Autor Wątek:  EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy  (Przeczytany 3008 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« dnia: 17 Kwietnia 2021, 11:18:29 »
Czołgiem,
Z racji bardzo ubogiej dokumentacji zdjęciowej i/oraz/lub technicznej co do budowy i wyposażenia elektrycznego lokomotywy EP02, zadaję pytanie tutaj. Moje poszukiwania są niestety bez owocne, część stanowi raczej domysły.
Ale do puenty, pytanie dotyczy rodzaju zastosowanego nastawnika jazdy w lokomotywie EP02. Poniżej wrzucam screeny z filmiku "120 km na godzinę" dostępnego tutaj:
http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=en/node/7699

Czy przedstawiony na filmie w prototypowej jeszcze odsłonie EP02 nastawnik może być tym zastosowanym w pierwszych 3E (ET21) którego zdjęcie przedstawia screen 3? Prosiłbym o pomoc w ustaleniu rodzaju sterowania z uwagi na wątpliwości:
a) czy jedną dźwignią sterowało się zarówno szeregiem, bokami oraz jazdą równoległą?
b) czy rodzaj rozruchu był podobny jak w EW51/52/ czyli tramwajowy?
c) czy później zastosowano nastawnik kołowy?
d) ile w rzeczywistości było pozycji szeregowych, równoległych oraz bocznikowych ponieważ źródła różnie przedstawiają?
« Ostatnia zmiana: 17 Kwietnia 2021, 14:56:15 wysłana przez ST44-003 »

Offline EU40

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2206
  • MD Kraków Prokocim
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 397
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Kwietnia 2021, 13:37:47 »
Salve.
Skocz na Prokocim. Tam masz EP02-08. Nastawniki prawdopodobnie są zachowane. W razie czego poszukam swoich zdjęć.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę.

Offline matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6056
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2043
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #2 dnia: 17 Kwietnia 2021, 13:54:34 »
EP02-08
Pojechała z Prokocimia do Jarocina.
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Kwietnia 2021, 13:55:46 »
Kiedyś widziałem filmik z obsługą m.in. nastawnika rosyjskiej lokomotywy elektrycznej i doszukuję się wielu analogii. Poszukam ten filmik i dam znać. Lokomotywy z tym nastawnikiem tam są eksploatowane do dziś.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Kwietnia 2021, 14:54:58 »
W żadnej zachowanej EP02 nie ostał się pulpit sensu stricte. EP02-08 materiały zdjęciowe mam dzięki uprzejmości @ET22_RULZ ale nawet w częściowo kompletnej kabinie w miejscu nastawnika jest płyta maskująca wnętrze pulpitu bez żadnych charakterystycznych elementów, dziur czy klap.
J/w, ostatecznie PKP Cargo oddało ją do SMK w Jarocinie.
« Ostatnia zmiana: 17 Kwietnia 2021, 14:56:50 wysłana przez ST44-003 »

Offline jakubg1

  • Wydział Repozytorium
  • Wiadomości: 1492
  • MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1118
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #5 dnia: 17 Kwietnia 2021, 16:01:07 »
Chodzi mi o ten filmik: https://youtu.be/Tnqdv-PQDgE?t=229

Tutaj bocznik i nastawnik są na osobnej dźwigni, ale to raczej kwestia podobna co różnice między nastawnikiem w EU07 i EP05.
10 lat na forum MaSzyny!

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #6 dnia: 17 Kwietnia 2021, 20:33:36 »
Postaram się odpowiedzieć na pytania na tyle na ile udało mi się przez lata interesowania się tą lokomotywą ustalić:
ad. a: Opis elektrowozu E110 autorstwa CBKPTK Poznań ze stycznia 1953 roku na temat nastawnika mówi, cytuję: "(...) Nastawnik posiada dwie rączki: rączkę połączeniową (jazda do przodu, jazda do tyłu) i rączkę jazdy. (...)" Świadczy to o tym, że nie zastosowano jak to miało mieć miejsce w 2E53 (rączka połączeniowa nastawnika była obiektem krytyki organu nadzorującego zamówienie) oraz w nastawnikach konstrukcji radzieckiej, jak KME-4W, osobnej dźwigni połączeń silników.
ad. b: Dokumentacja obwodów rozrządu jest doskonale zachowana w literaturze technicznej z lat 50 i 60. Elektrowozy EP02 posiadały rozruch stycznikowy pośredni. Specyficzną jego cechą było zabezpieczenie w obwodzie sterowania uniemożliwiające powrót z równoległego połączenia silników na szeregowe bez cofnięcia nastawnika na 0 (co powodowało rozłączenie styczników biorących udział w tej blokadzie).
ad. c: Brak danych na ten temat, aczkolwiek EP01, których pod kątem elektrycznym EP02 były wierną kopią posiadały nastawnik kołowy. Możliwe, że w przebiegu eksploatacji zebrano uwagi wg których uznano nastawnik dźwigniowy za bardziej naturalny dla obsługi na tamte czasy i modyfikacja taka została wprowadzona na życzenie zamawiającego część elektryczną elektrowozu.
ad. d: Odpowiedź nawiązuje do źródeł wiedzy podanych w ad. b, tzn.: 13 stopni na połączeniu szeregowym, 3 stopnie osłabienia pola, 11 na połączeniu równoległym oraz ponownie 3 stopnie osłabienia pola. Wynika to z tabeli połączeń nastawnika jazdy oraz pisemnego opisu obwodu sterowania.

EDIT:
Dodam, że ze względu na późniejsze inne umieszczenie części przyrządów kontrolno-pomiarowych takich jak prędkościomierz i manometry nastawnik najprawdopodobniej był obsługiwany lewą ręką, a sam fotel maszynisty umiejscowiony był bliżej prawego okna niż mogłoby się to wydawać z gabarytów pulpitu. Nadbudowa przesłaniająca mierniki elektryczne również sugeruje, że jest to modyfikacja doraźna, bez przeprojektowania pozostałej bryły pulpitu.
« Ostatnia zmiana: 17 Kwietnia 2021, 21:05:08 wysłana przez ET22_RULZ »
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Kwietnia 2021, 10:58:47 »
Co ciekawe, pierwotnie EP02 nie posiadały okien bocznych (tylko w drzwiach). Zastanawiam się, jak obeszli konstrukcję i co było powodem zmian ułożenia manometrów i gdzie pierwotnie był prędkościomierz (na filmie go nie widać).
@Bartku, dziękuję za wyjaśnienie. Czyli można przyjąć, że wygląd i funkcja nastawnika była zbliżona do KME-4W tylko z dodatkową obudową.

Dobra, to teraz druga kwestia która jest bardzo interesująca w tych pojazdach. Zgodnie z opisem pojazd posiadał jedną sprężarkę tłokową oraz 2 przetwornice główne. Jednakże patrząc po opisach guzików (4 poziome nad hebelkami) opis mi się nie zgadza bo od lewej jest: Sprężarka nr 2, Sprężarka nr 1, Przetwornica 2, Przetwornica 1. Gdzie zatem było załączanie WS`a? I skąd taki podział guzików?
Wg. opisu, najpierw WS był zabezpieczony bezpiecznikiem topikowym zastąpionym dość szybko tradycyjnym WS`em.
No i na jakiej zasadzie działały guziki? Przycisk stabilny czy taki jak np. odblok nadmiarów stosowany w EU07?

Offline ET22_RULZ

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 592
  • User #13
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 24
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Kwietnia 2021, 12:53:42 »
Jedną sprężarkę zgodnie z jakim opisem? EP02 posiadały dwie sprężarki. Spoglądając na wiki domniemywam, że źródłem tych rewelacji jest artykuł ze ŚK 2/97?
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2021, 12:55:41 wysłana przez ET22_RULZ »
"Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Pozdrawiam,
Bartosz "ET22_RULZ" Wojciechowski

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2950
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 311
Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« Odpowiedź #9 dnia: 19 Kwietnia 2021, 15:11:20 »
Rzeczywiście opis na Wiki zawiera chyba błąd.
Tutaj na stronie trochę inaczej jest to opisane:
https://pojazdy.moontech.pl/elektrowoz-ep-02/
A zatem 2x sprężarki i 2x przeteornice.
Gdzie zatem włącznik WS'a?