Autor Wątek:  Używanie formatu FBX zamiast E3D  (Przeczytany 1140 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline skorakora

  • Wiadomości: 68
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 34
Używanie formatu FBX zamiast E3D
« dnia: 01 Grudnia 2022, 21:27:17 »
Witam.
Jako że ilość zmian jaką chcę zrobić w kodzie maszyny w praktyce będzie oznaczać napisanie symulatora od zera, chcę zadać pierwsze pytanie do forumowiczów, a w szczególności osób tworzących modele.
Obecnie w maszynie jest binarny format E3D oraz tekstowy T3D. Problem z tymi formatami jest taki że są one trochę przestażałe, i każda zmiana oznacza praktycznie stworzenie nowego formatu pliku. (np dodanie informacji które mogłby by być używane przez shadery). Wiele z tych nowinek format e3D posiada, ale nie jest ze wszystkim na bieżąco.

I moja propozycja to przeniesienie się na jakiś z góry ustalony format np. fbx który posiada swój własny standard i dokumentację. Jest też uniwersalny więc nie wymagałoby to używania specjalnych eksporterów, które idealne nigdy nie są, i posiadaja jeszcze mniej funkcji niż customowy format.

Jednak żyjąc trochę w środowisku modelarzy spotkałem się z tym że niektórzy modelerzy preferują takie customowe formaty, by nikt nie mógł ich modeli sobie "przywłaszczyć" lub modyfikować bez permisji. Przy uniwersalnym formacie jak fbx, taka edycja byłaby możliwa bez większego problemu.
Oczywiście jest to bariera kiepska, bo jak ktoś chce wyciągnac z pliku model to i tak jakoś to w końcu zrobi.

Od strony kodu, jak i od strony edytora "the mikols" nie byłoby specjalnie dużej różnicy, wystarczy lekko poprzerabiać deserializer.

Jest też opcja pomiędzy, czyli wspieranie obydwu formatów, jak to jest zrobione w najnowszym trainz, jednak jest to według mnie niepotrzebna komplikacja kodu, jako że można napisać osobny konwerter i pokonwertować wszystkie modele do nowego formatu i już tego nowego formatu używać w kolejnych paczkach całościowych.


Online szogun

  • Wiadomości: 5627
  • Nie matura a chęć szczera zrobi z Ciebie oficera!
    • Zobacz profil
    • szogun Studio
  • Otrzymane polubienia: 552
Odp: Używanie formatu FBX zamiast E3D
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Grudnia 2022, 21:41:34 »
T3D jest i może przestarzały, ale ma jedną poważną zaletę. Jest formatem tekstowym co daje gigantyczną elastyczność przy wprowadzaniu szczególnie drobnych poprawek.
Skoro kot robi MIAU czyli miauczy, to dlaczego pies szczeka a nie hauka?
Informacje o trwających pracach -> facebook.com/szogunstudio

Offline skorakora

  • Wiadomości: 68
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 34
Odp: Używanie formatu FBX zamiast E3D
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Grudnia 2022, 21:46:10 »
T3D jest i może przestarzały, ale ma jedną poważną zaletę. Jest formatem tekstowym co daje gigantyczną elastyczność przy wprowadzaniu szczególnie drobnych poprawek.
Jak ktoś jest bardzo uparty to i hexeditorem da radę binarki poprawiać.

Problem z maszyną jest taki że (przynajmniej ja odnoszę takie wrażenie) jest zrobiona pod programowanie. Patrz plik scenerii, oraz T3D. Było to może i dobre gdy scenerie i modele były proste, jednak w czasach gdy są edytory do tego to nie jest efektywna metoda serializacji. TD2 ma format zapisu który jest takim "pomiędzy" dzięki swojemu formatowi mocno upraszcza parser, który już nie musi się martwić spacjami, komentarzami itp.

Obowiązki 12
MD


EDIT: Oczywiście ten FBX dałem tak od czapy, chodzi tu o ideę z góry narzuconego formatu, bo z tego co wiem FBX nie ma udostępnionej oficjalnej dokumentacji.
« Ostatnia zmiana: 01 Grudnia 2022, 21:52:03 wysłana przez skorakora »