Ostatnio gdzieś usłyszałem że dziewiątka i rusłan mają takie same opory. Czy to prawda, ktoś ma może dostęp do dokumentacji?
Wyglądają tak samo. Elta wzorowała się na radzieckim oryginale, bo zgodnie z umową Polska-ZSSR strona radziecka miała dostarczyć większość wyposażenia elektrycznego, ale ostatecznie wycofała się z tego i dostarczyła tylko dla dwóch prototypów (poza opornikiem który Elta zbudowała i przetestowała w 1985 roku). Silniki wentylatorów oporów w prototypach są produkcji ZSSR.
EDIT: Odkurzyłem skaner i obrazki są tu:
https://photos.app.goo.gl/AVtdhfJdTe6uedRo7 Fragment tekstu opublikowanego w dwutygodniku pt. Wiadomości Elektrotechniczne nr. 11-12 z czerwca 1985: "Rezystory rozruchu i hamowania do lokomotyw elektrycznych dużej mocy
Janusz KORZENIEWSKI, Jan CZECHOWSKI, Jacek GAŁCZYŃSKI
Fabryka Transformatorów i Aparatury Trakcyjnej ELTA w Łodzi
Zapotrzebowanie PKP na lokomotywy elektryczne dużej mocy doprowadziło do opracowania rodziny lokomotyw z silnikami o mocy 730 kW. Jako pierwsza została zaprojektowana przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu lokomotywa 104E w układzie BoBo o mocy 2900 kW.
Do lokomotywy tej konieczne było zaprojektowanie m. in. rezystorów rozruchu i hamowania o znacznie wyższych parametrach technicznych niż obecnie produkowane.
W Fabryce Transformatorów i Aparatury Trakcyjnej ELTA w Łodzi zaprojektowano, wykonano i przebadano prototypy rezystorów rozruchu i hamowania DBR-104E, przeznaczone do lokomotywy elektrycznej 104E. Zaprojektowanie takiego urządzenia w stosunkowo krótkim czasie było możliwe dzięki efektywniej współpracy z
konstruktorami radzieckimi w ramach Rady Naukowo-Technicznej, koordynującej opracowania lokomotyw elektrycznych prądu stałego 3 kV dla kolei o szerokości torów 1520 i 1435 mm.
Rezystory rozruchowe typu DTS stosowane dotychczas w lokomotywach elektrycznych mają konstrukcję opartą na elementach rezystorowych w postaci zwojnicy o kształcie zbliżonym do owalu. Są to rezystory przeznaczone do pracy z chłodzeniem wymuszonym, charakteryzujące się stosunkowo dużą masą i wymiarami. Ich wskaźniki techniczne masy i objętości mają wartości odpowiednio około 4 kg/ /kW i 8 dcm3/kW. Zastosowanie rezystorów rozruchowych tej konstrukcji do rodziny lokomotyw dużej mocy nie jest możliwe. Ze względu na konieczność ograniczenia gabarytów i masy rezystorów ich wskaźnik objętości nie powinien przekraczać 1 dcm3/kW, a wskaźnik masy — 0,35 kg/kW. Wymagało to zaprojektowania rezystorów o konstrukcji przystosowanej do znacznie intensywniejszego chłodzenia oraz wyposażenia lokomotywy w wydajniejsze układy wentylacyjne..."