci kolejowej i zwiaznych z nimi dopuszczen do ruchu na poszczegolnych klasach lini. Wybaczcie mi prosze nieuniknione z mojej strony uproszczenia. Mamy jak wiadomo ogolnie cztery klasy lini z okreslonymi maksymalnymi naciskami na os:( A-16 ton, B-18 ton. C-20 ton i wreszcie D-22.5 tony). Z mapki dostepnej na stronie PLKi wynika ,ze przewazajaca wiekszosc naszych lini ma klase C aktualnie, tych magistralnych i pierwszorzedowych. I teraz chcialbym sie tutaj skupic na samym parametrze jednostkowego naciski na os, choc mam swiadomosc ze na ogolne oddzialywanie na tor ma duze znaczenie tez sposob zawieszenia silnika trakcyjnego jak i tez jego rodzaj ( asynchroniczne sa znacznie lzejsze, wiec nawet przy tramwajowym zawieszeniu nie oddzialywuja tak zle na tor jak szeregowe DC, ciezkie). Intryguje mnie glownie kwestia wspolczesnego czterosiowego taboru lokomotyw, ktorych masa znacznie przekracza obecnie 80 T i wynosi przewaznie 86-89 ton( nacisk na os 21.5 tony i wiecej). Czy te loki moga u nas i jedza normalnie po liniach klasy C, ewentualnie nizszych? Jak to w praktyce wyglada?
Takze ciekaw jestem starszego taboru Bo Bo, ktory tez wazy ponad 80 czyli 303E (83.5T), eu/ep05 (82.5T).

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Naciski na os
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Lutego 2023, 17:32:33 »
Czy te loki moga u nas i jedza normalnie po liniach klasy C, ewentualnie nizszych? Jak to w praktyce wyglada?
Takze ciekaw jestem starszego taboru Bo Bo, ktory tez wazy ponad 80 czyli 303E (83.5T), eu/ep05 (82.5T).
Oczywiście że jeżdżą. Lokomotywy mają duże koła, co wpływa korzystnie na poziom naprężeń w szynie. Mają też większy rozstaw osi w wózku, więc inny rozkład nacisku na metr długości torowiska.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1065
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 487
Odp: Naciski na os
« Odpowiedź #2 dnia: 11 Lutego 2023, 18:46:37 »
Ważnym tutaj aspektem jest także ograniczenie nacisków na oś na obiektach inżynieryjnych (głównie mostach/wiaduktach kratownicowych) i tam wiele lokomotyw nie może wtedy przejechać. Niegdyś za czasów PKP ograniczano tam prędkość, a za czasów PKP PLK, gdzie oprócz Sekcji Eksploatacji (ISE) powstały Sekcje Diagnostyki (ISD) zaczęto "bawić się" tematem nacisków na oś. Dzięki temu inspektorzy mieli furtkę i na obiektach, które miały już prędkość ograniczoną np. do 40, 20, czy 10 km/h (z pilotem) i nie mogli doczekać się planowanych napraw w danym roku, wprowadzali ograniczenia nacisków na oś np. do 167, czy 172 kN/oś... Luksusem było 196 kN/oś. Jest jeszcze jedno ograniczenie na obiektach inżynieryjnych wynikające z ich stanu technicznego: zakaz jazdy lokomotyw w trakcji podwójnej z uwagi na przekroczony nacisk na metr długości toru.

A tak swoją drogą, nowe linie kolejowe projektowane są już wyłącznie na nacisk 22,5 t/oś, a mosty/wiadukty na 25,0 t/oś i są to głównie obiekty zespolone lub żelbetowe. Przy okazji linie na 160 km/h mają już międzytorze co najmniej na 4,0 m, a obiekty skrajnię budowli co najmniej 2,5 m (była to niegdyś skrajnia SM2, ale do dziś to się chyba sporo zmieniło).

I jeszcze jedno: istnieje jeszcze ograniczenie na niektórych liniach dotyczące zakazu wjazdu lokomotyw sześcioosiowych (wynika to z rozstawu osi w wózku, nacisku na metr długości, posiadania lub nie sprzęgu międzywózkowego, dopuszczalnego promienia jazdy po łuku...). Ewenementem niegdyś dla PLK'i były lokomotywy sześcioosiowe Class66 z radialnym nastawianiem osi w każdym z wózków. Wielu dyżurnych nie umiało wówczas zrozumieć, że ta maszyna może wjechać tam, gdzie loki 4-osiowe... Ot, technika jak zwykle wyprzedziła przepisy.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Konrad_74

  • Wiadomości: 55
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Naciski na os
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Marca 2023, 06:31:48 »
Czyli, z tego co tu piszecie Panowie, wieksze znaczenie przy dopuszczalnosci danego pojazdu na szlak maja naciski na metr dlugosci torowiska niz same naciski na os. Dzieki za informacje.