Autor Wątek:  Sygnalizator sygnału zastępczego  (Przeczytany 4244 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline jelcyn_09

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Sygnalizator sygnału zastępczego
« dnia: 27 Grudnia 2021, 22:25:10 »
Dzień dobry!
Mam pytanie dotyczące umieszczania sygnalizatora sygnału zastępczego przy torze niewłaściwym na wysokości semafora wjazdowego. Taka sytuacja występuje np. na stacji Stalowa Wola Południe od strony stacji Nisko (z drugiej strony stacji sygnalizator Sz został zastąpiony semaforem). Ogólnie chciałbym się dowiedzieć jak wygląda prowadzenie ruchu pociągów, kiedy jeden tor jest zamknięty. Normalnie przed semaforem wjazdowym jest tarcza ostrzegawcza w odległości drogi hamowania i w takim przypadku sytuacja jest dla mnie jasna. Jak to wygląda kiedy wjazd na stację odbywa się z toru niewłaściwego? Jaka prędkość obowiązuje na szlaku od poprzedniej stacji do sygnalizatora Sz? I potocznie skąd maszynista wie, że zbliża się do sygnalizatora Sz?
Pozdrawiam

Link do schematu stacji Stalowa Wola Południe (dostęp 27.12.2021):
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Stalowa_Wola_Po%C5%82udnie

Offline matek__9292

  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Grudnia 2021, 23:07:39 »
Takie sygnalizatory są umieszczane, gdy blokada liniowa jest przystosowana tylko do jazdy w kierunku parzystym.

Gdy zachodzi potrzeba wyprawienia pociągu po torze niewłaściwym, gdzie blokada liniowa nie jest do tego przystosowana (niezależnie czy tor właściwy jest zamknięty) dyżurni ruchu wprowadzają ruch jednotorowy dwukierunkowy po torze niewłaściwym. Od tego momentu wszystkie pociągi jadące tym torem niezależnie od kierunku jazdy muszą być zapowiadane tak jak przy szlaku jednotorowym (pytanie o wolną, oznajmianie odjazdu i przyjazdu).

Pociągi jadące torem niewłaściwym są wyprawiane na rozkaz pisemny N, w którym dyktuje się działkę 1 jeśli tor sąsiedni jest zamknięty, działkę 2 zezwalającą na pominięcie sygnału stój i wyjazd torem niewłaściwym oraz działkę 4 informującą, że wjazd pociągu z toru niewłaściwego odbędzie się po otrzymaniu Sz. Opcjonalnie może być podyktowana działka 6 ostrzegająca o robotach na sąsiednim torze, jeśli takie występują.

Pociąg po minięciu rozjazdów jedzie z prędkością szlakową (rozkładową) aż do wspomnianego sygnalizatora. Po otrzymaniu Sz wjazd odbywa się z prędkością do 40 km/h. Maszynista wie, że zbliża się do stacji, bo widzi tarczę ostrzegawczą przy sąsiednim torze.

Po ustaniu potrzeby wyprawiania pociągów torem niewłaściwym dyżurni przywracają ruch dwutorowy i wszystko wraca do normy.

Offline jelcyn_09

  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Grudnia 2021, 23:35:15 »
Powyższa odpowiedź wyczerpuje dla mnie temat. Dziękuję.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Grudnia 2021, 00:37:57 »
Nie używajmy określeń "niewłaściwy", ono już nie funkcjonuje. Tor lewy lub przeciwny do zasadniczego. Innych określeń jak "tor lewy" lub "tor przeciwny do zasadniczego" w Ir-1 nie znajdziemy.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Ensifer

  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Grudnia 2021, 10:10:45 »
Na gruncie i tak mówi się o "torze lewym" - te wszystkie genialne wynalazki językowe PLK-i są martwe i tylko utrudniają życie. To właśnie określenie "przeciwny do zasadniczego" nie funkcjonuje.

Offline Sosna00

  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 21
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Grudnia 2021, 18:16:17 »
Nie używajmy określeń "niewłaściwy", ono już nie funkcjonuje. Tor lewy lub przeciwny do zasadniczego. Innych określeń jak "tor lewy" lub "tor przeciwny do zasadniczego" w Ir-1 nie znajdziemy.

Oj akurat z tym co znajdziemy w Ir-1 bym tak nie wyskakiwał. PLK znana jest z tego, że często zmienia określenia w instrukcjach. Przykładem jest SSP. Także na dzień dzisiejszy w instrukcji nic o torze "niewłaściwym" nie ma, ale w następnym wydaniu może nie być nic o "torze lewym".

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Grudnia 2021, 19:44:29 »
No ale rozmawiamy o obecnych zapisach. Jutro mogą sobie nazwać "tor purpurowego zająca" i będziemy mówić "tor purpurowego zająca". Dziś mamy zapisy "przeciwny do zasadniczego" oraz "lewy" i tego się trzymajmy.
« Ostatnia zmiana: 28 Grudnia 2021, 19:45:44 wysłana przez MaciejM »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Ensifer

  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Grudnia 2021, 19:52:55 »
Tylko nadal mówimy o teorii (w dodatku stworzonej przez PLK-ę), a nie o praktyce. Instrukcja niepotrzebnie komplikuje rzeczy proste, zamiast je ułatwiać.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4094
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1228
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Grudnia 2021, 20:04:58 »
W praktyce: nie słyszę w korespondencji radiowej określeń "niewłaściwy", a jeżdżę po liniach w modernizacji i remontach w całej PL gdzie tory zmieniamy z lewego na prawy jak chorągiewka na wietrze. Wszyscy się pilnują i używają określeń z aktualnej instrukcji, bo wszystko jest nagrywane, zarówno na posterunkach jak i radiotelefonach na pojazdach. Potocznie, między sobą kolejarze mówią pewnie "po staremu", ale w codziennej pracy jest to wyeliminowane.
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline Ensifer

  • Wiadomości: 45
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 18
Odp: Sygnalizator sygnału zastępczego
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Grudnia 2021, 21:36:42 »
To może na towarowych sobie pozwalają na więcej lub po prostu nie trafiam na takich służbistów (zresztą słownictwo to jest pikuś). Nagrywaniem jakoś też się nie przejmują, czasami człowiek sobie pożartuje.