Poniżej prezentuję pierwszy z moich poradników dotyczących obróbki dźwięków. Zanim do niego przejdę, ważna rzecz dotycząca nazewnictwa (dla dociekliwych):
1) dźwięk przekładni - dla uproszczenia będą to wszelkie dźwięki układu napędowego (silnika, przekładni osiowej, sprzęgła), które wynikają z aspektów mechanicznych pracy napędu. Wiodącą rolę odgrywa tutaj przekładnia osiowa,
2) dźwięk falownika - wydawany fizycznie przez stojan silnika odgłos związany z reakcją na zmienne napięcie zasilające. Przebiegiem tego napięcia steruje falownik, stąd różne melodyjki wydawane przez te same silniki w różnych pojazdach (np. Elf i Impuls sześcioczłonowy).
Dzisiejszy dotyczy wyciągania dźwięku przekładni z rozruchu pojazdu asynchronicznego. Ideałem byłoby mieć nagranie, w którym mikrofon jest umieszczony przy samej przekładni, nie ma dźwięków falownika czy wentylatorów i pojazd porusza się ze stałą prędkością. Oczywiście tak nie jest, jednak w dalszym ciągu można zrobić całkiem dobre próbki, które nadadzą się do dźwięków składanych. Przykładem tutaj jest dźwięk przekładni pojazdu Dragon E6ACTd na podstawie nagrań Piotra Jarosza (
link do jego kanału), który zgodził się na użycie jego nagrań na potrzeby MaSzyny.
W skrócie proces polega na:
0) wybór nagrania, jest wstępne oczyszczenie - dla pojazdów w ruchu może być słyszalny szum toczenia kół, należy do wyciąć filtrem dolnoprzepustowym -> tutaj nagranie już miałem przygotowane
1) znalezienie odpowiedniego kawałka, gdzie najważniejszy odgłos jest dobrze słyszalny
2) usunięcie zakłóceń i przeszkadzajek - nałożenie filtrów, wycinanie pasm
3) wyrównanie wysokości (częstotliwości) dźwięku
4) próba wygładzenia powstałych zakłóceń i wydłużenia próbki - filtr uśrednia udział poszczególnych pasm częstotliwości na dłuższym kawałku; moim zdaniem sampel długości ok. 5-6 sekund już zaczyna brzmieć dostatecznie dobrze po zapętleniu
5) gładkie zapętlenie dźwięku
Link do poradnika (należy włączyć napisy):