Autor Wątek:  ET22 wentylatory silników trakcyjnych  (Przeczytany 5516 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline KamilWuszt

  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« dnia: 30 Czerwca 2019, 18:52:37 »
Witam, może ktoś mi powiedzieć ile wentylatorów chłodzących silniki trakcyjne posiada ET22? :)

Zły dział i niewiele mówiący tytuł. @Stele
« Ostatnia zmiana: 30 Czerwca 2019, 18:53:58 wysłana przez Stele »

Offline adamst

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 354
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 75
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Lipca 2019, 10:48:02 »
Dwa, po jednym na wózek. Na tym samym wale, razem z wentylatorami silników trakcyjnych, osadzone są przetwornice. Podobnie jest na siódemce.
Aczkolwiek, o ile dobrze rozumiem/pamiętam, te wentylatory nie tyle chłodzą, co "przewietrzają" silniki (żeby nie dopuścić do np zawilgocenia).

Offline Maupex

  • Wiadomości: 73
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Lipca 2019, 13:00:43 »
Nie, no jednak ich głównym zadaniem jest chłodzenie silników, a przewietrzanie to tak przy okazji. Był kiedyś chyba w IC psychol któremu było za głośno i wyłączał przetwornice za kabiną w której siedział, smażąc 2 silniki, i jeszcze namawiał kolegów do tego samego. Sprawa była ponoć w sądzie, ale nie wiem jak się skończyła. Warto też zauważyć, że przetwornice te są takie jak w EU07. Oznacza to, że moc ich prądnic w sensie elektrycznym jest słabo wykorzystana w ET22, która ma sprężarki na 3 kV i jedynym obciążeniem NN jest sterowanie i oświetlenie. Uznano jednak, że nie warto projektować osobnej przetwornicy, skoro już opanowano produkcję takiej.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2019, 13:01:58 wysłana przez Maupex »

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 307
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 88
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Lipca 2019, 13:27:19 »
Czesi w swoich skodach poszli do przodu bo nie dość że zastosowali alternatory zamiast prądnicy np. w takiej skodzie 182, podczas pracy obu przetwornic jedna tylko ładuje baterię, a druga zasila obwody NN. Regulator napięcia nadzoruje i gdy tylko napięcie zaczyna spadać na obwodach NN, to zasila je z baterii.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #4 dnia: 05 Lipca 2019, 18:35:36 »
Tak ale w skodach masz napięcie pokładowe 48V to mogli dać alternatory. Druga sprawa miejsca tam też za wiele nie ma mimo, że opory wywalone są pod dach. Generalnie z punktu widzenia utrzymania rozwiązanie w ET22 jest lepsze. Regulatory napięcia mniej awaryjne, a aparatura wymienna np z EU07 dzięki czemu jest znacznie lepsza dostepność części zamiennych. W przypadku skody raz, że ceny są sporo większe to i z dostepnosci bywają problemy… Stosunkowo często to przerabiam gdy mam jakąś awarię na tych rupciach. Wtedy zorganizowanie częsci w rozsądnej cenie i krótkim czasie niemalże graniczy z cudem…
W kwestii wentylowania silników trakcycjnych to oczywiscie głównie chodzi o chłodzenie. Maszyniści wyłączają często jedną z przetwornic żeby było ciszej. U siebie w pracy ścigamy o to ludzi.
Na chwilę obecną na jednej EU07 mamy wprowadzony pilotażowo system rejestracji pracy urządzeń/obwodów online jako www i apka (przetwornice, wentylatory oporów rozruchowych, poślizg, przekaźnik różnicowy, jazda na oporach rozruchowych, temperatury panewek zawieszenia silnika trakc., …).
W przypadku gdy jedna z przetwornic nie pracuje powyżej ustalonego czasu (chyba to 15min było) dostajemy informację o stanie awaryjnym i jest to zapisywane. Później rozmowa telefoniczna z maszynistą lub w przypadku recydywy wezwanie na wyjaśnienia do siedziby spółki.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 307
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 88
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #5 dnia: 05 Lipca 2019, 18:47:38 »
No cóż, kwestia podejścia. Generalnie moim zdaniem skoda jednak wyprzedziła nasze rodzime rozwiązania, ale nie o tym. Na siódemkach i bykach brakuje mi zabezpieczenia nadnapięciowego z przetwornic. Niestety zdarzają się awarię gdzie regulator nie obroni obwodów NN, a przetwornica wyda o wiele za wysokie napięcie, ale to temat na dłuższą rozmowę.

Offline pinokio

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 183
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 43
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #6 dnia: 05 Lipca 2019, 21:59:47 »
Czy jadąc luzem z wyłączoną jedną przetwornicą, może uszkodzić się silnik trakcyjny?
Miejsce pracy: FH14 500

Offline gravition

  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 85
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #7 dnia: 05 Lipca 2019, 22:40:04 »
Luzem teoretycznie nie, bo nie obciążasz tak silników trakcyjnych i nie grzeją się mocno, ale to i tak jest nieprawidłowa praktyka, bo po coś te wentylatory zostały zabudowane.

Offline Maupex

  • Wiadomości: 73
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Lipca 2019, 23:13:28 »
@SQT widziałem kiedyś, co działo się z żarówkami reflektorów klasycznej EU07. To, że one nadal świeciły dobrze świadczy o ich producencie, regulator ewidentnie wariował.

W ogóle przetwornica EU07 jest specyficzna. ET21 czy skody mają po prostu wentylatory silników trakcyjnych, które przy okazji napędzają prądnice NN. Przetwornica EU07 ma przeplecione uzwojenia silnika i prądnicy i maszyny oddziałują na siebie także tą drogą.
I jeszcze jedno: nie przyjęła się u nas regulacja lato/zima. Np. pradziadek ET21 czyli WŁ22 ma takie coś, czyli możliwość zmniejszenia prędkości wentylatorów zimą (OIDP poprzez połączenie szeregowe silników). Również widziałem w instrukcji Skody ChS7 dla ZSRR różne prędkości wentylatorów i zalecenia jakie włączać w zależności od masy pociągu.

Offline Niebugoclaw

  • Wiadomości: 1222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #9 dnia: 20 Lipca 2019, 06:35:40 »
Maszyniści wyłączają często jedną z przetwornic żeby było ciszej. U siebie w pracy ścigamy o to ludzi.
W czasie jazdy rozumiem, ale jaki jest sens stać na dwóch przetwornicach?
Na chwilę obecną na jednej EU07 mamy wprowadzony pilotażowo system rejestracji pracy urządzeń/obwodów online
Mam nadzieję, że w pierwszej kolejności porządnie wygłuszono kabinę :)

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 307
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 88
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #10 dnia: 20 Lipca 2019, 13:29:03 »
@Maupex, na modernizacji montowaliśmy nowe regulatory tzw. ZNLE i niestety przez nagłe skoki tj. włączenie sprężarki, wyłączenie, znowu włączenie potrafiło przebić tranzystor w regulatorze przez co szło większe wzbudzenie prądnicy, wtedy nawet żarówka nie ratowała sytuacji a przebity tranzystor lawinowo dawał maksymalne wzbudzenie. Najgorzej obrywały wszelki zasilacze do sterowników PLC a nie raz same PLC obrywały również. Przebicia warystorów na stycznikach też masakra. Niestety podawałem rozwiązania jakie dobrze byłoby wprowadzić ale "góra" olała temat.

Offline mechatronik

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2416
  • Kierownik sekcji napraw lokomotyw
    • Zobacz profil
    • Filmy kolejowe
  • Otrzymane polubienia: 172
Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Lipca 2019, 11:54:50 »
W czasie jazdy rozumiem, ale jaki jest sens stać na dwóch przetwornicach?
Kłania się znajomość budowy pojazdu. Długotrwały postój na jednej przetwornicy w zależności od warunków pogodowych może powodować późniejsze przebicia na silnikach trakcyjnych. Jak nie wilgoć to konieczność odprowadzenia ciepła z silnika po długotrwałej pracy trakcyjnej, co w przypadku nagłego wyłączenia wentylacji powoduje powstawanie mikropęknięć, a w efekcie skrócenie żywotności silnika.
 Do tego mieliśmy przypadki, że była wyłączana przetwornica zimą co powodowało po wytrąceniu się wilgoci na komutatorze i stożku przebicia i w efekcie powstanie łuku okrężnego i spalenie przetwornicy. Do tego często paliły się opory rozruchowo ochronne 1740, oraz przekaźnik nadmiarowy przetwornicy.
Z długotrwałego postoju na jednej przetwornicy trzeba też brać pod uwagę obciążenie jednej sprężarki. Daje to o sobie znać zwłaszcza na długich pociągach.

Mam nadzieję, że w pierwszej kolejności porządnie wygłuszono kabinę :)
W kwestii wygłuszenia to przed naprawą hałas w kabinie w trakcie pracy trakcyjnej i rozruchu mieścił się w granicach ale w związku z P4 dodatkowo wygłuszyliśmy pojazd. Jeśli mimo tego komuś nadal przeszkadza praca przetwornic to niech zmieni firmę lub branżę :) To nie koncert życzeń. Koszty generowane przez nieprawidłową obsługę pojazdów trakcyjnych są ogromne i nie ma tutaj taryfy ulgowej.
Autoryzacja: M62, M62Ko, M62M, BR231, BR232, BR233 060DA, TEM2, S200, t448p, SM42, SM30, SM03, SA105, SA108, SA132, SA134
EU07 (4E, 303E), ET21 (3E/1, 3E/1M), ET22, 111Ed, E4MSU, ES64F4, E186, E189, E140, E181, E182, E183, ET40, EN57, EN57AKW, EN76