Autor Wątek:  Stawność blokad  (Przeczytany 4591 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline gravition

  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 84
Stawność blokad
« dnia: 11 Marca 2022, 15:45:54 »
Witam.
Szukam dokumentu, w którym jest określone, jakie sygnały wyświetlają się na wieloodstępowej blokadzie samoczynnej TRZYSTAWNEJ i CZTEROSTAWNEJ. Gdzie, konkretnie w którym miejscu jest napisane, że taka blokada ma takie i takie sygnały, a inna ma takie i takie. O co chodzi?
PKP PLK wprowadziła niedawno nowe oznaczenia blokad w wewnętrznych rozkładach jazdy:
Cytuj
S = trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa na szlaku jednotorowym lub jednokierunkowa na szlaku dwutorowym dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym
SS =trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa naszlaku dwu lub więcej torowym, przystosowana dla jazdy pociągupo torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego
SP =trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdypociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego, naszlaku dwu lub więcej torowym
PS = jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa dla jazdypociągu w kierunku zasadniczym i trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym
4S = czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa na szlaku jednotorowym lub jednokierunkowa na szlaku dwutorowym dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym
4SS = czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa na szlaku dwu lub więcej torowym, przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego
4SP = czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym
P4S = jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku u przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym
Niestety, jak to w PLK, zdarzył się błąd przy konstrukcji rozkładów jazdy, i mamy sytuacje taką, iż w niektórych miejscach, jak np. Puszczykówko, gdzie na gruncie urządzenia sterowania ruchem kolejowym przystosowane są do prowadzenia ruchu na zasadach blokady czterostawnej, miejsca te mają w wewnętrznym rozkładzie jazdy błędne oznaczenie SS.
Mamy więc sytuację, gdzie na gruncie semafor nadaje sygnał S3 migające zielone, którego teoretycznie na trzystawnej blokadzie nie ma, więc jest to sygnał wątpliwy i zgodnie z instrukcjami maszynista powinien zachować się tak, jakby semafor wskazywał sygnał stój. Natomiast PLK uważa, że zachowanie takie jest nieprawidłowe, bo urządzenia SRK działają prawidłowo a nigdzie nie ma napisane, że na blokadzie trzystawnej nie może być sygnału S3 (teoretycznie może być tylko w przypadku, gdy semafor wjazdowy nada sygnał prędkościowy do 100 km/h, wtedy ostatni semafor blokady trzystawnej z wskaźnikiem W18 może nadać sygnał S3).
W związku z powyższym, może ktoś tutaj na forum jest lepiej doinformowany, proszę o podpowiedź, gdzie poszukać dokumentu, w którym jest napisane, jaki sygnały jaka blokada posiada, i jak zachować się w wyżej wymienionym przypadku.

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 165
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 125
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Marca 2022, 13:43:02 »
Akurat PLK dobrze twierdzi, bo sygnał wątpliwy to sygnał który NIE odpowiada żadnemu sygnałowi w instrukcji. W Ie-1 mamy coś takiego jak zielony migający więc nie jest to sygnał wątpliwy, i maszynista ma normalnie prowadzić pociąg. To, że nie powinien występować na blokadzie 3 stawnej to jest inna sprawa nie mająca nic wspólnego z ruchem. W tej sytuacji możemy jedynie mówić o niezgodności w wewnętrznym rozkładzie jazdy.

A ogólnie wytyczne techniczne odnośnie sygnalizacji są w Ie-4.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Marca 2022, 22:35:58 »
Do tej pory PLK oficjalnie nie ustosunkowała się (albo nic o tym nie wiem) na jakiej podstawie prawnej w przypadku blokady 4 stawnej semafor wjazdowy nadający sygnał pomarańczowy migający jest osłaniany ostatnim semaforem blokady nadającym sygnał zielony migający..

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 165
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 125
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Marca 2022, 12:21:23 »
Kwestia ewentualnego zapobiegania i bezpieczeństwa, tak samo jak nie ma zachowanej drogi ochronnej pomiędzy wjazdowym a drogowzkazowym/wyjazdowym to wjazd jest ze zmniejszoną prędkością. Też precyzyjnie to nie jest nigdzie określone, ale automatyka jest tak programowana.

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Marca 2022, 22:48:29 »
Mówię o sytuacji zachowania dróg hamowania, PLK nie jest w stanie podać podstawy takiego programowania automatyki oraz znaczenia sygnału S3 w takiej sytuacji. Sytuacja braku drogi hamowania była jasno opisana w WTBE10, nie pamietam jak to teraz jest w Ie4.

EDIT: W Ie4 też jest sytuacja braku drogi hamowania opisana jasno.
« Ostatnia zmiana: 13 Marca 2022, 23:29:32 wysłana przez borys_q »

Offline barman_2000

  • Wiadomości: 165
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 125
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #5 dnia: 14 Marca 2022, 19:27:32 »
Nigdzie nie napisałem o braku drogi hamowania.

A znaczenie sygnału to dwa ostępy wolne. Widocznie jazda na kierunek zwrotny nie jest traktowana jako kolejny odstęp.
« Ostatnia zmiana: 14 Marca 2022, 19:33:18 wysłana przez barman_2000 »

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Marca 2022, 08:31:31 »
Ale wszystkie odstępy sa wolne. PLK też tylko takie durne tłumaczenia potrafi stworzyć.
« Ostatnia zmiana: 15 Marca 2022, 08:43:10 wysłana przez borys_q »

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4114
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1297
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #7 dnia: 15 Marca 2022, 12:33:25 »
Odstęp znajduje się na szlaku, w stacji nie mamy odstępów. W załączniku wycinek aktualnej instrukcji Ir-1 gdzie PLK definiuje odstęp. I wydaje mi się, że błędne jest traktowanie toru głównego zasadniczego w stacji jako "odstęp" i wyświetlanie na ostatnim SBL typu 4SS sygnału S3 (zielone migające), no bo nie jest to odstęp tylko tor stacyjny. S3 na ostatnim SBL czterostawnej jest to jasna informacja dla maszynisty, że ma podany wjazd w stację bez wyjazdu, ale wiedza ta wynika z praktyki a nie z przepisów.
« Ostatnia zmiana: 16 Marca 2022, 00:56:54 wysłana przez MaciejM »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline borys_q

  • Wiadomości: 333
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 35
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Marca 2022, 20:51:26 »
Jeśli wjazd jest na pomarańczowo to s3 na ostatnim blokady też jest na wyrost.

Offline Pitek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 298
    • Zobacz profil
    • [YT] Pitkowa Kolej
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: Stawność blokad
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Kwietnia 2022, 10:34:57 »
Akurat PLK dobrze twierdzi, bo sygnał wątpliwy to sygnał który NIE odpowiada żadnemu sygnałowi w instrukcji. W Ie-1 mamy coś takiego jak zielony migający więc nie jest to sygnał wątpliwy, i maszynista ma normalnie prowadzić pociąg. To, że nie powinien występować na blokadzie 3 stawnej to jest inna sprawa nie mająca nic wspólnego z ruchem. W tej sytuacji możemy jedynie mówić o niezgodności w wewnętrznym rozkładzie jazdy.

A ogólnie wytyczne techniczne odnośnie sygnalizacji są w Ie-4.
To bardziej wyrazisty przypadek, niż S3, które może wystąpić na każdym odstępie i maszyniści mogą uznać tak jak napisałeś. A co z S4? Może być tylko na ostatnim sygnalizatorze z W18, a jak się pojawi na innym odstępie to normalnie będziesz prowadził pociąg bo nie jest to wątpliwy? Taki sygnał to ewidentnie uszkodzona blokada, a przecież S4 występuje w instrukcji.
Często maszyniści zapominają o zapisie z instrukcji, że jeżeli jakaś sytuacja odbiega od normy, są podawane sprzeczne sygnały, to powinien dostosować się do tego, który zapewnia największe bezpieczeństwo. Stąd jeżeli wiemy, że blokada zawsze była 3-stawna, a mruga S3 na innym niż ostatni, to odbijamy 20km/h i spokój.