Autor Wątek:  Jak to było z oznaczeniami TEM2  (Przeczytany 2789 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Maslo

  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Jak to było z oznaczeniami TEM2
« dnia: 05 Października 2022, 22:52:26 »
Cześć, ostatnio zacząłem się zastanawiać, jakie właściwie oznaczenia fabryczne dostawały TEM2 przeznaczone na eksport do polski - czy były to kolejne czterocyfrowe numery kontynuując serię radziecką, czy może dostały odrębną numerację. Szybkie spojrzenie na znalezioną w googlu tablicę znamionową i okazuje się, że posiadały zwykle ten sam numer, jaki ostatecznie otrzymywała lokomotywa (przykładowo TEM2-016 miała na tablicy 016 itd.). Tu jednak rodzi się problem - przecież w polsce tamary jeździły i pod oznaczeniem TEM2, jak i SM48, więc czy numery na tablicach też się powtarzały? I w jaki sposób oddzielano je od tamar dla ZSRR? Po przejrzeniu paru innych fotogalerii i dokumentów dowiedziałem się, że niektóre tamary dla Polski dostawały fabryczne oznaczenie ТЗМ2ЗЛ (końcówka ЗЛ (EP) prawdopodobnie oznaczała eksport na Polskę). Inne z kolei miały po prostu ТЗМ2 lub TEM2. Niektóre dokumenty mówią nawet o ТЗМ2ЗЛ-II. Stąd pytanie do lepiej obeznanych - jak to w końcu było?
« Ostatnia zmiana: 05 Października 2022, 22:54:27 wysłana przez Maslo »

Offline DzordZ

  • Betatester
  • Wiadomości: 289
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 408
Odp: Jak to było z oznaczeniami TEM2
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Października 2022, 23:59:15 »
Temat jest prosty - SM48, TEM2 oraz ТЗМ2 to trzy osobne serie, wszystkie zaczynające się od numeru 001.

Offline Maslo

  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Jak to było z oznaczeniami TEM2
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Października 2022, 11:34:01 »
Chodziło mi o oznaczenia fabryczne (to, co widniało na tablicach znamionowych), nie o oznaczenia serii
« Ostatnia zmiana: 06 Października 2022, 11:57:29 wysłana przez matek123 »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1077
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 498
Odp: Jak to było z oznaczeniami TEM2
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Października 2022, 13:30:47 »
W odniesieniu do oznaczeń fabrycznych, to spotkałem jeszcze TЭM2N i ТЭМ2У. Temat Tamar jest bardzo szeroki i czasami zagmatwany. Pierwszą w PL była maszyna oznaczona TEM2-001, która miała nr fabryczny 6740/1974 i trafiła do ówczesnego PMP PW Katowice. Kolejne maszyny z nr bocznym od 002 miały taki sam nr fabr., czyli także od 002 wzwyż. Bodaj w 1983 do polskiego przemysłu zaczęły trafiać pojazdy oznaczone fabrycznie ТЭМ2У, czyli TEM2 z "kanciastą" budą (pierwsza była TEM2-208). Na PKP pierwszą "kanciastą" była SM48-088. Ogólnie przemysłowych TEM2 było 310 szt., ale trafiały się także duble, czyli maszyny, które miały trafić na PKP: 088" (ex SM48-088), 261" (ex SM48-091), 277" (ex SM48-095), czy 278" (ex SM48-092). Niezależnie od tego, na PKP pracowały "właściwe" SM48-088, 091, 092 i 095...
W odniesieniu do maszyn SM48 (130 szt.), to pierwsza z nich trafiła na PKP w 1976 z oznaczeniem SM48-001 i nr fabr. 001. Kolejne pojazdy miały takie same nr boczne jak i fabryczne. Oczywiście w trakcie napraw niektóre przemysłowe TEM2 dostawały oznaczenie SM48, ale wynikało to z niewiedzy osób odpowiedzialnych za to. W drugą stronę nie było pomyłek. Ciekawostką na polskich torach była TЭM2-5455 z Ukrainy, która od 2008 jeździła po całej sieci PKP. Nie ma już tej maszyny, bo przebudowano ją w 2019 na 15D-105.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Maslo

  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 4
Odp: Jak to było z oznaczeniami TEM2
« Odpowiedź #4 dnia: 06 Października 2022, 13:59:25 »
https://fotostacje.pl/wp-content/grand-media/image/U_00003_24-0016T1_TEM2-016.jpg

Znalazłem w jakiejś fotogalerii takie zdjęcie. Przedstawia tablice znamionową TEM2-016. Wygląda na to, że modele dla przemysłu (a przynajmniej te pierwsze) miały oznaczenie fabryczne ТЗМ2ЗЛ
« Ostatnia zmiana: 06 Października 2022, 15:50:39 wysłana przez matek123 »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1077
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 498
Odp: Jak to było z oznaczeniami TEM2
« Odpowiedź #5 dnia: 06 Października 2022, 16:33:56 »
Raczej TЗM2ЭП, a nie ТЗМ2ЗЛ... Ostatnia litera П to P.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"