Autor Wątek:  Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.  (Przeczytany 7895 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krystian.

  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« dnia: 25 Kwietnia 2019, 20:04:27 »
Cześć,

Jestem aktualnie w takim momencie scenerii, że potrzebuję wiedzy na temat tworzenia terenu. Jednak w gruncie rzeczy chodzi mi o manipulowanie jego wysokością. Tworzenie wzniesień i dolin.
Nie mówię to u nasypach związanymi z samym torowiskiem, tylko z edycją terenu zielonego.

Robiąc realną trasę widzę na ujęciach ze street view, że torowisko jest cały czas na takiej samej wysokości (nie ma podjazdów i zjazdów), tylko ziemia zaczyna się podnosić lub obniżać - i właśnie to chcę zrobić.
Jedyna ciekawa rzecz, jaką znalazłem to poradnik od Saurena na YouTube o przekroju poprzecznym, ale mam duże problemy z jego zrozumieniem.


Moje wartości matematyczne (X,Y,Z) różnią się, nie kumam schematu przekroju poprzecznego, nie wiem nawet czy robimy to samo :P
Czy jest w stanie ktoś mi to dobrze wytłumaczyć lub podesłać jakiś tutorial?

Pozdrawiam!
« Ostatnia zmiana: 25 Kwietnia 2019, 20:06:22 wysłana przez Krystian. »

Offline danniel

  • Wiadomości: 309
  • Degustator w Lokalnym Centrum Lepienia Pierogów
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 94
Odp: Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Kwietnia 2019, 20:22:08 »
Nie do końca jest prawdą, aby torowisko szło cały czas płasko. Różnice są rzędu kilku milimetrów na metr bierzący. Obecnie taki efekt można uzyskać w Rainsted przy użyciu NMT 100 i zagęszczeniu siatki fundamentami budynków z CityGML (za darmo). Praktycznie całą brudną robotę z terenem załatwią programy https://github.com/surgus/TerenEU07/blob/master/README.md , a ewentualne poprawki kosmetyczne można dokonać po imporcie całości do 3dsmaxa.
Pierogi lepić! A nie, na szołtbuksach siedzić.

Offline Krystian.

  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Kwietnia 2019, 21:11:59 »
Nie do końca jest prawdą, aby torowisko szło cały czas płasko. Różnice są rzędu kilku milimetrów na metr bierzący. Obecnie taki efekt można uzyskać w Rainsted przy użyciu NMT 100 i zagęszczeniu siatki fundamentami budynków z CityGML (za darmo). Praktycznie całą brudną robotę z terenem załatwią programy https://github.com/surgus/TerenEU07/blob/master/README.md , a ewentualne poprawki kosmetyczne można dokonać po imporcie całości do 3dsmaxa.

Okej, tylko tego mogę używać pewnie w sytuacji gdy tworzę scenerię w Rainstedzie?. Ja jednak całą scenerię robię w 3dsmax'ie. Więc jak mogę uzyskać pożądany efekt w 3ds'ie? (wersja 9).
« Ostatnia zmiana: 25 Kwietnia 2019, 21:14:57 wysłana przez Krystian. »

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Kwietnia 2019, 21:50:47 »
Ale że górki? Zrób sobie regularną siatkę terenu, wszyj przekrój poprzeczny torów i dróg, potraktuj pędzelkami w trybie unoszenia/opuszczania. Będzie działać jak edytor terenu w większości gier. Po fakcie nałóż na to modyfikator optymalizujący by zmniejszył gęstość siatki, gdzie nie powyginasz przesadnie.
Mój kanał youtube

Offline Krystian.

  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Kwietnia 2019, 22:13:02 »
Ale że górki? Zrób sobie regularną siatkę terenu, wszyj przekrój poprzeczny torów i dróg, potraktuj pędzelkami w trybie unoszenia/opuszczania. Będzie działać jak edytor terenu w większości gier. Po fakcie nałóż na to modyfikator optymalizujący by zmniejszył gęstość siatki, gdzie nie powyginasz przesadnie.

Jedyne co z tego rozumiem to położenie siatki terenu (choć nie wiem jaką opcją dokładnie) i manipulowanie pędzelkami. Nie wiem niestety jak zrobić resztę z tych rzeczy. Dlatego też szukam pomocy i wytłumaczeń, bo aktualnie stoję w miejscu bez tej wiedzy :/

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Kwietnia 2019, 22:24:48 »
Przekrój poprzeczny zrobiony wg filmu powyżej musisz wszyć w siatkę terenu. Automat podlinkowany powyżej robi to dla terenu nmt100 i przekroju z rainsteda. W 3dsie albo dociągasz siatkę terenu do poprzecznych opcją vertex>weld to target albo szyjesz trójkąciki opcją polygon>create. Zresztą jak pamiętam to na filmie to pokazałem.
Po skończeniu na całą siatkę terenu rzucasz modyfikator optimise z parametrami dobranymi na oko, by usunął zbędne trójkąty na płaskim a nie zjadł rowów.
Piszę teoretycznie co by nie było, bo w życiu nie zrobiłem nic ponad to na demonstracji i swoje próby robienia mapy wiele lat temu.
Mój kanał youtube

Offline Krystian.

  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Kwietnia 2019, 23:02:58 »
Ogólnie według twojego filmu zrobiłem przekrój, choć jestem pewien, że mimo zwracania uwagi na wartości XYZ jakie tam podałeś wyszły mi jakieś inne,
ponieważ gdy nałożyłem przekrój na torowisko to wyszły bardzo dziwne wzniesienia i rowy, kompletnie nienaturalne :P

Pobawię się tym jeszcze tylko tak jak piszę, nie rozumiem za bardzo czym mam się kierować w wykresie przekroju, jakie mam wykonywać obliczenia etc.

Potrzebna mi jakaś pewna wiedza fundamentalna, krok po kroku, bo tak to dużo nie zdziałam.

A to co mi mówicie na temat terenów nmt100 to już kompletnie nie rozumiem, bawię się w to od tygodnia i przyszedł czas na to aby teren nie był płaski dlatego próbuję się pouczyć :P

Offline Stele

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 10133
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2610
Odp: Wzniesienia / doliny terenu - pomoc.
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Kwietnia 2019, 23:13:38 »
Przekrój w sumie dowolny, byle zgodny z normą.


Nmt100 to rządowy model numeryczny terenu Rzeczypospolitej dostępny za darmo i możliwy do wykorzystania u nas przy pomocy powyższego programu. Są też dokładniejsze, płatne dane, również używane u nas.
Mój kanał youtube