Autor Wątek:  Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele  (Przeczytany 8327 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« dnia: 08 Października 2018, 15:06:14 »
Witajcie, na exe 181003 pod klawiszem F12 sprawdziłem siłę pociagową pojazdów spalinowych - SU46, SU45, ST44, SM42. Mam takie wrażenie, żę fizyka tych pojazdów jest trochę "oszukana". Bo o ile np w ET22 w pozycji "S" kiedy zadamy bocznikowanie to siła pociągowa rośnie i to znacznie, W w/w spalinowych bocznikowanie wogóle nie wpływa na siłę pociągową, jedynie włączone ogrzewanie w SU45/46 przy 100 km/h zmiejsza siłę o 10kN. W SM42 przy załączeniu boczika zgodnie ze sztuką prąd rośnie o 400A i nawet turbina inaczej gwiżdze, a siła pociągowa nic. W SU45/46 i ST44 załączanie bocznikowania jest wyrażane kontrolkami, skokami prądu, a siła pociągowa nic. Bocznikowanie w pojazdach spalinowych , żeby w całym zakresie prękości wykorzystać moc silnika i siłę pociągową. W rzeczywistości na płaskim terenie SM42 przy 800t brutto można rozpędzić do 60 km/h w MaSzynie nie ma takiej możliwości. SU46 przy 550t brutto nawet przy załączonym ogrzewaniu 100km/h na płaskim terenie osiągała. ST44 przy 1750t  brutto też można 70 km/h jechać i też w MaSzynie na misji L053 poranek ST44 przy brutto 1680t co najwyżej 55km/h.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Października 2018, 18:31:07 »
Tak, fizyka jest oszukana, ale... dlaczego siła pociągowa miałaby rosnąć? Moc pojazdu jest ograniczona mocą silnika spalinowego, co powoduje, że wzrost prądu silników trakcyjnych jest rekompensowany spadkiem napięcia zasilającego. Idąc dalej, skoro moc przy danej prędkości jest taka sama, to i siła pociągowa zostaje taka sama.
Co do osiąganych prędkości, należałoby dobrze przejrzeć opory ruchu wagonów. Być może problem leży w tym, że są one za duże.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Października 2018, 19:58:57 »
SP47 "Wadą lokomotywy był też jeden układ bocznikowania (jeden stopień osłabienia wzbudzenia w silnikach trakcyjnych) przez co w pewnym zakresie prędkości (tuż przed załączeniem bocznikowania) dynamika lokomotywy była mniejsza niżby to mogło wynikać z jej możliwości technicznych"
W MaSzynie po załączeniu bocznikowania nie dzieje się nic w spalinówkach. Dynamika powoli spada wraz ze spadkiem siły pociągowej. Zresztą przy rozruchu napięcie na silnikach takcyjnych jest niskie a natężenie wysokie i siła pociągowa wysoka. Spada ona wraz ze wzrostem napięcia i spadkiem natężenia. Po to stosuje się bocznikowanie aby przy tej samej mocy można było podnieść dynamikę lokomotywy(siłę pociągową). Tak by to było.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Października 2018, 20:08:28 »
Pisałem wyżej,że w elektrycznych ET22, EU07 po załączeniu kolejnych stopni bocznikowania siła pociągowa rośnie. Gyby nie rosła to co najwyżej byś rozpędził sie do 90km/h wpozycji R.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Października 2018, 20:13:19 »
Jak przy stałej mocy można podnieść siłę pociągową, jeśli moc mechaniczna jest iloczynem siły pociągowej i prędkości? Niewielkie różnice siły mogą wynikać ze zmiany sprawności silników i przekładni w zależności od obciążenia (np. większe natężenie prądu powoduje zwiększenie strat związanych z oporami uzwojeń).

Co do SP47, to sprawa jest głębsza i dotyczy czegoś zgoła innego, ale nie wiem, czy jest sens to roztrząsać.

W pojazdach elektrycznych po załączeniu bocznikowania rośnie również moc silników, ponieważ napięcie zasilania jest stałe. W pojazdach spalinowych wzrost prądu pociąga za sobą proporcjonalny spadek napięcia zasilającego, aby utrzymać stałą moc silnika. W rzeczywistości jest jeszcze kwestia opóźnienia w układzie regulacji, co może powodować, że przed załączeniem bocznikowania wychodzi się poza obszar stałej mocy i siła pociągowa spada niewspółmiernie do prędkości.
« Ostatnia zmiana: 08 Października 2018, 20:16:15 wysłana przez youBy »
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Października 2018, 20:23:23 »
To wobec tego z czego rośnie dynamika pojazdu spalinowego po załączeniu bocznikowania. Co bardzo mocno można odczuć po załączenia II stopnia w SM31 np. ?

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Października 2018, 20:26:02 »
Na ostatniej pozycji jazdy?
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Października 2018, 20:29:53 »
W SU46 też bardzo to czuć nawet przy 350t brutto po załączenu III i IV stopnia.
ps. Jeżeli chodzi o elektryczne nie jest stałe napięcie, bo ET22 z 3000t brutta po załącznieniu bocznikowania na poz. S i SR i R spada napięcie niekiedy z 3400V do 2900V w sieci a zarazem na silnikach i pociąg przyspiesza?
Nie piszę po to żeby polemizować tylko zastanowić się i urealnić fizykę spalinówek.

Offline mareczek

  • Deweloper
  • Wiadomości: 653
    • Zobacz profil
    • Galeria Fotograficzna Mareczka
  • Otrzymane polubienia: 317
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Października 2018, 20:30:05 »
Kiedyś czytałem komentarze (na tym forum), że w SU46 załączenie się bocznika (szczególnie III i IV) jest zdecydowanie odczuwalne (w SU45 słabiej). Skoro w Maszynie na przykładzie SU46 nic się nie zmienia w sile pociągowej, to chyba coś jest jednak na rzeczy.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Października 2018, 20:31:28 »
Na ostatniej pozycji jazdy?
Tak na ostatniej pozycji jazdy EU07 bez bocznikowania z bruttem nawet około 200t, osiągniesz co najwyżej 90km/h.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Października 2018, 20:50:05 »
Pytanie dotyczyło SM31.

ps. Jeżeli chodzi o elektryczne nie jest stałe napięcie, bo ET22 z 3000t brutta po załącznieniu bocznikowania na poz. S i SR i R spada napięcie niekiedy z 3400V do 2900V w sieci a zarazem na silnikach i pociąg przyspiesza?
Spadki napięcia w sieci trakcyjnej są z reguły niewspółmierne do wzrostu prądu. Dla podanego przykładu (z 3400 do 2900) obstawiałbym wzrost prądu np. z 200 do 500 A.

Kiedyś czytałem komentarze (na tym forum), że w SU46 załączenie się bocznika (szczególnie III i IV) jest zdecydowanie odczuwalne (w SU45 słabiej). Skoro w Maszynie na przykładzie SU46 nic się nie zmienia w sile pociągowej, to chyba coś jest jednak na rzeczy.
Załączanie boczników niesie ze sobą dwa efekty: w skali mniejszej (ułamków sekund) pewnie czuć szarpnięcie (podobnie jak np. na EU07 przy przejściu z układu S na R), w skali trochę większej - opóźnienie działania układu regulacji może powodować chwilowe podwyższenie mocy pojazdu i siły pociągowej, które po kilku sekundach zanika.
Zakładam przy tym cały czas, że układ regulacji cały czas jest w stanie utrzymać stałą moc pojazdu. Jeśli jego zakres pracy się skończył, to sytuacja wygląda analogicznie jak w pojazdach elektrycznych. Na pewno łatwiej będzie to zobrazować, gdy fizyka spal-ele zostanie zmieniona.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #11 dnia: 08 Października 2018, 21:00:59 »
Każdy bocznik działa tak samo rośnie natężenie i obniża napięcie w ramach tego samego zakresu mocy prądu. Dlaczego bocznik ma inaczej działać na lokomotywie elektrycznej i spalinowej. Przejście z układu S na układ R nie ma nic wspólnego z bocznikowaniem w EU07. Po prostu szarpnięcie wynika z innego układu i prądu na silnikach. W układzie szeregowym 750 V na silnik a w równoległym 1500V.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #12 dnia: 08 Października 2018, 21:05:21 »
Co do zasady bocznik działa tak samo, ale jego włączenie ma inne konsekwencje:
- na lokomotywie elektrycznej wzrost prądu powoduje niewielki spadek napięcia wynikający z rezystancji obwodu zasilania,
- na lokomotywie spalinowej wzrost prądu powoduje silną reakcję układu regulacji (np. regulator Woodwarda), który zmniejsza wzbudzenie prądnicy w celu ograniczenia jej mocy do wartości mocy silnika - dławi on przez to efekt zwiększonej siły.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #13 dnia: 08 Października 2018, 21:34:05 »
Regulator Woodwarda nic nie dławi, tylko podaje większa dawkę wtedy kiedy jest zapotrzebowanie na moc żeby utrzymać stałe obroty silnika spalinowego. W SM 42 jest to znamienne kiedy na danej pozycji podjeżdżasz pod wzniesienie. Silnik kopci , głośniej pracuje i turbina inaczej gwiżdże aby utrzymać stałe obroty silnika. W innych dieslach też. Po to jest ten regulator.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #14 dnia: 08 Października 2018, 21:38:56 »
Regulator Woodward'a odpowiednio dawkuje paliwo do cylindrów silnika spalinowego zgodnie ze stopniem wzbudzania prądnicy głównej tak, że zachowana jest równowaga pomiędzy obrotami i mocą silnika spalinowego i prądnicy głównej.

Po dojściu kołem nastawnika jazdy do ostatniej 11 pozycji możliwe jest zbocznikowanie uzwojeń silników trakcyjnych. Bocznikowanie polega na wyłączeniu z obwodu głównego części uzwojenia stojanów w wyniku czego następuje zmniejszenie strumienia magnetycznego uzwojeń stojanów silników trakcyjnych przez co zwiększa się prędkość obrotowa wirników silników trakcyjnych.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #15 dnia: 08 Października 2018, 21:39:59 »
I zatem przyspieszenie. A siła pociągowa to przyspieszenie.

Offline SQT

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 306
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 87
Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« Odpowiedź #16 dnia: 08 Października 2018, 21:44:29 »
Zwiększa się prędkość obrotowa, ale zmniejsza moment obrotowy.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #17 dnia: 08 Października 2018, 22:20:47 »
Zwiększa się albo i nie - ten skrót myślowy pomija całą fizykę ruchu pociągu i mówię mu stanowcze "nie". Prędkość obrotowa silnika zwiększa się, gdy pociąg przyspiesza. Pociąg przyspiesza, gdy siła pociągowa jest większa od oporów ruchu pociągu. Nietrudno sobie wyobrazić dostatecznie stromą górkę, gdzie nawet przy użyciu bocznikowania prędkość jazdy będzie spadać.

Regulator Woodwarda nic nie dławi, tylko podaje większa dawkę wtedy kiedy jest zapotrzebowanie na moc żeby utrzymać stałe obroty silnika spalinowego. W SM 42 jest to znamienne kiedy na danej pozycji podjeżdżasz pod wzniesienie. Silnik kopci , głośniej pracuje i turbina inaczej gwiżdże aby utrzymać stałe obroty silnika. W innych dieslach też. Po to jest ten regulator.
Regulator Woodwarda steruje też wzbudzeniem prądnicy poprzez potencjometr wpięty w obwód wzbudzenia lub wzbudnicę. Niestety, bez konkretnych danych (prędkość, pozycja nastawnika) nie dojdziemy do porozumienia.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #18 dnia: 09 Października 2018, 12:57:58 »
Ok. To tak na przyszłość do zastanowienia nad fizyką spa-ele pojazdów.

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #19 dnia: 09 Października 2018, 18:51:23 »
Charakterystyka trakcyjna TEM7 dla różnych pozycji i różnego osłabienia pola:
http://myswitcher.ru/tem7/images/tem7_4.jpg
Ona wyjaśnia wszystko.

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #20 dnia: 20 Października 2018, 23:34:15 »
Charakterystyka trakcyjna TEM7 dla różnych pozycji i różnego osłabienia pola:
http://myswitcher.ru/tem7/images/tem7_4.jpg
Ona wyjaśnia wszystko.
Ok. Rośnie prędkość. A siła pociągowa spada proporcjonalnie do prędkości. Nie jest możliwe bez stopnia osłabienia pola przekroczyć określonych predkosci.
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2018, 08:55:48 wysłana przez Hani7 »

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #21 dnia: 20 Października 2018, 23:43:10 »
Sprawdziłem w SU45/46 rezystancja w potencjometru w Regulatorze Woodwarda po załączeniu bocznika jest zerowa.

Jeżeli Twój post jest ostatni, użyj opcji modyfikuj, zamiast pisać nowego posta.
Matek123
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2018, 08:43:48 wysłana przez matek123 »

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #22 dnia: 21 Października 2018, 13:34:17 »
Nie jest możliwe bez stopnia osłabienia pola przekroczyć określonych predkosci.
Jest możliwe uzyskanie prędkości maksymalnej, ale trwa to o wiele dłużej, bo z wielokrotnie mniejszą mocą. Np. w SM42 przy 90 km/h zamiast ok. 450 kW będzie ok. OIDP 100 kW (w książce jest dokładna charakterystyka i musiałbym rzucić okiem). Akurat w SM42 sterowanie osłabieniem pola jest półautomatyczne i maszynista jak się uprze to może piłować silnik spalinowy i mieć marny efekt z tego :).
Pozdrawiam

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #23 dnia: 21 Października 2018, 15:41:36 »
Dlatego rozpocząłem ten temat, ponieważ w MaSzynie czy masz załączony bocznik np. w SM42 czy nie to jest to samo.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #24 dnia: 21 Października 2018, 15:50:24 »
Dlatego rozpocząłem ten temat, ponieważ w MaSzynie czy masz załączony bocznik np. w SM42 czy nie to jest to samo.
To zależy przy jakiej prędkości sprawdzasz. Nie wiem jak w symulatorze, ale w realu na SM42 przy 33 km/h i ciut poniżej nie ma znaczenia czy masz bocznik czy nie. Na ostatniej pozycji nastawnika siła na kołach będzie ta sama (bez bocznika minimalnie większa, bo większa sprawność prądnicy i silników).

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #25 dnia: 21 Października 2018, 17:02:56 »
Przy każdej prędkości i każdej pozycji sprawdzałem. Przykladowo przy 50 km/h i ostatniej pozycji SM42 jest to samo z bocznikiem lub bez. Wogóle bocznik można załączyć przy każdej pozycji i prędkości w Maszynie. O to właśnie piszę. Pomierzę czasy rozpędzania się z włączonym bocznikem i bez i wszystko będzie jasne. Szkoda, bo ciężko znaleźć takie charakterystyki j/w dla TEM7 dla pojazdów ST44, SU45/6, SM31, SM42. MaSzynę zawsze wyróżniał realizm fizyki i jazdy.

Offline biovital1

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 349
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 241
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #26 dnia: 21 Października 2018, 17:51:52 »
Przy każdej prędkości i każdej pozycji sprawdzałem. Przykladowo przy 50 km/h i ostatniej pozycji SM42 jest to samo z bocznikiem lub bez. Wogóle bocznik można załączyć przy każdej pozycji i prędkości w Maszynie. O to właśnie piszę. Pomierzę czasy rozpędzania się z włączonym bocznikem i bez i wszystko będzie jasne. Szkoda, bo ciężko znaleźć takie charakterystyki j/w dla TEM7 dla pojazdów ST44, SU45/6, SM31, SM42. MaSzynę zawsze wyróżniał realizm fizyki i jazdy.
A no chyba że tak. Teraz to rozumiem :). W takim razie w Maszynie jest błąd. Wykresy takie jak dla TEM7 można wykreślić. Ja wyciągnąłem sobie z programu do analizy parametrów lokomotyw i pojazdów kolejowych wyposażonych w komputer nadrzędny od firmy Lokel - zapis jazdy ST45-01 pomiędzy Chmielowem a Mielcem i zaznaczyłem bocznikowanie: https://photos.app.goo.gl/GM7coVDDajrkjUcR8   Korzystałem z gotowego wykresu z przed kilku lat i chcący dorzuć tam napięcie, obroty silnika, zużycie paliwa itp. musiałbym odszukać arkusz Excela z parametrami.
EDIT: Na wszystkich modernizacjach sam proces bocznikowania jest trochę brutalnie przeprowadzany tzn. brakuje tej finezji z jaką to odbywa się na np.  SM31. Po prostu "łup" i maszyny muszą to wytrzymać. Widać jaki podskok mocy jest w fazie przejściowej. Dawni konstruktorzy nie dopuszczali do tego.
EDIT2: Dla porównania moc podczas bocznikowania na EU07: https://photos.app.goo.gl/JN4ggevb8a55ZXoQ6
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2018, 19:10:08 wysłana przez biovital1 »

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #27 dnia: 22 Października 2018, 09:55:10 »
Zwiększa się albo i nie - ten skrót myślowy pomija całą fizykę ruchu pociągu i mówię mu stanowcze "nie". Prędkość obrotowa silnika zwiększa się, gdy pociąg przyspiesza. Pociąg przyspiesza, gdy siła pociągowa jest większa od oporów ruchu pociągu. Nietrudno sobie wyobrazić dostatecznie stromą górkę, gdzie nawet przy użyciu bocznikowania prędkość jazdy będzie spadać.

Regulator Woodwarda steruje też wzbudzeniem prądnicy poprzez potencjometr wpięty w obwód wzbudzenia lub wzbudnicę. Niestety, bez konkretnych danych (prędkość, pozycja nastawnika) nie dojdziemy do porozumienia.

Zanlazłem jesze taki opis : cytuję "SM42 wystarcza 1 stopień bocznikowania tzn. skok z 100% wzbudzenia do
28,5% przy 33km/h i jest dobrze tzn. SM42 ma wykorzystanie mocy silnika
spalinowego od pojedynczych km/h do swej maksymalnej czyli 90km/h i nie ma
szans w tej lokomotywie przeciążyć maszyny elektryczne od 12km/h (moc godzinna
silników i prądnicy głównej =10km/h).
Do prędkości 33km/h możemy odbierać pełną moc silnika spalinowego przez płynne
zwiększanie napięcia prądnicy głównej do 800V a później musimy włączyć bocznik
(jak chcemy bo jest to półautomatyczne w SM42). Nadmiarowy bocznikowania jest
ustawiony na prąd ciągły prądnicy LSPa-740 = 1090A czyli przy wjeździe na
wzniesienie i spadku prędkości do dwudziestu kilku km/h następuje automatyczne
przełączenie na pełne wzbudzenie silników trakcyjnych.
Jeżeli profil trasy i opory ruchu pociągu pozwolą na szybszą jazdę to po
załączeniu bocznika przy 33km/h i automatycznym spadku napięcia prądnicy
głównej z 800V na ok. 500V (włączenie bocznika powoduje wzrost prądu tak więc
dla utrzymania mocy w constans regulator Woodwarda
musi szybko "zdjąć" napięcie z prądnicy aby nie przydusić silnika
spalinowego). W miarę zwiększania prędkości pociągu i spadku prądu regulator
podkręca napięcie do góry tak że maksymalne dopuszczalne dla tej prądnicy i
silników trakcyjnych 800V osiągane jest dopiero przy 90km/h.
W SM31 przy 70km/h jest 700V a przy 80km/h 750V (w drodze powrotnej z Katowic
tyle luzem mogłem rozwinąć i dokonać pomiaru SM31-31 a na marginesie mówiąc
wskazania Haslera były zgodne w 100% ze wskazaniami rejestrowanymi przez
GPS ) .
W SM31 bocznikowanie podzielono na dwa stopnie i całkowicie zautomatyzowano
ale można było zastosować rozwiązanie analogiczne do SM42 i efekt
wykorzystania mocy byłby ten sam ale tak mamy łagodniejsze przełączenia ,
dłuższą prace na wyższych sprawnościach maszyn elektrycznych (im większe
napięcie przy danej mocy tym sprawność większa) mniejsze nagrzewanie przy tych
samych mocach (przekroczenie dopuszczalnej temperatury ciągłej w SM42 i tak
nie grozi nigdy powyżej 12km/h) mniejsze skoki siły pociągowej bo sam proces
trwa pewna chwilę czasu i w trudnych warunkach może mieć to znaczenie gdyż w
SM42 musimy uciec nastawnikiem z 11 na co najmniej 7 pozycję
co powoduje zmniejszenie mocy silnika spalinowego z 588kW na 286kW aby zaraz
jak najszybciej powrócić na 11 (co trochę jednak trwa bo silnik wraz z
zblokowaną z nim prądnicę ma pewna bezwładność a i samo odwzbudzanie czyli
zmniejszenie strumienia magnetycznego biegunów głównych prądnicy jest dość
powolne i przy zbyt szybkim zamknięciu stycznika bocznikowania działa
nadmiarowy prądu bocznikowania no i sam powrót do pełnej mocy silnika nie
następuje od razu).
SM42 bez bocznikowania kończyłaby pełne wykorzystanie mocy swego silnika
spalinowego przy 33km/h.
SM31 napięcie maksymalne swej prądnicy osiąga przy 30 , 44 i 80km/h.
Masa prądnicy z SM31 wynosi 5000kg tj. o 200 więcej od prądnicy z SM48."
« Ostatnia zmiana: 22 Października 2018, 10:24:56 wysłana przez Stele »

Offline Hani7

  • Wiadomości: 40
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 12
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #28 dnia: 22 Października 2018, 10:03:15 »
Przeprowadziłem też taki test. Sceneria TD , exe z paczki 18.10.
SM42 luzem bez bocznikowania, pozycja NJ 11
0-90km/h czas rozpędzania 01:10,95

SM42 luzem z bocznikowaniem załączonym przy 33km/h , pozycja NJ 11+1(przy 33km/h)
0-90km/h czas rozpędzania 01:11,47

SM42 brutto 198,4t  bez bocznikowania, pozycja NJ 11
0-80km/h czas rozpędzania 02:53,97

SU45 brutto 226,4t  z bocznikowaniem , pozycja NJ 10+2
60-90km/h czas rozpędzania 01:28,11

SU45 brutto 226,4t  bez bocznikowania, pozycja NJ 10
60-90km/h czas rozpędzania 01:28,76


« Ostatnia zmiana: 22 Października 2018, 10:14:33 wysłana przez Hani7 »

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6163
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 865
Odp: Utrzymanie mocy i efekty bocznikowania w spal-ele
« Odpowiedź #29 dnia: 22 Października 2018, 10:38:07 »
Potwierdzam istnienie buga: po zejściu z obszaru pracy przy stałej mocy nie maleje siła pociągowa pojazdu, mimo że wyliczana moc silnika spada.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.