Autor Wątek:  Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.  (Przeczytany 4534 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rudzik

  • Wiadomości: 2028
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 104
Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« dnia: 10 Maja 2021, 22:20:29 »
Po godzinie 20.00 zgłoszono pożar hali wachlarzowej byłej lokomotywowni w Bielsku-Białej.

https://www.bielsko.info/wiadomosci/27418-foto-wideo-duzy-pozar-magazynu-przy-dworcu-pkp-w-bielsku-bialej-bielsko-biala

Offline MaciejZ

  • Wiadomości: 344
  • Latamy by ratować ;) Pozdro z góry!
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 70
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Maja 2021, 20:21:43 »
Dzięki za info, widzieliśmy ten dym znad Sosnowca, zastanawiałem się co to może być. Z tego co wiem, to już raczej pozostałości po lokomotywowni. Było tam w środku coś ciekawego?

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 362
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 262
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Maja 2021, 08:10:02 »
Po godzinie 20.00 zgłoszono pożar hali wachlarzowej byłej lokomotywowni w Bielsku-Białej.
Statusu lokomotywowni chyba raczej nigdy nie miała. Była to dawna parowozownia przekształcona w oddział naprawy żurawi kolejowych. Lokomotywy SP42 z Krakowa Płaszowa i Trzebini zjeżdżały tam na obrządzanie po obsłudze kalwaryjskich składów. Najbardziej potrzebowały wody do zasilania wytwornicy pary. Tuż przed ukończeniem elektryfikacji linii do Kalwarii Lanckorony w ok. 1990 roku niespodziewanie pojawił się parowóz z Chabówki do planowej obsługi niektórych tamtejszych pociągów. Od wielu lat nie był w Bielsku-Białej widywany, gdyż pełną obsługę zapewniały tandemy SP42 a linię do Cieszyna zelektryfikowano w 1983 roku. Ostatni raz wjechałem lokomotywą (SM42) na teren byłej parowozowni w sierpniu 2001 w celu odstawienia tam wstępnie sformowanego składu parowozów, które zabraliśmy razem z kolegami z sekcji utrzymania z Czechowic-Dziedzic z bielskiej wystawy stałej taboru kolejowego (istniała ok. 6-lat). W kolekcji równoległej do peronu 1a było kilka parowozów wąskotorowych oraz Pt47, Ty51, Tkt3 i OIDP krótko Ty42-19.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Maja 2021, 13:06:05 »
Skansen kolejowy w BB otwarto 25.11.1994 i istniał on do 2001 roku. Zebrano tam wówczas parowozy:

- LAS 1892 (750 mm) z KRŻ Osiny w Poraju,
- Tw53-2561 (oznaczony jako Tw53-2560; 785 mm) z GKW,
- TKh 0175 (Ferrum 47) z PBM Osiny w Poraju,
- TKt3-16 z Pyskowic,
- Pt47-13 z Rozwadowa,
- Ty51-9 z Sędziszowa.

Odnośnie samej parowozowni:

"Parowozownia swoją służbę zakończyła 30 maja 1964 roku, a lokomotywy przeniesiono m.in. do lokomotywowni w Zebrzydowicach czy Czechowicach-Dziedzicach. Od tej pory mieściły się tu warsztaty naprawcze dźwigów kolejowych, a dokładniej Sekcja Warsztatów Specjalistycznych Zakładu Taboru Czechowice-Dziedzice (ze względu na zmiany struktur PKP Cargo nazwa ta zmieniała się). Wykonywano tam naprawy okresowe i przeglądy żurawi kolejowych EDK wszystkich typów (produkcji należących do kombinatu TAKRAF zakładów im. Siergieja Kirowa w Lipsku w Niemieckiej Republice Demokratycznej, obecnie Kirow Ardelt GmbH). W hali prostokątnej znajdowały się dwa stanowiska naprawcze oraz stanowisko spawalnicze, z kolei w hali wachlarzowej umieszczono warsztat hydrauliki siłowej, który był wyposażony w stanowisko naprawy elementów chwytaków elektrohydraulicznych."

oraz

"Funkcjonujący w strukturach PKP Cargo specjalistyczny warsztat naprawy żurawi kolejowych zakończył pracę z dniem 1 kwietnia 2011 roku, pod koniec swojej działalności zatrudniając 19 pracowników. Po likwidacji warsztatów obiekty opustoszały i nie były wykorzystywane w jakikolwiek sposób, a ich właściciel Polskie Koleje Państwowe S.A. prócz bieżącego dozoru nie zabezpieczał ich w jakikolwiek sposób. Na początku zdemontowano obrotnicę, a w roku 2020 zawalił się fragment dachu dawnej hali wachlarzowej. Właściciel podejmował kroki w celu sprzedaży terenu i zabudowań, ale brak możliwości dojazdu powodował brak zainteresowania potencjalnych nabywców. Obecnie niedozorowane zabudowania z końca XIX wieku ulegają stałej degradacji, a hala wachlarzowa spłonęła w dniu 10 maja 2021 roku".

Źródło: https://www.kolejcieszyn.pl/index.php?s=mdbielsko
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 362
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 262
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Maja 2021, 14:41:44 »

"Parowozownia swoją służbę zakończyła 30 maja 1964 roku, a lokomotywy przeniesiono m.in. do lokomotywowni w Zebrzydowicach czy Czechowicach-Dziedzicach. 
Do ok. 1994 wysyłaliśmy tam z Zebrzydowic na okres grzewczy dwa Ty42. Jeden ogrzewał halę i inne obiekty, a drugi był zapasowym na czas przeglądu pierwszego.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Maja 2021, 16:09:56 »
Mi udało się w 04.1990 w starej parowozowni w BB zobaczyć jako "grzejkę" Ty42-93, a w MD Czechowice w 03.1991 maszynę Ty42-127 w tej samej roli. W MD CzDz także w 03.1991 jako "grzejka" pracował Ty2-94.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Maja 2021, 16:28:27 »
A czy w tamtym czasie jako ,,grzejka" w Czechowicach-Dziedzicach nie stała także skasowana EU04? Kolega mi często wspominał, że w latach 80-tych na pewno tam stała.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #7 dnia: 15 Maja 2021, 16:45:12 »
W wątku "Tabor kolei DR - DB", we wpisie nr 14 pisałem:

Dodam coś ze swoich wspomnień dot. EU04: interesuję się to serią mniej więcej od 1989 roku i od tego czasu zbieram różne dane, ale także szukałem śladów tych loków, przy czym zacząłem w 1989 od ówczesnego Muzeum Kolejnictwa, gdzie stała EU04-24. Niestety była w stanie agonalnym, a przyjechała do Warszawy o własnych siłach latem 1982 roku... Na początku lat 90 bywałem na słynnym złomowisku lokomotyw w Chróścinie Nyskiej i miałem okazję widzieć już tylko pocięte wraki EU04 i EU20 z tabliczkami, przy czym nie była to typowa sterta złomu, ale coś, co jeszcze w jakimś procencie przypominało, że była to lokomotywa (kabiny odcinano w całości, a potem całe ściany boczne). Lokomotyw obu serii widziałem kilkanaście w w/w stanie. Był jeszcze inny wątek: odwiedziłem w latach 90 miejsce, gdzie na złomowisku Katowice Muchowiec pocięto przedostatnią "Bezerkę", czyli EU04-18, która przez lata była "grzejką" w Bielsku Białej (do listopada 1987, czyli 4,5 roku po skreśleniu z PKP!). Niestety na Muchowcu "18-tki" już nie było... Badając dalej temat pamiętałem, że jeżdżąc często przez Czechowice Dziedzice do rodziny w Bielsku Białej zawsze nos miałem przy szybie i oglądałem lokomotywy odstawione przy płocie lokomotywowni. Tam, jak się później dowiedziałem odstawiano zawsze maszyny rezerwowe, uszkodzone lub wycofane z eksploatacji. Tutaj z pomocą przyszedł mój starszy brat, mówiąc że około 1983 roku widział tam kilka EU04 i pokazywał mi je jako 9 letniemu chłopcu. Wiecie, że po latach ustaliłem, że były to EU04-03, 04, 07 i 18 i rzeczywiście rok 1983! Pasja do kolei połączona z badaniem jej historii to piękna sprawa!

Dodam w podsumowaniu info o ostatnich EU04, które wycofane z ruchu jeszcze gdzieś tam stały (lista niepełna):
1983 Czechowice Dziedzice: 03, 04, 07, 18
1985 Łazy: 17, 21, 23
1986 Czechowice Dziedzice: 24.

Ostatnimi jeżdżącymi były: EU04-24 (do 15.06.1982) i EU04-11 (do 19.09.1982), a ostatnią "pod prądem" jako "grzejka" EU04-18 (skreślona z PKP 09.05.1983). W ruchu regionalnym EU04 prowadziły głównie piętrusy (ścięte) serii Bipa i/lub wagony "ryflaki" typu 43A. Ogólnie maszyny EU04 pocięto w PPZM Chróścina Nyska, w Rybniku, Zabrzegu Czarnolesiu i Katowicach Muchowcu.

EU04-18 do 11.1987 pracowała jako "grzejka" przy peronie 1A w BBG, czyli tam, gdzie później był skansen taboru. EU04-03 i 04 pocięto w Rybniku, 07 w Zabrzegu Czarnolesie, a 18 w Katowicach Muchowcu. Trudno mi powiedzieć, która z ostatnich czterech EU04 w Czechowicach była tamtejszą grzejką. Może chodzi tutaj cały czas o EU04-18, bo jak pisałem wyżej była ostatnią wycofaną ze służby.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Maja 2021, 16:54:14 »
Prawdopodobnie @Jaco masz rację. Podpytam się kolegi, czy chodziło o Czechowice czy też Bielsko. Szacunek za te cenne informacje. EU04 pokochałem od ujrzenia jej pierwszego czarno-białego zdjęcia w 1998r. :)
Z kolei znajomy maszynista, który jeździł w Piotrkowie na EU20 wspominał mi, że pod koniec eksploatacji lokomotywy tej serii były dopracowane. Zachwalał je, że potrafiły pociągnąć każdy skład pociągu i w ruchu towarowym nie sprawiały problemów, wypadając nawet lepiej od ET22.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 362
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 262
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Maja 2021, 19:24:35 »
Mi udało się w 04.1990 w starej parowozowni w BB zobaczyć jako "grzejkę" Ty42-93, a w MD Czechowice w 03.1991 maszynę Ty42-127 w tej samej roli. W MD CzDz także w 03.1991 jako "grzejka" pracował Ty2-94.
W Zebrzydowicach w latach 1990 do 1994 mieliśmy cztery Ty42 z ważnymi kotłami m.in 19 (do końca zdolna do jazdy o własnych siłach) i OIDP 92, 94 i jeszcze jeden. W 1993 pocięto u nas na złom podwozie i tender jakiejś innej maszyny z serii Ty2/42. Trzy  ostatnie parowozy Ty42 wywieziono z Zebrzydowic ostatecznie w 1998 roku. Akurat miałem dniówkę na miejscowym przetoku i przypadkiem kamerę video8 :).
EU04-18 do 11.1987 pracowała jako "grzejka" przy peronie 1A w BBG, czyli tam, gdzie później był skansen taboru. 
EU04-18 kilka lat stała na terenie wagonowni w Bielsku-Białej i była niewidoczna dla podróżujących w kierunku Katowic czy Wadowic. Natomiast bardzo dobrze widoczna dla podróżnych udających się w kierunku Cieszyna. W 1986 odholowano ją w okolicę peronu 1a i każdy kto chciał mógł ją "zwiedzić" (w kabinie już była tylko sterta po komorach łukowych styczników WN i kikuty okablowania). W okolicy listopada 1987 na parę dni odwiedziła miejsce swego ostatniego stacjonowania tzn. MD Czechowice-Dziedzice, gdzie koledzy oddzielili od pudła lokomotywy na pamiątkę tabliczki firmowe, które zdobiły później ściany jednego z biur. W tym czasie tzn późna jesień 1987 była widziana EU04 w Czarnolesiu, ale nie wiem czy to była 18-tka przed wysłaniem do Muchowca, czy jeszcze jakaś inna.
« Ostatnia zmiana: 15 Maja 2021, 19:40:16 wysłana przez biovital1 »

Offline fuji8

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1170
    • Zobacz profil
    • smk Jaworzyna Śląska
  • Otrzymane polubienia: 778
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #10 dnia: 15 Maja 2021, 23:36:40 »
Ja tylko zapytam, pamiętacie panowie, jakie malowanie nosily owe eu04?
"Rzeczy niemożliwe wykonujemy natychmiast, cuda zajmują nam nieco więcej czasu"

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Maja 2021, 10:13:40 »
Z całą pewnością np. EU04-01, 11, 18 i 24 miały malowanie: jasny seledyn/ciemny seledyn/jasny seledyn. W załączniku zdjęcie wraku EU04-18 na złomowisku Katowice Muchowiec.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Maja 2021, 10:50:30 »
W Zebrzydowicach w latach 1990 do 1994 mieliśmy cztery Ty42 z ważnymi kotłami m.in 19 (do końca zdolna do jazdy o własnych siłach) i OIDP 92, 94 i jeszcze jeden.
To były Ty42-19, 92, 94 i 121.

EU04-18 kilka lat stała na terenie wagonowni w Bielsku-Białej i była niewidoczna dla podróżujących w kierunku Katowic czy Wadowic. Natomiast bardzo dobrze widoczna dla podróżnych udających się w kierunku Cieszyna.
Tak, wątek "grzejki" w wagonowni znam.

W 1986 odholowano ją w okolicę peronu 1a i każdy kto chciał mógł ją "zwiedzić" (w kabinie już była tylko sterta po komorach łukowych styczników WN i kikuty okablowania).
Chyba otarłem się o nią trochę nieświadomie, bo w tamtych latach często bywałem w BB. W sumie to cenna informacja, bo myślałem, że "grzejką" była także przy peronie 1A. Gdzieś w notatkach znalazłem info, że w WGW "grzała" do 1984.

W tym czasie tzn późna jesień 1987 była widziana EU04 w Czarnolesiu, ale nie wiem czy to była 18-tka przed wysłaniem do Muchowca, czy jeszcze jakaś inna.
Mogła to być EU04-07, którą tam pocięto lub 18 w drodze do Muchowca.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Maja 2021, 11:09:45 »
A czy w tamtym czasie jako ,,grzejka" w Czechowicach-Dziedzicach nie stała także skasowana EU04? Kolega mi często wspominał, że w latach 80-tych na pewno tam stała.
Warto wziąć pod uwagę także EU04-24, która o własnych siłach pojechała do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Cytat: fuji8
Ja tylko zapytam, pamiętacie panowie, jakie malowanie nosily owe eu04?
W "Atlasie lokomotyw elektrycznych" Pawła Terczyńskiego z 2017 roku jest piękne kolorowe zdjęcie EU04-25 w barwach o jakich już pisałem.
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2971
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 331
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Maja 2021, 11:15:13 »
Szkoda tylko, że jest tak ubogo jeśli chodzi o zdjęcia kompletnej kabiny.
Intryguje mnie np. prędkościomierz firmy Deuta-Werke i jego sposób podświetlenia tarczy (wskazówka z tego co wiem była ciemna, zatem w nocy musiał być kiepsko widoczny).
Intryguje mnie sposób przełączania pantografów poprzez duży przełącznik w nastawniku jazdy.
No i same ułożenie hebelków i podpisy pod nimi. Niby mamy, dzięki uprzejmości @EP08_015 kompletny model wraz z kabiną i wręcz aż prosi się o odświeżenie (podobnie jak EP02 i EP03).

Inne pytanie pozostaje, czy wozy które robiły jako grzałka były pojazdami stricte stacjonarnymi czy wzorem EU04-24 była potrzeba pełnego uruchomienia?

To co panowie tutaj opisujecie (cześć i chwała Waszej pamięci!) aż prosi się o porządną publikację na temat tych lokomotyw i historii utrzymania taboru w B.B. :)
« Ostatnia zmiana: 16 Maja 2021, 11:17:26 wysłana przez ST44-003 »

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1075
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 495
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #15 dnia: 16 Maja 2021, 11:30:30 »
Inne pytanie pozostaje, czy wozy które robiły jako grzałka były pojazdami stricte stacjonarnymi czy wzorem EU04-24 była potrzeba pełnego uruchomienia?
W przypadku EU04-18, którą skreślono z PKP w dniu 09.05.1983, maszyna nie musiała być już "jeżdżąca". Była zatem pojazdem stacjonarnym. "Grzejką" była po skreśleniu z ewidencji.
« Ostatnia zmiana: 16 Maja 2021, 12:37:51 wysłana przez Jaco »
"Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6268
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2190
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #16 dnia: 16 Maja 2021, 14:45:33 »
Trochę mały oftop. Czym warunkowane były sposoby podłączenia grzejki? Część jest podpinana na krótko do odłącznika, a niektóre mają pantograf, tak jak płaszowski wagon.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 362
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 262
Odp: Pożar lokomotywowni w Bielsku-Białej.
« Odpowiedź #17 dnia: 16 Maja 2021, 20:41:42 »
Chyba otarłem się o nią trochę nieświadomie, bo w tamtych latach często bywałem w BB. W sumie to cenna informacja, bo myślałem, że "grzejką" była także przy peronie 1A. Gdzieś w notatkach znalazłem info, że w WGW "grzała" do 1984.
Już na przełomie 1985/86, gdy ją oglądałem na terenie WGW Bielsko Biała, to nie była w stanie nic grzać. Gdy tylko ją podstawili w okolicę peronu 1a, to jak pamiętam ciężko było się dostać do kabiny, bo tak była zagracona.
Szkoda tylko, że jest tak ubogo jeśli chodzi o zdjęcia kompletnej kabiny.
Intryguje mnie np. prędkościomierz firmy Deuta-Werke i jego sposób podświetlenia tarczy (wskazówka z tego co wiem była ciemna, zatem w nocy musiał być kiepsko widoczny).
Jedno czarno białe z czasów młodości mojego planowego śp. maszynisty już chyba tutaj gdzieś wrzucałem? :). Prędkościomierze się zachowały u nas i OIDP mają tarczę czarną, a wskazówkę białą. Jutro jak będę to mogę sprawdzić, bo głowy nie dam odnośnie tych barw.
« Ostatnia zmiana: 16 Maja 2021, 20:51:19 wysłana przez biovital1 »